monenko vanhana potalle???

twiik

Meillä on ovat molemmat lapset olleet vauvasta asti suurimmaksi osaksi vaipattomia, mulla kun oli mahdollisuus hoitaa heitä kotona niin oppi jotenkin vain tuntemaan vessahädän merkit, lavuaarin päällä käytettiin pisulla ennen puolivuotiaana potalla vierailemista.

Mulle potalla käynnin aloittaminen varhain ei ole mitään "olen opettanut lapseni varhain kuivaksi"-hehkutusta, vaan kunnioitusta vauvaa kohtaan. Vaipat tekevät lapsista suloisen pyöreitä palleroita, mutta mielestäni on turhaa ensin opettaa vauvan laskemaan alleen ja sitten myöhemmin opettaa pois siitä tavasta. Vauvat kuitenkin vietivät vessahädästään, joten tuntuu tietyllä tavalla julmalta ollä välittämättä viesteistä, samalla tavalla kun vanhuksiakin pyydetään tekemään tarpeensa vaippoihin kun henkilökunnalla ei ole aikaa käyttää vessassa.. Lisäksi ilman mötikkää jalkojen välissä vauvat voivat liikkua ketterämmin eikä vaippaihottumia ole ollut. Meidän perheessä myös ympäristösyyt (myös kestovaipat kuluttavat valtavat määrät vettä ja sähköä pyykinpesuissa, vaikka ovatkin kertakäyttövaippoja parempia) ovat painaneet jonkin verran tässä asiassa.

Mielestäni kuivaksi opetteleminen ei vie aikaa muulta tärkeältä puuhastelulta, vain päinvastoin kun homma sujuu vaivattomasti, on aikaa kaikelle muulle. Mutta jokainen perhe tekee miten itselleen sopii parhaiten, ei minua mitenkään haittaa jos jotkut pitävät vaippoja
myöhäisemmässäkin vaiheessa.. Meidän perheenkään vaipattomuus ei varmaan olisi onnistunut, jos olisi pitänyt lähteä töihin vauvan ollessa puolivuotias tms.
 
Esikoinen kävi 5-kuisesta asti potalla, tietysti niin, ett mie pitelin kainaloista alkuun. Alko niin säännöllisesti kakkaamaan aamulla hoitopöydälle, tympäännyin kakkojen siivoomiseen pöydältä, niin kivempihan se oli potasta kaataa pönttöön. :)

Kuopus ei sit menny ihan noin helposti vaan alle vuoden iässä joskus istutin potalla, mutt menohalu oli niin kova, että ei hää siinä malttanu istua eikä tehny mitään. Nyt pikkunen on 1½v ja kolmisen viikkoa istunu säännöllisesti potalla aina vaipanvaihdon yhteydessä ja joka kerta tekeekin pissat ja joinain päivinä myös kakat. Eli ihan mukavasti vaikka eiköhän sitä takapakkiakin vielä tuu.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.12.2005 klo 13:01 twiik kirjoitti:
Meillä on ovat molemmat lapset olleet vauvasta asti suurimmaksi osaksi vaipattomia, mulla kun oli mahdollisuus hoitaa heitä kotona niin oppi jotenkin vain tuntemaan vessahädän merkit, lavuaarin päällä käytettiin pisulla ennen puolivuotiaana potalla vierailemista.

Mulle potalla käynnin aloittaminen varhain ei ole mitään "olen opettanut lapseni varhain kuivaksi"-hehkutusta, vaan kunnioitusta vauvaa kohtaan. Vaipat tekevät lapsista suloisen pyöreitä palleroita, mutta mielestäni on turhaa ensin opettaa vauvan laskemaan alleen ja sitten myöhemmin opettaa pois siitä tavasta. Vauvat kuitenkin vietivät vessahädästään, joten tuntuu tietyllä tavalla julmalta ollä välittämättä viesteistä, samalla tavalla kun vanhuksiakin pyydetään tekemään tarpeensa vaippoihin kun henkilökunnalla ei ole aikaa käyttää vessassa.. Lisäksi ilman mötikkää jalkojen välissä vauvat voivat liikkua ketterämmin eikä vaippaihottumia ole ollut. Meidän perheessä myös ympäristösyyt (myös kestovaipat kuluttavat valtavat määrät vettä ja sähköä pyykinpesuissa, vaikka ovatkin kertakäyttövaippoja parempia) ovat painaneet jonkin verran tässä asiassa.

Mielestäni kuivaksi opetteleminen ei vie aikaa muulta tärkeältä puuhastelulta, vain päinvastoin kun homma sujuu vaivattomasti, on aikaa kaikelle muulle. Mutta jokainen perhe tekee miten itselleen sopii parhaiten, ei minua mitenkään haittaa jos jotkut pitävät vaippoja
myöhäisemmässäkin vaiheessa.. Meidän perheenkään vaipattomuus ei varmaan olisi onnistunut, jos olisi pitänyt lähteä töihin vauvan ollessa puolivuotias tms.


Ohhoh...julmaa, että ei kuuntele lapsen viestejä, nyt on pakko ihmetellä, että teillä taitaa olla super rauhallisia ja hyvin itseään ilmaisevia lapsia :eek: Meillä ei onnistuisi tuollainen, vaikka olenkin hoitanut lapsia kotona ja vanhempi kohta 3. Ja sanon rehellisesti, että en edes aina osaa lukea lastani onko hänellä pissahätä vai ei...Ja nuorempi on niin villi ja tempperamenttinen, että suoraa hulluutta olisi tuollainen onnistua hänen kanssaan, mutta mukava kuulla, että teidän lapset ovat oppineet sen niin kivuttomasti ;) Ei meilläkään ole ollut vaippaihottumaa....Mutta jokainen yehkööt niinkuin parhaaksi näkee :D
 
Tyttö aloitti potalla kököttämisen 7 kk iässä. Mutta vasta 1 v 8 kk ikäisenä alkoi itse mennä potalle, tai pyytää potalle. Nyt 1 v 11 kk iässä on päiväkuiva, ja oikeastaan yökuivakin (laitan vaipan varmuuden vuoksi, mutta se on yleensä aamulla ihan kuiva).
Siskoni tyttö 3 v 2 kk ei vieläkään käy potalla vaan tekee kaikki tarpeensa vaippaan.
 
twiik
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.12.2005 klo 14:04 vieras kirjoitti:
Ohhoh...julmaa, että ei kuuntele lapsen viestejä, nyt on pakko ihmetellä, että teillä taitaa olla super rauhallisia ja hyvin itseään ilmaisevia lapsia :eek:
Lapset on kyllä melkoisia villikkoja olleet alusta asti :D
Yleensähän vauvat tekevät tarpeensa edes jonkinlaisen rytmin mukaan, esim. ruokailun jälkeen, ja vauvan pissatessa sanoimme joka kerta "pssss", muutamassa päivässä yhdisti äänen pissaamiseen ja sitten olikin helppo nostaa vauva aina oletettuina hetkinä lavuaarin päälle ja sanoa "psss", ja vauva arvasi mistä on kyse.

Itseilmaisusta: Yleensä vauvat jollain tavalla kiemurtelevat, kurtistavat kulmiaan tms hädän tullessa (myöhemmin nämä vinkit saattavat kadota), joten niitä "lukemalla" pystyi erilaisessakin päivärytmissä arvaamaan hädän. Samalla tavalla jokainen vanhempi (tai useimmat ainakin) näkee isommasta lapsestakin, kun on aika ehdottaa vessassakäymistä.. Että ei ole mikään erikoinen juttu. Mutta olen lukenut perheistä, joissa 8kk ikäiset vauvat ilmaisevat hätänsä jollain käsimerkillä.
 
tyttö 9kk on nyt kaksi kertaa pissannut pottaan.. ehkä viisi kertaa on potalla istunut.. Päätin että alan heti pistämään potalle kun oppii istumaan. Yleensä aamulla ja päiväunien jälkeen kokeillaan jos saataisiin pissa tulemaan pottaan. Usein se on tullut jo vaippaan. Minusta on parempi alkaa totuttamaan heti potalla istumiseen. Moni on kauhistellut, mutta en minäkään mollaa heitä (esim. kaveriani) jonka tyttö kohta 3-vuotta eikä vieläkään käy potalla..
 
Meillä alettiin 1,5 vuotiaana tutustuminen pottailuun. Nyt kaksi vuotias ja opetellaan kunnolla. Itse en nähnyt tarvetta aloittaa aikasemmin, on nyt siinä iässä että osaa itse sanoa jos on pissahätä. Näin meillä.
 
mä en ole potalla istuttanut ja totuttanut, kun tuntu ettei poika ollut siihen valmis. aina ku yritin istuttaa potalla, se kirku aivan hysteerisenä joten annoin mielummin olla. loppujen lopuksi poika oppi vajaassa viikossa päiväkuivaksi vajaa parivuotiaana, eikä vaippoja ole sen jälkeen pidetty muuta ku nukkuessa.
hyvin huomaa miten tuo toinen lapsi on jo nuorempana, 1v4kk ikäsenä kiinnostunu potasta. käy yksin istuskelemassa vaippa jalassa, ja lukee kirjaa potalla niinku veljensäkin. esimerkki ilmeisesti, kai tota tyttöäki vois kohta alkaa potattaa, mut vielä ei ole kiirettä. pojan kanssa ajattelin jättää yövaipan pois, kohtapuoleen.
 

Yhteistyössä