Miten toimitte kun päiväkuiva lapsi pissaa sohvalle?

  • Viestiketjun aloittaja Äh
  • Ensimmäinen viesti
Äh
Osaatteko olla suuttumatta jos jokseenkin päiväkuiva lapsi pissaa sohvalle? Monta kertaa on puhuttu et sohvalle ja sängylle ei saa tulla jos on pissihätä jne. Kotona harvammin vahinkoja enää sattuu, joskus niin että pissi tulee vessan lattialle kun potta on joutunu nurkkaan saakka eikä ole sitä yltänyt ottaa ajoissa. Nyt sitten istuskeli sohvalla ja tuli sit sanomaan et tuli sohvalle. Suututti niin hirveästi kun sohvan päällisetkin on niin tiukassa etten saa niitä edes irti. En nyt muuta sit sanonu kun että sohvalla et sit saa istua pitkään aikaan... Onko väärin "rangaista" tällaisesta vai pitäiskö vaan sanoa et oho, tuliko vahinko? Kun osaa tasan tarkkaan mennä potalle...
 
No vahinkoja sattuu, varsinkin jollei oo vielä kauaa ollut ilman vaippoja tai ei ole pitkkän osannut sanoa hädästään. Emmä oo suuttunut muksulle vaikka ois pissannu mihin, toteen vaan että voi ei tuliko vahinko ja siivotaampa pois ja haen kuivat vaatteet.
 
häh
"jokseenkin päiväkuiva" on eri asia kuin kuiva. on eri asia lorottaa sohvalle tahalleen, kuin että pisu vahingossa siihen tulee. jos kyse lattiallakin kuitenkin siitä, että nipinnapin kerkii potan ottaa alle. EI TOSTA VOI RANGAISTUSTA ANTAA
 
vahinko
Meillä kävi niin monesti kun aloiteltiin vaipatonta elämää. Vieläkin niin voi käydä jos vaikka nukahtaa sohvalle. En mä siitä suutu. Vahinkojahan ne on! Ei meillä lapsi tahallaan sitä tee ja minkä se vahngolle voi. Ärsyttää toki mut en mä siitä räyhää enkä rankaise.
 
vieras
jos sattuisi noin puolenvuoden sisällä siitä kun päivävaippa otettu pois, niin en suuttuisi. mutta jos sattuisi myöhemmin niin suuttuisin, koska olisi jo luultavasti aika "tahallista". Vaikka suuttuisin sanoisin et pissalle vessaan hyvissä ajoin tai sit ei tulla sohvalle istumaan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Osta sellasta soffa ja matto-tahranpoistoainetta, sillä lähtee.
Kiitti, täytyy kattoo seuraavan kerran kaupassa! Ollut päiväkuiva kotona nyt jonkun 1,5 kk, reissussa on joskus varuilta vaippa, jokseenkin päiväkuiva tarkoittaa sitä että ulkona välillä lorottaa kun ei malta lähteä sisälle pissille. No, ehkä tuo sohvallaistumiskielto on sit sopiva toimenpide tilanteeseen...
 
liisa lapamato
No eihän se mikään päiväkuiva sitten ole jos vahinkopisuja tulee?

No, meillä 3,5v on nyt kesän aikana oppinut kuivaksi ja esim. tänään pissasi lipaston päälle..koska se oli kivaa :kieh: :LOL: laitoin sitten siivoamaan.
 
En suuttus vahingosta, mutta sen haluisin tietää mikä saa päiväkuivan lapsen pissaamaan ja kakkimaan tahalteen lattioille??? 3kk oli kuiva ja sitten alotti tuon, nyt taas sain en tiiä millä keinolla takas opetettua pöntölle mut pelottaa jos tuo alkaa uusiks kun päiväkotikin alkaa ens viikolla :/
 
Vahinkoja sattuu kuivaksiopetteluvaiheessa. Suosittelen muovin laittamista sohvalle. Eikä suuttuminen auta mitään.
Toki sekin vaikuttaa minkä ikäinen tämä "päiväkuiva" lapsi on. Sillä aina kysessä ei välttämättä ole vahinko vaan isommalla se voi olla myös uhmaa.
 
mii
Alkuperäinen kirjoittaja Katherine Wheel:
No ei kai kukaan tahalleen pissaa sohvalle :eek: Ihan älytöntä alkaa rankaisemaan!
kun mun kummipoika oppi pidättään pissaa se juoksi pitkin olohuonetta ja pissas ainakin neljään eri kohtaan ja nauro vaan mennessään kun toruttiin.
 
lisko
Joo, en kyllä tätä palstaa seuraillessa juurikan ihmettele miksi suomalaiset on niin masentunutta ja ahdistunutta kansaa, kun vanhemmat taaperosta asti rankaisee ja suuttuu mitä ihmeellisimmistä asioista. Harjoitteluvaihe menossa lapsella ja sattuu pissavahinko- Ööööö, miksi siitä pitäisi rankaista? Vahingosta, jolle pieni lapsi ei voi mitään. Seuraavan kerran kun itse vahingossa vaikka tipautat juomalasin lattialle, niin pistäpä itsellesi rangaistus, että et saa viikkoon juomalasia käyttää, kun olet niin typerä, että et osaa olla tiputtamatta.
 
"lintunen"
Eihän nyt tietenkään satunnaisista onnettomuuksista voi lapsukaista rangaista. Itse olen vain kysynyt 2-vuotiaalta, että muistettaisko me sitten seuraavalla kerralla mennä potalle. Tyttö on ollut kolme kuukautta päiväkuiva ja keksi nyt sitten, että pissaaminen kaikkialle muualle paitsi potalle ja pytylle on hauskaa. Kolme-neljä perättäistä pissaa sohvalle, lattialle tai lelulaatikkoon eivät ole enää vahinkoja. Nyt onkin sitten pohtiminen, että miten saa lapsen motivoitua takaisin potalle, koska kyllä tässä äiteeltä keinot alkaa loppua kun saa olla joka vähän päästä pissoja kuuraamassa ja päivittäin koko vaatevaraston pesemässä, kun toinen ihan vaan piruillessaan alleen laskee, vaikka on todella hienosti osannut mennä ihan itse potalle sekä pissan että kakan tullessa. Osaa itse laskea housut ja pyyhkiä, mutta nyt sitten joku ihme takapakki koko hommassa. Voisko olla uhmaa?
 
"jep"
Jokseenkin päiväkuivalle lapselle en suuttuisi, yhdessä siivottaisiin sotku. Päiväkuivalle lapselle suuttuisin, siivoaisi sotkun ja jos ei tajuaisi olla pahoillaan tapahtuneesta, istuisi jäähyn päälle.
 

Yhteistyössä