Mitkä ovat niin isoja vastoinkäymisiä että tekevät ihmisestä nistin tai alkoholistin?

  • Viestiketjun aloittaja "ritva"
  • Ensimmäinen viesti
voi hyvä päivää
[QUOTE="ritva";28502217]Kun mulla kuollut mies, olen menettänyt lapseni,omaisuuteni,työttömyyttä,lukuisia pahoja sairauksia eikä mulle ole mikään ratkaisu alkoholi tai huumeet.[/QUOTE]

Oih.. ja kruunu kiiltää
 
"vieras"
Katkeruuden ja empatiakyvyttömyyden taakse on HELPPO piiloutua. Vaikka toki yhtäläinen oikeus on katkeroitua, kuin alkoholistilla kiskoa viinaa. Mutta ihan yhtälailla katkera ja empatiakyvytön ihminen pilaa omaa ja muiden elämää kuin alkoholistikin.
Olet kaikin puolin oikeassa. Tunnistan Phoebsissa paljon sitä mitä minussa oli ennen. Empatiakyvyn puute on ehkä ihmisen suurin puute mitä voi olla. Onneksi sitäkin voi opetella ja sen voi itsesään löytää, kun tarpeeksi koittaa.
 
[QUOTE="vieras";28503202]Olet kaikin puolin oikeassa. Tunnistan Phoebsissa paljon sitä mitä minussa oli ennen. Empatiakyvyn puute on ehkä ihmisen suurin puute mitä voi olla. Onneksi sitäkin voi opetella ja sen voi itsesään löytää, kun tarpeeksi koittaa.[/QUOTE]

Jos minä olen sitä mieltä, että alkoholisti tai nisti itse on vastuussa itsestään ja käytöksestään ja että addikti itse viime pelissä ratkaisee sen, mitä itselleen tekee, niin olen empatiakyvytön?

Sanoin jo, että ymmärrän ne miljoonat eri syyt. Mutta että silti ihminen itse päättää, ottaako sen kulauksen viinaa vai ei.
 
"voi elämä"
Jos minä olen sitä mieltä, että alkoholisti tai nisti itse on vastuussa itsestään ja käytöksestään ja että addikti itse viime pelissä ratkaisee sen, mitä itselleen tekee, niin olen empatiakyvytön?

Sanoin jo, että ymmärrän ne miljoonat eri syyt. Mutta että silti ihminen itse päättää, ottaako sen kulauksen viinaa vai ei.
Niinhän aikaisemmin kirjoitit ettet ole kovin empaattinen muutenkaan.
 
"vieras"
Jos minä olen sitä mieltä, että alkoholisti tai nisti itse on vastuussa itsestään ja käytöksestään ja että addikti itse viime pelissä ratkaisee sen, mitä itselleen tekee, niin olen empatiakyvytön?

Sanoin jo, että ymmärrän ne miljoonat eri syyt. Mutta että silti ihminen itse päättää, ottaako sen kulauksen viinaa vai ei.
Myönsit jo itsekin ettet ole empaattinen. Kaikki tuo sun alkoholivastaisuus esimerkiksi kertoo siitä, ettet ole asian kanssa sujut. Entisenä nipottajana sanon, että minusta on kaikin puolin terveempi malli kohtuukäyttö kuin täysi tai melkein täysi kielto. Ehkä joskus vuosien päästä luet kommenttejasi ja huomaat, että olinpas minä katkera ja inhottava ihminen. Tsemppiä! :)
 
[QUOTE="vieras";28503236]Myönsit jo itsekin ettet ole empaattinen. Kaikki tuo sun alkoholivastaisuus esimerkiksi kertoo siitä, ettet ole asian kanssa sujut. Entisenä nipottajana sanon, että minusta on kaikin puolin terveempi malli kohtuukäyttö kuin täysi tai melkein täysi kielto. Ehkä joskus vuosien päästä luet kommenttejasi ja huomaat, että olinpas minä katkera ja inhottava ihminen. Tsemppiä! :)[/QUOTE]

Apua!

Minä en ole absolutisti, enkä suhtaudu normaaliin alkoholinkäyttöön mitenkään. Siis en mitenkään: se on yksi ja sama. Itse juon viiniä ruoalla silloin tällöin ja välillä ilmankin ruokaa, ja niin edelleen.

Kyllä te olette hyviä luulemaan asioita. Tässä ketjussa puhutaan alkoholisteista, ja narkkareista. Ei tavallisesta alkoholin käytöstä.
 
"vieras"
Apua!

Minä en ole absolutisti, enkä suhtaudu normaaliin alkoholinkäyttöön mitenkään. Siis en mitenkään: se on yksi ja sama. Itse juon viiniä ruoalla silloin tällöin ja välillä ilmankin ruokaa, ja niin edelleen.

Kyllä te olette hyviä luulemaan asioita. Tässä ketjussa puhutaan alkoholisteista, ja narkkareista. Ei tavallisesta alkoholin käytöstä.
En minä mitään luule, luin tuon sun nuoret miehet keskustelun. Miksi ihmeessä sä kyselet miksi muut ottaa alkoa, jos itsekin käytät?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28503279]En minä mitään luule, luin tuon sun nuoret miehet keskustelun. Miksi ihmeessä sä kyselet miksi muut ottaa alkoa, jos itsekin käytät?[/QUOTE]Voihan siinä päteä
kun on sormi ojossa sinne tänne
 
"isipappa"
Jos minä olen sitä mieltä, että alkoholisti tai nisti itse on vastuussa itsestään ja käytöksestään ja että addikti itse viime pelissä ratkaisee sen, mitä itselleen tekee, niin olen empatiakyvytön?

Sanoin jo, että ymmärrän ne miljoonat eri syyt. Mutta että silti ihminen itse päättää, ottaako sen kulauksen viinaa vai ei.
Asia, jota et tahdo nähdä tai suostu näkemään on se, että alkoholisti ei itse päätä juomisestaan. Ainetta ei turhaan kutsuta Kuningas Alkoholiksi.
 
"voi elämä"
[QUOTE="isipappa";28503348]Asia, jota et tahdo nähdä tai suostu näkemään on se, että alkoholisti ei itse päätä juomisestaan. Ainetta ei turhaan kutsuta Kuningas Alkoholiksi.[/QUOTE]Peesi
 
"vieras"
Kyllä addiktiosairaudet ovat luonteenheikkoutta.

Toiset ihmiset vain ovat toisia vahvempia. Samojen kokemusten jälkeen toinen vaipuu masennukseen, toinen pyrkii elämässä eteenpäin kovempaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28503404]Kyllä addiktiosairaudet ovat luonteenheikkoutta.

Toiset ihmiset vain ovat toisia vahvempia. Samojen kokemusten jälkeen toinen vaipuu masennukseen, toinen pyrkii elämässä eteenpäin kovempaa.[/QUOTE]

Oletko sitä mieltä että esim. vakavaan masennukseen/psykoosiin vaipunut ihminen on vaan heikko, ja olisi voinut estää kaiken tämän menemällä elämässä eteenpäin kovempaa`?
 
tjaah
Jos minä olen sitä mieltä, että alkoholisti tai nisti itse on vastuussa itsestään ja käytöksestään ja että addikti itse viime pelissä ratkaisee sen, mitä itselleen tekee, niin olen empatiakyvytön?

Sanoin jo, että ymmärrän ne miljoonat eri syyt. Mutta että silti ihminen itse päättää, ottaako sen kulauksen viinaa vai ei.
Omin pikku kätösin se viina sinne kaadetaan toki. Kun sitä ulkopuolisena katselee, niin ei, se viina ei hyppää alkoholistin kurkkuun eikä se kuiskuttele alkoholistin korvaan, vaikka kuinka yrittäisi kuunnella. Mutta alkoholismissa ei olekaan kyse mistään ulkopuolisesta, vaan siitä mitä se alkoholisti tuntee sisällään. Pakonomainen alkoholin himo. Kun ei itse ole kokenut mitään riippuvuutta, niin vaikea kai sitä on sitten ymmärtääkään.

Se, että tietää ne miljoonat syyt, ei vielä tarkoita että niitä ymmärtäisi.

Tahdonvoimalla kykenee muuten olemaan pitkiäkin aikoja ilman alkoholia. Mutta alkoholistit joita tunnen, ovat kaikki sellaisia, jotka eivät ilman hoitoa ja terapiaa pysty sitä ainetta lopullisesti jättämään.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28503404]Kyllä addiktiosairaudet ovat luonteenheikkoutta.

Toiset ihmiset vain ovat toisia vahvempia. Samojen kokemusten jälkeen toinen vaipuu masennukseen, toinen pyrkii elämässä eteenpäin kovempaa.[/QUOTE]

Ihanan mustavalkoista. Vaikean masennuksen ja ahdistuksen läpikäyneenä väitän, että lapsuudessa saadut kyvyt selvitä eri tilanteista ja aikuisten ihmisten läsnäolo elämässä ovat erittäin, erittäin merkittävässä osassa sen suhteen masentuuko joku vai ei. Myönnän kyllä, että ajattelin itsekin noin kylmästi ennen, mutta pilkka osui omaan nilkkaan...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28503414]Oletko sitä mieltä että esim. vakavaan masennukseen/psykoosiin vaipunut ihminen on vaan heikko, ja olisi voinut estää kaiken tämän menemällä elämässä eteenpäin kovempaa`?[/QUOTE]

En. Mutta olen sitä mieltä, että toiset ovat vahvempia kuin toiset ja näin ollen he selviävät elämässä paremmin vaikka kohtaisivatkin vaikeuksia.
 
tjaah
[QUOTE="vieras";28503578]En. Mutta olen sitä mieltä, että toiset ovat vahvempia kuin toiset ja näin ollen he selviävät elämässä paremmin vaikka kohtaisivatkin vaikeuksia.[/QUOTE]

Meinaat, ettei lähtökohdilla ole mitään merkitystä? Ja vaikka lähtökohdat olisivatkin samat, niin elämän kulku lapsuudesta aikuisuuteen ei kenelläkään ole samanlainen, vaan jokaisella on oma yksilöllinen elämänsä, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Väitätkö että sillä ei ole merkitystä? Ihmiset kun oppivat selviytymään eri tilanteista eri tavoin. Toisille opetetaan toiset joutuvat opettelemaan itse, ihan pienestä pitäen.
 
pahaäiti
Voi sitä selitellä alkoholistigeeneillä (mikä muuten ei oo ees ihan täyttä paskaa, tutkitusti kun kaikenlainen
addikktioalttius periytyy), paskalla lapsuudella, kurjilla ihmissuhteilla ym onnettomilla jutuilla. Kummiskin.. musta nyt lähinnä vaan oli kivaa vetää kamaa, kun makuun pääsi. Siitä tuli hyvä olo.
 
"vieras"
Et voi tietää toisen suruja, sillä ne ovat salatut.
Etkä voi elää hänen ilojaankaan, kun niistä et tiedä.
Etkä voi sanoa tietäväsi mitään toisen elämästä,
ennenkuin olet kulkenut hänen tietään.
kävellyt hänen jälkiään pitkin,
hengittänyt samaa ilmaa
ja hävinnyt, tai voittanut
Samallatavoin,
kuin hän.
 
dshsjs
Mä oon sitä mieltä, että osa alkoa/huumeita käyttävistä ei ole mitenkään traagisen onnettomia vaan ennemminkin luonnoltansa hedonismia etsiviä. Voihan se kuulkaa olla kovin mukavaakin olla päissään. En ole huumeita kokeillut, mutta varmaan joku LSD-trippi voi olla mainio ja sitä sitten haluaa jatkaa. Ja sitten ei enää osaa lopettaakaan. Paljon on pilvenpolttoakin kannattavia, tuskin tekevät sitä murhetta lievittääkseen vaan siksi koska siitä tulee "kiva olo"?

Vaan taitaa olla kuitenkin paljon geeneistäkin kiinni, toiset jää helpommin koukkuun kuin toiset. Ja humalakin tuntuu erilaiselta eri ihmisillä.
 
  • Tykkää
Reactions: fortunate
jepulos
itselläni on alkoholisti äiti jonka kanssa elin kaksin, ylä-asteella en aluksi uskaltanut edes maistaa olutta vaikka kaverit joivat mutta sitten sen kerran kun ne ensimmäiset kännit join se oli siinä ja nopeasti mukaan tuli huumeet ja jossain vaiheessa piikitinkin itseäni, eli nopeasti vei päihteet mukanaan ja sitä jatkui siihen saakka kunnes tulin raskaaksi. varsinaisesti koukussa en ole ikinä ollut mihinkään, mä vaan join ja käytin aineita koska se oli musta kai kivaa, pakenin ehkä jotain? oon ujo ja mulla on suht huono itsetunto ja päihteet toi mun "rohkean" puolen esiin. joillakin vain käy niin, että ne päihteet vie mennessään, jotkut jää koukkuun muita helpommin, ovat addiktoituvaa sorttia ja toiset eivät jää ikinä koukkuun vaikka käyttäisivätkin alkoa tai jotain muuta ainetta suhteellisen usein.
 
"wilma"
[QUOTE="ritva";28502217]Kun mulla kuollut mies, olen menettänyt lapseni,omaisuuteni,työttömyyttä,lukuisia pahoja sairauksia eikä mulle ole mikään ratkaisu alkoholi tai huumeet.[/QUOTE]

noin minäkin ajattelin,kunnes paloin loppuun,masennuin ja mies jätti kun ei kestänyt.. romahdin ihan pohjalle..halusin vaan kuolla joka päivä..mut en pystyny aiheuttaa sitä tuskaa muille läheisille. ajattelin että juon...niin lapset saa pitää äitinsä,muuten täytyy nirriä ittensä.

lähellä oli etten silloin alkanut juomaan. vaikka olen absolutisti..se oli todella lähellä..

päivä kerrallaan meni ahdistuneena monta kuukautta..
 
"heh"
[QUOTE="ritva";28502217]Kun mulla kuollut mies, olen menettänyt lapseni,omaisuuteni,työttömyyttä,lukuisia pahoja sairauksia eikä mulle ole mikään ratkaisu alkoholi tai huumeet.[/QUOTE]

sulle vastoinkäymiset ovat tapahtuneet aikuisena, en tiedä ketään joka aikuisena olisi vaikka huumeiseiin retkahtanut.
 

Yhteistyössä