Miten reagoida lasten tappeluihin?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Siis niihin yhteenottoihin, mitä varsinkin sisarusten kesken tapahtuu tämän tästä. Vaihtoehtojahan ovat ainakin seuraavat:

- Olla ylipäätään reagoimatta tappeluun (olla huomaamatta sitä) niin kauan kuin se ei mene liian vakavaksi, ts. aleta heittää esineitä tai vastaavaa. Tämä olisi perusteltua siltä kannalta, että tappelun syitä on usein vaikea lähteä selvittämään tai ottamaan selvää, kumpi mahdollisesti oli enemmän puolustuskannalla ja/tai aloittaja. Se voi myös hillitä tappelemisintoa jos tappelusta ei saa huomiota.

- Lopettaa tappelu ja irrottaa tappelijat toisistaan, mutta ei puuttua asiaan muuten sen kummemmin. Perustelut osin samat kuin yllä.

- Lopettaa tappelu, sanoa ettei tappelun syy kiinnosta ja torua molempia yhtälaisesti sillä perusteella, että kummankaan olisi tarvinnut jatkaa tappelua vaan olisi voinut esim. juosta karkuun. Voi tuntua toisesta epäoikeudenmukaiselta jos kyseessä oli enemmän itsepuolustus. Mm. alleviivaa sitä, että tappelemaan ei tulisi ryhtyä syistä riippumatta.

- Lopettaa tappelu ja yrittää selvittää sen syy sekä torua varsinkin sitä, joka vaikuttaa aloittaneen tappelun tai muuten olevan enemmän syyllinen (esim. fyysisen etulyöntiasemansa vuoksi). Tässä on epäoikeudenmukaisuuden riski.

- Lopettaa tappelu, olla selvittämättä tappelun syytä sekä torua ja rangaista molempia tappelusta. Rangaistus voi tuntua toisesta hyvin epäoikeudenmukaiselta jos kyseessä oli enemmän itsepuolustus. Vaikka toisaalta mahdollinen hyökkäyksen kohteeksi joutunut kuitenkin antautui tappeluun eli oli sitä kautta myös syyllinen.

- Lopettaa tappelu, yrittää selvittää tappelun syyt sekä torua ja rangaista osapuolia sen mukaan, kuinka paljon syyllisiä näiden arvioi olevan. Jos syiden ja tappelun kulun arviointi onnistuu riittävän hyvin, niin tämä on ehkä lapsista oikeudenmukaisimmalta tuntuva vaihtoehto ja saattaa parhaiten ehkäistä tappeluita tulevaisuudessa. Toisaalta riski on hyvin iso, että arviointi ei onnistu.
 
vierailija
Tappelut voi kyllä selvittää asiallisesti. Koska aina on jokin syy, miksi lapset tappelevat.
Kateus on yleensä yhtenä syynä, myöskin puhdas tarve tulla huomatuksi.
Sisarukset myöskin kiusaavat tietentahtoen toinen toisiaan, ovat siis piilokiusaajia.

Kosto on yksi syy, miksi lapset tappelevat .

Mutta, kaikenlainen väkivalta on tuomittavaa, myös kotona ja myös sisarusten kesken.
Opetella saa ja pitää heidänkin, miten toimitaan toinen toistensa kanssa mutta jos kukaan aikuinen ei ole kertomassa niitä hyväksyttäviä tapoja olla toinen toistensa kanssa niin sama meno jatkuu sitten kodin ulkopuolella.
Tappelu=väkivaltaa=ei hyväksyttyä käytöstä,----ohjaus oikeaan käytöseen aikuiselta
 
vierailija
Riippuu aika lailla omasta mielentilasta millä lailla milloinkin reagoin. Kinastella saavat mutta jos se jatkuu niin yritän saada huomion muualle esim omiin tai yhteiseen leikkiin. Jos käsiksi käyvät niin sitten pitää pelastaa isoveli (!) kun meidän 8v on kauhea hyökkääjä jos se todenteolla suuttuu.
 
vierailija
Mä olen antanut nahistella koska vaan sillä ne oppii pitämään puoliaan. Sitten jos menee ihan törkeeks niin sitten mä kyllä aina puutuin tai että tulee itkemään mulle koko ajan niin sitten se loppuu siihen. Sitten se itkijä vaihtuu tai sitten se selitys on hyvä ja oon samaa mieltä. Mulla on tosi temperamentinen luonne ja mun lapsilla kanssa.
 

Yhteistyössä