Miten kukaan voi elää ilman autoa?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Miten te jotkut pärjäätte elämässä ilman autoa? Tuossa kun oma auton vaihto tuli ajankohtaiseksi muutama tuttu ehdotti että luovu kokonaan autosta. Asiaa kun aloin miettiä niin tajusin miten tärkeä auto itse asiassa on. Työmatkat pitäisi mennä junalla+bussilla. Suurin osa vuodesta on loskaa tai pakkasta. Siellä pitäisi odotella ja värjötellä. Kesäisin busseihin läkähtyy ja talvisin jäätyy. Automatka on ns. omaa aikaa. Ei ketään änkeämässä viereen toppatakkeineen ja olet omassa tilassa.

Perheen kauppakassit pitäisi kantaa pitkän matkan takaa, ängetä niiden kanssa bussiin ja varmaan tulisi käytyä kalliissa lähikaupassa vain sen takia ettei viitsi tuohon alkaa. Tai lasten harrastukset. Huh huh! Pitäisi lähtä lasta saattamaan töiden jälkeen taas bussilla, kantaa kaikki tavarat ja sama homma toisinpäin. Tai kun kesällä lähdetään käymään pari kolme reissua maalla mummolassa. Niin koko perheen viikon tavarat pitäisi varmaan jossain rikoissa ja putkikasseissa kantaa ensin bussipysäkille, sitten bussilla keskustaan ja sieltä taas bussilla maalle.

Ja mä uskon että moni spontaani asia jäisi tekemättä ilman autoa. Jos lähdetään HopLoppiin, niin kahdella bussilla pitäisi mennä. Ensin keskustaan ja sitten paikanpäälle. Ja taas sama rumba toiseen suuntaan. Tai mitä kun pitäisi ostaa vaikka uusi huonekalu? Pitääkö joka kerta tilata kotiinkuljetus tai vuokrata pakettiauto?

Ymmärrän ns. "citysinkun" elämän Helsingin keskustassa. Kaikki on lähellä ja mitään suurempia kantamuksiakaan harvemmin on. Työpaikka saattaa olla yhden sporapysäkin päässä. Mutta ei kyllä muuten. Ja kun ei se seutulippukaan ilmainen ole. Siihen menee jotain yli satanen kuussa, eli sama mitä menee bensaan. Auto maksaa jotain, ylläpito jotain jne. mutta sen minkä tuossa säästää, selässään tuntee :D
 
vierailija
:D no ihan hengissä on selvitty, tosin esim. tänään otti päähän kävellä viemään lapsi eskariin. Vettä sataa, hengenvaarallisen liukasta ja kaks autoa roiskii lätäköstä vedet päälle. Kohta lähden kävelemään töihin. Mutta joo, me ei kuljeta edes bussilla työmatkojakaan, vaan ihan kävellen! :D Mulla työmatka yhteen suuntaan vähän vajaa 2km ja töissäkin kävelen paljon, lisäksi tosiaan kuskaan lapsen aamulla erikseen eskariin. Usein käyn töistä lähteissä kaupassa, raahaan kauppakassit eskarille ja sieltä sitten kotiin. Jos miehellä ei ole pitkä päivä töissä, auttaa hän kauppaostosten kanssa.
Autoa saadaan lainaan, jos on johku pidemmälle meno, joskus käyn jonkun autollisen kanssa kaupassa jne.
Välillä kyllä uuvuttaa, mutta eipähän tarvi erikseen harrastaa liikuntaa. :D
 
vierailija
Mitenköhän siinä kävisi jos porukka ihan oikeasti luopuisi autoista ja valtio menettäisi 7.000.000.000 euron suorat verotulot ja epäsuorat verotulot siihen päälle?

7 miljardia budjetista pois vai korotettaisiinko vastaavalla summalla muita veroja?
 
viera.s
Kyse siis perheen ainoasta autosta?

Meillä on ihan selkeää, että yksi auto tarvitaan. Mies tarvitsee sitä työssään niin paljon ja hänellä on sitä paitsi työsuhdeauto, josta tuskin olisi edes voinut kieltäytyä. Mutta sitten se toinen auto, siitä luopumista ollaan kyllä pohdittu. Varsinkin kun se on nyt pari kertaa lyhyen ajan sisällä hajonnut, ärsyttää koko auto jolla on varsin vähän käyttöä. Mutta sitten taas kun miettii, että sitä ei olisi, niin olisi kyllä ajoittain aika hankalaa. Mies kun on paljon reissuissa ja tekee pitkää päivää, joten hänen autonsa ei ole läheskään joka ilta käytettävissä. Lapsen harrastukseen kuskaus ei siis aina onnistuisi, ja matka on liian pitkä edestakaisin käveltäväksi. No oikeasti tulisi halvemmaksi vaikka viedä lapsi muutaman kerran vuodessa taksikyydillä harrastamaan kuin ylläpitää toista autoa sitä varten, mutta lisäksi minulla on muutama tuhat kilometriä työajoa vuosittain. Ne työajot onkin n. 90 % siitä mitä autolla ajetaan. Kilometrikorvaukset korvaa osin myös auton kiinteitä kuluja ja osa työreissuista olisi melko mahdottomia/hankalia ilman autoa.

Joten töiden vuoksi me pidetään nyt peräti kahta autoa. Jos niiden vuoksi ei olisi tarvetta, niin pärjättäisiin vaikka kokonaan ilman autoa, missään tapauksessa ei ainakaan kahta autoa olisi.
 
Meillä ei ole autoa. Me pärjätään sillä kun asutaan Helsingissä ja kohtalaisen hyvässä paikassa josta pääsee helposti suunnilleen joka paikkaan. Toki on tilanteita joissa toivoisi että olisi auto, mutta ne on yksittäisjuttuja esim. sellaisia että olispa kiva käydä Puuhamaassa -juttuja joita ilman pystyy kuitenkin ihan hyvin elämään.

Jos me asuttaisiin vaikkapa mun synnyinkaupungissa niin siellä olisi pakko olla auto.
 
vierailija
Auto on sellainen että siihen tottuu. Se on mukavuustekijä ja tosi mukava :D Asun ite kehä 1:sen ja Kehä 3:sen välissä, eli tulkinnasta riippuen "maalla" tai "tsadissa". Silti en mene ikinä mihinkään ilman autoa. En vaan jaksa. Yhden kerran kun auto oli poissa kuukauden, niin tämä tuli todistettua. Ei jaksa lähteä mihinkään. Keskustaan pääsee yhdellä julkisella, mutta poikittain ei. Pitäisi ensin selvittää reittioppaasta mikä menee minnekin, missä vaihto ja mihin aikaan. Liikaa vaivaa, en jaksa. Ja muakin ärsyttää ne kanssamatkustajat. Joku haisee, joku kailottaa kännykkään ja kolmas lukee lehteä niin että se on puoliksi mun sylissä. Toki autoilu on kallista, mutta vaihtoehto ilman autoa on liian kammottava ajatus.
 
vierailija
Meillä on yksi auto ja mies oli vähän aikaa työttömänä, joten sain sen itse käyttöön. Toki muutenkin käytän autoa iltaisin, mutta kyllä huomaa näissä ilmoissa miten on paljon mukavempaa viedä lapset autolla päiväkotiin ja voi jättää bussit väliin muutenkin. Vihaan yleisiä busseja. Rattaiden kanssa voi jäädä ulos bussista, jos siellä on valmiiksi jo monet rattaat ja näin on monesti käynyt. Siinä odottelet kahden lapsen kanssa pysäkillä seuraavaa bussia 20 min kylmässä vesisateessa, pakkasessa tai loskassa. Tänän lähdettiin kävellen ja ulkona satoi vettä. Sateenvarjot, kuravaatteet, rattaiden suojukset. Autolla voisi heittää lapset talvivaatteissa päiväkotiin (en jaksa raahata kuravaatteita joten siellä on valmiina) ja itsekin voisi vaikka meikata ja jättää sadevaatteet kotiin. Saisi istua lämpimässä autossa ja saa herätä aamulla myöhemmin, kun autolla pääsee nopeempaa. Toinen auto olisi ihan kiva, mutta kulut liikaa tällä hetkellä.

Onneksi autolla pääsee illalla ruokaostoksille, hoploppii, uimaan, pulkkamäkeen. Olen kai niin laiska, mutta vihaan bussilla tai kävellen kulkemista paikasta toiseen huonolla säällä. Juoksumatto riittää mulle.
 
vierailija
Asumme 2 km päässä keskustasta.
Keväällä,kesällä ja syksyllä liikumme kävellen ja pyöräillen kaikkialle eli lähestulkoon koko vuoden.
Talvisin kävellen ja sillä bussilla.
Isommat ostokset tehdään marketissa, jonne mennään kävellen tai pyörällä ja kyllä, kannetaan ostokset koko 1,5 km matka.
Jos olisi 7-henkinen perhe se voisi olla ongelma mutta kun on vain yksi lapsi, hyvin jaksaa.
Helppo lähteä extempore jonnekkin kun yleensä tapahtumat on keskusta-alueella ja sinne pääsee kävellen(ellei halua mennä bussilla).
 
vierailija
Haha, on kyl erikoista, että ihmiset on noin kiinni jossain elottomassa kapineessa. Mä en autoo tarvii, jääpähän nekin rahat vaatteisiin ja ulkonäön hoitoon. Täällä päin on tosi hyvät mahdollisuudet kulkee bussilla ja junaa käytän sillon kun teen pidempiä reissuja. Muuten kuljen kävellen ja kesällä rullaluistimilla, saa lliikuntaa. Nautin elämästä tämmösenään. Mun tytärkin on jo yksivuotiaasta saakka tottunu kkävelemään pitkiäkin matkoja
Odottaa yleensä, että mentäis lenkille, kun tietää, että kävellään ja matkalla saa ihmetellä kaikkee. Tytär nyt viisi vuotta ja kävelee hurjia matkoja.
 
vierailija
Maaseudulla autoa tietty tarvii, kaupungissa ei...
Kesällä pyörällä, talvella julkisilla.
Kyllä tarvii kaupungissakin. Omaa autoa tarvitaan lasten harrastusten kimppakyydityksiin. On treenejä, pelejä, turnauksia ja niihin ei todellakaan voi julkisilla kulkea kaikkien varustekassien kanssa. Eipä täällä Vantaalla edes bussien reitit sopisi treenimatkoihin. Puhumattakaan koko perheen (lemmikkieläimet mukaanlukien) reissuista mummolaan tai mökille.
 
vierailija
Haha, on kyl erikoista, että ihmiset on noin kiinni jossain elottomassa kapineessa. Mä en autoo tarvii, jääpähän nekin rahat vaatteisiin ja ulkonäön hoitoon. Täällä päin on tosi hyvät mahdollisuudet kulkee bussilla ja junaa käytän sillon kun teen pidempiä reissuja. Muuten kuljen kävellen ja kesällä rullaluistimilla, saa lliikuntaa. Nautin elämästä tämmösenään. Mun tytärkin on jo yksivuotiaasta saakka tottunu kkävelemään pitkiäkin matkoja
Odottaa yleensä, että mentäis lenkille, kun tietää, että kävellään ja matkalla saa ihmetellä kaikkee. Tytär nyt viisi vuotta ja kävelee hurjia matkoja.
Arvasin, ettei sun lapsesi ole vielä harrastusiässä, eikä ainakan kuulu mihinkään joukkueeseen. Ja lapsia vain yksi.
 
Meillä ei ole autoa. Me pärjätään sillä kun asutaan Helsingissä ja kohtalaisen hyvässä paikassa josta pääsee helposti suunnilleen joka paikkaan. Toki on tilanteita joissa toivoisi että olisi auto, mutta ne on yksittäisjuttuja esim. sellaisia että olispa kiva käydä Puuhamaassa -juttuja joita ilman pystyy kuitenkin ihan hyvin elämään.

Jos me asuttaisiin vaikkapa mun synnyinkaupungissa niin siellä olisi pakko olla auto.
No, taksikin tulee halvemmaksi sillointällöin kuin auton ylläpito :)
 
vierailijaxxxx
Varmaan pärjätään siksi, kun ei olla totuttu autoon..

Mä asun Helsingissä, mutta töihin mulla on about 20km, ja joudun menemään yleensä 3 julkisella sinne.. Matkoihin menee pahimmillaan 1,5h, kun taas autolla olisi yksi suora tie, ja menisi se 15-20min! Mutta silti ei ole vielä edes käynyt mielessä ostamaan autoa. Kyllä se välillä noiden lasten kanssa on haastavaa mennä ja tulla, mutta mutta :) Kyllä sitä vaan kuule pärjää ilman sitä hökötintä. En mä esim pystyisi varautumaan siihen, että se menisi yhtäkkiä rikki, ja joutuisi maksamaan tuhannen euron laskun, tai äkkiä ostamaan uutta..
 
Meidän perhe olisi totaalisen diipissä shitissä ilman autoa. Ensinnäkin, millä kantaa ne viis kauppakassia himaan? Tietysti toinen vaihtoehto olisi käydä kaupassa jokapäivä, mutta sattuneesta syystä se ei innosta. Bussipysäkki on kahden kilometrin päässä (mikä on sinänsä huvittavaa, sillä asumme suuren kaupungin keskustasta noin 8 km. päässä).

Vesisateella liikkuminen jalkaisin tai fillarilla on ihan järkyttävää paskaa. Vihaan sitä. Ja ei, siihen ei auta edes "kunnon varustus" kun naama kastuu kuitenkin ja se on se ärsyttävin juttu.

Mutta siis hatunnosto niille, jotka selviää aivan hyvin ilman autoa. Niin minäkin haluaisin.
 
Varmaan pärjätään siksi, kun ei olla totuttu autoon..

Mä asun Helsingissä, mutta töihin mulla on about 20km, ja joudun menemään yleensä 3 julkisella sinne.. Matkoihin menee pahimmillaan 1,5h, kun taas autolla olisi yksi suora tie, ja menisi se 15-20min! Mutta silti ei ole vielä edes käynyt mielessä ostamaan autoa. Kyllä se välillä noiden lasten kanssa on haastavaa mennä ja tulla, mutta mutta :) Kyllä sitä vaan kuule pärjää ilman sitä hökötintä. En mä esim pystyisi varautumaan siihen, että se menisi yhtäkkiä rikki, ja joutuisi maksamaan tuhannen euron laskun, tai äkkiä ostamaan uutta..
Sä oot sissi. Olen kateellinen.
 
Mitenköhän siinä kävisi jos porukka ihan oikeasti luopuisi autoista ja valtio menettäisi 7.000.000.000 euron suorat verotulot ja epäsuorat verotulot siihen päälle?

7 miljardia budjetista pois vai korotettaisiinko vastaavalla summalla muita veroja?
Hyvin kävisi, ja todennäköisesti aika reilusti päästäisiin plussalle.
Aika nopeasti katetaan nuo verotulot, kun teiden kunnosspito ja -rakennuskustannukset laskevat roimasti, liikennepoliisin työt vähenevät roimasti, kaikkien niiden liikenteessä loukkaantuvien sairaanhoitokustannukset ym kustannukset häviävät, liikenteen päästöjen aiheuttamat/pahentamat henhityselinten sairaudet poistuvat/vähenevät jne jne.
Yleensäkin sairaanhoidon kustannukset pienenevät ja poissaolot vähenevät, kun ihmiset olisivat parempikuntoisia.
 
vierailija
Automatka on ns. omaa aikaa. Ei ketään änkeämässä viereen toppatakkeineen ja olet omassa tilassa.
Tää on itselleni yks tärkeimmistä asioista + ajansäästö. Kun aamulla ruuhka ketuttaakin, niin saa kuitenkin olla omassa rauhassaan. Mä syön joka aamu työmatkalla kolmioleivän ja juon kahvin. Siis autossa. Kai sen periaatteessa voisi tehdä bussissakin, en tiedä onko kiellettyä, mutta ainakin saisin pahaa silmää muilta matkustajilta. Ja nyt kun vuodenvaihteessa lopetin tupakoinnin ja aloin sähkötupakoimaan, niin senkin voin tehdä omassa autossa työmatkalla. Sitä nyt ei ainakaan saisi tehdä bussissa. Toinen on se ajansäästö noin puolet. Kun bussilla menisi 40-45min, autolla menee 20min.

Mutta siis se oma aika. Se on aamun ärsytyksessä kultaakin kalliimpaa. Olisin varmasti sata kertaa kiukkuisempi ilman tuota aamun rauhallista työmatkaa.
 
Mulla ei ole edes korttia. Mies on ajanut viimeksi 20 vuotta sitten. Asuimme Helsingissä kantakaupungissa ja siellä ei olisi autoa tarvinnut mihinkään. Nyt asumme ulkomailla suuressa kaupungissa, jossa palvelut kulman takana ja loistava bussiliikenne.
Ainut mihin autoa ehkä joskus tarvitsisi on matkailu. Olisi hauska kierrellä täällä vähän vapaammin myös pienissä paikoissa, joihin lapsen kanssa pääseminen julkisilla on vähän raskasta.
Ja mitä tulee työmatkoihin, lumettomat ajat fillarilla ja jos Helsingissä asuu, ei bussia tarvitse yleensä odotella 10min. pitempään. Se aika menee auton kaivamiseen kinoksesta ja jään raaputtamiseen ikkunoista. Lisäksi bussissa voi lukea vaikka aamun lehden.
 
En pärjäisi minäkään ilman autoa. Ymmärrän kuitenkin hyvin, että kaupunkien keskustoissa pärjää vallan hyvin ilmankin.

Sitä paitsi autolla ajaminen on hauskaa. :D En voisi senkään takia luopua autosta. :D
 
En pärjäisi minäkään ilman autoa. Ymmärrän kuitenkin hyvin, että kaupunkien keskustoissa pärjää vallan hyvin ilmankin.

Sitä paitsi autolla ajaminen on hauskaa. :D En voisi senkään takia luopua autosta. :D
Ymmärrän, että maaseudulla se on välttämättömyys. Mutta vielä ei ole itsellä tullut eteen tilannetta, jossa olisin harkinnut kortin ajamista.
 

Yhteistyössä