Mulla on sitkeä yskä ja kun yskin tulee lähes joka kerta oksennus! Miksi näin on ja mitä avuksi tähän?

  • Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti
"apua"
En yski kovinkaan usein, mutta silloin kun yskin, niin tilanne menee niin hankalaksi, että yskin niin kauan ja kovasti, että lopulta tulee oksennus. Tuntuu, että kurkussa/jossain henkitorvessa on jotain (limaa tms.) ja on pakko yskiä, eikä se helpota... En ole koskaan aikaisemmin tällä tavalla yskinyt + oksentanut... en vaikka olisi miten kova yskä ollut. Lisäksi olen huomannut, että ihan hampaiden pesukin aiheuttaa oksennusrefleksin, eikä tätäkään ole ennen ollut. Voiko raskaus jotenkin vaikuttaa tähän, sillä olen ainakin raskauden alusta asti (nyt rv 19) huomannut tuon hampaiden pesuun liittyvän oksentamisen. Onko lääkärireissun paikka vai ohimenevää...? Ärsyttää, kun ei voi edes yskiä rauhassa pelkäämättä oksennusta. Pitäiskö ottaa jotain yskänärsytystä lamaavaa yskänlääkettä, esim. Cocillanaa, vai vaan yskiä ja oksentaa?
 
"Mimmu"
Veikkaan että liittyy raskauteen. Mä oksensin usein hampaanpesun aikana silloin kun olin raskaana, oli nielu jotenkin erikoisen herkkä joten oksennusrefleksi tuli herkästi kun vähänkin valui jotain nieluun.
 
ap.
mulla oli viime syyskuussa noin ja mulla oli keuhkokuume niin pitkälle edennyt että olin viikon osastolla sairaalassa ja suonensisäisessä antibiootti tiputuksessa.
No keuhkokuumetta minä vähän itselläni epäilen/epäilin, mutta lääkäri ei suostu laittamaan röntgeniin ja toisaalta olo on nyt paljon parempi kuin aikaisemmin (kun oli vielä kuumetta ja kaikkea mahdollista)... on mulla kyllä Amoxin kuuri menossa, mutta en tiedä tehoaako se keuhkokuumeeseen... :/
 
mulla
oli juuri sitkeä limainen yskäkausi (kesti useamman viikon). Nokkakin oli täynnä sitkeää räkää (ei kuitenkaan mennyt poskionteloihin). Helpotti vasta kun ryömin lääkäriin ja sain hyvää yskänlääkettä ja riittävästi sairaslomaa.

Kuumetta ei ollut, eikä crp reagoinut. Eli oli vain tosi tosi sitkeää virusta. Tuo oksentelu yskimisen yhteydessä oli ikävää ja vei viikoksi ruokahalut kokonaan.
 
Mulla diagnosoitiin ensin Mykoplasma mutta sitten lääkäri epäili että se onkin hinkuyskää kun mä kans yskin ja oksensin ja keuhkot oli täynnä limaa mihin olin tukehtua. Mä sain antibioottikuurin kun epäili että se lima on kehittämässä mulle keuhkokuumetta ja sillä se sitten pikkuhiljaa laantui. Yhteensä melkein neljä viikkoa mä yskin, mulla oli jo kummastakin silmästä katkennut useampi verisuoni ja olin aika järkyn näköinen punasilmäinen hirviö. Enkä mäkään muuten oo vielä ikinä ennen joutunut oksentamaan aina kun yskänpuuska tuli, oli hyvin epämiellyttävä kokemus :x!
 

Yhteistyössä