Muita, jotka suhtautuvat turkistarhaukseen myönteisesti?

Minusta turkistarhaus on elinkeino siinä missä autojen valmistus ja kampaajan työkin.

Eläinten olot eivät tällä hetkellä parhaat mahdiolliset, mutta uskoaksen paljon paremmat Suomessa, kuin monessa muussa maassa. Siksi sitä ei pitäisi kieltää Suomessa vaan kiinnittää eläinten oloihin enemmän huomiota ja antaa tarhaajille työrauha.

Kommentteja ja asiallista keskustelua, sekä puolesta että vastaan :)
 
"vieras"
Olen vastaan. Ei mene mun tajuntaan miten eläinrääkkäys voidaan antaa anteeksi sillä syyllä että se on jonkun "elinkeino". Jospa mäkin sit alan tarhaamaan kissoja, teurastamaan niitä sirkkerillä ja myyn niiden lihan kebabpaikoille, niin se on varmaan ihan fine kun vaan kutsun sitä "elinkeinoksi".

Sit kun niillä eläimillä on OIKEASTI asialliset olot ja ne lopetetaan inhimillisesti niin voidaan puhua asiasta. Joskin silti kyseenalaistan onko turkkien tuottaminen nykyään millään tapaa tarpeellista.

Eikä sekään mielestäni ole mikään oikeutus kohdella elävää elukkaa huonosti, koska jossain muualla kohdellaan "vielä huonommin". Siis, jos naapuri hakkaa kakaroitaan risunoksalla, niin onko sit vähän enemmän ok jos mä vaan annan omilleni korvatillikoita?
 
Minä vastustan turkistarhausta. Toki eläimet voivat täällä paremmin kuin Kiinassa, mutta silti huonosti. Mielestäni turkistarhauksen voisi asteittain lakkauttaa Suomesta kokonaan. En myöskään ymmärrä lainkaan ihmisiä, jotka pukeutuvat turkiksiin ihan vain ulkonäkö syistä. Eläinten nahkoja ja turkkeja voi käyttää vaatteiksi ja kulutustavaroiksi jos ne syntyvät ruuantuotannon sivutuotteena. Myöskin tuotantoeläinten kuten sikojen, oloissa on todella paljon parantamisen varaa ja siihen pitäisi panostaa myös. Itse olisin valmis maksamaan eettisemmin tuotetusta lihasta enemmän ja tämä olisi mahdollistakin lihansyöntiä vähentämällä.
 
"vieras"
Minä vastustan turkistarhausta. Toki eläimet voivat täällä paremmin kuin Kiinassa, mutta silti huonosti. Mielestäni turkistarhauksen voisi asteittain lakkauttaa Suomesta kokonaan. En myöskään ymmärrä lainkaan ihmisiä, jotka pukeutuvat turkiksiin ihan vain ulkonäkö syistä. Eläinten nahkoja ja turkkeja voi käyttää vaatteiksi ja kulutustavaroiksi jos ne syntyvät ruuantuotannon sivutuotteena. Myöskin tuotantoeläinten kuten sikojen, oloissa on todella paljon parantamisen varaa ja siihen pitäisi panostaa myös. Itse olisin valmis maksamaan eettisemmin tuotetusta lihasta enemmän ja tämä olisi mahdollistakin lihansyöntiä vähentämällä.
Hyvin kirjoitettu. Minä olen ihan samaa mieltä. Minä maksan jo hieman enemmän eettisesti tuotetusta lihasta (asun Yhdysvalloissa, ja täällä saa jo melkein kaikkea luomuna yms.). Se maistuukin paremmalle.
 
[QUOTE="vieras";27448973]Senkin voisi kieltää... turkisten rahtauksen suomeen ulkomailta[/QUOTE]


Tämä on kyllä totta.


Mutta miten se käytännössä tehtäisiin? Kun Euroopassa tavaran kulkeminen on aikalailla vapaata.
 
"vieras"
Tämä on kyllä totta.


Mutta miten se käytännössä tehtäisiin? Kun Euroopassa tavaran kulkeminen on aikalailla vapaata.
Monissa euroopan maassa turkistarhausta on jo rajoitettu, jopa kielletty. Myös esim. turkkien myyminen on joissain maissa kiellettyä. Että eiköhän se ihan mahdollista ole. Tarkempaa tietoa esim. täältä:

http://turkistarhatonsuomi.fi/pdf/muistio.pdf

(mm. eri maiden rajoitukset alkaen sivulta 4)
 
En vastusta, omistan kyllä yhden turkin. Tarhauksen kieltäminen aiheuttaisi harmaita hiuksia työttömyyden muodossa monelle eikä vain tarhaajille. Jos vaaditaan tarhauksen kieltämistä niin sitten pitäisi loppua myös kaikenlaisen tehotuotannon elintarviketuotannossa. Lämpimiä vaatteita saa nykyään vaikka mistä materiaalista, mutta miksi turkkien olemassaoloa ei silti voisi sallia? Pidän erittäin paljon eläimistä, mutta en niin paljon, että ottaisin niiden olojenparantamista elämäntehtäväkseni.
Vähän aikaa sitten ärsytti suuresti tämän kansalaisaloitteen uutisoiminen, koska inhottavan moni vastustaja inhimillistää eläimiä liki ihmisen tasolle ja mesotessaan eläintenoikeuksista pitävät jalassaan nahkakenkiä. Saa vastustaa asiaa, mutta ei vain siksi että se on niin muotia.
Tämän ko. kansalaisaloitteen vuoksi en aio enää jalallanikaan astua The Body Shopiin, koska siellä tämä aloite oli näkyvillä paikoilla esillä. En tue kauppaa joka tukee asiaa jota vastustan. Yksinkertaista.
 
  • Tykkää
Reactions: Apari
Siis muiden maiden olot olivat pointtina siksi, että jos se Suomessa kielletään, niitä aletaan tuoda ulkomailta. Ei sillä muuten ole väliä.
Suomen turkistarhoilla kasvatetaan siitoseläimiä mm. Kiinaan!!!
Eli turha puolustella suomen "parempia" oloja, kun täällä on kädet samassa paskassa.
Kiinasta tulee eurooppaan myös koiran- ja kissanturkkeja.

90% turkiksista menee kaiken lisäks SOMISTEIKSI esim. takkien hupunreunuksiin ym. turhaan.

Elinkeinona en hyväksy mitenkään. Maailmassa on muitakin ammatteja ja elinkeinoja kun eläinrääkkäys.
Jotkut ihmiset on olevinaan niin luomakunnan kuninkaita, että riviin vaan ja lopetus samalla tavalla kun tarhaeläimille...sähköä samaan aikaan suuhun ja perä-aukkoon.
 
En vastusta, omistan kyllä yhden turkin. Tarhauksen kieltäminen aiheuttaisi harmaita hiuksia työttömyyden muodossa monelle eikä vain tarhaajille. Jos vaaditaan tarhauksen kieltämistä niin sitten pitäisi loppua myös kaikenlaisen tehotuotannon elintarviketuotannossa. Lämpimiä vaatteita saa nykyään vaikka mistä materiaalista, mutta miksi turkkien olemassaoloa ei silti voisi sallia? Pidän erittäin paljon eläimistä, mutta en niin paljon, että ottaisin niiden olojenparantamista elämäntehtäväkseni.
Vähän aikaa sitten ärsytti suuresti tämän kansalaisaloitteen uutisoiminen, koska inhottavan moni vastustaja inhimillistää eläimiä liki ihmisen tasolle ja mesotessaan eläintenoikeuksista pitävät jalassaan nahkakenkiä. Saa vastustaa asiaa, mutta ei vain siksi että se on niin muotia.
Tämän ko. kansalaisaloitteen vuoksi en aio enää jalallanikaan astua The Body Shopiin, koska siellä tämä aloite oli näkyvillä paikoilla esillä. En tue kauppaa joka tukee asiaa jota vastustan. Yksinkertaista.
Tässä munkin tuntoni vielä paremmin ilmaistuna.
 
"vieras"
Hyi saatana! En hyväksy!

Ihmettelen miten yksikään lemmikinomistaja voisi edes harkita hyväksyvänsä turkistarhausta.
NIIN turhaa kärsimystä eläimille. Turhaa, niin turhaa.
 
Vastustan turkistarhausta. Eläinten olot ovat kamalat, eläimet ovat stressaantuneita koko pienen ikänsä. Kuin venäläisessä eläintarhassa asuisivat. Mutta olen nähnyt kiinan nylkemisvideon, suomen olot eivät ole mitään siihen verrattuna.

Sen sijaan kannatan esim. lampaiden ja lehmien taljojen hyötykäyttöä, ehdottomasti.
 
"hmmm"
En jaksa vauhkoontua siitä sen kummemin kuin elintarviketuotannosta tai mistään muustakaan teollisuudesta, kuten kaivostoiminnasta, aseteollisuudesta (suomi tuottaa aseita israelillla joka savustaa palestiinalaisia viemällä heiltä kaiken meidän salliessa), lääketeollisuudesta (joka dumppaa ja myy kalliilla köyhimmille maille)... kaikki mitä kaupasta saa ostaa ja kaikki mitä on, on teetetty epäeettisesti. Ei ole muuta. Ihminen on ahne paska, kaikki rikkaat ovat rikkaita vain koska käyttävät hyväkseen muita. Me länsimaissa olemme velkaa. Kaiken.

turkistarhaajat ovat ahneita paskoja mutta niiinhän me kaikki. en käytä turkkeja. Mutta tosi noloa olisi tehdä tällainen aloitus jossa puolustelee ahneutta koska se on elinkeino tai aiheuttaisi työttömyyttä kieltää jotain.
 
Toi Kiinassa kuvattu nylkemis-video on sarjassa hirveintä mitä oon nähny. En kylläkään pystyny kattoon ku pätkän. Jäi trauma.

Ne jotka ei oo sitä nähny, niin selvennykseksi, että videolla nyljetään kettuja elävänä ja eläimiä hakataan ja poljetaan maahan. Normaalia Kiinassa!
 
hmmmm
ihminen joka tekee tällaisen aloituksen, on samanarvoinen kuin minkki, hänet voisi mielestäni aivan hyvin nylkeä jotta minä saan kivan maton. tai ihmisen nahkaa voisi käyttää seinien eristeenä.
 

Yhteistyössä