Miten voi laihduttaa ihminen joka ei uskalla mennä lenkille eikä kuntosalille?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Jumppaa kotona. Tai voithan mennä lenkille mahdollisuuksien mukaan hyvin aikaisin aamulla tai myöhään illalla, jos lenkkeilyä siis rajoittaa "silminnäkijöistä" koituva ahdistus. Vai mikä siinä lenkille/salille menemisessä pelottaa?
 
vierailija
Ruokavalio kaiken a ja o. Liikunta toki auttaa aineenvaihduntaa, tuo lisää lihasmassaa (joka on äärettömän hyvä "rasvanpolttoelin") ja tietysti kiinteyttää. Mä sanoisin et laihdutuksessa ruokavalion osuus 70-80%

Mä laihdutin 30kg ja liikuntamuotoina toimi kävely ja Fitnessblender. Käyppä kurkkaamassa nettisivuja fitnessblender.com. Laadukkaita ja ilmaisia videoita joka lähtöön. Ei mitään silikoonibimboa pomppimassa technobiitin tahdissa.
 
vierailija
Ruokavalion kautta laihtuminen joka tapauksessa tapahtuu. Liikunnalla on lähinnä roolia siinä, että jos haluaa samalla treenata.

Eli ei kun pienentämään annoksia ja syömään vaan sen verran, että toimintakyky säilyy eikä aivan järkyttävästi heikota.
 
vierailija
Liikunta ei valitettavasti auta laihtumisessa vaan enimmäkseen sillä hyvällä ruokavaliolla on merkitystä. Ellei sitten ole joku huippu-urheilija, joka kuluttaa älyttömästi, niin ehkä silloin saisi syödä melkein mitä vain ;-) Mutta ruokavalio kuntoon, niin alkaa kilotkin tippumaan. Kuntosaliharjoittelulla voi sitten vaikka kiinteyttää kroppaansa ja hankkia lihasvoimaa.
 
vierailija
pelaa pokemonia. Käy lenkillä myöhään illalla kun ei ole muita liikkeellä.
Turha lytätä liikunnan merkitystä, se on erinomainen keino estää painonnousua sitten kun tavoitepaino on saavutettu. Itse kun olen ns tunnesyöppö niin liikunnan endoriinit kyllä ruokahalua hillitsee.
 
vierailija
Minuakaan ei salille tai lenkille saa väkisinkään. En vaan halua. Siispä kun halusin kiinteyttää kroppaa, tein sen kotona, pienessä yksiössä. Tilaa ei siis pahemmin ollut, mutta kun mielikuvitusta käyttää, keksii ties mitä tapoja treenata. Ja lisäksi tänä päivän
netti, esimerkiksi youtube, on täynnä erilaisia treeniohjelmia ja videoita mistä löytyy varmasti jokaisen makuun joku itseä miellyttävä treeni (on se sitten tanssia tai voimaharjoittelua). Ei muuta kuin nettiä selaamaan ja etsimään itsellesi mieleistä ohjelmaa, tai toki voit itsenäisestikin kotona liikkua jos videot ja ohjeet ei innosta.
 
vierailija
Pistä rautanaula tuleen ja hehkuta kuumaksi. Tunge rautanaula sierain kerrallaan nenään ja tuhoa kykysi haistaa tuoksuja. Tällä tuhoat halun syödä, koska kaikki maistuu samalta. Toinen vaihtehto on tunkea rautanaula silmiin, jolloin et näe mitä syöt. Tämäkin vähentää kiinnostusta ruokaan.

P.S. tämä oli vitsi.
 
vierailija
Ei liikuntaa saa täysin dissata, vaikka laihtuminen pelkällä liikunnalla lienee utopistinen ajatus.

Lihasmassa on erinomainen "kalorien" polttaja ja siksi sitä kannattaa lisätä laihdutus prosessin aikana. Enkä nyt puhu mistään fitness/kehonrakennus tasosta, vaan lihaksiston ei-niin-näkyvästä kehittämisestä. Painoharjoitukset on oiva apu siis laihdutusurakassa - saat rakennettua itselle "koneistoa" jonka avulla pitää ihanne painoa yllä sitten kun sinne pääset.

Mä hehkutan uudelleen Fitnessblenderin jumppia. Yksinkertaisia ja tehokaita. Itse hommasin kotiin 2kpl säädettäviä käsipainoja (a 15kg) ja niillä olen saanut FB:n kanssa ihmeitä aikaan ihan kotioloissa. Toki ruokavalio oli kaiken lähtökohta, mahdollisimman puhdasta ruokaa, ei teollisia valmisteita, ei lisäravinteita, ei laihdutusvalmisteita...ei yleensäkään mitää roskaa. Säännöllinen ruokarytmi auttoi myös. Alkuun myös hyödynsin Farsecret - appia...kirjasin ruokapäiväkirjaa ja harjoituspäiväkirjaa sinne.

Tsemppiä. Laihtua todellakin voi muutoinkin kuin tv-formaattien meille "aivopessein" keinoin. Ja tolkuttoman paljon halvemmalla....ja ihan kotioloissa.
 
vierailija
Itse laihduin raskauden jälkeen ruokavaliolla, eli iso lautanen vaihtui pienempään (vastannee ravintolan salaattilautasta) ja aloin punnita ruokaa eli lihaa, hiilihydraatteja yms. kutakin vain max. 100 g. Lautasellinen näyttää näin täydeltä ja tuntuu täyttävältä. Hiilihydraatit minimiin eli makeutetut jogurtit ja rahkat vaihtui maustamattomiin ja perunaa ja riisiä vain vähän kerrallaan. Leipää vain silloin tällöin, itse syön sitä n. Kerran viikossa. Ja kävelyn ja pyöräilyn lisääminen, helppo harrastaa niitä lasten kanssa. Näin putosi 20 kg, kunnes pysähtyi kun jäljellä oli tavoitepainoon enää 8 kg, loput pitänee karistaa jo liikunnalla.
 
Kuulin radiosta, että naisen pitäisi syödä vain oman nyrkkinsä kokoinen annos ruokaa. Mulla on aika pieni käsi, riutuisin sillä annoksella. :whistle:
Onneksi on keksitty vhh-ruokavalio. Juuri tänään koiria lenkittäessä totesin, etten ole lainkaan hengästynyt, vaikka nousin jyrkän mäen päälle. Aikaisemmin hikosin ja sydän takoi kun hullu, kun nousin sitä rinnettä.
 
vierailija
Itse laihduin raskauden jälkeen ruokavaliolla, eli iso lautanen vaihtui pienempään (vastannee ravintolan salaattilautasta) ja aloin punnita ruokaa eli lihaa, hiilihydraatteja yms. kutakin vain max. 100 g. Lautasellinen näyttää näin täydeltä ja tuntuu täyttävältä. Hiilihydraatit minimiin eli makeutetut jogurtit ja rahkat vaihtui maustamattomiin ja perunaa ja riisiä vain vähän kerrallaan. Leipää vain silloin tällöin, itse syön sitä n. Kerran viikossa. Ja kävelyn ja pyöräilyn lisääminen, helppo harrastaa niitä lasten kanssa. Näin putosi 20 kg, kunnes pysähtyi kun jäljellä oli tavoitepainoon enää 8 kg, loput pitänee karistaa jo liikunnalla.
Jumittuminen voi johtua myös liian pienestä kalorisaannista tai sitten kannattaa muuttaa proteiini/hiilari/rasvasuhdetta híeman erillaiseksi. Jos olet koko laihdutusajan syönyt samalla kaavalla, muutos tuohon saattaisi auttaa. Esim hyvien hiilareiden lisääminen tai proteiinin lisääminen - kokeilemalla löydät itselle sopivan muutoksen.
 
Urheilu tai liikunta ei o avain laihdutukseen.
Polttaaksesi yhden sipsipussin saat sporttailla päivän joten kilojenkaristuksen kannalta kannattaa jättää se sipsipussi syömättä.

Ai miten niin? Nyt kun alkaa olympialaiset, niin tsekkaapa vaikka kuulantyöntö. Kaikki ringissä ovat huippu- urheilijoita mut vartalo ei välttämättä ole mitenkään atleettinen. Vaikka treenaavat viikossa enemmän kuin tavallinen tossunkuluttaja elämänsä aikana.
Tai sumopainijat. Laji vaatii massaa ja hitosti käsittämättömän kovaa treeniä. Näyttävät "läskeiltä" mut kukaan ei tahdo kokea sumopainijan korvatillikkaa. Siinä kun on takana semmoinen määrä voimaa, että se tainnuttaa vaikka härän. Ovat viettäneet oikeastaan koko elämänsä salilla ja kunto on kova, vaikka välttämättä maratonille ei olekaan asiaa.

Jokainen kalori tulee elimistöön suun kautta.
Joten kilohallinnassa pitää kattoa mitä suuhunsa laittaa eikä ihmetellä miten suuhun laitettua saisi pois.
 
vierailija
Urheilu tai liikunta ei o avain laihdutukseen.
Polttaaksesi yhden sipsipussin saat sporttailla päivän joten kilojenkaristuksen kannalta kannattaa jättää se sipsipussi syömättä.

Ai miten niin? Nyt kun alkaa olympialaiset, niin tsekkaapa vaikka kuulantyöntö. Kaikki ringissä ovat huippu- urheilijoita mut vartalo ei välttämättä ole mitenkään atleettinen. Vaikka treenaavat viikossa enemmän kuin tavallinen tossunkuluttaja elämänsä aikana.
Tai sumopainijat. Laji vaatii massaa ja hitosti käsittämättömän kovaa treeniä. Näyttävät "läskeiltä" mut kukaan ei tahdo kokea sumopainijan korvatillikkaa. Siinä kun on takana semmoinen määrä voimaa, että se tainnuttaa vaikka härän. Ovat viettäneet oikeastaan koko elämänsä salilla ja kunto on kova, vaikka välttämättä maratonille ei olekaan asiaa.

Jokainen kalori tulee elimistöön suun kautta.
Joten kilohallinnassa pitää kattoa mitä suuhunsa laittaa eikä ihmetellä miten suuhun laitettua saisi pois.
Oot sä vaan monen alan asiantuntija.
 
vierailija
Arkeen voi pienillä teoilla lisätä liikuntaa, esim. menee kaikkialla portaat hissin sijaan, liukuportaissakin voi kävellä, parkkipaikan voi etsiä kauempaa jolloin on väljempääkin parkkeerata ja huomaamatta tulee askelia enemmän, ostoskärryt voi palauttaa kaupan ovelle eikä lähimpään pisteeseen, bussista voi jäädä normipysäkkiä aiemmin, kiskalle voi kävellä muutakin kuin lyhintä reittiä jne.
 
vierailija
Ruokavalio ja kuntopyörä on hyvä. Itselläni on myös wii peli jossa kunto-ohjelmia. Itse en huimauksen vuoksi uskalla lähteä vielä lenkille mutta näillä on 13 kg lähtenyt. Ja jos on huoneita niin kävele niitä ees taas se puoli tuntia päivässä.
 
vierailija
Kuulin radiosta, että naisen pitäisi syödä vain oman nyrkkinsä kokoinen annos ruokaa. Mulla on aika pieni käsi, riutuisin sillä annoksella. :whistle:
Onneksi on keksitty vhh-ruokavalio. Juuri tänään koiria lenkittäessä totesin, etten ole lainkaan hengästynyt, vaikka nousin jyrkän mäen päälle. Aikaisemmin hikosin ja sydän takoi kun hullu, kun nousin sitä rinnettä.
Paskaa molemmat sekä se että naisen pitäisi syödä vain nyrkin kokoisia annoksia sekä se että vhh olisi joku avain onneen.
 
Kuulin radiosta, että naisen pitäisi syödä vain oman nyrkkinsä kokoinen annos ruokaa. Mulla on aika pieni käsi, riutuisin sillä annoksella. :whistle:
Onneksi on keksitty vhh-ruokavalio. Juuri tänään koiria lenkittäessä totesin, etten ole lainkaan hengästynyt, vaikka nousin jyrkän mäen päälle. Aikaisemmin hikosin ja sydän takoi kun hullu, kun nousin sitä rinnettä.
Sun radio rätisi ja kuulit väärin. Siinä sanottiin että nyrkillinen suklaata tunnissa. :rolleyes:
 
vierailija
Paskaa molemmat sekä se että naisen pitäisi syödä vain nyrkin kokoisia annoksia sekä se että vhh olisi joku avain onneen.
Peesi tälle. Ihmiset on erilaisia ja mikä toimii yhdellä, ei toimi toisella. Pitää muistaa myös psyykeen merkitys. Ehdottomat dietit on monen laihduttaja "surma"... kukaan ei jaksa loputtomiin eri kieltolakien kanssa. Ne hankaloittaa elämääkin (esim juhlat ym).

Omaa kehoa kannattaa kuunnella ja hakea sellainen terveellinen ruokavalio/tottumukset mitkä itselle parhaalta tuntuu ja millä tulee tuloksia.
 

Yhteistyössä