Muita joiden perheeseen kuuluu homo?

Huono otsikko mutta en muutakaan keksi. Miten olette lasten kanssa asiaa käsitelleet?

Meillä se tilanne että tytön kummisetä (veljeni) asuu avoliitossa miehen kanssa. Muutaman vuoden päästä pitää asiasta varmasti tytön kanssa keskustella (ei onneksi vielä) ja kovasti kiinnostaisi tietää miten muissa perheissä on asiaa käsitelty?
 
Ei perheessä, mutta lähipiirissä.

Ei olla käsitelty asiaa mitenkään. Lapsille on ihan pienestä asti ollut luonnollista se, että siinä missä äiti ja iskä asuvat yhdessä ja tykkäävät toisistaan, niin Lassi-setä asuu Olli-sedän kanssa ja he tykkäävät toisistaan. Ollaan juteltu (ei vain heihin liittyen, vaan yleisestikin) siitä että naimisiin voi mennä joko nainen tai mies, tai mies & mies, tai nainen & nainen, riippuen siitä ketä kukin rakastaa ja mitä haluaa. 7 v ja 5 v on meidän mukelot.

(nimet muutettu, eikä ole kyse sukulais-sedistä vaan me käytetään sanaa setä ihan muutenkin)
 
Ei perheessä, mutta lähipiirissä.

Ei olla käsitelty asiaa mitenkään. Lapsille on ihan pienestä asti ollut luonnollista se, että siinä missä äiti ja iskä asuvat yhdessä ja tykkäävät toisistaan, niin Lassi-setä asuu Olli-sedän kanssa ja he tykkäävät toisistaan. Ollaan juteltu (ei vain heihin liittyen, vaan yleisestikin) siitä että naimisiin voi mennä joko nainen tai mies, tai mies & mies, tai nainen & nainen, riippuen siitä ketä kukin rakastaa ja mitä haluaa. 7 v ja 5 v on meidän mukelot.
Näin varmaan meilläkin tulevaisuudessa mennään. Varmaan kannattaa odottaa että lapsi nostaa esiin kysymyksiä ja vasta sitten tuoda ne keskusteluun?
 
hipe
Ei perheessä, mutta lähipiirissä.

Ei olla käsitelty asiaa mitenkään. Lapsille on ihan pienestä asti ollut luonnollista se, että siinä missä äiti ja iskä asuvat yhdessä ja tykkäävät toisistaan, niin Lassi-setä asuu Olli-sedän kanssa ja he tykkäävät toisistaan. Ollaan juteltu (ei vain heihin liittyen, vaan yleisestikin) siitä että naimisiin voi mennä joko nainen tai mies, tai mies & mies, tai nainen & nainen, riippuen siitä ketä kukin rakastaa ja mitä haluaa. 7 v ja 5 v on meidän mukelot.

(nimet muutettu, eikä ole kyse sukulais-sedistä vaan me käytetään sanaa setä ihan muutenkin)
Juuri näin, ei siitä ressiä kannata ottaa, eikä ne lapset sitä ihmettele se on niille ihan normaalia jos aikuiset ei tee siitä numeroa.
 
bbfdfdbdf
Meidän perheessä mä olen homo ( eli lesbo ), eikä se mun lapsille mikään iso juttu ollut. Kerroin aikanaan kun itse tiedostin asian, että jos meidän perheeseen tulee joskus toinen aikuinen, niin se on sitten nainen, koska sitten mä tykkään siitä naisesta samalla tavalla kuin jotkut äidit tykkää niiden miehestä.
 
"Tavis"
Lapseni setä on homo ja naimisissa miehen kanssa. Asia on meillä täysin luonnollinen ja lapsikin tietää, että jotkut tykkää miehistä ja toiset naisista. Emme ole asiaa selittäneet sen kummemmin kuin muitakaan läheistemme parisuhteita tai perhekokoonpanoja. Kannattaa ehkä itse miettiä ajatuksensa valmiiksi ja tietoisesti olla siirtämättä mahdollisia ennakkoluulojaan lapselle. Jos meillä joskus tulee asiasta ihmettelyä, niin sitten vaan puhutaan taas läpi, että toiset tykkää miehistä ja toiset naisista. :)
 
"vieras"
Ei perheeseen, mutta lähipiiriin muuten. Lapsi pitää ihan normaalina että "Tiinalla" on tyttöystävä. Päiväkodissa oli tosin joutunut uskovaisen perheen lapsen kanssa oikein huutotappeluun kun olivat kiistelleet avioliitto-oikeusasioista.
 
Anatolialle
Ei perheessä, mutta lähipiirissä.

Ei olla käsitelty asiaa mitenkään. Lapsille on ihan pienestä asti ollut luonnollista se, että siinä missä äiti ja iskä asuvat yhdessä ja tykkäävät toisistaan, niin Lassi-setä asuu Olli-sedän kanssa ja he tykkäävät toisistaan. Ollaan juteltu (ei vain heihin liittyen, vaan yleisestikin) siitä että naimisiin voi mennä joko nainen tai mies, tai mies & mies, tai nainen & nainen, riippuen siitä ketä kukin rakastaa ja mitä haluaa. 7 v ja 5 v on meidän mukelot.

(nimet muutettu, eikä ole kyse sukulais-sedistä vaan me käytetään sanaa setä ihan muutenkin)
siis voiko naimisiin sanan varsinaisessa merkityksessä mennä mies & mies/nainen & nainen, kuten kirjoitat?
 
Meillä
mieheni täti (yli 60v.) on lesbo,kerroin tästä pojalleni,kun oli 11 tai 12v,niin ei ollut hänen mielestä mitenkään "ihmeellistä".Kerroin että xxx haluaa elää naisen kanssa.
 
Kiitokset vastauksista! Meille miehen kanssa tämä on ihan luonnollinen asia sellaisena haluamme sen lapsellekkin siirtää. Asia tuli vain mieleen kun luin tuota maajussille morsian ketjua ja tajusin että tämäkin keskustelu täytyy varmaan aikanaan käydä.
 
******
Kun lapsi ei vielä käsitä täysin seksuaalisuutta ja sen voimaa, suhteet ajatellaan enemmän vain ystävyytenä tai rakkautena. Kaverini kaksospojat sanoivat tässä yksi päivä sitten menevänsä joskus naimisiin :D kun eivät kuulemma halua ikinä asua yksin ja tytöt on tyhmiä. Eivät lapset osaa ihmetellä jos jotkut haluavat asua saman sukupuolen kanssa. KOrkeintaan voivat miettiä miten ne sitten saavat lapsia. Jos nyt edes lapsien tekemisestä tietävät.
 
"Vieras"
Minun perhepiiriini on koko muistini ajan kuulunut miespari. Sitä ei ole koskaan erikseen korostettu, eivätkä vanhempani siitä minulle puhuneet. Tavallaan tajusin vain pikku hiljaa, että he asuvat yhdessä koska ovat pariskunta.

Olen viettänyt heidän luonaan lapsesta asti paljon aikaa, joten minulle on muodostunut itsestäänselväksi, että homotkin viettävät ihan tavallista elämää, tiskaavat ja laittavat ruokaa, rakastavat ja riitelevät, matkustelevat ja käyvät töissä.

Siksi ihmisen homous on minulle lähinnä olankohautuksen arvoinen asia, kiinnitän siihen yhtä vähän huomiota kuin siihen, jos joku kertoo olevansa hetero. Toki olen surullinen, ettei tasa-arvo vieläkään ulotu kaikkiin ihmisiin samalla tavalla. Olen kuitenkin luottavainen tulevaisuuden suhteen.

Teidän lapsenne ovatkin avainasemassa siinä, millainen maailma tulee jatkossa olemaan homoseksuaaleille. Jos suhtaudutte homouteen luontevasti, ja kerrotte jos lapsi jotain kyselee, mutta ette asiaa ihmettele tai korosta, niin lapsi todennäköisesti ottaa asian sellaisena kuin se on.

Mitäpä sitä tuttua asiaa ihmettelemään.
 
"vieras"
Mun äidin eräs ystävä oli lesbo ja asui naisen kanssa, kun oltiin veljen kanssa pieniä. Oltiin usein hoidossa heillä. Kyllä me tavallaan tiedettiin että ovat lesboja, vaikkei koko käsitettä tunnettu. Ei kyselty mitään. Meidät on opetettu suvaitsevaisiksi.
Transu kyllä herätti ihmetystä kun joskus nähtiin Helsingin keskustassa sellaisen suutelevan miestä. Siitä äiti selitti että se on mies joka tykkää pukeutua naiseksi. Se selitys riitti meille.
 
"vieras"
Naapurissa asuu lesbopari ja heidän kanssaan asuu myös toisen tyttö. Eipä ole tarvinnut selittää mitään. "Kiialla" on vain kaksi äitiä ja sillä selvä. Jollain on isä ja äiti, jollain vain äiti, toisella vain isä jne... Lapset ei pidä sitä ihmeellisenä, se vain on niin. Siitä tulee luontevaa, eikä sitä tarvi kummastella.
 
londoner
Ei perheessä, mutta lapsen parhaalla kaverilla on kaksi isää. Ei ole sen kummempia kysellyt. Kerran sanonut, että hänkin haluaa kaksi isää. Isät on kuulemma äitejä hauskempia. Lupasin yrittää olla hauskempi. :D
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23568948]Mun äidin eräs ystävä oli lesbo ja asui naisen kanssa, kun oltiin veljen kanssa pieniä. Oltiin usein hoidossa heillä. Kyllä me tavallaan tiedettiin että ovat lesboja, vaikkei koko käsitettä tunnettu. Ei kyselty mitään. Meidät on opetettu suvaitsevaisiksi.
Transu kyllä herätti ihmetystä kun joskus nähtiin Helsingin keskustassa sellaisen suutelevan miestä. Siitä äiti selitti että se on mies joka tykkää pukeutua naiseksi. Se selitys riitti meille.[/QUOTE]

Ja ollaan uskovaisia. Meillä on äiti kasvattanut niin, että itse saadaan muodostaa omat mielipiteemme, äiti ei niihin ole vaikuttanut.
 
"vieras"
Pienet lapset ei osaa pitää jotain ihmistä poikkeavana, sen mielikuvan opettaa aikuiset.

Joskus puhuttiin kaverin kanssa, että ei me pienenä mietitty kuka on somali, kuka ruotsalainen, kuka mustalainen jne. Kaikki oli kavereita. Eikä ymmärretty miksi joku kaveri ei saanut leikkiä esim. mustalaisten kanssa kun ei meitä kielletty.
 

Yhteistyössä