Moikkaatko jos joku päästää sinut suojatien yli?

Anitta
Joskus tuntuu että auto vaan kihdyttää vauhtia jos ollaan jo suojatiellä kävelemässä.. ja itse kävelijänä joudun kyllä odottamaan että autot menee ohi,koska tulevat todella hurjaa vauhtia.. Suorastaan jos tielle menisi niin sit autot muka hurjana pistää jarrut vinkumaan,ihan ku ois "täpärä" tilanne ja mä oisin jotain väärin tehnyt, vaikka hällä väistämisvelvollisuus :/

Ja sit on vielä näitäkin autoilijoita,jos viereinen kaista pysähtynyt suojatien eteen päästämään jalankulkijaa niin ei pysähdytä tällä viereisellä kaistalla siihen toisen auton viereen. Tämä on hirvittävän yleistä ja eihän pienet lapset voi tietää jos toinen antaa tietä että joku sitten ajaa päälle kun ei piittaa liikennesäännöistä
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
En, ja mua autoilijana ärsyttää ihmiset, jotka moikkaa. Autoilijan täytyy pysähtyä ja päästää jalankulkija ensin. Ei siitä pidä kiitellä, että joku toimii täysin normaalisti ja sääntöjen mukaan.
Tämä ei ole ainoa sääntö, jota suurin osa autoilijoista ei noudata.
Kyllä mä kiitän jo ihan sen takia että todella harva autoilija päästää jalankulkijan ensin vaikka kuuluisikin. Se on ehkä "Kiitos että noudatat sääntöjä ja huomioit jalankulkijat". Ei siinä kiitoksessa mitään pahaa ole. Kiitän myös kaupan kassaa vaikka joku voisi ajatella että sehän tekee vaan työtään.
 
vieras
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Autoliitto+Suojateit%C3%A4+koskevat+liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t+yhdenmukaistettava+Euroopassa/1135234189604

Suomessa varovaisuutta korostetaan sekä autoilijan että jalankulkijan puolelta. Toisaalta autoilijan tulee väistää jalankulkijaa, joka on astunut tai astumassa suojatiellä. Toisaalta myöskin jalankulkijan on noudatettava varovaisuutta ja huomioida muun muassa keliolosuhteet.
 
Minna
EN TODELLAKAAN!!!

minä olen reippaana lähtenyt kävelemään.. ja laiskat autoilevat..
Toinen mitä en ymmärrä on että ajetaan ylinopeutta :/ lähtis perhana aikasemmin liikkeelle jotta noudattavat liikennesääntöjä ja nopeuksia! Murrr
 
Kuten tuolla aikaisemmin jo totesin, niin tääläpäin on harvinaista että autoilija päästää tuosta noin jalankulkijan ylittämään kadun suojatien kohdalta. Monta kertaa on ollut tilanne missä ollaan lasten kanssa jo oltu ylittämässä tietä, auto on ollut tulossa suojatien kohdalle (kyseessä siis neljäkaistainen tie ilman keskikoroketta) ja jarruttamisen sijaan painaa kaasua että pääsisi menemään ohitse ennen meitä. siinä saa jäädä sitten odottelemaan toiselle autokaistalle että yksi vatipää kaasuineen pääsee menemään ennen meitä.
eikä ole täällä ihan uutta sekään että ollaan jalankulkijana ylittämässä katua vihreillä valoilla ja kääntyvä auto, myös vihreillä valoilla, kääntyy kaasu pohjassa ja hyvä ettei päälle aja.

Olen tullut siihen tulokseen että hymyilemällä niille jotka ei suoranaisesti yritä ajaa mun päälleni suojatiellä ehkäpä voin edesauttaa edes hitusen järkevää käyttäytymistä liikenteessä.
 
Ei asenteet muutu...... :headwall: :eek:

No ei ne kyllä muutu jalankulkijoillakaan asenteet. Polkupyöräilijät on ainakin ihan asennetta vajaat :snotty:

En mä nyt käsittänyt olevani täys tampio ja nöyrimys jos mä nyt heilautan kättä ja kiitän, kun pääsen tien yli paikassa jossa ei ole jalankulkijoille valoja tms.
Enkä mä nyt lontimaankaan siinä tietä ylittäessä ala! Tottakai mä kipitän nopsaan.
Yhtälailla se että ylittää kadun nopeasti lisää liikenteen sujuvuutta.
 
välillä moikkaan, jos tilanne on se että siitä on ohitse mennyt ne "kaksi miljoonaa" autoa pysähtymättä ja sit tää yks joka pysähtyy.
vähän niiku tyyliin "kiitos, että osaat liikennesäännöt"-moikkaus ;)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Ei asenteet muutu...... :headwall: :eek:

No ei ne kyllä muutu jalankulkijoillakaan asenteet. Polkupyöräilijät on ainakin ihan asennetta vajaat :snotty:

En mä nyt käsittänyt olevani täys tampio ja nöyrimys jos mä nyt heilautan kättä ja kiitän, kun pääsen tien yli paikassa jossa ei ole jalankulkijoille valoja tms.
Enkä mä nyt lontimaankaan siinä tietä ylittäessä ala! Tottakai mä kipitän nopsaan.
Yhtälailla se että ylittää kadun nopeasti lisää liikenteen sujuvuutta.
Elähän herpaannu siellä, tampio.

Mä pystyn ymmärtämään kyllä tuon kiittämisen ja nopeasti kadun ylittämisen, varsinkin kun näin perusteellisesti selitetään. :D Silti mulla on vamma päässä ja ärsyynnyn siitä, mutta ei kai se kenenkään muun tyhmyyttä tarkoita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Ei asenteet muutu...... :headwall: :eek:

No ei ne kyllä muutu jalankulkijoillakaan asenteet. Polkupyöräilijät on ainakin ihan asennetta vajaat :snotty:

En mä nyt käsittänyt olevani täys tampio ja nöyrimys jos mä nyt heilautan kättä ja kiitän, kun pääsen tien yli paikassa jossa ei ole jalankulkijoille valoja tms.
Enkä mä nyt lontimaankaan siinä tietä ylittäessä ala! Tottakai mä kipitän nopsaan.
Yhtälailla se että ylittää kadun nopeasti lisää liikenteen sujuvuutta.
Elähän herpaannu siellä, tampio.

Mä pystyn ymmärtämään kyllä tuon kiittämisen ja nopeasti kadun ylittämisen, varsinkin kun näin perusteellisesti selitetään. :D Silti mulla on vamma päässä ja ärsyynnyn siitä, mutta ei kai se kenenkään muun tyhmyyttä tarkoita.
En herpaannu, vaan tyrmistynyt olen ma. :eek:
 
:/
Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
En, ja mua autoilijana ärsyttää ihmiset, jotka moikkaa. Autoilijan täytyy pysähtyä ja päästää jalankulkija ensin. Ei siitä pidä kiitellä, että joku toimii täysin normaalisti ja sääntöjen mukaan.
Tämä ei ole ainoa sääntö, jota suurin osa autoilijoista ei noudata.
Entä sitten? Ei kaikki käytä vilkkuakaan, mutta ei niitä vilkunkäyttäjiä kuitenkaan joka risteyksessä juhlita.
*pyrsk*
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Ei asenteet muutu...... :headwall: :eek:

No ei ne kyllä muutu jalankulkijoillakaan asenteet.

.
Voisitko selventää että miten niiden jalankulkijoiden asenteiden sinusta pitäisi muuttua? Enemmän siinä autoilijoiden asenteessa on minusta muuttamista.

Jos käy näissä maissa, joissa autoilijoille on itsestään selvää hidastaa ennen suojatietä ja päästää jalankulkijat yli, niin ei siellä paljon kiitellä eikä juosta "kun ystävällinen autoilija nyt armeliaasti päästi minut yli". Vaan se on niin normaali osa sitä liikennettä että tuskin kenellekään tulisi mieleen että pitäisi kiittää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Ei asenteet muutu...... :headwall: :eek:

No ei ne kyllä muutu jalankulkijoillakaan asenteet.

.
Voisitko selventää että miten niiden jalankulkijoiden asenteiden sinusta pitäisi muuttua? Enemmän siinä autoilijoiden asenteessa on minusta muuttamista.

Jos käy näissä maissa, joissa autoilijoille on itsestään selvää hidastaa ennen suojatietä ja päästää jalankulkijat yli, niin ei siellä paljon kiitellä eikä juosta "kun ystävällinen autoilija nyt armeliaasti päästi minut yli". Vaan se on niin normaali osa sitä liikennettä että tuskin kenellekään tulisi mieleen että pitäisi kiittää.
No mä voisin sanoa saman kaikilta tienkäyttäjiltä (pohjautuen liikenteeseen ja sen sujuvuuteen täällä missä asustan) että kun edes yrittäis ottaa kaikki huomioon....
Jalankulkijoiden asenne on täällä päin persettä 'mä menen nyt tästä vaikka suojatien on 10m pääs' tai että kuljetaan päin punaisia tai teinit :kieh: räyh, löntystävät hiiiitaaaasti tien yli bussipysäkiltä sivuilleen vilkuilematta (kohta ne koulut taas alkaa).

Mä en vain osaa kuvitella tilannetta jossa automaattisesti autoilijat päästäis kadun yli, täällä se ei toimi :/
 

Yhteistyössä