Miten olette lopettaneet yösyötöt, vai onko vauva itse lopettanut?



Niin elikkä mietin tässä et josko yrittäis pikkuhiljaa luopua yösyötöistä.. Vauva on tosin 6kk mutta syö jo ihan hyvin kiinteitä 4 kertaa päivässä. Kaksi kertaa liha/kasvis sosettan. yks pilttipurkillinen ja aamu sekä iltapuuron. Iltapuuroa syö 1.5-2dl ja perään vielä x määrän maitoa. Söi ennen kuin otettiin 4 kiinteää ateriaa päivässä niin 2 ja 5-6 aikohin ja sit nukkuin 8 ja taas maitoa, mutta nyt olen tehnyt sen huomion ettei jaksa sit aamulla maitoa ottaakaan jos syö nuo kaksi kertaa. Siksi olen alkanut alikuyöstä tarjoamaan tuttia ja sillä hän rauhoittuukin, ja jatkaa unia..mut joskus tuttia saa käydä laittaan tunnin välein ja joskus nukkuu sit suoraan esim. 1 sinne 6, jopa ylikin, niin siksi mietin et josko ei olisi enää nälkä, vaan joku muu syy siihen että herää..
Mut sit toisaalta vaivaa et jos on nälkä ja minä en anna maitoa. On oppinut kyllä kääntymään ja joten sekin voi lisätä levottomuutta öihin.. Mitä tekisitte minuna, yrittäisittekö tarjota ensin tuttia, vaiko antaisitteko suoraan maitoa. Vauva on pelkästään rintamaidolla, siis kiinteän lisäksi..
 
sitähän sanotaan että puolivuotias rupeaa jo pärjäämään aamuun asti ilman yösyömistä. ja kun meidän poju oli sen puolenvuoden ja alko syömään kiinteitä niin aloin tarjoamaan tuttia sillon ku heräs...kun selvästikkään ei nälkään heränny. ja teillä varmasti (luulisin) on myös näin. mutta tietenkin tilanteen mukaan ja omaa vauvaa kuunnellen. se tutitus voi olla myös sitten taisteluakin mutta sillähän hän sitte oppii että yöllä ei tarvi huvikseen tissitellä. minä tein siis ainakin näin koska päätin että en enää sen ikästä yöllä imetä kun se ei oikiasti sitä ees tarvi....

nyt nuorempi on kohta puolivuotias ja lupsuttelee öisin tuon tuosta eikä syö ees tuttia ja huomaan jo tästäki ettei sillä oikiasti nälkä ees oo... mutta mitä teen ku tuttikaan ei kelpaa :/pakkoha se on viimein sit tissille ottaa.

eli tsemppiä vain sinne ja kokeile vaan ruveta antaan tuttia =) ja jos tuntuu et onki nälkänen niin sitte mammaa.
ainiin ja meidän vauvat on isokokosia ja silti luotin siihen että läheisyyttä he vaan haluaa.
mutta tästäki asiasta voi tietty olla monta eri mieltä....ite en vaan millään jaksais yksvuotiastaki vielä imettää yöllä...vaikka kuopuksen kohalla se voiki olla eessä jos ei ite ala jättää tuota yöimemistä pois kun ei tosiaan tuttia hyväksy sitte millään.
 
En varsinaisesti lopettanut, vaan siinä vaiheessa, kun sitä ei sitten kuitenkaan paljoa juotu, jos antoi, aloin kokeilla, auttasko tutin antaminen. Ja jos rauhottui tuttiin, sitten ei syöty. Jos oli oikeasti nälkäinen, sitten ei kyllä nukkumista jatkettu ennen kuin masu oli täys.

Vauva oli jotain 7-8 kk, kun loppui kokonaan, mutta jostain puolesta vuodesta eteenpäin se syöminen oli tosi satunnaista eli välillä syötiin, sitten taas saattoi mennä pitkä aika, monen monta yötä, ettei tarvinnut. :) Huomasin, että meillä vauvalla on selkeitä massankeruuaikoja, jolloin syödään paljon (myös öisin) ja joita seuraa aina pituuskasvu. Eli en tuostakaan syystä alkanut vaan päättää, etten anna öisin, vaan ajattelin, että syököön, kun kerran on nälkä ja tarvii sen kasvaakseen. :)
 
meillä lopetettiin meidän vanhempien päätöksestä kun tyttö oli 7kk. Söi öisin parhaimmillaan 2x140 ml maitoa, eli aika ison määrän. Meistä se kuitenkin oli vaan tapa, eikä tyttö syönyt nälkäänsä. Päivisin söi 5 kiinteetä ateriaa kuitenkin. Lopetus sujui täydellisesti - ekana yönä huusi 30 min, tokana 1h 30 min ja sit ei enää pulloa kaivannut. Tosin tuo toisen yön huuto saattoi olla ekasta hampaasta joka huomattiin muutaman päivän päästä. Eli meillä meni kaksi kärpästä yhdellä iskulla... :D

Mut siis meillä periaatteena oli että ei maitoa ollenkaan öisin. Eli vain hereillä ollessa syödään. Toimii kuin unelma. Nykyään tyttö nukkuu useimmiten klo 20-08, joskus heräilee aamulla 6-7 aikaan ja napataan meidän väliin nukkumaan. (tätä ei tehty ennen kuin flunssa tuli ja tukki pienen) Tuttia käydään laittamassa alkuillasta mutta nukkuu yleensä koko yön omassa sängyssään, omassa huoneessaan.

toinen periaate siinä pullon poisjättämisessä oli ettei anneta lapsen itkeä yksin tietenkään. Eli lohduteltiin yöllä silittelemällä, tutilla, hyssyttelyllä ja jos tarvii niin sylissä heijaamalla, mut ei maidolla. Vettä sai antaa jos toinen huusi äänensä käheäksi. Tosiaan kaksi yötä siihen meni. :)

Meillä se oli tosi hyvä ratkaisu ja kaikki nukutaan nyt paremmin. Se vaan vaatii molemmat vanhemmat mukaan että voi vaihtaa jos toinen väsyy lohdutteluun, kärsivällisyyttä ja tietenkin se päätös pitää vaan tehdä ja siinä pitää pysyä. Kyllä mä uskon että vanhempi näkee että syökö lapsi nälkäänsä vai vaan tavan vuoksi.

Tsemppiä kovasti mihin ikinä päädyttekin! :)
 
Meil o se kehno juttu, et poika ei oo huolinu koskaan tuttia :( Unikoulua yritettiin 7kk iässä, mut se ei ottanu toimiakseen ku tuntu et sit tuli eroahdistuskausikin ku het alko huutaa aina ku lähti pois huoneesta. Eli meil olis taas se unikoulu eessä, mut harmi ku ei tuttia syö ni ei sitenkää saa tyytyväiseks :/ Mut toivot. teillä menis hyvin se yösyömisestä vierottaminen :)
 
meillä yösyöminen oli pitkän aikaa satunnaista. tyttö saattoi nukkua klo 22-06 syömättä ollenkaan jo 2kk ikäisenä. pitkän aikaa mentiin 12h yöunet yhdellä syötöllä esim. klo 20 nukkumaan, klo 3-5 tissiä, ja uni jatkui klo 8-9 saakka. joskus sattui niitä öitä kun syötiin 2krt, ja joskus ei ollenkaan. n 5,5kk iässä yösyöminen päättyi tytön toimesta, 3 perättäistä yötä meni niin sikeästi ettei tarvinnut tuttiakaan laittaa. kiinteitä meni myös 4krt/päivä sisältäen aamu- ja iltapuurot. noiden öiden jälkeen päätin, että meillä ei sitten jatkossakaan syödä öisin, vaan tutilla oon saanut rauhoittumaan tai pepun taputus/syliinotto pahempaan huutamiseen.

tyttö on ollut kyllä alusta saakka aika hyvärytminen öiden suhteen. eli jo 1,5kk ikäisenä nukkui 6h putkeen ennen ensimmäistä syöttöä ja yöt oli kaikenkaikkiaan 11-13h pitkiä. päiväunirytmi alkoi muokkaantua vasta 3kk iässä, sitä ennen tuntui että oli aina päivällä hereillä, nukkui ihan pikkupätkiä ja mielellään sylissä.

onhan se selvä et tuonikäiset vauvat heräilee öisin. teiän iltapuuromääräkin kuulostaa aika hyvältä, ja vielä maitoa perään, luulis sillä pärjäävän. meiän tyttö syö 1dl puuroa ja 30min-1h päästä 150-180ml maitoa.

ite uskon et parhainta ois pitää semmosta selkeetä linjaa, et yöllä joko syödään tai sit ei. se toimii ainakin meillä, jokainenhan löytää omalle lapselle parhaat keinot. viime aikoina mua on hirvittäny että saako tuo tarpeeksi ruokaa kun ei öisin syö ja päiväsyöminen on selkeästi vähentynyt, ilmeisesti hampaiden tekemisen takia. on jo viikon syönyt huonosti :/
 
Meillä tyttö lopetti itse yösyömisen 8 viikon iässä, yhtä aamuna vain herättiin niin, että tajuttiin että koko yö oli nukuttu:) Nyt tyttö on pian 3kk ja sama on jatkunut, esim viime yönä nukkua positto 10 tuntia. Muutaman kerran on herännyt 6 maissa syömään, mä lasken tuon yösyömiseksi vaikka aamuhan se on toki.
 
Tuosta puurosta: Niin minä teen kyllä puurosta todella löysää tavaraa, mut ei ihan velliä, ihan normi kaurapuuroa siis syödään..Niin ja maito määrää on tietty hieman hankalaa arvioida, mut ottaa sen minkä jaksaa...
 
Lasketteko te yösyötöiksi vaan ennen viittä aamulla tapahtuneet syötöt (niinkuin jostain vihkosesta luin)? Meillä poika 8kk ja syö siina 4.30-6.30 yhden kerran ja jatkaa sitten uniaan kasiin - puoli kymmeneen. Poika tuntuu syövän silloin kyllä nälkäänsä, aina yritetaan ensin vaikka mitä muuta. Pitäisikö vaan antaa olla ja herätä sillon viidelta mikä mun mielestä on YÖ vai saisiko tuostakin tavasta vieroitettua? Eihän tuo yksi syöttö muuten häiritsisi, mutta kun pitkin yötä herää muuten kitisemään ja riehumaan, niin saataisiin kokonaan yöt vuorotettua miehen kanssa jossei tuota yhtäkään syöttöä olisi.

Paulah: en halua olla pahanilmanlintu, mutta meillä oli ihan samalla tavalla kuin kerroit, paitsi että alkoi nukkua 10h öitä ilman yhtään heräämistä jo 6-viikkoisena...kunnes yhtenä yönä reilun 4kk iässä alkoi heräillä ja sitä on nyt jatkunut sen 4kk :(.
 
meillä lopetettin yömaito n.7kk iässä, meidän vanhempien aloitteesta. syöminen yöllä oli tullu tavaksi, nykyään tyytyy tuttiin jos herää kesken unien. aamulla syö puuron, päivällä 2 potturuokaa ja illalla tankataan mahdollinen välipala ja iltapuuro, nukahtaa maitopullolle syliin siitä saa vaan nostaa omaan huoneeseen pinnasänkyyn.
 
Oon vähän huono vastaamaan tähän kun meillä vielä syödään rinnalla. Poju on 6 kk ihan kohta ja syö aika monta kertaa yössä rintaa...on yritetty tutitella mut ei se auta vaan huuto senkus kiihtyy.

Epäilen kyllä että kysymys on myös läheisyydenkaipuusta kun ainakin meidän poju on päivällä kauhee menijä eikä syli meinaa kelvata ollenkaan niin se sitten yöllä senkin edestä haluaa olla lähellä ja iholla.

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, oon ottanut sen viereeni nukkuun ja siinä me molemmat torkutaan pitkään aamuun. Vauvahan tuo kuitenkin vielä on, sen näkee kun se on siinä rinnalla ja aion sitä vielä kohdella vauvan tavoin. Varmasti hän itse lopettaa yösyötöt sitten kun ei niitä enää itse tarvitse. Meillä syödään/maistellaan vasta kerran päivässä ja iltapuuro joten ehkä hän syö senkin takia vielä niin usein yöaikaan.
 
Meillä poika 7kk ja alusta saakka ollut aika huono nukkumaan pitkiä pätkiä heräämättä, kyllä sitä unta yöllä kerran pari on pakko maidolla jatkaa, vaikka oikeasta tarpeesta tuskin on kyse. Poika syö kiinteitä hyvin ja illalla ennen kasia puuron +sosetta päällä ja ennen nukahtamistaan 20-21 vielä 80 ml-140ml maitoa pullosta. Parhaiten nukkuukin sitten alkuillan, puolenyön aikaan alkaa kuulua ähinää ja ininää, ja aina etenee samalla tavalla, muutamasti yritän kättä selällä/pepulla ja tuttia tarjota. Tätä jatketaan tunnin verran ja sitten luovutan ja tuuppaan pullon suuhun tietäen että sama toistuu huonolla tuurilla parin tunnin päästä uudelleen jatkuen samalla tyylillä aamuun, jos oikein hyvästi käy, poika nukahtaa puolenyön jälkeen ja herää neljältä pyytämään lohtupulloaan ja nukkuu sitten aamukasiin. Aika sompailua on kyllä, onneksi en koe itseäni kovinkaan yliväsyneeksi. Ei vaan oikein jaksa uskoa, että tämä tästä kovin iän mukana ainakaan lähikuukausina korjautuu, että pitäisikö sitten vaan olla luovuttamatta sen pullon annon suhteen :) neuvolassakin toinen täti sanoi, että ei tarvii yöllä syödä ja toinen sanoi, että anna vaan. En ole vielä asialla kauheasti mieltä painanut, kun ei tosiaan päässyt uupumaan mutta voisi kyllä pikkuhiljaa alkaa jo ihan pojan yöunien takia ruveta miettimään josko jotain voisi tehdä.. Päiväunetkin nukkuu melkein pidemmissä pätkissä kuin öisin. Mutta sellaista se vauva-arki tietysti välillä on.
 
mä lopetin yösyötöt 10kk iässä ihan vaan lopettamalla yöllä syöttämisen.

Ekana yönä huusi. Tokana ei enää. Kyllä se oli sydäntä raastavaa mutta helpotti kaikkien elämää. Mutta ei se yösyömisen lopettaminen yhtenäisiä yöunia takaa, siihen kannattaa jo henkisesti varautua...

Päiväimetystä jatkoin vielä 2kk sen jälkeen.
 
Voihan se tosiaan olla että heräilyä vielä tulee, esim hampaiden jne takia. Tyttö on kuitenkin alusta asti ollut hyvä nukkuja, ihan vastasyntyneenä 2 yösyöttöä, sitten 1 ja nyt ei aikoihin ole ollut lainkaan. Eikä mua nyt yksi herätys yöllä niin haittaa kunhan ei koko ajan heräilisi.
 
Minulla on poika 1v 4kk ja heräilee edelleen syömään 3-4 kertaa yössä, imetän vielä. Joskus vanhempia "painostetaan" lopettamaan yöimetys mutta kyllä sitä voi jatkaa jos vain itseä ei häiritse. Poika nukkuu vieressä niin se on aika helppoa. Jos haluaa eroon yösyötöistä niin huudattaa ei tarvitse, en usko että kukaan vanhempi haluaa sellaista tehdä mutta ei vain tiedetä että on vaihtoehtoja. Elizabeth Pantleyn metodi on tällainen missä yöheräilyistä pääsee eroon itkettämättä ja niitä on kyllä muitakin. Anna Wahlgrenin metodit kuullostavat minusta muuten aika järkyttäviltä ja vanhentuneilta, toivottavasti niistä kohta aika jättää, hän ei näytä ymmärtävän ja kuuntelevan lapsia tunteella ollenkaan.
 
Yks tapa opettaa vauva pois yösyötöistä on antaa vettä. Vesi ei oo niin hyvää ku maito ja jos yösyöminen on vaan tapa nii ei se vauvakaan viitsi herätä pitemmän päälle pelkkää vettä juomaan =)
 
meiän vauva 7 kk ja syö 3-5 kert yössä. nukkuu mun vieressä joten yöimetys ei vaadi kovin paljoa, nukahdan heti itse kun vauva on syönyt joten ei haittaa yhtään. vkoloppuaamuisin isä herää aamulla ja saan nukkua. ei oo nyt tarkoitus paasata, mutta en ymmärrä miksei kaikki äidit nuku lastensa kanssa....äiti on biologisesti tarkoitettu nukkumaan vauvan kanssa koska tämä nimeomaan mahdollistaa helpot yöimetykset eikä ne rasita tällöin äitiä samalla tapaa kuin jos pitää nousta ylös sängystä. Lapset alettiin länsimaissa eristämään omiin sänkyihin vasta n. 100 vuotta sitten....miettikääs sitä kun ajattelette koko ihmiskunnan historiaa. En voisi kuvitellakkaan että lapsi nukkuisi omassa "karsinassaan" vielä kun imetän!!! Tuntuu täysin luonnottomalta (sen lisäksi mitä kaikea muita etuja tuohon yhdessä nukkumiseen liittyy....)

Mua oikein huvittaa kun neuvoloissakin sanotaan että 6kk jälkeen vauva ei tarvitse yöimetystä...ja paskat! Mikä ihme mittari tämä 6 kk on. Ihan kuin kaikki lapset olisi samanlaisia?!?! Lapsi luonnostaan itse lopettaa yösyömisen kun on siihen valmis. Ja siirtyy myös omaan sänkyyn luonnollisesti kun imetys lakkaa tai kun on muuten siihen valmis.

Kaikki nää unikoulut yms...ihan puistattavaa. Taas tätä että vauva pitää muokata ja koulia vanhempien elämään ja rytmiin sopivaksi tässä itsekeskeisessä länsimaalaisessa kulttuurissa....

Sorry jos joku ottaa nyt herneen nenään =)


No jokainen taplaa tyylillään....
 
minä olen itse lopettanut kaikiltakolmelta. yhden yön olen vettä antanut ja seuraavana eivät enää o heränneet.

viimeisin sälli oli noin 6kk kun tän toteutin. nyt tosin yöt taas katkonaisia kun ekoja hampaita pukkaa. oli jo 6kk nauvolassa 11.6kg ja 74 cm että eiköhän tuolla koolla ole jo jotain hiukan jemmassakin...
 
meillä neiti lopetti itse yösyönnit. oltiin siirretty alina omaan huoneeseen viikkoa ennen. on kovin herkkäuninen ollut aina. aiemmin heräili tunnin välein, söi öisin 4-6krt ja sitten huuteli muuten vaan. niin neiti siis vajaa 7kk

omaan huoneeseen siirron jälkeen heräili ensin vain kerran yössä, lupsutteli tissiä ja naureskeli, ei siis syönyt. ja siitä pari yötä, niin ei ole enää heräillyt syömään. nukkuu pääsääntöisesti 21-9, aamuyöstä jos höpöttelee ja on hereillä, otan viereen.

mulla alkoi olla jo ongelmia nukahtamisessa, kun tarpeeks monta kuukautta herää tunnin välein, niin ei sitä sitten enää saa unen päästä kiinni vaikka olis kuinka väsynyt. viereenkään en voinut ottaa, kun sänky oli 120cm leveä ja itse sappileikkauksesta toipumassa.

mutta nyt siis tilanne on jo loistavan hyvä :heart:
 
labebe, oon kanssasi samaa mieltä. Luonnollisinta olisi nukkua lapsi vieressä, 6-7 kuisen vauvan siirtäminen omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen on mielestäni aika omituista. Luin että kulttuureissa jossa nukutaan lapsen vieressä (melkein kaikkialla paitsi länsimaissa) uniongelmat ovat liki tuntemattomia. Luulen että moni pikkuinen kärsii läheisyyden ja turvallisuuden puutteesta kun siirretään nukkumaan kauas äidistänsä ( ja isästä) ja tätä sitten "parannetaan" unikoulujen ja huudattamisen kanssa mkä traumatisoi lapsia entisestään. No tietty kaikki ovat yksilöitä, jos vanhempi ei kertakaikkiaan pysty nukkumaan lapsen vieressä tai lapsi alkaa tyytyväisenä nukkua yksin 6 viikon ikäisenä niin mikäs siinä sitten. Mutta tämä idea että yösyötöt pitää lopettaa tietyn ikäisenä... no aikoinaanhan pidettiin hyvänä ideana että lapsia imetettiin 4n tunnin välein kellon mukaan. Eli toivottavasti nuokin suositukset ovat muuttumassa ja vanhempia kannustetaan toimimaan lapsen tarpeista lähtöisin.
 

Yhteistyössä