Mitenköhän selviää yli 4kiloisen synnytyksestä....

  • Viestiketjun aloittaja Marika
  • Ensimmäinen viesti
Marika
hui hui. tämä jössikkä on arvioitu olevan yli 4kg syntyessään.
miten teillä on synnytykset mennyt joilla yli 4kg vauva? kestikö synntys hurjan pitkään?
repeilitkö?
oliko millaisia kivunlievityksiä?

pelottaa hirviästi kun esimmäinen lapsi oli vain 2.9kg (3v sitten) ja sekin synnytys oli jo pitkä ja kamala :/
 
Liinuska74
Ei se aina ole vauvan koosta kiinni. Mulla kolme ekaa syntyi "normaali" kokoisina, mutta avotarjonnassa, eli kasvot edellä. Olivat vaikeita ja tiukassa.
Nuorimmaiselle oli painoarvio laskettuun aikaan reilu 5kg, ja olin ihan kauhuissani, että miten käy. Henkisesti valmistauduin hätäsektioon.
Pidin kuitenkin tiukkaa dieettiä ja sain lopulta lääkärin suostumaan käynnistykseen vajaa kk ennen laskettua aikaa. Poika painoi hitusen vaille 4kg, mutta syntyi normaalissa asennossa raivotarjonnalla ja oli elämäni helpoin synnytys, minuutin ponnistuksella. Käynnistäminen kesti vuorokauden.
 
Minea
Alkuperäinen kirjoittaja Marika:
hui hui. tämä jössikkä on arvioitu olevan yli 4kg syntyessään.
miten teillä on synnytykset mennyt joilla yli 4kg vauva? kestikö synntys hurjan pitkään?
repeilitkö?
oliko millaisia kivunlievityksiä?

pelottaa hirviästi kun esimmäinen lapsi oli vain 2.9kg (3v sitten) ja sekin synnytys oli jo pitkä ja kamala :/
Meidän tyttö ei painanut kuin 50g päälle 4kilon mutta vastaan silti.
Avautumisvaihe kesti kauan ja luulen että siitä johtuen synnytys oli jotakuinkin helppo. Epparia ei tarvinnut tehdä ja repesinkin vain ihan vähän...tikkejä max. 5.

Tytöllä oli myös pää aika iso....siis ihan normaali mut kuitenkin ehkä normia isompi mut pää tuli ulos sellasessa asennossa ettei senkään takia tehnyt tiukkaa.

Kivunlievityksenä epiduraali jota muutaman kerran lisättiin, pitkän synnytyksen takia. Minulla lepsivedet meni ensin ja sit odoteltiin 2vrk ennenku käynnistettiin ja kokoajan oli jonkinmoisia supistuksia jotka ei kuitenkaan olleet mitenkään edistäneet synnytystä. Aamulla käynnistettiin 9.00 ja tyttö syntyi illalla ennen yhdeksää.
 
SH
Jos tarjonta on hyvä, ei se synnytys sen vaikeampi ole kuin pienemmän vauvan synnyttäminen. Mutta jos painoarvio on yli 4kg, joissakin sairaaloissa tarkastetaan lantion mitta varmuuden vuoksi. Episiotomiakin mahdollisesti tehdään jotta saadaan lapsi vaivattomammin ulosautettua.
 
No eihän se 4kg oo edes mikään harvinainen nykyään.. Jos ei oo tilaa (pieni lantio) niin voi tietysti joutua käynnistykseen tai sektioon mutta jos ei sulle oo sellasesta puhuttu niin ovat ilmeisesti katsoneet että mahtuu hyvin..?

Niin ja toinen lapsi vielä kyseessä niin se eka on jo vähän raivannut tietä, kyllähän se toka kai helpommin tulee..
 
Kaksi nelikiloista synnyttäneenä, voin minäkin sanoa että se raivotarjonta auttaa paljon. :D Mulla ei ole työntövaihe koskaan tehny kipeetä.

Esikosta kyllä repesi väliliha ja en tiä repeskö kuopuksesta tuolta jostain syvemmältä kätilön silmän ulottumattomista, kun tuntuu menneen kovin mutkikkaaksi tuo värkki.. :whistle: Katkes mulla yksi häpyhuulikin kuopuksesta. Kummajuttu :LOL:

Mutta ap, älä säiky näistä tarinoista. Jokainen synnytys on erilainen. Varmasti sulla menee paremmin jso et stressaa etukäteen. Kuopusta synnyttäessä mulle ei ehitty laittaa edes emätinpuudutetta. Tuntu helpommalta se ponnistusvaihe kun tunsi paremmin miten se vauva siellä eteni ja tunsi lihakset paremmin...
 
Tansku
Poika painoi 4080g. Oli virhetarjonnassa ja siksi oli vaikeuksia saada ponnistettua pää ulos, mutta luulen, että muuten se pää olisi tullut ihan suosiolla. Toisesta olkapäästä otti myös kiinni ja piti kätilön vähän avustaa. Silti ei yhtään tikkiä tarvinnut laittaa. Synnytys kesti vähän yli 6 tuntia ja siitä ponnistus vaihe 8min.
 
selvii
mulla kokemuksia 2kg, 3,3kg ja 4,1kg muksun synnytyksistä. pienin oli vaikein ja sit noi kaks isompaa meni aika lailla tasoihin vaikeudessa. pienintä tehdessä repesi ja tehtiin epparikin, mutta isommat vaan "lupsahteli" sit tulemaan.. no ei tosi tuskin kellään lupsahtaa =) mutta selviät sie! onnittelut sinne!!
 
Irella
Toinen synnytys on yleensä helpompi, älä stressaa! =) Jos jännittää niin vauvan on vaikeampi syntyä. Usein 4kiloset ei revi paljoa, kun tulevat hitaammin kuin pienemmät (näin olen kuullut, en tiedä onko totta). Minulla tosin 4,5kg esikoinen jäi hartioista jumiin, mutta selvittiin silti ihan hyvin. Synnytys kesti 9h, väliliha leikattiin ja repesin lisäksi, mutta nopeasti parannuin. Tsemppiä!
 
Hei juu, mainitsenko vielä, että kun kaikki on tulleet niin vauhdilla ja esikko taisi olla kaikkein levein, niin siltä ihan vähänsen tuli häikkää solisluuhun, mutta se sitte parani nopeasti ku pidettiin potkareiden sisässä.
 
Esikoinen synnytys kesti 24h ja päätyi sektioon, toinen syntyi normaalisti, tosin imukuppi avusteisesti. Repesin jonkun verran -joku suoni vuosi verta ja taju lähti hetkeksi kun nousin istumaan.
Tosi positiivinen fiilis jäi molemmista. Vielä pahempaa odotin.
Toipuminen molemmista meni hyvin ja lapset terveitä. =)
 
Tinian
Esikoinen syntyessään 4,7 kiloa synnytys kesti 14h. Epiduraalin sain, epistomia (välilihan leikkaus) tehtiin. Ponnistus kesti 1h. Ei ollut mukava kokemus, mut ei silti ikuista traumaa tullut. Kuopus 4,2kg syntyessään synnytys kesti 2h ponnistus 4min. Oli ihan mukava kokemus.
 
Kateudella luen että toislla mennyt helposti yli 4 kiloisen synnytys.

Poika oli syntyessään 4825 g, painoarvio oli tehty noin 4 kiloa. No onhan se noin 4 kg kun jää alle viiden. :/

Lapsivedet meni ja synnytys kesti noin 20 tuntia, josta ponnistusvaihe 2 h 20 minuuttia. Pää oli puristunut noin sentillä kasaan ja siinä iso pahka, kun ei meinannut ulos tulla millään. Seuraavaksi oli hartiat jumissa, vaikka öljyttiin ja tehtiin episitomia. Jotain pieniä repeämiä tuli sen lisäksi mutta äkkiä parannuin ja hyvästä peruskunnosta myös apua, niin samana päivänä jo pystyssä ja kävelemässä lyhyitä matkoja. Epiduraalitipan sain joskus 8 tunnin kohdalla ja sitä lisättiin ainakin kerran ellei 2 koko aikana. Lopussa sit alkoi supistukset hiipumaan ja oksitoniinia (?) tilalle tippaan.

Mulla oli tietty ensimmäinen synnytys et senkin takia varmaan teki vähän tiukkaa ja vaikeaa mut jos toinen lapsi tulee joskus niin haluan kyllä tarkemman painoarvion. Jäi vähän p*skan maku suuhun koko synnytyksestä ja pieni pelko.
 

Yhteistyössä