Miten nukuttaa 10 kk lapsi päiväunille omaan sänkyynsä?

10 kk:n ikäinen tyttömme on tottunut nukkumaan päiväunensa aina vaunuissa. Nyt hänet olisi pakko totuttaa nukkumaan päikyt sisällä, koska menee pian päivähoitoon. Olen yrittänyt aina silloin tällöin laittaa häntä nukkumaan sänkyynsä, mutta siitä syntyy aina kova sota. Olisiko kenelläkään antaa kullan arvoisia vinkkejä miten vaihdos sujuisi edes puolet pienemmillä itkuilla kuin nyt?

Maitopullon kanssa saattaa hyvällä tuurilla nukahtaa, mutta sitä haluaisin jo tässä iässä vältellä. Tytön huoneessa on jo pimennysverhot.

Kiitos! =)
 
Miksi tarvitsee opettaa nukkumaan sisällä? Eikö siellä hoidossa saa nukkua ulkona. Meille ainakin sanottiin kun lapsen kanssa oltiin tutustumassa, että samalla tavalla toimitaan hoidossa kun on kotona tottunut. Ja lapsi sai nukkua ulkona koska nukkui paljon paremmin.
 
Meillä ei meinannut poika millään oppia nukkumaan sisällä, joten annoin nukkua vaunussa. Kokeilin aina tasaisin väliajoin uudelleen ja yhtäkkiä se alkoi sujumaan hieman päälle vuoden ikäisenä kun otin käyttöön jotain samoja rutiineja kun iltaunille mennessä. Eli lauloin saman unilaulun sylissä ja annoin rätin ja tutin jne. Joskus auttaa vaan aika!

Yksi mammakaveri kertoi että hänen tyttärensä sai nukkua päiväkodissa vaunussa ekat viikot ja sitten oli ihan helposti onnistunut päivähoitajien opettaa tytöt omaan sänkyyn. Joten eiköhän se siitä, eri paikassa voi aina onnistua eri lailla kuin kotona.

Tsemppiä! :flower:
 
Hei

Meillä 8kk ikäinen vauva nukkuu välillä rattaissa, välillä omassa sängyssään. Ulkona nukuttaessa ei ole mitään erityisiä rutiineja. Sisällä olen useimmiten laulanut samaa päiväunilaulua ja silittänyt vähän aikaa päätä/ taputtanut selästä. Joskus, jos on oikein levoton, pidän tiukasti ja hellästi kiinni jalopista, kunnes rauhoittuu. Joskus se on aikamoista veuhkaamista melkein puolikin tuntia mutta yleensä lopulta rauhoittuu. Pyrkimykseni on vähitellen opettaa lapsi siihen, että nukahtaisi itse omaan sänkyynsä. Vähitellen... Olen ollut huomaavinani, että usein vauvaa auttaa rauhoittumaan päiväunille myös yksi ja sama cd-levy, jota soitan vain päiväunille mentäessä (en aina mutta usein).
 
Lillemin tilanne kuulostaa ihan samalta kuin meilläkin noin kuukausi sitten. Omaan sänkyyn päiväunille meidän neiti ei millään tahtonut nukahtaa, mutta vaunuihin kyllä. :eek: Neidilla oli ikää silloin hieman vajaa 10kk

Lopulta olitii siinä tilanteessa, että vaunuissa nukuttiin vain vajaan puolentunnin tirsoja. Tämä johtui siitä, että vaunuissa ei voinut vaihtaa asentoja. Lopulta päätin, että neiti saa alkaa nukkumaan omassa sängyssä. Alussahan se oli itkua ja hampaiden kiristämistä :D Eräänäkin päivänä nukutin neitiä puolitoista tuntia ennen, kun luovutti. Tämän taistelun jälkeen, on nukahtanut omaan sänkyynsä itse :eek:

Itse en mitään ihmeellisimpiä vinkkejä osaa antaa, mutta meillä tempsi se, että lauloin aluksi unilauluamme. Samalla pidin kättä pyllyn/selän päällä ja pikkuisen hieroin. Jos alkoi aivan älyttömästi itkee hyssytin hieman, mutta en nostanut pinnasängystä pois.

Itse yritän kyllä myös tehdä päivähoitoon lähtemisen lapselle helpoksi ja sisällä nukkumisen taito on mielestäni yksi sellainen.

Tsemppia nukkumaan harjoittelun kanssa,,, hyvin se menee :heart:
 
Meillä poika 9,5kk nukkuu vielä kahdet unet, aamulla omassa sängyssä - puuron jälkeen saa leikkiä pari-kolme tuntia ja sen jälkeen otetaan vähän maitoa (ei sängyssä), annan tutin ja unirätin ja poika simahtaa.

Iltapäiväunet samalla kaavalla mutta vaativat joskus enemmän yrityksiä / aikaa. Annan yleensä pyöriä/istuskella/touhuta sängyssä itsekseen jos on rauhallinen - ei toki jos on niin virkeä, että jaksaa leikkiä - meillä poika usein nousee vielä viimeisellä energialla kerran-pari seisomaan sängyssä, sitten simahtaa.

Tutti ja unirätti - samat kuin iltaunilla, ovat meillä ne tärkeimmät ja tarvittaessa rauhoittelua. Olen huomannut viime aikoina myös sen, että poika kaipaa "omaa rauhaa" nukahtaa, istun sängyn vierellä mutta en silittele jos kaveri selkeästi hakee asentoa / unta itse. Ja on muutaman kerran nukahtanut ihan hetkessä kun en ole haronut sänkyä :)
 
munkaan mielestä ei tarvitis "pakottaa" omaan sänkyyn, kun kai se hoidossakin saa nukkua vaunussa... meillä esikoinen meni 9kk ikäsenä pariks kuukauseks pph:lle ja sai sielläkin vaunussa nukkua..paremminhan se yleensä nukuttaakin raittiissa ulkoilmassa.. =) ja kyllä hoidossa kuuluukin tehdä niin kuin kotonakin, jos lapsi ei siis tykkää sängyssä nukkuna... =)
 

Yhteistyössä