Mulla on ällöä,punaista,halkeilevaa ihottumaa sormien välissä,mitä se on

  • Viestiketjun aloittaja spitaalinen
  • Ensimmäinen viesti
spitaalinen
ei ole sieni-ihottumaa koska sienilääkkeet ei auta. sormien välit punaiset, kirvelevät ja vähän kutiavat, iho halkeilee. tosi ikävän tuntuiset on kädet. aina paranee välillä ja alkaa taas uudestaan. enkä tiedä liittyykö tähän, mutta mulla on päivittäin nenä tukossa ollut jo kaaauan. välillä aukeaa mutta suurimmaksi osaksi on vähän tukkoista. mistä tuo ihottuma voi johtua? on ollut joka vuosi erityisesti talvisin.
 
ap
Ja ongelma on se että nuo välit on tavallaan todella kuivat mutta silti jotenkin "märkäisiä" että niihin ei tee mieli laittaa kovinkaan paljoa rasvaa. siis kiristävän kuivat mutta silti jotenkin ällöttävän "kosteat". mulla ei ole ollut atooppista ihoa muuten, joten ei kai se voi pelkästään sormissa olla? myös sormien rystyset kuivuu ja halkeilee. mikä puutostila voi oireilla noin?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja ongelma on se että nuo välit on tavallaan todella kuivat mutta silti jotenkin "märkäisiä" että niihin ei tee mieli laittaa kovinkaan paljoa rasvaa. siis kiristävän kuivat mutta silti jotenkin ällöttävän "kosteat". mulla ei ole ollut atooppista ihoa muuten, joten ei kai se voi pelkästään sormissa olla? myös sormien rystyset kuivuu ja halkeilee. mikä puutostila voi oireilla noin?
Kyllä mulla on atooppista ihottumaa pelkästään kämmenissä, ei muualla. Kortisoni ja perusvoiteet auttaa siihen, kannattaa kyllä rasvailla vaikka tuntuis kosteilta.

Katso että saat tarvittavat vitamiinit, erityisesti D-vitamiini ja kalaöljy olis hyviä.
 
memme
Mulla on ollut samanlaista. Vuoden päästä levisi kämmenpuolelle, jonne tuli pieni näppyjä. Yleislääkäri ei tiennyt mikä juttu kyseessä, määräsi vain keskivahvaa kortisonivoidetta käytettäväksi aina kahden viikon jaksoissa ja sitten vähintään kahden viikon tauko. Kuuri ilmeisesti uusittava aina kun ihottuma pahenee. Nyt mulla vasta eka kuuri menossa. Aiemminkin olen kortisonia pariin otteeseen käyttänyt, auttaa hetken ja sitten taas ollaan lähtöpisteessä. Hiivalääkitys ei mullakaan auttanut yhtään.
 
me too
hakeudu ihotautilääkäriin ja allergiatesteihin..allergioiksi epäile kaikkea mihin kosket ja mitä syöt..kannatttaa pitää vaaleita puuvillakäsineita ja muovikäsineitä, erityisesti kun kosket shamppooseen, tiskeihin.. Tarkkaile missä vaatteissa ja olosuhteissa ja mitä syötyäsi iho on huonoimmillaan? Esim. mitkä hanskat sopivat jne? Nikkeliä vetoketjuissa jne?
 
ieras
Mulla ihan samaa :( Tulee sellaista vesirakkulaa, joka kutisee ihan mielettömästi ja kun raavin ne aukeaa ja välillä halkeilee sormen päät jne. Odotan vaan, että toi nuorimmainen oppisi olemaan ilman vaippaa tai pääsis töihin ja käsiä ei tarttis pestä/kastaa 50 kertaa päivässä...
 
amma
Alkuperäinen kirjoittaja ieras:
Mulla ihan samaa :( Tulee sellaista vesirakkulaa, joka kutisee ihan mielettömästi ja kun raavin ne aukeaa ja välillä halkeilee sormen päät jne. Odotan vaan, että toi nuorimmainen oppisi olemaan ilman vaippaa tai pääsis töihin ja käsiä ei tarttis pestä/kastaa 50 kertaa päivässä...
kertakäyttö hanskat?
 
välikköongelma
Itselläni oireilevat vain sormet väliköt, ne punoittavat, hilseilevät ja niissä on haavaumia. Käteni myös ovat aina hikoilleet, mutta vain sormen väliköt ovat kuivat. Haavaumista vuotaa usein verta, yön aikana ne umpeutuvat sormien haralle laittaminen sattuu. Käsienpesu, saippuoiminen yms. kirvelee haavoja. Mistä olis kyse? : o
 
Mulle tulee sellasta rakkulaista kipeää, kutisevaa ja kirvelevää ja "märkää" ihottumaa mm. pyykinpesuaineesta jos käsittelen sitä ilman hanskoja, pienikin määrä käsille riittää.

Kuivaa, kirvelevää ja kutiavaa sormien väleihin tulee ihan vaan liiasta käsien pesusta, tai jos tiskaan vaikkapa ilman hanskoja. Kuivuutta vain.
 
"muutos"
Kun ensi pakkaset tuli, niin sama juttu ja sit, kun välil oli lämmintä ja kosteaa, parani ja nyt samana päivänä, kun pakkaset alkoi, niin taas... Oliiviöljy on lievittänyt ja pakohaavojen päälle olen laittanut laastaria. Eipä ollu viime talvena, mutta nyt on tullut lipsuttua ravitsemuksen suhteen. Sokerit, vehnäset jne. pois. Puutosta tämä on.
 
atopia
Mulla ihan samaa :( Tulee sellaista vesirakkulaa, joka kutisee ihan mielettömästi ja kun raavin ne aukeaa ja välillä halkeilee sormen päät jne. Odotan vaan, että toi nuorimmainen oppisi olemaan ilman vaippaa tai pääsis töihin ja käsiä ei tarttis pestä/kastaa 50 kertaa päivässä...
Sama täällä. Ensin iho kuivuu ja sitten tulee noita rakkuloita ja kutina on ihan hillitön. Ei pysty olemaan raapimatta ja kun rakkulat menee rikki niin myös iho aukeaa haavoille asti (joiden paraneminen kestää viikkoja). Auttaa jos pystyy olemaan raapimatta mutta vaikeaa se on. Mulla on tota ihottumaa pääasiassa sormissa, nivelien kohdalla. Pahimpina aikoina laitan aina Bebanthenia haavoihin, laastaria päälle ja aina käsien pesun jälkeen uudet voiteet ja laastarit. Myös kortisoni käytössä. Jos laittaa heti kun huomaa ihon olevan kuiva HTH-voidetta niin monesti auttaa hyvinkin.
 

Yhteistyössä