”Miten sähköautot saastuttavat ympäristöä 1850 kertaa enemmän kuin bensiinikäyttöiset autot.”

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Britanniassa toimivan riippumattoman maailmanlaajuisen päästötestaus- ja tutkimusyrityksen, Emissions Analyticsin, vuonna 2022 alkaneessa tutkimuksessa havaittiin, että 1 000 mailin matkan aikana sähköautot vapauttavat ympäristöön 1 850 kertaa enemmän epäpuhtauksia kuin kaasukäyttöiset kollegansa.

Ympäristökuormituksen taustalla on, että raskaampi autojen paino syö sähköautojen renkaita ja päästää hiukkaset ympäristöön.
Kun puhutaan päästöistä, useimmat ottaisivat huomioon vain pakokaasun ja muut saasteet, joita tulee pakoputkista. Mutta renkaiden kulumisella on myös merkittävä rooli autojen ympäristön epäpuhtauksien päästöissä. Renkaiden valmistuksessa käytetty synteettinen kumi sisältää tiettyjä kemikaaleja, joita vapautuu ilmaan, ja sähköautot ovat huomattavasti raskaampia kuin perinteiset autot massiivisten litiumakkujensa seurauksena.

Kaiken kaikkiaan sähköautot painavat noin 30 prosenttia enemmän kuin kaasukäyttöiset ajoneuvot, ja niiden valmistaminen ja ostaminen maksaa enemmän. Nämä asiat ovat sen lisäksi, että ne eivät sovellu kylmempään ilmastoon. Sähköautot tarjoavat myös huonon kantaman ja pitkät latausajat, erityisesti kylmällä säällä, ja niissä on akkuja, joiden valmistaminen vie valtavasti resursseja ja joita on vaikea kierrättää.

Paljastus tulee, kun yhä useammat paikalliset ja kansalliset hallitukset ympäri maailmaa ryhtyvät kieltämään tai rajoittamaan uusien bensiinikäyttöisten autojen myyntiä tulevalla vuosikymmenellä, huolimatta sähköautojen erittäin selkeistä teknisistä puutteista.

Kanada aikoo jo määrätä, että kaikki maassa myytävät uudet autot ja kuorma-autot ovat sähkökäyttöisiä vuoteen 2035 mennessä. Kalifornia valmistelee perusteellista kaikkien uusien kaasuautojen myyntikieltoa osavaltiossa vuoteen 2035 mennessä.

Virginia Techin professori Hesham Rakha totesi, että sähköautojen renkaat päästävät lisäpainonsa vuoksi myös enemmän mikromuoveja ilmaan. Mutta sama pätee myös raskaampiin fossiilisia polttoaineita käyttäviin autoihin, kuten katumaastureihin.

Tämä on linjassa Emissions Analyticsin aiemman raportin kanssa vuodelta 2022, jossa varoitettiin kuluttajia siitä, että suuremmat ja raskaammat autot, sekä fossiiliset että sähköiset, ovat suurempia tekijöitä ”mikromuoviselle meren pilaantumiselle sekä hienompien hiukkasten aiheuttamalle ilmansaasteelle”.

Rakha ja Virginia Techin tutkijaryhmä ovat vahvistamassa Emissions Analyticsin tutkimuksen tuloksia. Hän odottaa huomaavansa, että sähköautot päästävät ilmaan noin 20 prosenttia enemmän mikromuoveja kuin kaasukäyttöiset ajoneuvot.

Vaikka Rakha huomautti, että on erittäin haastavaa määrittää eroa sähköautojen renkaiden kulutuspintojen ja kaasukäyttöisten ajoneuvojen päästämien mikromuovien määrän välillä, koska jo ilmassa olevat mikromuovit on erotettava muista lähteistä renkaiden irtoamisen kanssa.

Rakha totesi lisäksi, että sähköauton ostamista harkitsevien on muistettava, että ”se tuottaa myös paljon hiilidioksidia lataamalla ajoneuvoasi”. Sähköautojen akut painavat noin 1 000 kiloa, ja ne voivat aiheuttaa rengaspäästöjä, jotka ovat lähes 400 kertaa enemmän kuin pakokaasupäästöt.

Sähköautojen hiukkassaasteet voivat myös lisätä terveysongelmien, kuten sydänsairauksien, astman, keuhkosairauksien, riskiä ja äärimmäisissä tapauksissa jopa johtaa sairaalahoitoon, syöpään ja ennenaikaiseen kuolemaan. Katso myös klippi Fox Businessista, kun kanadalainen liikemies Kevin ”Mr. Wonderful” O’Leary keskustelee siitä, kuinka Joe Bidenin sähköautojen pakottaminen on aivan liian kallista:

UMV
 
vierailija
Synteettinen kumi tuo mikromuoveja ympäristöön joita on löydetty runsaasti mm. verisuonitukoksista.
 
vierailija
Verisuonissa havaittiin merkkejä tulehduksesta

Vuonna 2019 italialaiset lääkärit suorittivat leikkauksen 257 ihmiselle.

Lääkärien piti poistaa rasvaa potilaiden verisuonten sisäpinnalta pienentääkseen sydänkohtausten ja aivohalvausten riskiä.

Campanian yliopiston tutkijat tiesivät, että mikromuovit vetävät puoleensa rasvamolekyylejä, joten he halusivat tietää, löytyykö verisuonten seinämien rasvasta myös mikromuovia.

Kun potilaiden rasvanäytteet analysoitiin, kaikkiaan 60 prosentilla potilaista oli verisuonissaan selviä merkkejä mikromuoveista.

Suurin osa muovihiukkasista oli peräisin polyeteenistä, maailman yleisimmin käytetystä muovista, jota on muun muassa elintarvikepakkauksissa ja ostoskasseissa.

Tämä ei ollut suuri yllätys, sillä aiemmissa tutkimuksissa oli havaittu samankaltaisia tuloksia.

Kun tutkijat sitten selvittivät, oliko potilaille aiheutunut terveyshaittoja mikromuovista, tulokset olivat huolestuttavia.

Mitä enemmän mikromuovia potilaan näytteessä oli, sitä korkeammat olivat tulehdukseen viittaavien biomarkkereiden arvot.

Tutkimuksen mukaan potilailla, joiden verisuonissa oli mikromuovia, on neljä kertaa niin suuri todennäköisyys saada sydänkohtaus tai aivohalvaus kuin niillä, joilla mikromuovia ei havaittu.

Tämä viittaa siihen, että mikromuovit voivat tutkijoiden mukaan lisätä ennenaikaisen kuoleman riskiä.

”Jos mikromuovi laukaisee tulehduksen, se voi lisätä riskiä, että rasvaplakki repeää, jolloin rasva voi tukkia verisuonet”, sanoo Raffaele Marfella, Campanian yliopiston sisätautien professori, lehdistötiedotteessa.

Elimet keräävät muovia

Mikro- ja nanomuovia ei voi välttää. Niitä on ruuassa ja ilmassa, jota hengitämme. Pienet muovipartikkelit päätyvät syvälle elimistöön.

Mikromuovihiukkaset pääsevät juomaveteen ja ruokaan. Hiukkaset ovat kuitenkin niin pieniä, että niitä ei voi nähdä paljain silmin.

Muovia on kaikkialla

Tutkimusten mukaan syömme ja hengitämme noin 50 000 muovihiukkasta vuodessa. Niitä on kaikkialla, sillä niiden lähteitä ovat esimerkiksi vaatteet, kodintekstiilit, elintarvikepakkaukset ja hygieniatuotteet.
 

Yhteistyössä