Miten sinä toimisit?

Taustaa: meillä on kolme ( ihanaa!! ) lasta, joista esikoinen nyt pian 5-vuotias ja sitten on pian 2 vuotta täyttävät kaksoset.

Tilanne: pakkasessa on kaksi alkiota, joiden pakastusaika päättyy ensi vuoden kesällä. Tarkoitus olisi ne käyttää, mutta mietityttää..

Kysymys: siis onkin, että JOS ne molemmat selviävät sulatuksesta, niin uskalletaanko istuttaa molemmat? Mä en välttämättä selviä täysjärkisenä kaksista kaksosista kolmen vuoden ikäerolla.. :p

Toisaalta meidän kaikki lapset ovat ihania, reippaita ja hyvin ollaan pärjätty nytkin.. Mutta tähän vielä kaksi lisää?? Sitten kun toisaalta ei haluaisi ottaa sitäkään riskiä, että istutetaan toinen, vintataan toinen roskiin ja raskaus ei alakaan :/

Tiedän, että tämä asia on vain mun ja mieheni päätettävissä, mutta nyt kyllä tarvitsisin mielipiteitä, ehkä uutta näkökantaa asiaan? Itse on niin kauan sitä pyörittänyt, että selvyyttä en kyllä itse tähän saa.. Olisi ihanaa, jos joku viitsisi kommentoida!!
 
Meidän pakastussopimuksessa ainakin sanotaan että sopimus voidaan uusia aina 3 vuoden välein jolloin menee uusi pakastusmaksu, ei siinä mistään ylärajoista kokonaispakastusajalle puhuta.
 
Meillekin sanottiin muuten viimeksi että pakastuksissa ei ole ylärajaa.. kymmenen vuoden jälkeen kuitenkin katsotaan tilannetta uudestaan. Lääkäri sanoi että äkkiseltään muistaa sellaisen vauvan syntyneen, joka oli aikoinaan 7 vuotta pakastettu alkio.
 
Noku.. sehän siinä onkin, että pakastusta ei voi enää jatkaa.
PITI olla kymmenen vuoden pakastusaika, mutta silloin kun tuli voimaan uusi laki hedelmöityshoidoista, niin nämä anonyymeiltä luovuttajilta saaduista munasoluista kehittyneet alkiot onkin jonkin siirtymäajan puitteissa käytettävä. Ja meillä se aika menee umpeen nyt kesällä.

Hirvittää lähinnä se, että kun meillä on ollut niin hyvä onnistumisprosentti, että se kaksosten mahdollisuus on aika suuri.. Varsinainen kaksiteräinen miekka :|
 
Onnea, että teillä on ollut niin hyvä onnistumisprosentti! Ymmärrän kyllä hyvin, että tilanne herättää ajatuksia, kun tuohon ei tietysti mitään yksiselitteistä ratkaisua ole. Kysyit sitä, "miten sinä toimisit", joten jäin miettimään tätä. Tekisin varmaan niin, että pyytäisin siirtämään yhden alkion. Jos siitä raskaus alkaisi, olisin onnellinen alkaneesta raskaudesta ja jäljelle jääneen pakkasalkion luovuttaisin eteenpäin toiselle parille (jotka tarvitsevat luovutettua alkiota) tai jos en pystyisi tähän, niin alkio olisi pitäisi sitten hävittää uuden lain takia. Jos yhdestä alkiosta ei raskaus alkaisi, niin sitten olisi vielä toinen pas-mahdollisuus. Jaksamista pohdintaan!
 

Yhteistyössä