miten yökuivaksi?

meillä tuo tytteli oppi päiväkuivaksi 2 vuotiaana, päiväunikuivakin jo on..nyt on sit 6kk mennyt ja odottelen koska yövaipan uskaltais jättää pois?välillä on kuiva aamulla ja välillä vaippa on ihan täynnä.pitääkö vaan odotella kehon kypsymistä vai voisinko tehdä jotain?miten te muut olette tehneet?
 
Jos vaippa on usein aamuisin litimärkä, ei tyttö ehkä vielä ole valmis jättämään vaippaa pois. Meidän tytöllä alkoi olla jatkuvasti vaippa kuiva aamuisin, kun oli vähän reilu 2-vuotias ja silloin kokeiltiin jättää yövaippa pois. On ollut nyt koko kesän pois. Satunnaisia vahinkoja tulee edelleen aina joskus. Enimmäkseen on kuitenkin aamuisin kuiva. Toisinaan herää yöllä ja tulee pyytämän pissalle. Minusta sekin on yksi merkki siitä, että lapsi on valmis olemaa ilman yövaippaa, kun tiedostaa asian ja herää. Emme mitenkään yrittäneet opettaa asiaa hänelle tai herätelleet öisin pissalle, vaan huomasimme vain jossain vaiheessa, että vaippa pysyi kuivana ja päätimme kokeilla joko onnistuu. Emme tehneet asiasta sen suurempaa numeroa tai selitelleet tytölle, että nyt ei laiteta enää yöksi vaippaa, vaan jätimme vain yhtenä iltana laittamatta, eikä hän ole kertaakaan kysellyt itse vaipan perään.
 
Meidän pojalta jäi päivävaippa pois 2v2kk. ja yövaippa 2v5kk, jätin yövaipan pois kun vaippa oli viikon ajan ollut aamuisin kuiva. Sitä ei oikeen munkaan mielestä voi opettaa,yksilöllistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hay-D:
oon siinä uskossa, että yökuivaksi ei voi opettaa oikein mitenkään :/
Näin mäkin olen antanut itselleni kertoa.

Toki voit kokeilla herättää yöllä käymään pissalla tai hilata potan sängyn viereen jos lapsi herää niin kävisi itse potalla, mutta jokainen oppii sitten kun on sen aika.

 
Meidän neiti täyttää 4v lauantaina eikä toivoakaan yökuivaksi oppimisesta.. vaikka mitä tekis niin ei onnistu. Kysyin neuvolasta apua ja tokaistiin että vuoden päästä aletaan tutkimaan jossei opi.. Jos öisin käytän vessassa niin aamulla on mahdollisesti kuiva, mutta ei itse herää hätään ennen kuin sänky on märkä. Päiväkuivaksi oppi reilu vuosi sitten.
 
Meillä jätettiin päivävaipat kaksosilta pois 2v2kk mutta öisin on edelleen vaipat (Nyt ikää 2v4kk). Tosin lähestulkoon siitä asti kun päivävaipat jäi pois, ei oo vaipat kummallakaan kastunu yöllä kun ihan max 5x. Mutta vasta kun saan jostakin hankittua patjansuojukset suostun jättämään ne yövaipatki pois!! :)
 
Meillä poika (2v4kk) ollu nyt heinäkuusta asti päiväkuiva, päiväunilla ja yöllä vaippa edelleen.
Ite oon kans pohtinu et kuinka ton vaipan vois jättää pois mutta ei kai se onnistu vielä meillä kun yön jälkeen vaippa on märkä edelleen. ja usein myös kun päikkäreiltä herää...

Nyt tulossa pikkukakkonen, joten enpä taida tuolla itteeni alkaa stressaamaan...kaippa sen joskus poika oppii... ;)
 
Tyttö meillä 3v4kk aamulla vaippa on vaihtelevasti kuiva. Joskus herätän yöllä pissalle. Alkukesästä oli pitkä "kuivakausi" ja vaippa jätettiin vallan pois, mutta sitten alkoi tulla takapakkia ja kyllästyin peseen joka aamu pyykkiä. Nyt on taas vaippa siis öisin.
 
Meillä esikoinen oli päiväkuiva 1v 7kk, ja 2 vuotiaana otettiin käyttöön yöksi kuivaksiopetteluvaippa (kestovaippa), siihen saakka vaippa oli yön jäljiltä useinkin märkä, mutta tyttö tuntui olevan aika kevyessä unessa pissatessaan. Kuivaksiopetteluvaipasta päätin olla käyttämättä "vaippa"-sanaa ollenkaan, ja kutsuin niitä yöpikkareiksi. Kertaakaan eivät "yöpikkarit" kastuneet parin kuukauden siirtymäajan aikana. Oppi heti heräämään yöllä potalle, ja aika pian yöheräily loppui kokonaan, ja pissasi vasta aamulla. Ikää nyt jo yli 3,5v.
 
ikiliikku
Alkuperäinen kirjoittaja Sanse:
Meidän neiti täyttää 4v lauantaina eikä toivoakaan yökuivaksi oppimisesta.. vaikka mitä tekis niin ei onnistu. Kysyin neuvolasta apua ja tokaistiin että vuoden päästä aletaan tutkimaan jossei opi.. Jos öisin käytän vessassa niin aamulla on mahdollisesti kuiva, mutta ei itse herää hätään ennen kuin sänky on märkä. Päiväkuivaksi oppi reilu vuosi sitten.

poika jo 5vee eikä saada sitä oppimaan kuvaksi.se ei itse herää vaikka pissattaa ja kun herätän pissalle ni aamulla se ei edes muista käyneensä yöllä vessassa,nukkuu siis sikeästi ja vaikka käyttäisin sen yöllä vessassa ni taas aamulla on jo pissaa vaipassa.oon nyt antanut sen nukkua yöt ja alan yrityksen pian taas uudestaan,toivottavasti paremmalla onnella. :/
 
Tää osu ja uppos =) . Mun mies laittaa esikoisen iltasin nukkumaan. Poika on ollu ehkä kuukauden päivät päiväkuiva, välillä haluu päikkäreille vaipan, välillä ei, välillä sit peti kastuu ilman vaippaa. eilen illalla mies tuli nukuttamasta poikaa ja sano et ei halunnu vaippaa, en viitsiny huudattaa ... Sanoin vaan et sit valvotaan yhdessä ja vaihdetaan kuivia lakanoita. Mutta yhtään herätystä ei tullu ja aamulla peti oli kuiva!!!!!
Olin tosi hämmästyny kun tähän asti vaippa on aamulla ollu tosi pullee.
En tiedä jatkuuko tää, mut viimeyö meni hienosti! Kai sillä on joku "kypsyyskausi" menossa =) .
 
Älä turhaan ota asiasta stressiä... Lapsi voi öisin kastella vielä kouluikäisenäkin, varsinkin pojat. Joillakin hermosto kypsyy hitaammin
ja täysin normaalia, jos siis vain öisin tapahtuvaa. Itsellä 6 vuotiaat
kaksoset, joista toinen ollut jo vuosia yökuiva ja toinen saattaa edelleen
välillä öisin kastella. Eli aivan taatusti nukkuu yöt kuivana iän myötä
myös teidän poika ilman pissaamisherättelyjäkin... :wave:
 
Pitää vielä lisätä SANSELLE että kuulen nyt ( työskennellyt sairaanhoitajana
lähes 15 v )ensimmäistä kertaa, että viisi vuotiasta alettaisi tutkimaan yökastelun takia... Tätä suuresti ihmettelen, koska yökastelu on tosiaan
vielä kouluiälläkin äärimmäisen yleistä ja siis normaalia.
=)
 
Meillä myös 5-vuotias yökastelija poika. Ollaan saatu kyllä kuulla kaikenmoista tämän takia, mm. eräs miehen sukulainen on sitä mieltä, että poika pissaa tahallaan sänkyyn ja sitä pitää rankaista joka kerta kun pissa tulee |O Siis aivan älytöntä. Poika on niin sikiuninen, ettei herää pissan tuloon. Ollaan yritetty olla ilman vaippaa, mutta silloin poika pissii joka tapauksessa ja nukkuu sitten vaikka koko yön pissalammikossa heräämättä. Ei sekään oikein kivalta tunnu....Saa nähdä milloin tämä helpottaa.
 
ikiliikku
Alkuperäinen kirjoittaja marjukka 2:
Älä turhaan ota asiasta stressiä... Lapsi voi öisin kastella vielä kouluikäisenäkin, varsinkin pojat. Joillakin hermosto kypsyy hitaammin
ja täysin normaalia, jos siis vain öisin tapahtuvaa. Itsellä 6 vuotiaat
kaksoset, joista toinen ollut jo vuosia yökuiva ja toinen saattaa edelleen
välillä öisin kastella. Eli aivan taatusti nukkuu yöt kuivana iän myötä
myös teidän poika ilman pissaamisherättelyjäkin... :wave:
neuvolasta tuli heti sellainen "määräys" että jos ei nyt opi kuivaksi 5vee iässä ni saadaan aika lääkärille ja itse kustannetaan hälyytin.eli neuvolanväki ottaa mun mielestä vähän liian kirjaimellisesti tämän asian.pelkään poikani ajattelevan että hänessä on jotain vikaa kun pitää lääkäriin mennä ja eikös tämä ole vähän niinku painostamista kun kiireellä pitää kuivaksi oppia? itse en tykännyt yhtään neuvolan reagoinnista mutten kehdannut sanoa vastaankaan enkä nyt siis ole heille edes kertonut että poika kastelee edelleen öisin :|
 
ikiliikku
Alkuperäinen kirjoittaja Pohjan Akka:
Meillä myös 5-vuotias yökastelija poika. Ollaan saatu kyllä kuulla kaikenmoista tämän takia, mm. eräs miehen sukulainen on sitä mieltä, että poika pissaa tahallaan sänkyyn ja sitä pitää rankaista joka kerta kun pissa tulee |O Siis aivan älytöntä. Poika on niin sikiuninen, ettei herää pissan tuloon. Ollaan yritetty olla ilman vaippaa, mutta silloin poika pissii joka tapauksessa ja nukkuu sitten vaikka koko yön pissalammikossa heräämättä. Ei sekään oikein kivalta tunnu....Saa nähdä milloin tämä helpottaa.
neuvolasta hätyytelty lääkäriin? kurjaa kun meilläpäin reagoidan niin vahvasti.itse antaisin pojan oppia kuivaksi ajan kanssa eikä kiireellä.sikiuninen on myös meidän poika
 
ikiliikku
poika ollu kahtena yönä kuiva vaikken ole herättäny vessaan.toivottavasti en odota liian innokkaasti kuivaksi oppimista mutta huomasi että poikakin oli ihmeissään kuivasta vaipasta =)
 

Yhteistyössä