Miten riidellä vanhempina siten, ettei lapset kuule?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Onko otsikossa sanomani mahdollista, vinkkejä kaivataan? On tosi surullinen olo siitä, että vuoden ikäinen vauvani on joutunut kuuntelemaan vanhempiensa riitelyä. Eikö sen ikäinen ala jo ymmärtämään sanojakin jonkin verran? Mun sydämeen ihan sattuu äitinä, oon toki itsekin osasyyllinen riitoihin. Miten riidellä niin, ettei lapsi/lapset joudu todistamaan vanhempien riitoja ja mahdollisia toistensa haukkumisia? Oon ny itkuinen, kun äsken riideltiin miehen kanssa ennen vauvan nukkumaanlaittoa. Nyt vauva nukkuu.
 
Ei hän vielä tajua, mistä te riitelette tai mitä sanoja käytätte. Mutta hän aistii sen, ettei kaikki ole hyvin ja todennäköisesti säikähtää huutamista.

Yksi keino on opetella riitelemään huutamatta ja haukkumatta. Toisin sanoen ei heti sano mitä ajattelee, vaan ajattelee mitä sanoo ja ottaa asian esille sitten, kun on itse rauhoittunut. Mä olen ollut mieheni kanssa yli 20 vuotta eikä koskaan olla haukuttu toisiamme. Ei, vaikka niitäkin ajatuksia pomppaa aina mieleen, kun riita jostain syttyy. Täytyy vaan ottaa pieni aikalisä ja miettiä, haluanko oikeasti sanoa ne asiat ääneen.

Nykyään me voimme riidellä lapsen kuulleen, mutta se on väittelyä, kinaamista, taistoa siitä kumpi on oikeassa jne, mutta ei huutamista eikä haukkumista. Jos aihe on sellainen, mitä lapsen ei tarvitse kuulla ollenkaan, sanotaan, että "puhutaan illalla yhdestä asiasta". Ja käsitellään se asia kun tyttö nukkuu.
 
vierailija
Toisessa huoneessa niin hiljaa ettei lapsi kuule?
Kirjoittamalla paperille?
Tekstiviestillä tai jollain pikaviestimellä?
Sähköpostitse?
Itkuhälytin vauvan luo ja te menette pihalle?
 
vierailijakin
Kyllä lasten kuullen saa riidellä, pääasia että riidan jälkeen sitten sovitaan ja selitetään lapsellekin mitä tapahtuu/tapahtui.
Toki toisia ei herjata eikä haukuta riippumatta siitä onko lapset läsnä vai ei.
 
........
opettelette riitelemään niin kuin aikuisten ihmisten kuuluu, jolloin eihaittaa, vaikka lapset kuulisivat. Aikuiset eivät riidellessäkään hauku tai nimittele toisiaan.
 
viera.s
Kai pääpontin pitäisi olla tuontyylisen riitelyn lopettaminen kokonaan, ei vaan piilottaminen lapselta. Tietysti aina voi tulla erimielisyyksiä ja niistä voi kyllä keskustella myös lasten kuullen, kunhan ei huudeta ja haukuta. Ei mielellään itketäkään, mutta itku lieneekin seurausta siitä, että riita on kärjistynyt ensin muutoin.

Ei sillä, meilläkin oli vauvavuoden aikana muutamia rankempia riitoja. Olin väsynyt kaikesta valvomisesta ja ehkä myös hormonien vuoksi herkillä, eikä mies oikein osannut siihen suhtautua oikein. Riitely loppui, kun elämä alkoi muuten rullaamaan mukavammin, lapsi nukkumaan yönsä vähän paremmin jne. Enkä usko, että lapselle mitään traumoja jäi, ei tietenkään ainakaan voi muistaa noita riitoja. Joten en ole jälkikäteen syyllisyyttä potenut.
 

Yhteistyössä