Miten voi auttaa pientä jolla on todella paljon limaa kurkussa?

Meidän 1-vuotiaalla tytöllä todettiin kurkunpääntulehdus ja nyt on alkanut tulla todella paljon limaa.. Se on kuulemma hyvä merkki tervehtymisen kannalta, mutta miten voisin tuota pientä auttaa?? On oksentanut jo pari kertaa tänä yönä ja yskii paljon.. Pelkään että raukalla on vaikea hengittää.

Nyt yötä vasten en lähde päivystykseen, mutta löytyiskö keneltäkään "kotikonsteja" Sängyn päätyä on nostettu, ja pää onkin ylempänä kuin muu kroppa. Ei tunnu auttavan silti.. Lämmintä vettä oon yrittänyt juottaa, mutta ei tunnu maistuvan.

Mä olen huolesta ihan hulluna, enkä uskalla nukahtaa.. :( Mä pelkään niin että poloinen tukehtuu.. :ashamed:
 
mamma
Meillä usein ollu sama ongelma pojan kanssa. Joskus luin jostain että sipulia kun paloittelee sängyn päätyyn tai jonnekin lähelle haisemaan niin se auttaa flunssassa. Sängyn päätyä on nostettu myös, tyynyä lisäksi pään alle... Höyryhengitystä kylvyssä. (No tuskin nyt herättelet lasta höyrykylpyyn, mutta kuitenkin...) Panadolia olen antanut flunssassa aika herkästi myös... Meillä tuo tuntuu heräilevän nyt jatkuvaan ja ei sais panadoliakaan antaa sen kuuluisan possurokotteen jälkeen...
 
neljän äiti
Höyryhengitys etenkin viileän, kostean ilman hengittäminen on hyväksi (ensin kuuma suihku itsekseen päälle, että tulee höyryä, sitten ikkuna auki, suihku kylmälle ja lapsen kanssa kylpyhuoneeseen istuksimaan.

Me ollaan joskus puettu lapselle päälle ulkovaatteet ja avoimen ikkunan / parvekkeen oven ääreen nukkumaan, itse siihen viereen kans. Oisko vaikka vaunuissa? (Ei kuitenkaan kuivalla pakkasilmalla) Lapsella siis ollut paha, haukkuva yskä ja hengenahdistusta.

Myös juominen, vesi tai mehu, on hyvä, lämmöllä ei niin väliä, kunhan maistuu. Maitoa oomme ainakin isommilla lapsilla rajoittaneet aina räkä- ja mahatautien yhteydessä - on helpottanut kyllä selvästi ja korvatulehdukset ovat vähentyneet.

Rankkaa se aina on, kun pieni on kipeä :( Voimia Sulle ja paranemista pienelle, kohta se helpottaa :hug:

Ps. Jos oikein kovasti huolettaa, niin soita 112 - meilläkin kerran kävi ambulanssimiehet katsomassa, kun tuntui, ettei millään tuo hengenahdistus helpota parvekehoidosta huolimatta. Onneksi ehti laueta itsekseen (muistaakseni juuri liman oksentamiseen), mutta sattui sillä kertaa vain olemaan harvinaisen pitkäkestoinen kohtaus... :(
 
Kiitos paljon vinkeistä :hug: kaikille.. Nyt tuo pieni nukahti isänsä syliin :heart: Maitoa en ole antanutkaan, mun kokemuksen mukaan se lisää sitä limaa, tai no, ei ainakaan helpota :/

Tota sipulia mä aion kokeilla, niin pieni vaiva kuitenkin.

Kiitos vielä kaikille :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katiapatia:
Kiitos paljon vinkeistä :hug: kaikille.. Nyt tuo pieni nukahti isänsä syliin :heart: Maitoa en ole antanutkaan, mun kokemuksen mukaan se lisää sitä limaa, tai no, ei ainakaan helpota :/

Tota sipulia mä aion kokeilla, niin pieni vaiva kuitenkin.

Kiitos vielä kaikille :hug:
Se sipuli meillä on auttanut monet kerrat, kunhan vaan vanhemmat kestää sen hajun....
 

Yhteistyössä