Miten kestää syömään opettelun sotkut???

Meillä on juuri vuoden täyttänyt poika, jolle ei vielä ole annettu lusikkaa omaan käteen. Neuvolassa kehotettiin antamaan, mutta meillä on tuo isä niin siisteysfriikki, että menettää hermonsa, kun näkee lapsen sotkevan. En minäkään sitä mielelläni katsele ja siivoa, mutta kestän kyllä paremmin. Äsken syötiin ja kokeiltiin antaa lapsen syödä itse, mutta isä ei kestänyt vaan alkoi siivota kun minä yritin auttaa syömisessä. Lopulta hermot meni kaikilta.

Esikoista (nyt 3 v.) syötettiin noin 2-vuotiaaksi asti. Hyvin hän nyt syö silloin kun huvittaa syödä.

Miten ne sotkut kestäisi paremmin ja miten saan miehenikin kestämään? Kauanko tuota sotkuvaihetta yleensä kestää? Pitäisikö lapsen antaa työntää kätensä ruuan joukkoon ja leikkiä sillä? Miten jaksatte siivota koko keittiön ja vaihtaa lapsen ja ehkä omatkin vaatteet joka ruokailun jälkeen?
 
Meillä nyt 1v10kk ikäinen poika ja kotona pääsääntöisesti syötetään, kun menetän niin äkkiä hermot sotkemiseen ja räpellykseen. Hoidossa syö tai opettelee syömään kuulemma itse. Saattaa kuulemma tunnin tai ylikin istua pöydässä ruokansa kanssa. Minen sellaista jaksaisi. Vähitellen olen kuitenkin antanut esim. tänään pinaattiletut söi itse haarukalla, minä syötin muusin. Neuvolastahan ne kehottaa kaikenlaista... Kyllä minä olen ajatellut että ennen kouluikää oppii varmasti itse syömään :D Meillä nyt vaan tehdään näin niin äidillä pysyy hermot kasassa. Tsemppiä!
 
Meillä otettu matto ruokapöydän alta pois hyvissä ajoin.
Kyllähän se sellaista rätin kanssa heilumista aikansa on.Onko sen miehen oltava aina syöttöilanteissa jos ei kestä lapsen kehitysvaihetta?
Meillä 7kk iästä kuopus syönyt itse pääasiassa.On ollut hyvä ruokahalu,joten suuhunkin on mennyt hyvin eikä kaikki ties minne.
Hankin keskimmäiselle sellaisen syöttötuolin jonka saa lattialle ja johon tulee sellainen tilava pöytätaso.
Oli kiva kun sai välillä istua siinä ruokailemassa ja maistella kaikkea rauhassa tuon tunninkin ajan kun itse tein muita keittöhommia.Keittiössä lisäksi helpot pinnat puhdistaa.

Kyllä kaikki 3 ovat 2 vuotiaina jo osanneet käyttää veitseä ja haarukkaa ihan kiitettävästi ilman sotkuja.
Kylässä meillä kouluikäisiäkin jotka syövät kaiken lusikalla.
 
jaa no eipä sitä opi ilman harjoittelua sotkutta syömään!
eli meillä annetaan sotkea kunhan syöminen näyttää siltä että syödään eikä pelleillä.

ostakaa lattialle vahakangas suojaksi ja syömisen jälkeen helppo puhdistaa.

mitä hermoihin tulee niin mulla ei mee hermot normaaliin sotkuun vaan turhan sotkemiseen mutta mä olen laiska syöttämään eli siksi saavat syödä itse
 
pöydällinen syöttötuoli (mielellään muovia kun se puhdistuu niiiin paljon helpommin kuin tuo puinen), matto ja muut tekstiilit pois lähettyviltä ja päälle sellainen t-paitaa muistuttava muovinen ruokaessu. Helppo siivota ja poika sai alkaa syömään itse alle vuosikkaana.

Mies sitten pois jos ei kestä katsella niin syöttötilanteista ja voihan hän vaikka hoitaa jotain muuta osa-aluetta (kylpeminen tj). Eikä lapsen tietysti aina tarvii antaa itse syödä joten silloin kun mies syöttää tai on kiire niin sitten syötätte vaan =)
 
Meillä on tyttö saanut syödä sormiruokaa soseiden ohella siitä saakka kun alkoi kiinteitä syömään. Jo alle vuoden iässä söi ruokansa itse, sormin. Annoin lusikankin aina kun siihen osoitti kiinnostusta ja noin vuoden iässä alkoikin itse syömään lusikalla ja haarukalla.

Nyt on vuosi ja kymmenen kuukautta ikää ja käytännössä syö itse. Tavallisesta mukista on osannut juoda hiukan reilu vuoden ikäisestä. Yleensä käyttää ruokailuvälineitä mutta toisinaan pistelee sormin tai sekä että. Mutta meillä on kyllä erona se ettei tyttö ole koskaan varsinaisesti sotkenut ruualla ihan sotkemisen ilosta vaan on aina syönyt ruokansa.

Mä uskon siihen että lapsen pitää antaa opetella silloin kun osoittaa siihen itse kiinnostusta. Jos herkkyysvaiheet ohitetaan siksi ettei viitsi itse siivota tai ei kestä perunamuusia pöydänjaloissa, voi olla että teillä syötetään vielä nelivuotiasta. Mutta mikäs siinä jos se on teille ok. Mainitsitkin että teidän kolmivuotiaskin syö ihan hienosti silloin kuin sattuu huvittamaan. Meillä ruokailu loppuu siihen jos se syöminen ei huvita. Jos ei halua syödä/ei anna syöttää ja alkaa leikkiä ruualla, on se sitten kiitos ja pesulle.

Ja eipä minusta tuo pöydän pyyhkiminen ja paidan vaihtaminen nyt niin iso projekti ole etteikö sitä viitsisi tehdä. Harvemmin meillä on kylläkään minun omia vaatteita tarvinnut vaihtaa kun lapsi syö. Niitä löytyy muuten sellaisia pitkähihaisia essuja joita voi käyttää vaikka ruokakaukalon lisäksi suojaamaan vaatteita.
 
On meilläkin keittiössä helpot pinnat puhdistaa, lattialla muovimatto ja pöydällä vahaliina. Niitä siivottavia pintoja vaan on niin monta, syöttötuolissakin ainakin tuhat... Kyllä ajattelin että minä sen syömäänopettamisen sitten hoidan kun mies on töissä, jos vaan itse jaksan, mutta iltaisin ollaan kyllä koko perhe yhtäaikaa pöydän ääressä.

Meilläkin lähtee lautanen edestä 3-vuotiaalta jos menee leikkimiseksi tai muuten vaan ei puoleen tuntiin tapahdu mitään, kyllä se on usein lähtenytkin.

Antakaa vaan vielä vinkkejä jos jollain on jotain kommentoitavaa!

Mistä muuten niitä "kokovartaloessuja" saa? :)
 
Käenpesä - tulin just kokovartaloessuja suosittelemaan, niin lapselle kuin aikuisellekin ;) Niitä saa ainakin Lastentarvikkeesta ja IKEA:sta. www.babystyle.fi - sivustolta ostettiin tuo meidän.

Meillä poika 1v3kk, syö osittain itse - eli kun oma syöminen menee pelleilyksi, ruoka pois ja äiti syöttää. Joskus tapellaan, silloin poika saa lopettaa ruokailun siihen, joskus taas kiltisti syö mitä äiti/isä syöttää.
Ps. "tapellaan" = lapsi huutaa, huitoo lusikalla tai heittelee sitä pois.

Meillä on myös CAM:n syöttötuoli, muovinen muovisella tarjottimella. Suihkuun vaan ruokailun päätteeksi jos menee ihan överiksi. Moni tuttu kehotti käyttämään mainokset kerrankin hyödyllisesti, eli levittää pari isoa mainosta lattialle, ei tarvitse mitään ruveta pyyhkimään, vaan kerää vain paperit.

Hoidossa kyllä syö kiltisti.. kotona tuuppaa menemään pelleilyksi. :headwall:
 
Meillä on kaksi 1v 4kk ikäistä lasta, jotka syövät pääsääntöisesti itse. Sotkua syntyy mutta koko ajan vähemmän. Turhauduin TrippTrappien pyyhkimiseen ja hankin meille IKEA:n Antiloopit, muoviset syöttötuolit jossa tarjotin, aivan kuten tuo yllämainittu CAM. Tosin Ikean tuolit oli halpoja, n. 20e kpl.
En ymmärrä miten lapsi voi oppia syömään ilman sotkemista jollei saa harjoitella. Me myös tehdään usein niin, että riisun tytöt vaippasilleen ja menevät ruokailun jälkeen suihkuun. Varsinkin jos päällä on vähänkään parempaa vaatetta, niin otan ne ennemmin pois kun hamittelen tahroja.
 
Sotkua syntyy, kun syömään opettelee. Se nyt vaan on fakta. Lapsetkin on erilaisia. Meillä ruokaa on välillä päässäkin, kun taas tuntemani toisen pojan suu pitää pyyhkiä heti kun vähänkin on ruokaa suupielessä. Mutta eihän lapsi opi omatoimisuuteen, jos hänen ei anna opetella ja sotkeakin siinä opetellessaan. Toki meilläkin ruokapöydästä laitetaan pois, kun ruoalla aletaan tahallaan sotkea ja leikkiä. Meilläkin nyt 2v on syönyt itse jo pitkään ja varmaan siinä vuoden vanhana alettiin opetella. Helpompaa toisaalta itsellekin. Saa itse syödä ruokansa samalla, eikä tarvitse olla syöttämässä toisella kädellä.
Kovasti jaksamista ja pitkää pinnaa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lumis-75:
Sotkua syntyy, kun syömään opettelee. Se nyt vaan on fakta. Lapsetkin on erilaisia. Meillä ruokaa on välillä päässäkin, kun taas tuntemani toisen pojan suu pitää pyyhkiä heti kun vähänkin on ruokaa suupielessä. Mutta eihän lapsi opi omatoimisuuteen, jos hänen ei anna opetella ja sotkeakin siinä opetellessaan. Toki meilläkin ruokapöydästä laitetaan pois, kun ruoalla aletaan tahallaan sotkea ja leikkiä. Meilläkin nyt 2v on syönyt itse jo pitkään ja varmaan siinä vuoden vanhana alettiin opetella. Helpompaa toisaalta itsellekin. Saa itse syödä ruokansa samalla, eikä tarvitse olla syöttämässä toisella kädellä.
Kovasti jaksamista ja pitkää pinnaa!
Ihan samat sanat!
 
Meillä lapset on alusta asti osanneet syödä aika siististi eli ruokaa ei ole heitelty pitkin keittiötä tai jos sitä on yritetty, niin heti olen laittanu sille stopin. Kyllä vanhempien pitää vaan oppia sietämään pientä sotkua ja epäjärjestystä lasten kanssa tai sitten on väärässä "ammatissa". Meillä 2v4kk syö täysin itse enkä häntä kyllä syöttäisi jos ei itse söisi. Lusikka on ollu molemmilla lapsilla 8 kuisesta asti kädessä syödessä ja välillä sillä ollan syöty ja välillä ei, mutta itse ollaan alettu syödä noin 1,5 v:nä, ruokalappu kaulassa ja syömisen jälkeen pyyhin lähinnä pöydän ja väillä syöttötuolin ja joskus lakasen lattian, mutta koko keittiötä ei jokaisen ruokailun jälkeen tartte siivota.
 
Kiitos teille kaikille vinkeistä ja rohkaisusta!!

Olen tässä nyt sitten päivän verran (mikä urotyö :ashamed: ) antanut lapsen harjoitella itse ja käyttää lusikkaa ja itse tietysti auttanut vieressä. Mies on ollut poissa joten ei ole hänen kauhistelujaan tarvinnut kuunnella. Leikkasin vanhaan vahaliinaan reiän keskelle ja pujotin sen syöttötuolin päälle ja teippasin tiiviisti kiinni niin ei tarvitse syöttötuolia siivota vaan vahaliina vain. Lattialle laitoin Elpan vinkin mukaan sanomalehteä. Käsissä lapsi on sitä ruokaa puristellut ja läästinyt, hiuksistakin ruokaa siivottu, mutta vaikka sotku näyttää karmealta, sen siivoaminen ei olekaan niin hirveä työ kunhan vaan saan esikoisen pysymään poissa sotkusta.

Mutta saa nähdä miten käy syömisten kun mies tulee kotiin kauhistelemaan....
 
Jaa miten kestää? Pakko se vaan oli kun poitsu sen lusikan halusi itselleen ja söi ihan itte. Ei se enää 1v10kk juurikaan sottaa. Ei kyl minusta sotkun varjolla voi syöttää lasta. Opittavahan se on ja rapatessa roiskuu ennenkun alkaa sujua.
 
Meillä poika alkoi kuin itsestään syömään itse :D Poika oli vuoden kun pikkusisko synty ja mä olin vieressä imettämässä pienempää kun isompi söi itse. PIkkuhiljaa se siitä sitten lähti menemään. Mutta siis sotkut opin kestämään sillä että se antoi mulle imetysrauhan sillo :D Sotkua toki tuli ja tulee vieläkin vaikkei tuo mitenkään ruoalla leiki. Valkoinen matto otettiin kyllä aika alussa pois keittiön pöydän alta :D
 
Moroshka
Meillä sotku-kunkku ! En tiedä, liittyykö tähän, mutta mulla on kymmenkunta pikkupyyhkeitä itsetehtynä vanhasta frotee-pyyhkeestä. Sellaiset 20cmx20cm. Joka päivä tai joka toinen päivä kun pesukone pyörii, niin nämä "kertakäyttö"pyyhkeet pyörivät mukana ja siten on aina uusi puhdas pyyhe käytössä. Sotku siivotaan samalla rätillä aina puhtaan rätin kanssa järjestyksessä: pojan naama, pojan kädet, pöytä, istuin, lattia ----> pyykkikoneeseen...
 
Meillä 1.5 vuotias pikkumies ja aluksi katsoin kauhuissani sitä rätkimistä, mutta kun huomasin noista "lastenkasvatusohjelmista" että kaikki ruokaongelmaiset (suostuivat tyyliin 6 vanhanakin syömään vain jugurttia tms) "paranivat" kun vanhemmat lopettivat sotkujen pyyhkimisen kesken ruokailun ja yleensäkkin sotkun kauhistelun, niin annoin pojan sotkea ja opetella. Ja alle kuukaudessa oppi syömään itse, lusikalla ja haarukalla. Vielä toki kaulalappua käytetään ja tukka on aamulla puurossa kun yrittää itse ruuan jälkeen ottaa kaulalapun pois (haluaa itse viedä sen ja lautasen tiskipöydälle)

Joten eikun tsemppiä ja miehelle kerro että kauhistelemalla opettaa lapsen pelkäämään sotkuja ja ruokaa, ennemmin kannustaa tutustumaan, sillä tavoin myös tottuu uusiin ruokiin helpommin. Ja kun on kiirus päivä tms, niin sitten syötät avuksi tietenkin :)
 
Tässä ollaan nyt kolmisen viikkoa enemmän tai vähemmän annettu yrittää syödä itse. Siitä ei vaan oikein tunnu tulevan mitään. Ensin poika saattaa laittaa lusikallisen tai kaksi suuhun (varsinkin jos ohjaan kättä), mutta sitten se ei kiinnosta enää yhtään ja koko homma menee pipariksi. Poika pusertelee ruokaa kädessään, heittää sämpylän lattialle, kaataa mukista maitoa joka paikkaan yms. Ja hauskaa on. Pitäisikö kieltää turha sotkeminen ja vaikka laittaa pois pöydästä vai antaa leikkiä vaan? Jos annan leikkiä, 3-vuotias isovelikin alkaa sotata kun se on kivaa. Kun ei tunnu olevan mitään kiinnostusta syömiseen vaikka olisi nälkäkin.

Jokohan se syömäänoppimisen herkkyyskausi on mennyt ohi??? (ikää 1v 1kk)

Positiivistakin: mies ei enää kauhistele sotkuja niin paljon =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Käenpesä:
Tässä ollaan nyt kolmisen viikkoa enemmän tai vähemmän annettu yrittää syödä itse. Siitä ei vaan oikein tunnu tulevan mitään. Ensin poika saattaa laittaa lusikallisen tai kaksi suuhun (varsinkin jos ohjaan kättä), mutta sitten se ei kiinnosta enää yhtään ja koko homma menee pipariksi. Poika pusertelee ruokaa kädessään, heittää sämpylän lattialle, kaataa mukista maitoa joka paikkaan yms. Ja hauskaa on. Pitäisikö kieltää turha sotkeminen ja vaikka laittaa pois pöydästä vai antaa leikkiä vaan? Jos annan leikkiä, 3-vuotias isovelikin alkaa sotata kun se on kivaa. Kun ei tunnu olevan mitään kiinnostusta syömiseen vaikka olisi nälkäkin.

Jokohan se syömäänoppimisen herkkyyskausi on mennyt ohi??? (ikää 1v 1kk)

Positiivistakin: mies ei enää kauhistele sotkuja niin paljon =)
Mulla on ollut ja on raja siinä että tahallaan ei sotketa ja leikitä. Pois pöydästä jos alkaa pelleillä. Ne opettelusutut vaan siivoan mitä tulee vahingossa. Alku se on toikin että yrittää sen pari lusikallista. Jatkakaa ja kyllä se siitä.
 
Meillä poika on syönyt itse 1-vuotiaasta saakka. Aluksi tietty syötin toisella lusikalla,mutta pojalla piti olla aina oma lusikka kädessä. Jossain vaiheessa sitten mä en saanut syöttää enää lainkaan vaan pojan piti itse saada syödä.

Nyt kun lapsi on 1v10kk,hän ei istu enää syöttötuolissa vaan normaalilla tuolilla. Siinä mielessä kätevää,koska laitan pojan tuolineen ihan pöytään kiinni niin jos ruokaa putoaa niin se jää pöydän reunalle :D Tietty 1v on vähän liian pieni istumaan normaalilla tuolilla...mutta suosittelen vaihtamaan tähän systeemiin heti kun mahdollista!

Ja mitä tuohon sotkuun tulee niin se vain kuuluu asiaan! Vaikka kuinka ärsyttää siivota niitä sotkuja niin kuitenkin tärkeintä on se,että lapsi oppii itse syömään =) Meillä on ainakin hyvin helppoa kun ei tarvitse (saa ) syöttää ja ei sitä sotkukaan kauheasti enää tule =)
 
Esikoisella oli aina lusikka omassa kädessään, kun alettiin kiinteitä syömään. Itse hän söi ekan kerran 1v5kk, mutta kyllä häntä syotettiin ainakin 2v asti.

Kuopus alkoi syömään ihan itse 1v4kk ja on siitä asti itse syönyt ei juuri anna edes auttaa.

Molemmat ovat aina olleet yllättävän siistejä ruokalijoita, ei ole ollut korvia myöten puurot, eikä ruokaa juurikaan lattialla. Tiedän, että jotkut lapset ovat älyttömiä sotkemaan. Trip trapissa syö kuopus edelleen ja esikoinen söi siinä pitkään, siinä yltää paremmin syömään.

Pöydän alla en mattoja käytä ja meillä on keittiössä helposti puhdistettava laattalattia.

Eihän lapsi opi ellei saa vähän myös sotkea ;)
 

Yhteistyössä