Miten paistetussa kananmunassa voi olla melkein 2 kertaa niin paljon kaloreita kuin keitetyssä??

  • Viestiketjun aloittaja "hölömö"
  • Ensimmäinen viesti
"hölömö"
Nyt mä en ihan tajua, samaa kamaahan se on, eri muodossa vaan.
Keitetyssä kananmunassa 143 kcal/100g, paistetussa 225 kcal/100g (lähde: Kalorilaskuri).

Johtuuko tää siitä että toi paistettu kananmuna on laskettu paistettavan runsaassa rasvassa vai häh? En kyllä silti tajua, esim. 10 grammassa normaalia margariinia on 32 kcal... ei vielä selitä eroa?
 
[QUOTE="vieras";22381760]Paistaessa haihtuu myös sitä vettä enemmän kuin keitetyssä.[/QUOTE]

Haihtuu tietenkin, mutta silti, eihän se muna siitä silti lisäänny, vaikka paistais teflonilla ilman rasvaa?

Mä en myöskään ymmärrä tätä juttua lain. :xmas:
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";22381760]Paistaessa haihtuu myös sitä vettä enemmän kuin keitetyssä.[/QUOTE]

Painaako se paistettu muna siinä tapauksessa vähemmän kuin keitetty samankokoinen, jolloin kalorien saanti tasaantuisi? Tuolla kalorilaskurin sivuilla vaan ensimmäisinä hakutuloksina on keitetty kananmuna, annos 55 g, ja paistettu kananmuna, senkin annoskoko 55 g...
 
"vieras"
Jos kyseessä on kalorit/100g niin tottakai sellaisessa on 100 grammaa kohden enemmän kaloreita, josta on haihtunut vettä. Esimerkiksi kuivatuissa hedelmissä on paljon enemmän kaloreita/100g kuin tuoreissa, koska tuoreissa suurin osa on vettä, jossa ei kaloreita ole. Jos siis otatte 100g omenan, siitä on suurin osa vettä, mutta 100grammassa kuivattua omenaa ei ole vettä ollenkaan ja siksi paljon enemmän kaloreita. Samoin 55 grammaa paistettua kananmunaa on enemmän sitä itse kananmunaa kuin 55 grammassa keitettyä, jossa on vielä se vesikin tallella eikä ole haihtunut pois.

Saiko tästä mitään tolkkua? :D
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";22381829]Jos kyseessä on kalorit/100g niin tottakai sellaisessa on 100 grammaa kohden enemmän kaloreita, josta on haihtunut vettä. Esimerkiksi kuivatuissa hedelmissä on paljon enemmän kaloreita/100g kuin tuoreissa, koska tuoreissa suurin osa on vettä, jossa ei kaloreita ole. Jos siis otatte 100g omenan, siitä on suurin osa vettä, mutta 100grammassa kuivattua omenaa ei ole vettä ollenkaan ja siksi paljon enemmän kaloreita. Samoin 55 grammaa paistettua kananmunaa on enemmän sitä itse kananmunaa kuin 55 grammassa keitettyä, jossa on vielä se vesikin tallella eikä ole haihtunut pois.

Saiko tästä mitään tolkkua? :D[/QUOTE]

Joo, sai. Mutta painaako se paistettu muna sitten vastaavasti vähemmän kuin keitetty muna? Eli onko tulos plus miinus nolla, kummanlaisena munani sitten syönkin? :D
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";22381843]Joo, sai. Mutta painaako se paistettu muna sitten vastaavasti vähemmän kuin keitetty muna? Eli onko tulos plus miinus nolla, kummanlaisena munani sitten syönkin? :D[/QUOTE]
Toki painaa vähemmän, kun siitä haihtuu vettä. Ei niitä kaloreita siihen munaan hyppää lisää, vaikka sen paistaisit. :D Ellet sitten käytä paistamiseen öljyä/voita.

Lähdenpä tästä itsekin munakkaan tekoon. :D
 
[QUOTE="vieras";22381889]Tässä taas nähdään, miten typeriä ihmisiä palstalla pyörii. Ja kyllä, tiesin tuon mitä täällä ähmeteltiin.[/QUOTE]

Mä lyön vaikka mitä vetoa että mäkin tiedän jotain mitä sinä et tiedä tai tajua....:mad:
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
voi luoja...
ettei vaa johtuis siitä et paistamisen jälkee se on pelkkää rasvaa. raakana se on proteiinia ja terveellistä. paistettuna taas pelkkää rasvaa ja kaloreita eikä välttämättä niinkään terveellistä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22381906:
Mä lyön vaikka mitä vetoa että mäkin tiedän jotain mitä sinä et tiedä tai tajua....:mad:
Lyöhän sinä vetoa ihan keskenäs. Mua ei kiinnosta tietää, mitä sinä tiedät tai et tiedä. Noin seinästä revityn näköinen akka ei vaan voi olla kiinnostava missään mielessä.
 
[QUOTE="vieras";22382091]Lyöhän sinä vetoa ihan keskenäs. Mua ei kiinnosta tietää, mitä sinä tiedät tai et tiedä. Noin seinästä revityn näköinen akka ei vaan voi olla kiinnostava missään mielessä.[/QUOTE]

Syö jotain ettei verensokeri laske ja ala vi**ttaa.....
 
voi luoja...
etteks te oikeesti tajua? tää on iha sama juttu ku joskus tääl mietittii et miks makaronit kannattaa nopeesti huuhdella kylmällä vedellä keittämisen jälkee.
kuorineen punnitussa kananmunassa on 9g rasvaa ja paistetussa kananmunassa 18,5g
eihän se rasvamäärä lisäänny ei :D
 
"vieras"
etteks te oikeesti tajua? tää on iha sama juttu ku joskus tääl mietittii et miks makaronit kannattaa nopeesti huuhdella kylmällä vedellä keittämisen jälkee.
kuorineen punnitussa kananmunassa on 9g rasvaa ja paistetussa kananmunassa 18,5g
eihän se rasvamäärä lisäänny ei :D
Niin, kuorineen punnitussa kananmunassa on rasvaa 9g/100g ja paistetussa 18,5/100g. Se rasvamäärä ei tosiaan lisäänny mitenkään paistettaessa. Rasvan suhteellinen osuus lisääntyy, kun vettä haihtuu ja kuoria ei ole enää mukana painossa.

Kerro sä mulle, mistä sitä rasvaa tai kaloreita hyppää kananmunaan yhtäkkiä lisää? :D
 
"vieras"
ettei vaa johtuis siitä et paistamisen jälkee se on pelkkää rasvaa. raakana se on proteiinia ja terveellistä. paistettuna taas pelkkää rasvaa ja kaloreita eikä välttämättä niinkään terveellistä.
Heh, kerropa sinä puolestasi mulle, miten ihmeessä proteiini muuttuu paistettaessa rasvaksi? Mikä reaktio on kyseessä? Ei taida sulla ihan olla hallussa nämä asiat. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
Efvefvef
[QUOTE="vieras";22382240]Heh, kerropa sinä puolestasi mulle, miten ihmeessä proteiini muuttuu paistettaessa rasvaksi? Mikä reaktio on kyseessä? Ei taida sulla ihan olla hallussa nämä asiat. :D[/QUOTE]

Myötähäpeä on enemmän kuin suuri...
 
"minna"
[QUOTE="hölömö";22381741]Nyt mä en ihan tajua, samaa kamaahan se on, eri muodossa vaan.
Keitetyssä kananmunassa 143 kcal/100g, paistetussa 225 kcal/100g (lähde: Kalorilaskuri).

Johtuuko tää siitä että toi paistettu kananmuna on laskettu paistettavan runsaassa rasvassa vai häh? En kyllä silti tajua, esim. 10 grammassa normaalia margariinia on 32 kcal... ei vielä selitä eroa?[/QUOTE]


Kalorilaskuri valehtelee. Heillä ei ole luotettavia lähteitä. Luotettavin lähde on Fineli, joka kertoo, ettei siinä paistetussa kanamunassa kyllä ole 225kcal/100g.
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok

Yhteistyössä