Miten saa 1-vuotiaan juomaan maitoa nokkiksesta?!

Poika juo siis vettä aterioilla nokkamukista hyvin, mutta heti kun sinne laittaa maitoa, niin sylkee pois. Olisi tarkoitus päästä eroon tuttipullosta pikkuhiljaa (siitäkin juominen on alkanut tökkimään) ja muutenkin lopettaa aterioiden välissä "maitoilu". Jotenkin sitä maitoa olisi saatava menemään, että täyttyisi ne saantisuositukset...

Vinkkejä siis kaipailen! :flower:
 
Enpä osaa neuvoa tässä asiassa mutta meillä oli myös pullosta luopuminen hankalaa ja läträili vain nokkamukin ja muovimukin kanssa :) Luopui vasta päälle 2v pullosta, mutta eipä siitä haittaakaan ollut kun lopulta vain vetäisi maidot kylmänä siitä.
 
Meillä maidon juonti loppui imetyksen lopettamiseen siinä vuoden iässä, poika ei koskaan huolinut tavallista maitoa nokkiksesta, eikä sen puoleen tavallisestakaan mukista. Kokeiltiin niin rasvatonta kuin muitakin, mut ei huolinut-ei kyllä kelpuuttanut vauvana korvikettakaan sen muutama kerta mitä kokeiltiin, huusi mieluummin nälkäänsä kun sitä joi. On laitettu vesi- ja maitolasi vierekkäin ja aina valitsi veden. Nyt poika 3½v. ja ei edelleenkään juo maitoa, vähäisetkin kokeilut loppui puolisen vuotta sitten siihen, kun lahjomalla suostui maistamaan sillä seurauksella että maidot tuli yökkäyksen kanssa lattialle... :whistle:

Itse sanoo ettei tykkää maidon mausta ja mikäs siinä sitten, jos ei tykkää niin ei tykkää. Muuten kyllä syö kaikkia maitotuotteita hyvällä ruokahalulla ja maitokin menee jos ruuan seassa mut ei pelkästään. Pojan ollessa pienempi keitettiin puurot maitoon ja sai tarvitsemansa maidon siitä ja juustosta, jogurtista jne. Nyt saa lisäksi kalkkitabletin iltaisin, kun aika ajoin jättää juustot syömättä jne. niin varmasti tulee turvattua kalsiumin saanti niinäkin päivinä kun ei ruoka maita.
 
Meillä myös vuoden ikäinen poika. Ei ota koskaan maitoa mukista, olen jo lopettanut tarjoomisen kun kaikki sylkee pois. Juo siis aterioilla tavallisesta lasista piimää, jota menee oikein hyvin, sit syö kerran päivässä jogurtin/viillin ja yöksi kertaalleen sen 200ml maitoa pullosta, joten hyvin tuosta se vaadittava 500ml/vrk tulee. Vetta juo sit itse nokkiksesta pitkin päivää. Älä huoli, kun kerran siitä mukista osaa juoda. Eihän kaikki aikuisetkaan juo maitoa. Kyllä tuon määrän muutenkin saa täyteen.
 
Hei. Meillä ei ole ollut nokkamukia ollenkaan. Lasista juominen aloitettiin jo reippaasti ennen vuoden ikää, olisko ollut noin 8kk. Siitä sujuu mallikkaasti. En itse itse näe mitään tarvetta käyttää nokkamukia tuttipullon ja lasin välissä. Nokkamuki myös kuulemma ylläpitää imemisrefleksiä, josta olisi hyvä pyrkiä eroon, se helpottaa mm. tutista luopumista. Meillä on silti edelleen tuttipullo vedenjuontia varten käytössä, joskus tarvitaan öisin.

...tai siis meillä kyllä on nokkamuki, mutta siitä ei tyttö koskaan osannut juoda eikä sitten edes kauheasti yritetty... :)
 
noh, meillä on nyt kolmas pikkuinen vieroitettu rinnasta/korvikkeesta, ja sama tilanne kuin aiemmin: maito ei maistu juomana. vaan eipä huolta, sitä menee minkä menee ruuanlaitossa, jugurtttina/viilinä/rahkana, juustona, jäätelönä... mikä jää uupumaan korvataan kalkkitableteilla. Ei se maito maitona ole oleellista, vaan se että lapsi saa tarpeeksi nestettä juotavakseen, ja tarpeeksi kalkkia mm luuston kehittymisen takaamaan.
 
Meillä 1v5kk poika ja myöskin ruuan kanssa juo vettä tippiamukista. Ja muutoinkin pitkin päivää. Maito pullosta aina aterioiden jälkeen. Kauheasti en ole maitoa tippamukista tarjonnutkaan, kun on jääkaappikylmää, eikä mene vesikään niin kylmänä. Jos maidon sitten lämmittää, ei sitä voi tarjoilla kuten vettä pitkin päivää huoneenlämmöstä... En ole vielä edes ajatellut, miten vaihtaisin maidon menemään pullon sijasta mukista...oon aatellu et 2v asti voi ihan hyvin mun mielestä käyttää pulloa. Kun kerran osaa juoda nokkiksesta ja juokin siitä vettä mielellään. Jotenkin en sinunakaan kantaisi huolta. Kyllä se siitä ajan kanssa....
 
Meillä juotiin vettä aina nokkiksesta, mutta maito ei mennyt ei millään, huuuto itku, potku, raivari alkoi jos sattui nokkikses olee maitoo :) Nyt ikää 1v11kk ja tuttipulloa ei ole ollut viikkoon käytössä ja ei nyt osaa edes kaivata tai pyydellä. ( yhessä vaiheessa huusi kovasti sen perään ) Eli nyt kaikki menee nokkiksesta.. Aikansa se vei :) Kyllä se siintä. Älä ota painetta asiasta. Itse lopetin murehtimisen, että siintä on päästävä eroon niin onnistu paremmin. Nyt vain aina kannustan, kuinka iso poika on, kun juo nokkamukista hienosti :) Ja pikku hiljalleen alkaa onnistumaan normi mukistakin juominen.
 
Ei meilläkään alkuun mennyt maito nokkamukista, vesi vain. Nykyään jo maitoakin ottaa sellasesta. Tavallisesta lasista oppi juomaan vasta yli 1v vaikka sitä opeteltiin jo alle 1v. Seurauksena oli vain se että kaikki juoma oli pitkin vaatteita ja pöytää, suuhun se vaan ei osannut ottaa ilman nokkaa. Jogurttia, viiliä ja juustoa annoin sillon enemmän kun maito ei mennyt.
 

Yhteistyössä