Miten toimisitte, jos paljastuisi että n.8-10-vuotias lapsenne on näpistellyt pitkään ja paljon??

  • Viestiketjun aloittaja kerro
  • Ensimmäinen viesti
kerro
Ei olla osattu epäillä mitään, poika on varastellut parisen vuotta ja varmaan melkein päivittäin.

Jäi kiinni ja itse kertoi, että on jo pitkään varastellut.

Takki on aika tyhjä meillä nyt.
 
Vieras
Minä näpistelin tuon ikäisenä. Jäin kiinni pitkän ajan kuluttua. En oikeastaan tajunnut silloin asian vakavuutta. Minusta on kasvanut äärimmäisen rehellinen ja kunnollinen kansalainen ja olen pärjännyt sekä perhe- että työelämässä hyvin ja pärjännyt erittäin hyvin myös opinnoissani. Älkää siis tehkö liian hätäisiä johtopäätöksiä. Puhukaa, selittäkää, laittakaa lapsi anteeksipyyntö- ja korvausreissulle, jos mahdollista. Älkää leimatko lasta pahaksi, vaan tuomitkaa tyhmät teot - asiaa vähättelemättä. Varmasti rankka tilanne myös teille! Onneksi hän jäi kiinni!
 
minä myös
olen nuorempana näpistellyt aika ahkeraan, en myöskään tajunnut asian vakavuutta, ja jotenkaan en ajatellut asiaa mitenkään pahana, kavereiden perässä.. Nykyään myös rehellinen kansalainen.. kiinni jäin ja sen jälkeen näpistely loppui. Minulle pahin rangaistus oli se häpeä minkä kiinnijääminen toi, häpesin niin paljon, ja pitkään aikaan en pystynyt katsomaan vanhempiani edes silmiin. Vanhempien pettymyksen näkeminen teki tiukkaa
 
Hmm
Oletteko keskustellut lapsen kanssa että mikä on syy tähän?

Huutaminen ja raivoaminen ei nyt auta. Lapsi tuntee varmaan suurta häpeää ja surua nyt. Selvittäkää asia keskustelemalla. Mistä lapsi on varastanut?
 
vierailija
Saman homman myös minä tehnyt. Se oli joskus melkein koko luokan tyttöjen hullutus. Oltiin varmaan viidennellä luokalla silloin. Joku ikäkausijuttu, ryhmäpainetta myös.

Nyt olen ihan "normaali" rehellinen työssäkäyvä äiti. Eli älä nyt kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä lapsesi näpistelystä vedä. Käytte asian läpi ja unohdatte (siis oletuksella että hän katuu ja lopettaa).
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
Oletteko keskustellut lapsen kanssa että mikä on syy tähän?

Huutaminen ja raivoaminen ei nyt auta. Lapsi tuntee varmaan suurta häpeää ja surua nyt. Selvittäkää asia keskustelemalla. Mistä lapsi on varastanut?
Lähikaupoista, on varmasti jäänyt kiinni ennenkin, mutta eivät taida viitsiä soittaa poliisia joka suklaapatukan takia.
 
Höh
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
Oletteko keskustellut lapsen kanssa että mikä on syy tähän?

Huutaminen ja raivoaminen ei nyt auta. Lapsi tuntee varmaan suurta häpeää ja surua nyt. Selvittäkää asia keskustelemalla. Mistä lapsi on varastanut?
Lähikaupoista, on varmasti jäänyt kiinni ennenkin, mutta eivät taida viitsiä soittaa poliisia joka suklaapatukan takia.
Jos on jäänyt ennenkin kiinni ni kaupoista olisi ainakin pitänyt sinulle soittaa!?!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Saman homman myös minä tehnyt. Se oli joskus melkein koko luokan tyttöjen hullutus. Oltiin varmaan viidennellä luokalla silloin. Joku ikäkausijuttu, ryhmäpainetta myös.

Nyt olen ihan "normaali" rehellinen työssäkäyvä äiti. Eli älä nyt kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä lapsesi näpistelystä vedä. Käytte asian läpi ja unohdatte (siis oletuksella että hän katuu ja lopettaa).
Jep, sama täällä. Neljännellä tai viidennellä oltiin, ja aika pitkään tuota harrastettiin ennenkuin kiinni jäätiin. Poliisi soitti kotiin ja se häpeä oli armoton. -Sen jälkeen en varastamista tai näpistelyä ole harrastanut, oli se vanhempien kohtaaminen sen jälkeen niin kova paikka. Ja siis vanhemmat eivät rankaisseet mitenkään, hiljaisuus ja se häpeä oli sen pahin rangaistus minulle. Vanhempien huutamisesta olisi varman saanut helpotustakin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja joo joo:
Alkuperäinen kirjoittaja KetjunTappaja:
mä varmaan menisin ihan aluksi vähän itseenikin, että onko moraalikasvatuksessa jokin mennyt pieleen..
Voi taivas mitä jeesustelua taas. Mä käyttäisin kans poliisin juttusilla.
no tässähän kysyttiin että mitä tekisitte, vastasin siihen. ei se tarkota sitä, että muiden pitäis toimia samoin.
 
vieras
Löytyykö teiltä kotoa näpistettyä tavaraa, mene yhdessä lapsen kanssa palauttamaan ne.

http://vanhemmat.mll.fi/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen/varastaa.php?dir=/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen
 
Niin
Alkuperäinen kirjoittaja Höh:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
Oletteko keskustellut lapsen kanssa että mikä on syy tähän?

Huutaminen ja raivoaminen ei nyt auta. Lapsi tuntee varmaan suurta häpeää ja surua nyt. Selvittäkää asia keskustelemalla. Mistä lapsi on varastanut?
Lähikaupoista, on varmasti jäänyt kiinni ennenkin, mutta eivät taida viitsiä soittaa poliisia joka suklaapatukan takia.
Jos on jäänyt ennenkin kiinni ni kaupoista olisi ainakin pitänyt sinulle soittaa!?!
Ei kaupoilla ole mitään velvollisuutta ryhtyä mihinkään toimenpiteisiin jos joku jää kiinni näpistelystä. Poliisin pitää soittaa vanhemmille, kaupan ei tarvitse.

Minä pistäisin pojan siihen kauppaan mistä varkaudet on tiedossa pyytämään anteeksi ja maksamaan pöllimänsä. Kummasti voi auttaa ulkopuolisen (esim. kauppiaan) edessä tunnustaa, omien vanhempien paheksunta ei ehkä ole mitään uutta.
 
Ei
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Löytyykö teiltä kotoa näpistettyä tavaraa, mene yhdessä lapsen kanssa palauttamaan ne.

http://vanhemmat.mll.fi/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen/varastaa.php?dir=/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen
Ei oikein päde tuo linkki kun on leikki-ikäisten näpistelystä puhe.
 

Yhteistyössä