Miten on muilla, hoitaako naiset kodin siivouksen ja ruuanlaiton ?

  • Viestiketjun aloittaja hermonsa menettänyt
  • Ensimmäinen viesti
Vieras
Enimmäkseen. Mutta kyllä mieskin osansa tekee. Mun mielestä meillä on tuo jako aika lailla ok. Mä teen enimmät, kun kerran kotona olen, mutta mieskin auttaa. Mulla on omaa aikaa kun sitä kaipaan :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja hermonsa menettänyt:
Alkuperäinen kirjoittaja :
meillä mies töissä ja mä kotona, eli minä siivoan ja laitan ruoan. Olisko hieman kohtuutonta jos mies joutuis työpäivän jälkeen alkaa kokkaan ja siivoaan vielä! Mitähän mä täällä päivät sit tekisin(muuta ku roikkusin palstalla)!
Tietty viikonloput ja lomat erikseen, sillon tehdään yhdessä.
musta se on ihan oikeus ja kohtuus että osallistuu itse aiheuttaman sotkun siivoamiseen, eikä niin että muut sotkee ja minä juoksen perässä siivoamassa.
minä ainakin oon päivät touhuumassa lapsen kanssa ja hoidan juoksevia asioita sen minkä kerkeän, en todellakaan istu koko päivää sisällä ja palstaile.
No ei mun mies mikää sika olekkaan! tietty omat sotkut siivoo!
 
Niin ja oma aika mulla hoituu näin, kun lapset on päiväunilla. Nukkuvat n.puolitoista-kaksi tuntia..Sillon mä vaan istun, oon koneella tai teen mitä huvittaa..

Iltaisin on mahdollista lähtee esim lenkille, jätän lapset miehen vastuulle sen ajaksi. Päiväsaikaan kun oon kotihommat hoitanut kuntoon, jää meille sitten illalla yhteistä aikaa kun lapset menee 20:00 nukkumaan :)
 
Meillä mies kokkailee harrastuksenaan joten ruuan laitto on n.70% hänen vastuullaan, mä taas hoidan enemmän siivouspuolta koska tykkään itse siitä hommasta jo hyötyliikuntana. Mut melko tasan menee ajallisesti ja molemmat ollaan perussiistejä, viedään mennessä, tuodaan tullessa, joten aina on paikat sen verran siistinä että vieraita ei tarvii hävetä =)
 
tiskirätti: :hug: meillä myös näin.paitsi en anna miähen pyykätä ja sekaantua tiskikoneehin.välillä täälä hirvee kaaos(kuten tiärät...),mutta eipä mies koskaan valita.uskaltaiskin.....tänään mulla on taas tämmönen päivä,et kaffittelen ja notkun koneella ;) no jos siivois vähä ku toi kuopus herää.
syksyllä meen itekki töihin,et sit voisin palkata anopin tänne siivoon.
 
Minä äitiyslomalainen hoidan pyykit, muuten siivotaan yhdessä vloppuisin/iltaisin. Ollaan sovittu, että kotonaolijan tärkein tehtävä on kuitenkin hoitaa lapsi (mies tulee olemaan yhtä kauan isyyslomalla) eikä olla siivooja. Siivous ja ruoanlaitto on yhtälailla molempien vastuulla. Meillä siis saattaa olla koti ihan räjähtänyt kun mies tulee kotiin ja hän alkaa silloin laittaa ruokaa. Välillä taas olen siivonnut ja laittanut ruoan, riippuen ihan täysin vauvan aikatauluista ja mun jaksamisesta.

Kuten joku sanoi, lopeta aikuisen ihmisen passaaminen! Kyllähän me kaikki laiskoteltaisiin, jos siihen annettaisiin mahdollisuus!! Nalkuttaminen ei ole kivaa kenellekään ei sille nalkuttajalle eikä sille, joka sitä joutuu kuuntelemaan.. Mutta lopeta yksinkertaisesti ukon jälkien siivoaminen ja katso mitä tapahtuu. Onko mies muuten yhtään lastensa kanssa vai meneekö kaikki aika telkkariin/tietokoneeseen?
 
Wursti Makkaravarvas
Minä olen nyt vanhempainvapaalla, kohta alkaa hoitovapaa. Minä teen pääasiassa ruuan, jos mies haluaa syödä nautaa tai kermajuttuja niin tekee itelleen.

Siivous tehään yhdessä kerran viikossa.

Minä tiskaan ja hoidan pyykit.

Mies tekee ns. miesten jutut.

Viikonloppuisin noustaan yleensä kaikki yhtäaikaa.
 
ss
Mä teen liki kaiken. Mies tekee kun pyytää = nalkuttaa. Hoidan kotityöt ja lastenhoidon. Mies on yrittäjä joka tulee kotiin klo 19 illalla. Lapset on sängyssä klo 20. Viikonloppuisin pitää sitten ukon rentoutua rankan viikon jälkeen ja usein yrittää luistaa töistä. Lasten kanssa onneksi haluaa olla mutta sekin aika on sellaista "tunti tiiviisti muksujen kanssa, sitten pitää levätä kun oli niin rankkaa" juttua.

Kieltämättä vituttaa. Mutta koska olen nyt juuri työtön, tämä on kai oikeudenmukaista (vai?)
 
hermonsa menettänyt
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hermonsa menettänyt:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja seuraava lapsi putkahtaa kohta taas maailmaan? Kannattaisikohan rajoittaa muksujen tekemistä, kun kerran ukosta ei ole niiden kanssa auttamaan. Lapset tarhaan ja sinä töihin. Eiköhän se siitä sitten.
niin kannattaa joo rajoittaa kun niitä kohta on JO KAKSI.
Jos miestä ei perhe-elämä kiinnosta ensimmäisen lapsen synnyttyä, niin tuskin asia parempaan muuttuu kun toinen ilmestyy. Jos tunnet olevasi jo nyt liian väsynyt kaiken hoitamiseen yksin, niin miksi ihmeessä vaikeutat tilannetta vielä lisäämällä lapsimäärää?
lisätään tähän nyt vielä että ensimmäinen lapsi ei ole nykyisen miehen biologinen. helppohan se on neuvoa muita jos itsellä aina menee kaikki täysin nappiin!
 
hermonsa menettänyt
Alkuperäinen kirjoittaja omasta valinnasta kinni:
Vaikka hoidan lapsia kotona, niin heidän päiväuni aikansa on minun omaa aikaa. en silloin siivoa,pyykkää tai laita ruokaa. Kun mies tulee töistä hän ottaa lapset ja ko. ajalla saatan siivota, käydä kaupassa tai lähteä kavereita tapaamaan tai olla vaan.

Meillä käy 2-4krt/kk lastenhoitaja kerrallaan noin 5-7h jolloin lähdetään miehen kanssa kahdestaan ulos iltaa viettämään. Lisäksi meillä on robotti-imuri, joka hoitaa siivouksen ja rikka-imuri jolla tarvittaessa otan roskat pois. En muista koska viimeeksi olisin imuroinut oikeasti. Meillä kuitenkin on ihan siistiä. Kun robotti hoitaa hommat meidän ulkoillessa.

Siivoojaa meillä ei vielä käy mutta olemme harkinneet senkin palkkamista. Lastenhoitajasta ja siivoojastahan voi tehdä kotitalousvähennyksen, joten esim. lastenhoitajan omakustannus jää noin 5e/h joten ei se kenenkään taloutta silloin tällöin käytettynä kaada.

Mieheni osallistuu kotitöihin 50/50 suhteessa sillä lastenhoito on meillä sovittu mun työksi ja hänelle palkkatyö. Kaikki muu jaetaan.

Ei sitä meilläkään jäänyt alussa omaa aikaa. Mutta sitten piti aukaista sanainen arkku ja alkaa keskustelmaan miehen kanssa niin kauan että meni jakeluun ja sopiva kompromissi löytyi.

Jokainen on näissä asioissa oman onnensa seppä. Jos ei puhuta onglemista ja toiveista ja muutosehdotuksista niin turha näille palsoille on tulla ruikuttamaan näistä asioista.
ai, anteeksi että purin tuntojani tänne. en tiennyt että tänne saa kirjoittaa vain ne joilla menee aina hyvin.
 
kotiorjako?
Eletään uusperheessä, jossa aikuisten lisäksi miehen kolme pientä lasta. Minä teen kaikki kotityöt ja pääasiassa hoidan lapsetkin. Molemmat ollaan töissä. Minä 40 tuntia viikossa ja mies 40-90 tuntia (yrittäjä). Ukolla jää aikaa telkkarin katteluun, minulla vähempi. Tilanteeseen olen vähintäänkin tyytymätön, siivoojaa ei ukko suostu palkkaamaan (tai sisälle päästämään HÄNEN taloonsa) ja itse ei ole halukas siivoamaan tai edes vähentämään sotkemistaan (kidult...roskat tippuu lattialle ja pöydälle läikkyneet kahvit jää pyyhkimättä). Inhoan siivoamista, mutta vielä enemmän lian ja kaaoksen keskellä elämistä.
 
Meillä myös uusperhe, kummankin yksi lapsi asustaa saman katon allla, ja yhteinen on tulossa. Siksi mulle on tärkeintä toi lastenhoitoon osallistuminen..En tunne oloani täysin mukavaksi, jos mies ei OMAN lapsensa kanssa olemiseen osallistu.

Mies siivoo kyllä omat jälkensä, ja välillä tiskaa, imuroi, laittaa pyykejä, erikseen pyytämättä. Liikaa aikaa viettää koneella meillä myös.
 
Mä hoidan arkisin suurimman osan kotitöistä ja kokkailusta. Mies tulee puoli kuuden aikoihin töistä ja viettää pari tuntia aikaa lasten kanssa, käy tyttöjen kanssa kaupassa ym. :) Viikonloppuisin hommat hoidetaan yhdessä ja lauantaina mies nukkuu pitkään, sunnuntaina taas minä.
 
vieras
Meillä ei ole koskaan ollut noin enkä koskaan olisi edes yhteen muuttanut sellaisen tyypin kanssa, joka ei oma-aloitteisesti hoida omaa kotiaan.

Mies tekee VÄHINTÄÄN yhtä paljon kotitöitä ja ruuanlaittoa kuin minä vaikka käy töissä.
 

Yhteistyössä