Muita, joille tulossa köyhä joulu?

  • Viestiketjun aloittaja surkeus sentään
  • Ensimmäinen viesti
Meillä ei ole suurensuurta joulubudjettia. Olen ostellut lahjoja pitkin vuotta, aina kun jotain kivaa tulee superhalvalla vastaan (osa lahjoista on ostettu -70% ja alehinnoista puolet pois, yms).

Ennakointi. Sen varassa mä joulut joka vuosi rakennan, ja lapseni vaatetan/harrastusvälinein varustan. Ei mene kamalasti rahaa :)
 
"TonttuTorvinen"
En tarkoita nyt loukata ketään, mutta miten ihmeessä joulu tulee joka vuosi "yllätyksenä" joillekin?? Jos jo tammikuusta aloittaisi säästämään vaikka 10€/kk, niin sillä saisi jo jo lahjat ostettua edes lapsille... Ja kuten joku jo kirjoittikin, että syötävä on joka päivä, niin jos tekee ruoat itse, niin ei ne jouluruoat sen kalliimmiksi tule kuin tavallinen arkiruokakaan!!??

Josko vaikka ensi vuonna aloittaisitte säästämisen hyvissä ajoin, niin voisitte tarjota lapsillenne kivan joulun, kuulostaisiko pahalta??
 
ohhoh mikä röyhkeys
Alkuperäinen kirjoittaja surkeus sentään;22368130:
Muita, joille tulossa köyhä joulu? Olemme olelet työttöminä jonkin aikaa ja ei ole säästöjä. Lapsia kaksi, 6 ja 8v. Rahaa ei ole ostaa muille tänä vuonna lahjoja, vain omille lapsille. Jouluruuat saamme, sillä menemme sukulaisten luo. Paljonko teillä muilla on rahaa laittaa lahjoihin?
KÖYHIÄ????? Saatte ILMAISET RUUAT ja vittu vingutte täällä, ei jumalauta. Rahaa on ostaa omille lapsille lahjat no mitä te haluatte enää?????????????????+++
 
häh
[QUOTE="TonttuTorvinen";22368877]En tarkoita nyt loukata ketään, mutta miten ihmeessä joulu tulee joka vuosi "yllätyksenä" joillekin?? Jos jo tammikuusta aloittaisi säästämään vaikka 10€/kk, niin sillä saisi jo jo lahjat ostettua edes lapsille... Ja kuten joku jo kirjoittikin, että syötävä on joka päivä, niin jos tekee ruoat itse, niin ei ne jouluruoat sen kalliimmiksi tule kuin tavallinen arkiruokakaan!!??

Josko vaikka ensi vuonna aloittaisitte säästämisen hyvissä ajoin, niin voisitte tarjota lapsillenne kivan joulun, kuulostaisiko pahalta??[/QUOTE]

Jep, eli kiva joulu=paljon lahjoja....?
 
alkuperäinen
Niin voisihan sitä ennakoida ja säästää, mutta nyt ollaan makseltu tuota rästivuokraamme jo monta kuukautta pois tietyn erän kuussa ja joulukuussa maksetaan vähän isompi erä niin saadaan se hoidettua. Lasten lahjoihin on laittaa 200e yhteensä, mutta he eivät saa muualta lahjoja.Ehkä se sitten ei ole niin köyhää jonkun mielestä?
 
peesi
Alkuperäinen kirjoittaja ohhoh mikä röyhkeys;22368881:
KÖYHIÄ????? Saatte ILMAISET RUUAT ja vittu vingutte täällä, ei jumalauta. Rahaa on ostaa omille lapsille lahjat no mitä te haluatte enää?????????????????+++
hm. tuli sama mieleen aloituksesta. että joillakin on sitten tapana aina valitaa, että ollaan niin köyhiä ja kipeitä. jos saisi ilmaiset jouluruoat (eikä tulisi vastaavasti älyttömiä matkakuluja, eli matkaa sinne alle 50-100 km) ja lapsille olisi varaa ostaa lahjat, niin ei tulisi mieleen valittaa. nille sukulaislapsillehan voi tehdä itse vaikka virkaamalla tai kutomalla lapaset tai pehmot.
 
km
no tarviiko sitä olla niitä lahjoja monta ja tarviiko koko suku lahjoa?meillä ostetaan joululahjoja vain 1 lasta kohti ja aikuisille ei mitään.ei myöskään sukulaisille. eikä se oo meillä rahakysymys vaan valintakysymys. materia ei oo joulun tärkein asia.
 
km
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22368995:
Niin voisihan sitä ennakoida ja säästää, mutta nyt ollaan makseltu tuota rästivuokraamme jo monta kuukautta pois tietyn erän kuussa ja joulukuussa maksetaan vähän isompi erä niin saadaan se hoidettua. Lasten lahjoihin on laittaa 200e yhteensä, mutta he eivät saa muualta lahjoja.Ehkä se sitten ei ole niin köyhää jonkun mielestä?

me laitetaan lasten lahjoihin n sata euroa ja meillä on lapsia 3kpl. toihan kuulostaa ihan ruhtinaalliselta summalta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22368995:
Niin voisihan sitä ennakoida ja säästää, mutta nyt ollaan makseltu tuota rästivuokraamme jo monta kuukautta pois tietyn erän kuussa ja joulukuussa maksetaan vähän isompi erä niin saadaan se hoidettua.
Rästivuokraa? Jo monta kuukautta? Ja joulukuussa maksatte isomman erän? Vissiin aika monenkin kuun vuokrat olleet rästissä?

Juu, asia ei mitenkään mulle kuulu, ei todellakaan, ja on varmaan törkeää edes sanoa siitä mitään....mutta jos te olette olleet jonkin aikaa työttömiä, ja olette jo kuukausia maksaneet aikaansaamianne rästivuokria pois, niin lieneeköhän vika elämänhallinnan puutteessa eikä niinkään pienissä tuloissa?
 
"mä"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22368995:
Niin voisihan sitä ennakoida ja säästää, mutta nyt ollaan makseltu tuota rästivuokraamme jo monta kuukautta pois tietyn erän kuussa ja joulukuussa maksetaan vähän isompi erä niin saadaan se hoidettua. Lasten lahjoihin on laittaa 200e yhteensä, mutta he eivät saa muualta lahjoja.Ehkä se sitten ei ole niin köyhää jonkun mielestä?
200e on laittaa lasten lahjoihin + ruuat saatte ilmaseksi ja sä kehtaat ruikuttaa köyhää joulua? :eek: Ja vielä joulupuulahjoituksia olette vailla! Että pistää sapettamaan tämmöset!!!
 
"Mari"
Ihan hyvältä kuulostaa aloittajan joulu, joulun idea ei ole syytä lahjoja niin että rahat loppuu. Jouluruoka ja joulumieli ovat tärkeimmät :) Itse en ostanut viime vuonna lapselleni yhtään joululahjaa ja voi olla, etten tänäkään vuonna osta.
 
peesi
[QUOTE="mä";22369081]200e on laittaa lasten lahjoihin + ruuat saatte ilmaseksi ja sä kehtaat ruikuttaa köyhää joulua? :eek: Ja vielä joulupuulahjoituksia olette vailla! Että pistää sapettamaan tämmöset!!![/QUOTE]

peesi.
 
"höö"
meillekin tulee köyhä mutta ihana joulu, koko joulukuun ruokalahjabudjetti n.250, lapsia on 3 ja aikuisia 2, käymmr isovanhemmilla myös, haudoilla, jouluruokia on pienrsti, teen kotikaljaa, kynttilöitä, itse tehtyä paljon, lahjoja vähän, tunnelma tulee varmasti.
 
kyykyssä oon
ihan kohtuullisilta kuullostaa joulunne.
meillä lahjoihin ajateltu panostaa n. 150e ja lapsia on 7.
itse olen jo lahjoja väkertänyt ja kummilapsille ja sukulaisillekin teen itse pienet lahjat...
 
miellä
meillä ei ole rahasta puutetta,mutta ostamme omille lapsille yksi/lapsi ja max .25e/lahja
Siskon lapsille 10e/lapsi
Aikuisille teen leivonnaisia,saippuaa ja kynttilöitä lahjaksi.
eli meidän jouluun menee n.150e rahaa
mieheni ja minä emme osta toisille lahjoja!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ohhoh mikä röyhkeys;22368881:
KÖYHIÄ????? Saatte ILMAISET RUUAT ja vittu vingutte täällä, ei jumalauta. Rahaa on ostaa omille lapsille lahjat no mitä te haluatte enää?????????????????+++
Mulla tuli kieltämättä sama mieleen, että ei tuo minusta nyt köyhintä mahdollista ole, jos lapset kuitenkin saavat lahjoja ja pääsevät jouluruokaa syömään. Köyhyys, se on subjektiivista.
 
"vieras"
No kyllä kahdella sadalla saa vaikka mitä. Tietenkään ei kannata ostaa sitä kaikista kalleinta, vaan monta pientä jos hyvän joulun kriteeri on monta pakettia.
Kudo vaikka villasukkia muille lahjaksi, ei tuu kalliiks. tai ota kirppispöytä ja myy kaikki turhakkeet, saat rahaa jouluun.
Mut kaks sataa ei ole köyhä joulu.
Ja hyvä joulu ei ole sama kuin paljon lahjoja.
Mua itseasiassa suututti viime jouluna niin vietävästä, kun lapset sai varmaan 30-40 pakettia per nenä, eihän ne jaksanut innostua enää ekan viiden jälkeen niistä lopuista.
Joten tänä jouluna tiukka linja, ostamme molemmille itse 3 lahjaa, isovanhemmilta saavat 1 per nenä (tästä tulee tappelu) ja kummeiltaan yms. 3-5kpl. Eli kaiken järjen mukaan 8-10 pakettia/lapsi. Ihan tarpeeksi.
Ja tämä siksi, että kauhee ajatuskin totuttaa oma lapsensa tollaseen "ovista ja ikkunoista" meininkiin, kai ne oppiikin sit olemaan pettyneitä jos paketteja on alle sata...
 
"aapee"
Niin tuo rästivuokra kertyi isoksi, koska ei tajuttu heti hake toimeentulotukea kun jäätiin työttömiksi. Kukaan ei neuvonut. Joten jäi sitten rästiin vuokria kun ei tajuttu hakea. Mutta onneksi kohta ollaan pääsemässä eroon rästeistä:)Ja kyllä on ollut elämänhallinnan kanssa ongelmia, niitä tule helpolla kun asiat kaatuu niskaan. Mutta voiton puolella ollaan.
 
"aapee"
Miksi tuo joulupuulahjoitus kismittää? Kyllä sieltä saa muutkin samanlaiset perheet kuin me..ei diakoni varmaan muuten oisi ehdottanut sitä. Tietää tilanteemme ja sen että ollaan haettu ruoka-apua sieltä. Kun ollaan lyhennetty sitä samperin vuokraa.
 
jiki
[QUOTE="aapee";22369988]Mua kiinnostaisi tuo miten tehdään saippua ite?[/QUOTE]

samaa minä kyselen!! olis ihan huippu lahja lisäksi isovanhemmille, joille on tarkoitus painaa tyynyliinat, lapsen jalanjälkiä ja teksi "hyvää yötä mummi"
ja meillä tämmöiset lahjat ihan siksi että nuilla mummeilla jo on kaikkea!
 
Meillä on ihan tietoinen valinta, että lapset saavat vainyhdet lahjat vanhemmilta, saavat tosin isovanhemmilta ja tädeiltä myöskin, kuitenkin selvästi alle 10 lahjaa kumpikin.

Ruokiin on satsattu vaihtelevasti, täyden perusjouluaterian moneksi päiväksi saa ihan muutamalla kympillä, mutta tietysti jos laittaa ekstraa, rahaa saa menemään vaikka kuinka paljon.
Peesi. Mä kammoan tavarankiilto silmissään lahjojaan aukaisevia naperoita. Mä niin toivoisin, että lapset muistaisivat joulusta jotain muutakin kuin montako lahjaa tuli. Joululahjoista puhuminen on jostain syystä tällä palstalla klassikko. Monille varmaan tulee sellainen olo, että kaikki käyttävät lahjoihin rahaa tonneja tai ainakin satasia. Ja tammikuussa ryhdytään säästämään seuraavaa joulua varten. Hrrrr : /
 

Yhteistyössä