Miten tällaisessa ambulanssin kohtaamisitilanteessa olisi pitänyt toimia???

  • Viestiketjun aloittaja akka ratissa
  • Ensimmäinen viesti
akka ratissa
Odotin valo-ohjatussa T-risteyksessä päätielle, vasemmalle kääntymistä. Tällä tiellä oli kaksi kääntyvää kaistaa, vasemmalle ja oikealle. Vieressäni oikealle kääntyvällä kaistalla oli auto odottamassa myös valojen vaihtumista. Päätiellä vasemmalta tulevilla oli vihreä valo.

Takaani tuli ambulanssi valot vilkkuen ja pillit vinkuen minun kaistaani tarkoituksenaan kääntyä siis päätielle vasemmalle, missä vähän matkan päässä on sairaala. Minulla oli punainen valo, mutta ambulanssi oli perässäni pillit vinkuen....

Mitä olisi pitänyt tehdä..? Ajoin nyt punaisia päin päätielle aikomaani suuntaan ja ambulanssi pääsi ohitseni. Tosin päätiellä vasemmalta tulijat joutuivat jarruttamaan ja pysähtymään, kun ajoin siitä.... *nolona*
 
käsittääkseni
pillit päällä ja valut vilkkuen lähestyvää ambulanssia tulee väistää. Tietenkin pitää katsoa että on turvallista väistää ettei aiheuta lisää vahinkoa. En tiedä muita olosuhteita esim. olisitko voinut väistää millään muulla tavoin kuin ajamalla muiden eteen. Toisaalta taas ne joiden eteen ajoit todennäköisesti näkivät ja kuulivat myös lähestyvän ambulanssin.
 
akka ratissa
Se vasemmalta tuleva auto taisi vaan vähän yllättyä, kun lähdin tulemaan eteen... No, onneksi siinä oli hyvät jarrut ;) En kuitenkaan siis ihan nokan eteen rynnänyt.
 
Hälytysajoneuvoa väistäessä ei saa vaarantaa muuta liikennettä. Periaattessa olisit tuosta saanut sakot. Eihän ambulanssikaan saa vaarantaa muuta liikennettä, edes hälytysajossa.
Luultavasti tuossa tilanteessa ambulanssi olisi kurvannut vastantulevien kaistan kautta eteenpäin. Itse olen tälläisen tilanteen nähnyt.

Hälytysajoneuvon kohdatessa tulisi väistää niin paljon tiensivuun kuin se vain on turvallista sinun ja kanssa autoilijoiden kannalta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja akka ratissa:
Se vasemmalta tuleva auto taisi vaan vähän yllättyä, kun lähdin tulemaan eteen... No, onneksi siinä oli hyvät jarrut ;) En kuitenkaan siis ihan nokan eteen rynnänyt.
Toisaalta onhan muillakin liikenteessä olijoilla syytä seurata liikennettä eli autoilijan olis pitänyt ainakin kuulla ambulanssin ääni jne.

Välillä on ihan hulluja tilanteita kun hälytysajoneuvot ajaa jonkun auton perässä, joka matelee kaikessa rauhassa sokeana ilmeisesti, kun ei väistä tai anna tietä.
 
käsittääkseni
Hipkukan tekstiä kommentoiden:

Eli siis periaatteessa ap:n ja viereisellä kaistalla kääntymistä odottavan olisi tullut ns. pelata yhteen väistäen eri laitoihin kaistojaan ja tehdä keskelle tilaa ambulanssille? Tällöin ambulanssi olisi kuitenkin ajanut punaisia päin ja vasemmalta tulevat olisivat joutuneet väistämään...
 
Riittu
Eikös hälytysajoneuvoille yleensä vaihdu valot vihreiksi, ja muille vaihtuu punaisiksi? Monesti olen nähnyt, että kun juuri on vaihtuneet valot punaisiksi, niin kun tulee paloauto tai ambulanssi, niin valot vaihtuvatkin saman tien takaisin vihreiksi ja kaikki muut suunnat on punaisella valolla? Olenko nyt aivan hakoteillä?
 
päin punaisia
Itekki ajanu pari kertaa päin punaisia kun antanut lanssille tietä. Kyllä muut autoilijat kuulee sen ulinan ja osaa jo varautua tulevaan. Tietysti pitää tarkkailla ettei joku sit aja kylkeen....
 
akka ratissa
Me molemmat olimme siis omilla kaistoillamme pysähtyneinä ihan ekoina, joten vaikea siinä olisi ollut väistää minnekään muualle kuin siihen edessä kulkevalle kaistalle... Paitsi tietty nostamalla auto reunaan paikaltaan.



Alkuperäinen kirjoittaja käsittääkseni:
Hipkukan tekstiä kommentoiden:

Eli siis periaatteessa ap:n ja viereisellä kaistalla kääntymistä odottavan olisi tullut ns. pelata yhteen väistäen eri laitoihin kaistojaan ja tehdä keskelle tilaa ambulanssille? Tällöin ambulanssi olisi kuitenkin ajanut punaisia päin ja vasemmalta tulevat olisivat joutuneet väistämään...
 
Alkuperäinen kirjoittaja käsittääkseni:
Hipkukan tekstiä kommentoiden:

Eli siis periaatteessa ap:n ja viereisellä kaistalla kääntymistä odottavan olisi tullut ns. pelata yhteen väistäen eri laitoihin kaistojaan ja tehdä keskelle tilaa ambulanssille? Tällöin ambulanssi olisi kuitenkin ajanut punaisia päin ja vasemmalta tulevat olisivat joutuneet väistämään...
Juuri näin. Kun molemmat siirtyvät sivuun jää siihen keskelle juuri auton mentävä kolo. Ambulanssi ei kuitenkaan olis täysillä rynninyt päin punaista. Kyllä ne hiljentävän ja varmistavat, että heidät on huomattu.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja käsittääkseni:
Hipkukan tekstiä kommentoiden:

Eli siis periaatteessa ap:n ja viereisellä kaistalla kääntymistä odottavan olisi tullut ns. pelata yhteen väistäen eri laitoihin kaistojaan ja tehdä keskelle tilaa ambulanssille? Tällöin ambulanssi olisi kuitenkin ajanut punaisia päin ja vasemmalta tulevat olisivat joutuneet väistämään...
Juuri näin.

Ambulanssilla on OIKEUS ajaa hälytysajossa liikennesääntöjen vastaisesti, eli siis tässä tapauksessa päin punaisia. Muilla autoilijoilla, tässä tapauksessa vasemmalta tulijoilla, on VELVOLLISUUS väistää hälytysajossa olevaa ambulanssia.

Päälleajo-oikeutta ei kellään ole, eli siinä mielessä vasemmalta tulevat ovat velvollisia väistämään myös ap:ta, mutta heillä on myös oikeus olettaa, että ap noudattaa liikennesääntöjä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja akka ratissa:
Me molemmat olimme siis omilla kaistoillamme pysähtyneinä ihan ekoina, joten vaikea siinä olisi ollut väistää minnekään muualle kuin siihen edessä kulkevalle kaistalle... Paitsi tietty nostamalla auto reunaan paikaltaan.



Alkuperäinen kirjoittaja käsittääkseni:
Hipkukan tekstiä kommentoiden:

Eli siis periaatteessa ap:n ja viereisellä kaistalla kääntymistä odottavan olisi tullut ns. pelata yhteen väistäen eri laitoihin kaistojaan ja tehdä keskelle tilaa ambulanssille? Tällöin ambulanssi olisi kuitenkin ajanut punaisia päin ja vasemmalta tulevat olisivat joutuneet väistämään...
Tämän takia on tärkeää ryhmittyä kaistan reunaan. Silloin ei tarvitse niin paljon siirtyä. Ainakin minulle autokoulussa painotettiin, ryhmittymisen tärkeyttä.
 
tsubaki
Ihan oikei, tosin hitaasti ja varovasti pitää mennä liikenteen sekaan, että muilla on mahdollisuus väistää, ja sitten tietenkin itse mahdollisimman reunassa.
Noi ei toimi kaikkialla nuo ambulanssille vaihtuvat valot, mutta joissain paikoissa kyllä ja ovat mun mielestä kätevät ja vähentävät vaaratilanteita.
 
Itse en vaaranna omaa tai muiden henkea tuossa tilanteessa ajamalla pain punaisia. Tuossa tilanteessa ambulanssi kurvaa vastaantulevien kaistan kautta. Ambulanssilla on hatavalot ja sireenit, minun autossa niita ei ole, joten en odota kenenkaan minua huomaavan. Ja jos olen risteyksessa jossa on valvontakamerat, saan sakot pain punaisia ajamisesta, no thanks. Ja ihan huomioksi, ajan tyokseni autoa paivittain lontoossa, joten naita tilanteita sattuu lahes paivittain. Voihan olla, etta siella saannot on erilaiset, mutta omaa henkeani en vaaranna. Vaistan ambulansssia kun se on mahdollista.
 

Yhteistyössä