Miten oppisi säästäväisemmäksi? esim. katsomaan ruokakaupassa hintoja

  • Viestiketjun aloittaja "tiituska"
  • Ensimmäinen viesti
"tiituska"
Päätimme miehen kanssa, että alamme ahkerammin säästämään sitä aikaa varten kun jään kotihoidontuella kotiin. Emme siis ole kovin hyväpalkkaisissa töissä, mutta tienaamme senverran ettei tarvitse ruoka tai kohtuuhintaisessa vaatekaupassa hintoja katsella ja aina jää vähän kuunlopussa rahaa säästöön laitettavasksi tälläkin elämäntyylillä. Säästötililtä sitten ostetaan kalliimmat kodinkoneet, matkat yms. jos käyttötilillä ei ole niin paljoa ylimääräistä. Eli muita velkoja ei ole kuin asuntolaina, oten siinämielessä emme ole "kovia tuhlareita". Maksan mielummin laadusta enemmän kuin lähden kokeilemaan olisivatko esim. halvemmat kengät yhtä mukavat ja kestävät kuin merkki jonka olen todennut kestävän hyvänä usean vuoden ja minkä tiedän sopivan jalalleni melkovarmasti hyvin. Olen siis todella laiska vertailemaan tuotteita. Tyhmäähän se on kun olemme opetelleet tällaisen elämäntyylin eli ruokakaupassakin tulee vertailematta ostettua hyväksi koettu tuote edes katsomatta löytyisikö vastaava vierestä halvemmalla.

Säästö päätöksen teimme muutama viikko sitten ja taas tänään totesin, että ruokakaupassa tuli käytyä kiireellä töiden jälkeen. Niin ja en todellakaan katsonut yhdenkään tuotteen hintaa vaan keräsin kärryyn ne mitä oli ostoslistalla, maksoin ostokset kortilla kiinnittämättä huomiota paljonko ne maksoivat (ajatukset jo aivan muualla kuin ruokaostoksissa). Muutaman kerran olen onnistunut muistamaan, ensimmäisiä tuotteita ostaessa katsomaan viereisen vastaavan tuotteen hintaa, mutta todennut, että olen unohtanut asian taas jo heti seuraavia tuotteita hakiessa.

Kertokaa hyviä konsteja opetella vähän säästäväisemmäksi muutenkin kuin pakonedessä. Minulla on parempi palkkainen työ kuin miehelläni eli tulot tippuvat huomattavasti kun jään kotihoidontuelle (mihin on onneksi vielä aikaa kun on äitiysloma ja vanhempainvapaakin ensin).
 
"vieras"
Varaat aikaa kauppaan mennessä ja harjoittelet katsomaan niitä kilohintoja hintalapussa.
Katso 3 vastaavaa tuotetta ja ota se keskihintainen.
muutaman kerran jälkeen alat jo automaattisesti vilkuilla sitä kilohintaa.

Tosin en ole paras tässä sua neuvomaan, itse kun en ole ikinä käynyt kaupassa niin etten katso tuotteiden hintoja, vertailla en aina jaksa, mutta hinnat katson aina.
 
"Vieras"
Otat vaan kakskymppisen mukaan kauppaan ja ostat sen verrän mitä sillä saa. Käyt lidlissä.

Kaikkein helpontahan on säästää vauvan tarvikkeissa ja vaatteissa. Osta kirpputorilta tai huutiksesta vaatteet ja ainakin osa tarvinneista.
 
"aloittaja"
Ostoslistassa pysyn onneksi aikahyvin. Inhoan ruokaostoksilla käymistä niin paljon, että tulee vaan kerättyä listan asiat äkkiä kärryyn ja sitten kotiin en esim. jää vaeltelemaan lehti tai leivoshyllyjen väliin :D

Tuota käteisen käyttämistä olen koittanut opetella, mutta olen laiska käymään automaatilla. Ainakin kaupungissa jossa asun on käteisautomaattja karsittu todella paljon, ne vähät mitä on ovat pois käytöstä usein ja yleensä minun eteeni sattuu liuta ihmisiä joiden toiminta on niin hidasta etten malta odottaa vuoroani vaan päätän nostaa rahaa kun tulen kaupasta ja arvatkaa vaan unohtuuko :)
 
"tii-"
Varaa aikaa kaupassa käyntiin ja menet idealla, että vertailet hintoja jokaisen tuotteen kohdalla. Aika nopeasti sitä oppii tunnistamaan ne halvimmat tuotteet ja kaupassa käynti sujuu nopeasti uusilla tuotteilla. Jos se halvin ei ole hyvää, niin sen kohdalla ostaa kalliimman tuotteen.
 
Joo-o
Me otimme käyttöön tuon käteisellä maksun ja helpottaa huomattavasti rahankulutusta. Tai kulutuksen seuraamista. Meillä oli myös ennen lasta sellainen elämäntilanne ja -tapa, että ei tullut (ruoka)kaupassa hintaa katsottua ensin vaan kaikkia muita seikkoja (alkuperä, pakkaus, laatu). Söimme myös aika usein ulkona. Nyt kun olen kotihoidontuella ja tulot puolittuneet, niin on pitänyt vähän alkaa katsomaan myös hintoja.

Käytännön syistä minä olen meillä ruokavastaava, eli hoidan ruokaostokset. Kun nostan satasen, tiedän paljonko tilille jäi, ja voin laskeskella mihin asti satasen pitää riittää. Kun maksoin kortilla, en pysynyt kärryillä kulutuksesta, ja se kuittien kyttääminen ja ynnääminen oli aika rasittavaa. Ruokalistat laadin päässäni muutamiksi päiviksi kerrallaan niin, että pari kertaa viikossa tulee käytyä ruokakaupassa. Ruuassa voi säästää laadusta tai mausta tinkimättä, tekemällä esim. enemmän ruokaa linsseistä ja pavuista jne.
 
"vieras"
Meillä käydään vain kerran viikossa kaupassa ja suunnittelen etukäteen viikon ruokalistan. Yleensä ostetaan kaupan omia merkkejä, ovat usein paljon halvempia. Kilohintoja kannattaa katsoa, aina isompi pakkaus ei ole kilohinnaltaan halvempi.
 

Yhteistyössä