Miten voisin auttaa ystävääni lopettamaan raskaudenaikaisen tupakoinnin?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Enkä halua nyt mitään kaverini haukkumisia tähän ketjuun. Mä en hyväksy ollenkaan raskauden- enkä imetyksenaikaista tupakanpolttoa, mutta en usko että saisin ystäväni lopettamaan sillä että haukun häntä ja kerron miten paska ihminen hän on, ja miten hyvä ihminen minä olen, kun en ole polttanut vastaavassa tilanteessa.

Luulin että kaverini ei polta kuin ehkä 1-3 tupakkaa päivässä, mutta hän polttaakin enemmän. Kertoi ihan itse kun kysyin suoraan. Minun aikanani ei ole polttanut kuin ehkä yhden, vaikka on ollut meillä välillä tuntikausia.
Poltan itsekin mutta olen nykyään vältellyt hänen aikanaan polttamista, tosta syystä.
Ihan alkuraskaudessa hän lopetti kokonaan kun oli niin huonovointinen ja oli pitkään ihan ilman.

En tiedä miten lähestyisin tätä ongelmaa vai lähestynkö mitenkään. Olen jutellut aikaisemmin asiasta sillä tavoin, että olen yrittänyt olla kannustava.

Te jotka ette ole pystyneet lopettamaan tupakan polttoa raskausaikana, miten olisitte halunneet että teille olisi asiasta puhuttu vai onko tämä mun linja oikea että en puhu nyt mitään siitä? Koska en halua hermostuttaa häntä enkä jankuttaa.
Jotenkin on vaan huono omatunto siitä, että pitäisi tehdä jotakin. Ja mikähän se joku olisi.
 
Lopetat tietysti polttamisen itsekin. Sanot aletaanko tupakkalakkoon yhdessä.

Jos ei halua, niin ei halua. Äidin oma asia. Kumma kyllä jos on välillä ollut ilmankin ja alkanut taas. Ehkä vaikea raskaus ja äitiä masentaa.
 
bmb
minä tekisin kerrasta selväksi. Se joka vahingoittaa omaa syntymätöntä lastansa tuollaisella itsekkäällä tavalla ei ansaitse ystävyyttäni. Olen tässä asiassa hyvin ehdoton. Itse hoidan niin paljon noita sairaita lapsia, joilla on vaikka mitä sairauksia milloin alkoholista, milloin tupakasta ja milloin huumeista, että en meinaa kestää enää!
 
"vieras"
Toi yhteinen tupakkalakko olisi hyvä, jos vaan kaverisi haluaa lopettaa! Kaveri saisi vertaistukea lopettamiseen ja ei ehkä tuntuisi niin kurjalta luopua itselle tärkeästä jutusta kun tietäisi että sinäkin olet ilman. Voisitte sitten keksiä jotain palkintoja joita sallitte itsellenne kun ootte tietyn ajan ilman. Jos laskee et normaalisti menisi puoli askia päivässä niin kuukaudessa säästyisi ainain 70, ja voisitte käydä vaikka shoppailemassa tai syömässä yhdessä niillä rahoilla :)
 
"vieras"
minä tekisin kerrasta selväksi. Se joka vahingoittaa omaa syntymätöntä lastansa tuollaisella itsekkäällä tavalla ei ansaitse ystävyyttäni. Olen tässä asiassa hyvin ehdoton. Itse hoidan niin paljon noita sairaita lapsia, joilla on vaikka mitä sairauksia milloin alkoholista, milloin tupakasta ja milloin huumeista, että en meinaa kestää enää!
Jos toinen ei tosiaan halua tai koe pystyvänsä lopettamaan, niin ei tuolla kiristyksellä mitään saavuta, muuta kuin sen että välit menee. Ja sit sillä entisellä ystävällä ei ehkä ole enää ketään joka kannustaisi lopettamaan tai vähentämään. Mä mielummin koittaisin auttaa kuin hylkäisin, vaikken hyväksykään syntymättömän lapsen vahingoittamista.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";27135481]Toi yhteinen tupakkalakko olisi hyvä, jos vaan kaverisi haluaa lopettaa! Kaveri saisi vertaistukea lopettamiseen ja ei ehkä tuntuisi niin kurjalta luopua itselle tärkeästä jutusta kun tietäisi että sinäkin olet ilman. Voisitte sitten keksiä jotain palkintoja joita sallitte itsellenne kun ootte tietyn ajan ilman. Jos laskee et normaalisti menisi puoli askia päivässä niin kuukaudessa säästyisi ainain 70, ja voisitte käydä vaikka shoppailemassa tai syömässä yhdessä niillä rahoilla :)[/QUOTE]

Näin on. Mullakin on aina vaan tekosyitä siihen etten lopeta ihan lopullisesti.
Sekin on niin typerää, että pystyy olemaan lasten odotus- ja imetysajat täysin ilman ja sitten taas pikkuhiljaa, lipsuu kiskomaan sitä paskaa taas :(
 
pisteet aloittajalle!
En tiedä vastausta kysymykseen mutta oli silti pakko tulla kommentoimaan: Olet aivan mahtava ystävä!! Kuinka monta kertaa täälä saa edes kuukaudessa lukee jotain tälläistä, yleensä nää menee että kauheeta kauheeta mun ystävä polttaa kun on raskaana, se vitun sika! Sä sentään oot aivan loistava ystävä kun kysyt ekana että miten voit auttaa! Oon hämmentynyt näin hienosta alotuksesta tällä palstalla!! Hyvä ap!!! :) Mitäpä se sitä lasta auttaa jos se ystävä hylkää äidin niinkuin tuola yksi "fiksu" kirjotteli.. ja mitäpä se sun asias edes on, jos et kerran halua auttaa, niinkuin ap?
 
Ihana asenne aloittajalla!:) Täytyy hattua nostaa, tuo liene tosi ystävyyttä. Tukea, asiassa jota itse ei voi hyväksyä.
Yhteisen tupakkalakon kannalla minäkin, muuta en oikein osaa neuvoa. Halusin vaan tulla kehumaan AP'tä.
 
"vieras"
minä tekisin kerrasta selväksi. Se joka vahingoittaa omaa syntymätöntä lastansa tuollaisella itsekkäällä tavalla ei ansaitse ystävyyttäni. Olen tässä asiassa hyvin ehdoton. Itse hoidan niin paljon noita sairaita lapsia, joilla on vaikka mitä sairauksia milloin alkoholista, milloin tupakasta ja milloin huumeista, että en meinaa kestää enää!
Kuulostaa siltä että sinun olisi aika vaihtaa alaa..
 
Yhteinen tupakkalakko tai sitten ehdotat sille että koittaisi sähkötupakkia (saa nykyään ihan marketista), niitä on nikotiinittomia ja olisi ehkä helpompi "lopettaa" jos saa tavan pitää eli siis voi mennä "tupakille" ja ollaa vaan parit "savut" sähkötupakista ja tulla sisälle. Sähkötupakkeihin saa sellaisia kapseleita joissa on vaan vettä tai sitten vettä ja makuainetta
 
vieras11
[QUOTE="jaana";27135806]eipä kovin kauaa kuuluisi lastaan pahoinpitelevä ihminen minun ystäväpiiriini :/[/QUOTE]

No sinähän varsinaisen ihana ystävä olisitkin. onneksi ei lähipiiriini kuulu moisia.
Ystävät tukevat, EIVÄT arvostele.
ja ei en hyväksyisi raskaudenaikasita tupakointia, yritääisin auttaa eroon siitä dumppaamisen sijaan.
 
"Lissu"
[QUOTE="jaana";27135806]eipä kovin kauaa kuuluisi lastaan pahoinpitelevä ihminen minun ystäväpiiriini :/[/QUOTE]

Syntymättömän lapsen kannalta onkin sitten hyvä juttu että ap on tämän ihmisen ystävä etkä sinä.
 

Yhteistyössä