Muita gradun kirjoittajia paikalla?

  • Viestiketjun aloittaja "Myy"
  • Ensimmäinen viesti
viras
[QUOTE="wieras";29795342]"

Tätähän tässä ketjussa ei kysytty, mutta kyllä YAMK-tutkinto rinnastetaan ylempään korkeakoulututkintoon.
.[/QUOTE]

Miten minä olen aina luullut että se rinnastetaan alempaan korkeakoulututkintoon. Eli kandia ja AMK:sta valmistunutta verrataan keskenään, ei maisteria ja AMK:sta valmistunutta. Kyllä on maailma muuttunut.
 
"wieras"
"Miten minä olen aina luullut että se rinnastetaan alempaan korkeakoulututkintoon. Eli kandia ja AMK:sta valmistunutta verrataan keskenään, ei maisteria ja AMK:sta valmistunutta. Kyllä on maailma muuttunut."

Juuh olet tuossa oikeassa, että AMK-tutkinto rinnastetaan kandin tutkintoon, mutta YAMK-tutkinto rinnastetaan ylempään korkeakoulututkintoon.
 
htess
[QUOTE="wieras";29795342]
Ja jos alempi amk-tutkinto on sen noin neljä vuotta, niin se vuosi tai kaksi siihen päälle tekee sitten sen viisi tai kuusi vuotta yhyeensä, jos ette itse osaa laskea. Sorry kullanmurut, kun piti nyt teille tuottaa pettymys.[/QUOTE]

Sorry kullanmuru, mutta eipä se amk-tutkinnon neljä vuotta ole kyllä millään muotoa ihan sama kuin yliopiston neljä vuotta. :)
 
"wieras"
" kullanmuru, mutta eipä se amk-tutkinnon neljä vuotta ole kyllä millään muotoa ihan sama kuin yliopiston neljä vuotta. "

Sorry kullanmuru, mutta ei sen ole tarkoituskaan täysin samanlainen koulutus ollakaan. Samalla viivalla kuitenkin työelämässä ollaan ja sille sinä et mahda mitään :).
 
"wieras"
"
Ei meidän firmassa ainakaan "wieras", tiettyihin tehtäviin ei pääse ilman maisterin papruja."

En teidän firmasta tiedä, mutta yleisimmin ja suurimmassa osassa työpaikkailmoituksissa haetaan esim. ylemmän tutkinnon suorittanutta. Ei nyt ihan noilla sanoilla, mutta kuitenkin että molemmista paikoista valmistuneet ovat kelpoisia paikkoja hakemaan ja päteviä hommia tekemään.
 
Huk
[QUOTE="wieras";29795509]"
Ei meidän firmassa ainakaan "wieras", tiettyihin tehtäviin ei pääse ilman maisterin papruja."

En teidän firmasta tiedä, mutta yleisimmin ja suurimmassa osassa työpaikkailmoituksissa haetaan esim. ylemmän tutkinnon suorittanutta. Ei nyt ihan noilla sanoilla, mutta kuitenkin että molemmista paikoista valmistuneet ovat kelpoisia paikkoja hakemaan ja päteviä hommia tekemään.[/QUOTE]

Jep, YAMK ja maisteri voivat ehkä hakea samoja työpaikkoja, mutta palkata voi silti sen maisterin ;)
 
sfsgsg
Olen nähnyt todella hyviä AMK-lopputöitä, joista näkee, että lahjakas ihminen on lahjakas ohjauksesta riippumatta. Olen myös nähnyt vaatimattomia graduja. Noin keskimäärin gradu on tasokkaampi sen vuoksi, että yliopistossa on kovempi prässi.
 
herra kurkku
[QUOTE="Myy";29794939]Minulla on ollut sellainen tavoite, että ei ihan rimaa hipoen, kun haluan jättää avoimeksi mahdollisuudeksi vielä väikkärin tekemisen. En nyt juuri siihen halua alkaa, mutta eihän sitä ikinä tiedä. Meillä on arviointi jo 1-5 eikä enää vanhoilla termeillä, joten pitäisi kait ainakin 3 saada jos meinaa joskus väitöstutkimusta päästä tekemään. Tällainen mielikuva ainakin mulla on.

On tosiaan karissut kunnianhimoa aika paljon matkan varrella. Olen aina ollut sellainen että vaadin itseltäni paljon, nyt en enää tähtää siihen 5 suoritukseen. Katsotaan miten käy.[/QUOTE]

Väitöskirjaan on vielä hyvin pitkä matka; aloita se vaikka siitä tiedosta, että yliopistojen pro gradu -töistä annettavat arvosanat ovat kirjaimia, eivät numeroita.
 
"vvieras"
Hei...kuinka kauan on "varatti" gradun tekemiseen? Eli jos maisteri tulee ainakin itsellä olemaan keskimäärin 2 vuotta, kuinka kauan yleensä tuosta tehdään sitä gradua ja miten opintotukiasiat? Eli saatko vaikka vuoden tehdä gradua ja opintuet? Vai käyttekö töissä samalla. Haluaisin vaan vähän hahmottaa tulevaisuutta.

Eli jos tekisi parissa kuussa gradun, voisiko maisterivaihe olla nopeasti ohi? Meillä se oli kai 120op, josta gradu vie varmaan aika paljon.
 
accuhabb0
Kannattaa kirjoittaa jatkuvasti alusta saakka. Kun luet papereita, niin samalla aina kirjoitat. Lause sinne ajatus tänne viitteineen. Kyllä se siitä sitten rupeaa muotoutumaan. Varsinaista kirjoitusurakkaa helpottaa helvetisti, että on edessä muutakin kuin tyhjä paperi.
Joskus tulee yllätyksiä. Minulla esimerkiksi oli graduni aihetta varten erikoisempi ja laajahko aineisto käsiteltävänä. Kehitin analyysiä varten menetelmän, josta tulikin lopulta gradun varsinainen aihe. Tuo tapahtui loppumetreillä. 6kk päkersin ja yhtäkkisen valaistumisen kautta parissa viimeisessä viikossa homma kääntyi päälaelleen ja tuli valmiiksi.
 
Pastor
Gradun kirjoittaa viikonlopussa jos haluaa. Näin se vain on. Aineistot voivat aiheuttaa viivettä, mutta itse kirjoitusprosessi on parin päivaa pallihikeä ja kahvia. Sitten korjauksiin yksi iltapäivä ja se siitä.
 
"Myy"
Väitöskirjaan on vielä hyvin pitkä matka; aloita se vaikka siitä tiedosta, että yliopistojen pro gradu -töistä annettavat arvosanat ovat kirjaimia, eivät numeroita.
Pitääkö alkaa tylyttää oitis? Sinulla on muuten vanhentunutta tietoa, tai sitten eri yliopistoissa on eri käytäntöjä

Pro gradu -tutkielmaa koskevat ohjeet ja arviointikriteerit - Lapin yliopisto - University of Lapland - Lapplands universitet
 
piru
Koko FM-tutkintooni käyttämäni aika on noin puoli vuotta. Istuin vain muutaman luoennon. Tentteihin joko en lukenut, tai luin illassa kaiken nopeasti. Harkat, esseet yms. tein aina viimeisenä iltana/yönä. Gradua tein muka 6kk, josta oikeasti käytin hommaan palavereineen noin 5 päivää.
En tahallani tai tarkoituksella noin toiminut. Mieluusti olisin ollut kuten muut, vaan kun ahdisti.

Kokonaisuuksien keskiarvot kiitettävä/erinomainen. Gradusta C.

Sittemmin työttömänä 10v, kun en osaa pysyä paikallani tai saa mitään tehtyä loppuun. Levoton pää.

Mun neuvoni gradun tekijälle on että: tee se hitaasti harkiten ja huolellisesti työstäen. Toki graduvaiheessa on jo aika myöhäistä jos taipumukset levottomuuteen ovat raskaat.
 
sadanpäämies
Gradun kirjoittaa viikonlopussa jos haluaa. Näin se vain on. Aineistot voivat aiheuttaa viivettä, mutta itse kirjoitusprosessi on parin päivaa pallihikeä ja kahvia. Korjauksiin vielä yksi iltapäivä ja se siitä.
Minä tein lisurin viikonlopussa. Aineiston kanssa meni vuosi, tosin varsinaista työtä siitä oli vain kuusi päivää. Minulla ei vain yksinkertaisesti ollut aikaa taikka kiinnostusta pelleillä ja haaveilla.

Minun neuvoni gradun tekijälle on: kerää aineistot, tulosta tarvittavat artikkelit ja vähän ylimääräistä, lainaa repullinen aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Mene kotiin, laita puhelin ja netti kiinni ja kirjoita gradu.
 
herra kurkku

Yhteistyössä