Miten minut haudataan?

  • Viestiketjun aloittaja Mitä teen
  • Ensimmäinen viesti
Mitä teen
Tuli tuossa äsken mieleen että elämä on rajallista ja joskus me kaikki täältä lähdemme toinen ennemmin kun toinen, mutta jokaisen vuoro tulee kyllä.

Olen lapseton, nelikymppinen yksineläjä. Sukulaisteni kanssa en ole tekemisissä.

Jos nyt sattuisin " siirtymään tuonpuoleiseen" niin joku taho ilmeisesti ottaisi yhteyttä vanhempiini ja sitten minut saatettaisiin joko haudanlepoon tai tuhkattaisiin?

MUTTA jos haluankin poistua täältä " vähin äänin" niin että sukuni ei ole millään tavoin minua saattamassa niin kuinka pitäisi toimia?

Eli ruumis tuhkaksi ja " se oli siinä"
 
Nykyinen yleinen tapa on (en tiedä onko poikkeuksia esim. hyvin pienillä paikkakunnilla), että jos kukaan ei hautajaisiasi maksa, sosiaalihuolto maksaa halvimman arkun ja tuhkauksen ja tuhkasi haudataan pahvilaatikossa nimettömälle paikalle uurnalehtoon ja saat pienen nimikyltin johonkin muuriin tms johon lehdon vainajien nimet kerätään. Ja voit tietysti tälläisen tahdon vielä eläissäsi testamentata, niin sitä noudatetaan vaikka joku haluaisi sinulle prameammat hautajaiset järjestääkkin.
 
viaras
Osta hautapaikka etukäteen. Järjestä raha-asiat niin, että on varaa kunnon puuarkkuun ja jos haluat tuhkauksen, niin puu-uurnaan. Käy suunnittele itse hautakivesi jo ennakkoon ja varaa rahaa sitä varten. 2000-3000 euroa saat hyvän hautakiven. Puuarkku noin 1000 euroa ja puu-uurna jotain 100 euroa. Hautapaikka maksaa, ota selvää hinnoista ja varaa rahat kaikkia kustannuksia varten.
 

Yhteistyössä