Miten oppisin säästeliäämmäksi? Tuhlailusta parantuneita paikalla?

  • Viestiketjun aloittaja hukassa kuitit tukassa
  • Ensimmäinen viesti
hukassa kuitit tukassa
En osaa käyttää kirppareita enkä huutonettejä, en tiedä pitäisikö opetella. Vaikuttaa vain niin vaikealta kaikkine lähettämiseen ja huijaamisineen. Kirppareita taas saisi kiertää ikuisuudet löytääkseen mitään. Sudenkuoppani on kodinjuttuihin tuhlaaminen, eli sisustus, sekä elektroniikkakin. Ruoka on yksi harvoja asioita, joiden kohdalla osaan säästään ja se taas ei ole kovin fiksua. Turhauttaa.
 
Haluat säästää rahaa esim. isompiin hankintoihin tai reissuihin -> tilipäivinä siirrät heti toiselle tilille rahaa (ja tälle tilille ei sitten ole mitään kortteja tsm. millä rahaa saisi hetken mielijohteesta käyttöön).

Haluat saada tuon shoppailun aisoihin -> budjetti minkä verran saa tuhlata ja päätös ettei uusia tavaroita (kuten vaikka viidensiä verhoja) saa ostaa ennen kuin niistä on luopunut joita ei käytä. Jos ei huutonet oo mieluisa kauppapaikka eikä jaksa normaalia kirpparipöytää pitää niin nythän on ainakin fb:ssä hyvinkin paljon noita kirppareita, teemojen ja ihan asuinpaikkojen mukaan. Ja noissa fb:n kirppareissa kun sen tavaran vaihdon omistajalta toiselle kun voi sopia kasvotusten tapahtuvaksi, jolloin takuulla saa rahat ja toinen sen tuotteen mitä oli ostamassakin. Myymällä tarpeettomia pois saa toisaalta "ylimääräistä" rahaa ostaa jotain uutta. Ja sillä samalla budjetoinnilla voit miettiä kannattaisiko sitä ruokaan käytössä olevaa rahasummaa kasvattaa jos ruoka alkaa olla vähän ykspuolista nykyisten säästötoimenpiteiden seurauksena.
 
Keittiönoita
Käytä vain käteistä ja jätä muoviraha kotiin. Ota kauppaan mennessäsi vain se summa mukaan, jonka olet valmis käyttämään. Jos olet siis menossa ruokaostoksille, otat vain ruokarahan mukaan.
 
hukassa kuitit tukassa
Kiitos neuvoista. Asennemuutoshan tässä tehdä pitäisi, tiedän. Täytyisi päästä eroon siitä hetken tyydytys-ajattelusta, kaikki heti mulle nyt. Vähän vaan tänään herätti huomata tilillä olevan pari euroa rahaa, kun vielä puoli vuotta sitten säästössä oli kolmisen tonnia. Ihan vain tuhlannut olen nuo rahat.:( Ruoan suhteen pärjään. Ei tämä parin euron tilanne siis muita vaikeuksia tule kuin sen, että shoppailun on loputtava.
 
Keittiönoita
Kiitos neuvoista. Asennemuutoshan tässä tehdä pitäisi, tiedän. Täytyisi päästä eroon siitä hetken tyydytys-ajattelusta, kaikki heti mulle nyt. Vähän vaan tänään herätti huomata tilillä olevan pari euroa rahaa, kun vielä puoli vuotta sitten säästössä oli kolmisen tonnia. Ihan vain tuhlannut olen nuo rahat.:( Ruoan suhteen pärjään. Ei tämä parin euron tilanne siis muita vaikeuksia tule kuin sen, että shoppailun on loputtava.
Aloita vaikka tekemällä suursiivous. Laita pinoon kaikki tavarat, joita et ole viimeisen kahden vuoden aikana käyttänyt. Voit yllättyä siitä, miten paljon sulla sellaista tavaraa on. Sen jälkeen hankkiudut niistä tarpeettomista tavaroista eroon ja ei, et laita niitä roskikseen, vaan tarjoat tutuille, myyt kirpparilla tai huutonetissä jne. Kun sen urakan olet tehnyt, veikkaan, että sulle ei ihan hetkeen tule mieleen täyttää kotiasi uudestaan tavaroilla, jotka kuitenkin päätyvät jonnekin kaapin perukoille :)
 
Aluksi kannattaa toki yrittää myydä sitä tarpeetonta tavaraa. Tutut, perinteiset kirpputorit, huutonet tai sitten facebookin kirpputoriryhmät kannattaa kokeilla.

Sitten jos sitä tavaraa jää, lahjoita eteenpäin kaikki käyttökelpoinen. Joko jollekin joka tarvitsee, mutta ei ole varaa ostaa tai sitten eri järjestöille jotka tekevät hyväntekeväisyystyötä joko lahjoittamalla itse eteenpäin sitä tavaraa tai myymällä ja tekemällä sitten sillä rahalla hyväntekeväisyyttä. Vaan oikeasti rikki olevat roskiin ja elektroniikka kierätyskeskuksiin.

Oikeasti se budjetti auttaa paljonko voi kotoa ulos lähtiessään tuhlata. Tai miten paljon voi johonkin nettikauppaan käyttää. Se vain pitää päättää ennen kuin kotoa poistuu tai sen nettikaupan sivut edes avaa että paljonko on nyt oikeasti varaa. Samaten listat mitä oikeasti tarvitsee auttavat, sen budjetin on riitettävä niihin ja heräteostoksille jää vähemmän rahaa. Ja vielä ottaa asenne ettei sitä koko summaa mitä voi maksimissaan käyttää ole silti pakko käyttää kokonaan juuri sillä shoppailukerralla.
 
dddd
Kiitos neuvoista. Asennemuutoshan tässä tehdä pitäisi, tiedän. Täytyisi päästä eroon siitä hetken tyydytys-ajattelusta, kaikki heti mulle nyt. Vähän vaan tänään herätti huomata tilillä olevan pari euroa rahaa, kun vielä puoli vuotta sitten säästössä oli kolmisen tonnia. Ihan vain tuhlannut olen nuo rahat.:( Ruoan suhteen pärjään. Ei tämä parin euron tilanne siis muita vaikeuksia tule kuin sen, että shoppailun on loputtava.
Ilmeisesti sulla on luottokortti tms. Katko ja sulje kaikki "tilit", millä voit ostella.
Parilla eurolla ei juhlita.
 
hukassa kuitit tukassa
Ilmeisesti sulla on luottokortti tms. Katko ja sulje kaikki "tilit", millä voit ostella.
Parilla eurolla ei juhlita.
Ei ole luottokorttia. Ruoan suhteen pärjään nyt tällä parillakin eurolla, koska kotona pakkasessa ja kaapeissa on sen verran paljolti ruokatarvikkeita. Eikä minua tosiaan haittaa syödä kaurapuuroa tai sen sellaista. Ruoan suhteen olen säästeliäs muutenkin.
 
"oona"
Kannattaisi tosiaan olla säästötili, jolta rahaa ei käytetä kun hätätilanteessa tai siihen tarkoitukseen, mihin säästää. Ja se asenne vaan pitää ottaa. Jos siihen ei kykene, niin sitten tarvitsee jo jotakin ammattiapua varmaan. :D
 

Yhteistyössä