miten paljon varaatte joululahjoihin rahaa...

  • Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti
Me ei varata yhtään, ei ole tapana ostaa joululahjoja. Poikakin on silloin vasta 9 kk, tuskin ostetaan hänelle itse mitään (ja ihan taatusti tulee isovanhemmilta lahjoja).

Me ollaan vissiin vähän outoja... Mutta eipähän ole ikinä stressiä lahjoista!
 
Suzyanne
Noin 200 e. Ostan lapselle, ( 1 taapero) miehelle, isälleni, kummitytölle ja siskoni tytölle. En siis mitään kovin kallista kenellekään, pojalle ehkä 50 e:llä, ja muille vähän vähemmällä.
 
"xxxx"
semmoinen 4-500 menee varmaan.... lapsille ja kummilapsille. Toisillemme jotain pientä. Ja silti tuntuu että niitä paketteja on paljon.

En osta kummilapsillekaan kuin maks. 50 e paketin. Jaa no nii, niitähän on tullut 2 tänä vuonna lisää, eli menee varmaan sitten 5-600....
 
"huh"
[QUOTE="utelias";22347144]ja keille kaikille aiotte lahjoja ostaa?[/QUOTE]

En viitsi laskea mutta varmaan paukkuu tonni.

3 isovanhempaa, 1 kummi (muistaa meitä), 3 kummilasta (15, 10 ja 4 v), 2 omaa lasta (5 ja 9 v), mies. Lasketaanko lisäksi pk-tädit, opettaja ja 3 eri harrastuksen ohjaajaa/opettajaa (joille viedään kaikille joku sama).
 
"huh"
[QUOTE="huh";22347177]En viitsi laskea mutta varmaan paukkuu tonni.

3 isovanhempaa, 1 kummi (muistaa meitä), 3 kummilasta (15, 10 ja 4 v), 2 omaa lasta (5 ja 9 v), mies. Lasketaanko lisäksi pk-tädit, opettaja ja 3 eri harrastuksen ohjaajaa/opettajaa (joille viedään kaikille joku sama).[/QUOTE]

Siis tuo kummi on mun kummini, joka muistaa sekä mua että lapsia... edelleen. Sitten lasten kummeja muistetaan kyllä myös, mutta tyyliin kummilapsen valokuva + joku pieni juttu (viinipullo, glögipullo, luksus-kylpy-saunatuotteita, makukahvia, hyvää kalliimpaa teetä jne. riippuen kummista).
 
"utelias"
itse olen varannut 1600e, 1 lapsi, mies, isä, äiti, anoppi,appi, 2siskoa, kummityttö,lapsen kummit,2 mummua.on siinä taas ostamista.mieheen ja lapseen menee kuitenkin eniten
 
Ajoissa
Meillä ei ole mitään varsinaista budjettia. Itse ostan lahjoja aina pitkin vuotta, nytkin on suurin osa jo hommattu, joten kulut tasottuu kivasti pitkin vuotta. Sitäpaitsi mä inhoan viimehetken "pakko-ostaa-jotain" -fiaskoja. Ja osan lahjoista teen itse. Joulun ajan rahanmenoa lisää vielä se että siinä on viikon sisään lähipiirissä 3 aikuisen ja 3 lapsen synttärit.
 
mulla
on kaksi omaa lasta ja 5 kummilasta. Kummilapsiin menee noin 30-35 euroa per nenä ja omille varmaan noin satanen per lapsi (pieniä vielä, eli eivät osaa haluta mitään kallista), mieheen menee myös satanen ja sukulaisten kanssa ei osteta. Kukkia vien äidille ja anopille, eli karkeesti noin 500 euroa yhteensä menee.
 
"minna"
En osaa sanoa paljonko menee, koska menee sitten niin paljon kun menee. en ole ikinä pitänyt mitään budjettia. Ostan sitä mikä kenellekin on tarpeellista. Lahjoja ostan 2 omalle muksulle, veljelle+ vaimolle+ 2 lapselle, äidille, anopille, mummolle ja miehelleni. Myös miehen veljelle ja avokille ostan ja lasten kummeille.
 
Rollolainen
ei ole budjettia. on tulossa mätkyjä, niin ei ole oikein varaa mihinkään kalliiseen lahjaan.
Anopille ostan ehkä kynttilöitä ja villlankaa, hänen miehelleen tupakkaa, miehen kummipojalle ehkä annamme parikymppiä rahana, omille ostan noin 50e/ ipana lahjat. Miehelle ostan enintään 50e. Siinä ne sitten onkin
 
Siis mites se lahjabudjetti liittyy siihen et tykkääkö joulusta vai ei ? :D

Mäkin tykkään, siis todella paljon. Ihan parasta aikaa vuodesta. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että ne lahjat ois se joulun tekevä asia mulle ja budjetti niihin on senkin vuoksi pieni etten ymmärrä miksi pitäisi ostaa kummin kaimoista lähtien krääsää tuttaville. Tytön lahjoihin menee varmaan 150-200e, vauvalle ehkä pari kymppiä. Miehelle ostan jos sattuu jokin sopiva pieni lahja tulemaan vastaan, muutoin en. Vauvn kahdelle serkulle pienet paketit ja isovanhemmille ja sisaruksille jokin pieni itse tehty muisto. Yhteensä pitäis sillä 300e pärjätä :)
 
"Tytti"
Siis mites se lahjabudjetti liittyy siihen et tykkääkö joulusta vai ei ? :D

Mäkin tykkään, siis todella paljon. Ihan parasta aikaa vuodesta. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että ne lahjat ois se joulun tekevä asia mulle ja budjetti niihin on senkin vuoksi pieni etten ymmärrä miksi pitäisi ostaa kummin kaimoista lähtien krääsää tuttaville. Tytön lahjoihin menee varmaan 150-200e, vauvalle ehkä pari kymppiä. Miehelle ostan jos sattuu jokin sopiva pieni lahja tulemaan vastaan, muutoin en. Vauvn kahdelle serkulle pienet paketit ja isovanhemmille ja sisaruksille jokin pieni itse tehty muisto. Yhteensä pitäis sillä 300e pärjätä :)
No just. Kuka on sanonu että budjetti liittyy siihen? Ja vaikket sä ymmärrä miksi "pitää ostaa kummin kaimalle" (ja kuka niin muka tekee?) niin miksi sun pitää noin ihmetellä muiden ostamisia ja korostaa omaa "vähäistä ostamistasi" jos näin saa sanoa?
 
Mä en ole varmaan koskaan ajatellut tuota. Keskimäärin tähtäämme 50e lahjaan per nuppi, mutta se on suuntaa-antava ja joskus voi olla tuplatkin kun joku hyvä lahja on kalliimpi. Muksulle menee yleensä kyllä enemmän. Lahjomme lapsen lisäksi omat vanhempamme, omat sisarukset. Lisäksi lahjotuksi tulevat (no ei toki 50euron putjetilla...) päiväkodin tädit, mun kummivanhemmat, jotain kavereita, siivooja, jne. Jotain 500-1000euron väliltä. Muksun joululahjat on ostettu jo viime vuonna :D
 
"Cairni"
Kun näitä summia katsoo niin mä alan pikkuhiljaa ymmärtämään miksi osa ihmisistä on surullisia ettei ole varaa "kunnon joululahjoihin" (mitä ne ikinä ovatkaan).

Mä olen kuvitellut että mun n. 100 € ostokset lapselle on turhankin paljon. Lisäksi mä ostan siskon ja veljen lapsille/perheelle sekä kummitytölle ja -pojalle. Sekä äidille ja isälle jotain pientä.Miehen veljelle ja sen vaimokkeelle. Me ollaan sovittu suvun kesken ettei aikuisille saa ostaa kuin max. 10 € maksavan paketin. Yhteensä mä kulutan noihin muihin n. 200 €.

Mäkin kyllä tykkään joulusta ja lahjoista, mutta ei mulla olisi ikinä varaa pistää 1000-2000 € lahjoihin.
 
Muutamia satasia varmasti menee, summa sisältää myös kaikki ruuat ja muut joulun tarpeelliset. Tärkeintä se, että saamme viettää joulun, tyttömme ensimmäisen, rauhassa lepäillen ja nauttien hyvästä ruuasta sekä valikoitujen henkilöiden seurasta.
 

Yhteistyössä