miten palkitssit 13v teinin, joka ulkoilisi 5v pikkusiskonsa kanssa tunnin ulkona?

  • Viestiketjun aloittaja tahtoo rahaa
  • Ensimmäinen viesti
gksd
Jos olisi valmis tekemään sen vain ja ainoastaan rahan vuoksi, en maksaisi kovinkaan paljon. Ehkä euron.

Jos taas voisi mennä vaikka muutenvainkin sisaruksen kanssa ulos, voisin maksaa jopa kympin
 
vieras_
Kivaa olisi, jos viettäisivät aikaa ihan omasta halusta. Toisaalta jos kyse on tietystä ajankohdasta ja äidin toiveesta (siivouksen ajan tms) voisi tuosta jonkin euron maksaakin. Tai jätskit molemmille tms.
 
vieraaas
En mitään jos se olisi tavallista ulkoilua. Suklaapatukalla voisin palkita. Jos esim ovat kaksin kotona pari tuntia ja siihen kuuluu nimenomaan se lapsenhoito ja esim ruuan tarjoaminen, niin 3e/tunti on meillä taksa.
 
höhlät
Ei tuollaista pidä palkita millään rahalla! Herranjestas, eikö sisarukset voi ulkoilla toistensa kanssa ihan muuten vain ilman rahankiilua silmissä :O Pöyristyttäväksi mennyt maailman meno!
 
Jaa.. Onhan ne eri planeetoilta ja varmaan haluaakin viettää sisaruksen kanssa aikaa, mutta vahtihan ton ikäiselle se sisarus vielä on. Varsinkin jos isommalla omia menoja jne niin ei kiinnosta välttämättä vahtia pientä. Emmä silti maksa omalleni, mut ikäeroa on vain 3 ja 4v veljiinsä. Mutta jos vahtina olis ni sais parit eurot.
 
viera.s
Minusta on kyllä väärin teiniä kohtaan, jos hänen odotetaan olevan ilmainan lapsenvahti vain koska vanhemmat ovat päättäneet pikkusisaruksen hankkia. Vanhempien vastuu ja jos se ulkoistetaan omien tarpeiden vuoksi, niin tottakai lapsenvahdille pitää maksaa. Oli tämä sitten ulkopuolinen tai oma lapsi. 13- ja 5-vuotiaalla ei kuitenkaan ole juuri mitään yhteistä, joten he ei tosiaan ole mitkään leikkikaverit, kuten 1-3 vuoden ikäerolla olevat sisarukset voisi toisilleen olla.
 
vahtina
Kyllä minua teininä ärsytti, rttä aikuiset tulivat ja menivät ja minä olin pikkuveljen kanssa kotona. Kaverit koulussa eivät enää kyselleet koulun jälkeen mihinkään, kun piti kuitenkin olla veljen kanssa kotona. Ja en hyötynyt tästä mitenkään taloudellisesti, eli ilmaiseksi piti vahtia.
 
"..."
Minusta on kyllä väärin teiniä kohtaan, jos hänen odotetaan olevan ilmainan lapsenvahti vain koska vanhemmat ovat päättäneet pikkusisaruksen hankkia. Vanhempien vastuu ja jos se ulkoistetaan omien tarpeiden vuoksi, niin tottakai lapsenvahdille pitää maksaa. Oli tämä sitten ulkopuolinen tai oma lapsi. 13- ja 5-vuotiaalla ei kuitenkaan ole juuri mitään yhteistä, joten he ei tosiaan ole mitkään leikkikaverit, kuten 1-3 vuoden ikäerolla olevat sisarukset voisi toisilleen olla.
Minusta on väärin teiniä kohtaan, jos henet kasvattaa passiiviseksi ja lellityksi vetelykseksi. Mielestäni on oikein teiniä kohtaan opettaa vastuunkantoa ja että jokainen hoitaa oman osansa kodin askareista, joihin myös pienempien vahtiminen kuuluu. Maksamalla teinille jokaisesta riskapussin viemisestä ja tiskikoneen tyhjentämisestä opettaa teinille, että mitään ei tarvitse tehdä, ellei joku maksa siitä.
 
noh.
Nyt riippuu hyvin pitkälti siitä kuinka usein tätä tunnin ulkoilua tapahtuisi? Oisko se joku jokapäiväinen, viikoittainen, pari kertaa kuukaudesa juttu? Olen kyllä samaa mieltä siitä että vanhemmilla on ensisijaisesti lasten vahtiminen, koska itse on lapsi hankittu. Toki kotityöt kuuluvat kaikille perheenjäsenille ilman palkkaa, mutta mielestäni pikkusisaruksen vahtiminen ei kuulu näihin "kuuluu tehdä" juttuihin. Toki jos lapsi itse on innokas vahtimaan nuorempaansa tai heillä on muuten vain hauskaa yhdessä niin sitten.
 
viera.s
[QUOTE="...";30722429]Minusta on väärin teiniä kohtaan, jos henet kasvattaa passiiviseksi ja lellityksi vetelykseksi. Mielestäni on oikein teiniä kohtaan opettaa vastuunkantoa ja että jokainen hoitaa oman osansa kodin askareista, joihin myös pienempien vahtiminen kuuluu. Maksamalla teinille jokaisesta riskapussin viemisestä ja tiskikoneen tyhjentämisestä opettaa teinille, että mitään ei tarvitse tehdä, ellei joku maksa siitä.[/QUOTE]

Osa kodin askareista ja pikkusisarusten vahtiminen ovat aivan eri kategoriassa. Teinillä ei ole (toivottavasti) ollut mitään sananvaltaa siihen, syntyykö pikkusisaruksia vai ei. Aikuisena hän voi myös itse päättää, hankkiiko lapsia vai ei. Jos lapsia tahtoo ja hankkii, on vastuussa niistä, eikä vastuuta sovi vierittää kenellekään, joka ei ole ollut päätökseen vaikuttamassa. Mielestäni teini saa aivan väärän mallin, jos hänelle opetetaan, että lapsia voidaan tehdä ja jättää ne sitten muiden hoidettavaksi.

En siis todellakaan maksaisi teinille siitä, että tekee osansa normaaleista kotitöistä. Niitähän joutuu tekemään myös aikuisena, halusi tai ei. Mutta lapsia ei tarvitse hoitaa ja vahtia, jos ei halua, koska niitä ei nykyään synny jos ei niin itse halua.

Samoin perheeseen otettaisiin lemmikki, odottaisin teinin osallistuvan sen hoitoon korvauksetta, jos hän on itse päätökseen osallistunut ja lemmikkiä toivonut. Mutta jos vanhempi on ottanut lemmikin täysin omasta toiveestaan vaikka lapsi/nuori ei olisi sellaista perheeseen halunnut, maksaisin teinille jos kuitenkin pyynnöstäni suostuisi esim. koiraa ulkoiluttamaan. Jokaisella on vastuu omista ratkaisuistaan, mutta ei muiden valinnoista.
 
"..."
Osa kodin askareista ja pikkusisarusten vahtiminen ovat aivan eri kategoriassa. Teinillä ei ole (toivottavasti) ollut mitään sananvaltaa siihen, syntyykö pikkusisaruksia vai ei. Aikuisena hän voi myös itse päättää, hankkiiko lapsia vai ei. Jos lapsia tahtoo ja hankkii, on vastuussa niistä, eikä vastuuta sovi vierittää kenellekään, joka ei ole ollut päätökseen vaikuttamassa. Mielestäni teini saa aivan väärän mallin, jos hänelle opetetaan, että lapsia voidaan tehdä ja jättää ne sitten muiden hoidettavaksi.

En siis todellakaan maksaisi teinille siitä, että tekee osansa normaaleista kotitöistä. Niitähän joutuu tekemään myös aikuisena, halusi tai ei. Mutta lapsia ei tarvitse hoitaa ja vahtia, jos ei halua, koska niitä ei nykyään synny jos ei niin itse halua.

Samoin perheeseen otettaisiin lemmikki, odottaisin teinin osallistuvan sen hoitoon korvauksetta, jos hän on itse päätökseen osallistunut ja lemmikkiä toivonut. Mutta jos vanhempi on ottanut lemmikin täysin omasta toiveestaan vaikka lapsi/nuori ei olisi sellaista perheeseen halunnut, maksaisin teinille jos kuitenkin pyynnöstäni suostuisi esim. koiraa ulkoiluttamaan. Jokaisella on vastuu omista ratkaisuistaan, mutta ei muiden valinnoista.
On kyllä taas niin mammapalstan logiikkaa parhaimmillaan.
Joo, tosi hyvä opettaa lapselleen, että maailassa ei tarvitse tehdä kuin niitä hommia, jotka on itse valinnut. Näin kasvatetaan oikeita unelma-työntekijöitä, joita kyllä tarvitaan alalla kuin alalla.
 
viera.s
[QUOTE="...";30722560]On kyllä taas niin mammapalstan logiikkaa parhaimmillaan.
Joo, tosi hyvä opettaa lapselleen, että maailassa ei tarvitse tehdä kuin niitä hommia, jotka on itse valinnut. Näin kasvatetaan oikeita unelma-työntekijöitä, joita kyllä tarvitaan alalla kuin alalla.[/QUOTE]

Työtään ei voi aina valita ja töissä pitää noudattaa esimiehen ohjeita. Mutta siitä saa korvauksen ja se on aika olennainen pointti, miksi töissä käydään. ;) Ja siitähän tässä oli kyse, maksetaanko lapsenvahtina toimivalle teinille vai ei.
 

Yhteistyössä