Mummoäidit hei, minkälaisiin ongelmiin olette törmänneet?

  • Viestiketjun aloittaja mummoäiti :)
  • Ensimmäinen viesti
mummoäiti :)
Sain ekan lapsen kolmevitosena. Jo ekan kohdalla täytyi käydä värjäämässä hiukset ennen synnytystä, ettei joutuisi synnyttämään harmaahapsisena. Nyt kolmannen kohdalla ikänäkö on alkanut haitata niin, että piilarit päällä ei meinaa tarkasti nähdä enää vauvan kasvonpiirteitä läheltä. :D Olenkin sanonut, että neljättä lasta meille ei tule senkään vuoksi, etten näkisi enää syöttää häntä ilman lukulaseja.

Muuten on mennyt ihan hyvin, mitä nyt rahaa täytyy saada kerättyä sen verran, että lapset pääsevät sitten vanhempana terapiaan puimaan traumaattista kokemustaan vanhan äidin lapsina... :D :D :D
 
6xäiti
Minkä ikäisen mummoäiti olet saannut kolmennen lapsesi?
Itse sain kuuden eli kuopuksen 39 vuotiaana. Vieläkin tekisi mieli yhtä kääröä ja ikää jo kuitenkin 42v. Tunnen kyllä itseni ja tiedän, että jaksaisin vauvan kanssa, mutta moni muu asia mietityttää.
 
"aloittaja"
Itsellä on noita harmaita hiuksia joukossa (ikää 33v), mutta odotan vauvaa ja koen, että hiustenvärjäys olisi vaarallista sikiölle, joten mieskin saa kärsiä minusta hiukset haaleina.
Minäkin olin raskausajat hajusteetta, meikittä ja harmaahiuksisena kyseisestä syystä, mutta juuri ennen synnytystä kävin aina värjäämässä hiukseni. Pitäähän sitä kuvissa sentään näyttää hyvältä ja itse asiassa toisen lapsen kohdalla lähdin synnyttämään yllättäen kolmen tunnin sisällä kampaamosta lähdettyäni. Lapsi syntyi viitta vaille täysaikaisena, mutta pääasia oli, että äidin tukka oli hyvin. ;) :D
 
"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja 6xäiti;28348264:
Minkä ikäisen mummoäiti olet saannut kolmennen lapsesi?
Itse sain kuuden eli kuopuksen 39 vuotiaana. Vieläkin tekisi mieli yhtä kääröä ja ikää jo kuitenkin 42v. Tunnen kyllä itseni ja tiedän, että jaksaisin vauvan kanssa, mutta moni muu asia mietityttää.
Tämä mummoäiti sai kolmannen 40 vuotiaaa. Oli suunniteltu lapsi. Siskoni sai yllärin 42 vuotiaana ja eräs ystäväni sai suunnitellun lapsen 45 vuotiaana.

Itse en jaksamisen suhteen näe ikää esteenä, mutta toki lapsen terveys aina huolettaa. Minua kovin harmitti, kun en veriseulan hyvin tulosten takia päässyt tarkempiin tutkimuksiin. Veriseulahan on vain noin 80% varma. Mutta minulla, siskollani ja ystävälläni kaikilla oli hyvä tuuri ja meille syntyi terveet lapset. :)
 
Neljännen lapsen syntyessä olin 35v enkä pitänyt/pidä itseäni vielä mummona. Edes synnärillä en kokenut olevani vanha enkä muutenkaan koe eroa oman iän suhteen siihen kun sain esikoisen 28v ikäisenä.

Vaaleissa hiuksissa noita harmaita ei näy. Jätin värjäämisen odottamaan kunnes vauva syntyy (itseasiassa odottaa yhä vaikka lapsi on kohta 5kk).
 
"aloittaja"
Neljännen lapsen syntyessä olin 35v enkä pitänyt/pidä itseäni vielä mummona. Edes synnärillä en kokenut olevani vanha enkä muutenkaan koe eroa oman iän suhteen siihen kun sain esikoisen 28v ikäisenä.

Vaaleissa hiuksissa noita harmaita ei näy. Jätin värjäämisen odottamaan kunnes vauva syntyy (itseasiassa odottaa yhä vaikka lapsi on kohta 5kk).
Mutta ethän sinä mikään mummoäiti ollutkaan! Mummoäiti "arvonimen" saa virallisesti vasta kun on vanha ensisynnyttäjä, eli 35 tai yli ja (henkilökohtainen mielipide) mikäli seuraavat lapset syntyvät 40 -kymppisenä.

Minä siis olen kaikilla kriteereillä, sekä virallisilla että omilla, aito mummoäiti. :D
 
Mep
Mun mielestä "mummoäidit" on cooleja ;-) Elämänkokemusta + jonkinasteista varallisuutta hoitaa lapsensa löytyy, vakaat kotiolot.

Itse sain ainokaisen 33v. Valvominen oli jo kamalaa vrt. baarivalvomiset parikybäsenä....ei muuta valitettavaa. Oikea mieskin löytyi vasta 30v. joten vaikea oli aiemmin hankkiakaan lasta ;-)
 
"vieras"
Mun mielestä "mummoäidit" on cooleja ;-) Elämänkokemusta + jonkinasteista varallisuutta hoitaa lapsensa löytyy, vakaat kotiolot.

Itse sain ainokaisen 33v. Valvominen oli jo kamalaa vrt. baarivalvomiset parikybäsenä....ei muuta valitettavaa. Oikea mieskin löytyi vasta 30v. joten vaikea oli aiemmin hankkiakaan lasta ;-)
Älä huoli, sinullakin on vielä mahdollisuus tulla mummoäidiksi. ;)
 
Mep
[QUOTE="vieras";28348357]Älä huoli, sinullakin on vielä mahdollisuus tulla mummoäidiksi. ;)[/QUOTE]

Tihih...ei kestä pää eikä kunto enempää lapsia :-( Ja mukavuudenhaluinenkin olen jo.
 
oooppi
Mun vanhemmat oli vanhoja ja häpesin sitä lapsena, kun se ei todellakaan ollut tapana 80-90-luvulla. Mutta lapset häpeää tietyssä vaiheessa aina vanhempiaan jostain syystä. Mut saadessaan äiti 36v. ja isä 43v.
 
njköjk
Mä sain viimeisen lapseni 39-vuotiaana eikä mulla mitään ongelmia ole ollut. Eniten mua ihmetyttää että onko suurin osa porukasta jo harmaantunut tuossa iässä? Nyt olen 47 eikä mulla ole vielä yhtään harmaata vaikka en värjää hiuksia. Tumman ruskea on oma väri.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja mummoäiti :);28348232:
Sain ekan lapsen kolmevitosena. Jo ekan kohdalla täytyi käydä värjäämässä hiukset ennen synnytystä, ettei joutuisi synnyttämään harmaahapsisena. Nyt kolmannen kohdalla ikänäkö on alkanut haitata niin, että piilarit päällä ei meinaa tarkasti nähdä enää vauvan kasvonpiirteitä läheltä. :D Olenkin sanonut, että neljättä lasta meille ei tule senkään vuoksi, etten näkisi enää syöttää häntä ilman lukulaseja.

Muuten on mennyt ihan hyvin, mitä nyt rahaa täytyy saada kerättyä sen verran, että lapset pääsevät sitten vanhempana terapiaan puimaan traumaattista kokemustaan vanhan äidin lapsina... :D :D :D
Mitä hel....ä?? MUMMOÄIDIT? Huonoa huumoria.

Väitätkö tosissasi että 35v on liian vanha äidiksi? Tai mummoäiti?
Herää nyt todellisuuteen ja katso ympärillesi, nykyään suurin osa tuoreistä äideistä on yli kolmekymppisiä, monet ensisynnyttäjät nelikymppisiä.

Itse sain esikoisen 36v, ja se oli mainio ikä saada lapsi. Ei tarvinnut juosta baareissa, kun lapsi on pieni. Oli jo elämänkokemusta ja osasi nauttia äitiydestä.

P.s. Kolme lasta on ihan tarpeeksi, miksi pitäisi tehdä vielä neljäs?
Jos haluaa suurperheen, silloin ehkä kannattaa aloittaa se lastenteko kakskymppisenä?
 
"aloittaja"
Mun vanhemmat oli vanhoja ja häpesin sitä lapsena, kun se ei todellakaan ollut tapana 80-90-luvulla. Mutta lapset häpeää tietyssä vaiheessa aina vanhempiaan jostain syystä. Mut saadessaan äiti 36v. ja isä 43v.
Meillä mummoäitiys kulkee suvussa, eli itsekin olen viitta vaille mummoäidin lapsi. Itse häpesin samoin ikäloppuäitiäni, mutta samaan aikaan ystäväni häpesivät erinäisistä syistä omia äitejään. Yhden äiti oli juoppoäiti, toisen horoäiti, kolmannen läskiäiti. Ja nämä nimitykset olivat siis ystävieni nimityksiä äideilleen. Eli aina lapset, eteenkin tyttäret häpeävät äitejään, oli siihen sitten syytä tai ei.
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";28348402]Meillä mummoäitiys kulkee suvussa, eli itsekin olen viitta vaille mummoäidin lapsi. Itse häpesin samoin ikäloppuäitiäni, mutta samaan aikaan ystäväni häpesivät erinäisistä syistä omia äitejään. Yhden äiti oli juoppoäiti, toisen horoäiti, kolmannen läskiäiti. Ja nämä nimitykset olivat siis ystävieni nimityksiä äideilleen. Eli aina lapset, eteenkin tyttäret häpeävät äitejään, oli siihen sitten syytä tai ei.[/QUOTE]

Jos sinulla on 3 lasta, ja sait ensimmäisen kolmevitosena, olet nyt siis lähes 40?
Juttusi eivät kuulosta nelikymppisen jutuilta. Tätä aloitustakaan en oikein ymmärrä?

Etkö osaa pitää huolta itsestäsi, jos tunnet itsesi "mummoksi" jo nelikymppisenä?
Nelikymppinen nainenhan on parhaimmillaan.
Ellei sitten istu vain sohvalla ja mutustele sipsejä..
Treenaa itsesi kuntoon, niin olosi paranee etkä tunne oloasi niin vanhaksi?
Hiusten harmaantuminen on vain sivuseikka, pinnallisia ajatuksia sinulla kyllä, ei millään pahalla...
 
Popelo
Miekin sit lienen aito mummoäiti kun esikoinen on vasta tuloillaan ja ikää 37 vuotta. Aiemmin ei vaan löytynyt sitä sopivaa miestä, jonka kanssa olisi halunnut lapsia tehdä.
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";28348397]Mitä hel....ä?? MUMMOÄIDIT? Huonoa huumoria.

Väitätkö tosissasi että 35v on liian vanha äidiksi? Tai mummoäiti?
Herää nyt todellisuuteen ja katso ympärillesi, nykyään suurin osa tuoreistä äideistä on yli kolmekymppisiä, monet ensisynnyttäjät nelikymppisiä.

Itse sain esikoisen 36v, ja se oli mainio ikä saada lapsi. Ei tarvinnut juosta baareissa, kun lapsi on pieni. Oli jo elämänkokemusta ja osasi nauttia äitiydestä.

P.s. Kolme lasta on ihan tarpeeksi, miksi pitäisi tehdä vielä neljäs?
Jos haluaa suurperheen, silloin ehkä kannattaa aloittaa se lastenteko kakskymppisenä?[/QUOTE]

No virallisen määrityksen mukaan 35 vuotias ensisynnyttäjä on vanha. Näin minulle kerrottiin neuvolassa ja olen itsekin näin lukenut. Tuo toinen kriteerini on täysin itse keksitty, sillä koin kuopuksen raskausaikana elämäni ensimmäisen ikäkriisin. ;)

Ei tästä aloituksesta nyt suuttua kannata... Minä olen lapseni saanut harkitusti ja suunnitellusti, eli minustakin minun ikäni on ollut minulle juuri sopiva lasten saannille. Mutta kai sitä nyt voi itsestään hyväntahtoista huumoria heittää? Minä olen sinut ikäni kanssa, mutta voisiko olla, että sinulla se on ehkä hieman arka paikka?

Ja juu, ei tule neljättä lasta meille ei. Kolmaskin on lähinnä miehen vauvakuumeen perua. :D
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";28348434]No virallisen määrityksen mukaan 35 vuotias ensisynnyttäjä on vanha. Näin minulle kerrottiin neuvolassa ja olen itsekin näin lukenut. Tuo toinen kriteerini on täysin itse keksitty, sillä koin kuopuksen raskausaikana elämäni ensimmäisen ikäkriisin. ;)

Ei tästä aloituksesta nyt suuttua kannata... Minä olen lapseni saanut harkitusti ja suunnitellusti, eli minustakin minun ikäni on ollut minulle juuri sopiva lasten saannille. Mutta kai sitä nyt voi itsestään hyväntahtoista huumoria heittää? Minä olen sinut ikäni kanssa, mutta voisiko olla, että sinulla se on ehkä hieman arka paikka?

Ja juu, ei tule neljättä lasta meille ei. Kolmaskin on lähinnä miehen vauvakuumeen perua. :D[/QUOTE]

Mielestäni mummoäiti-nimitys on alentava naiselle, joka on parhaassa iässä lastensaannin kannalta ja muutenkin.
Jonkunlainen ikäkriisi sinulla tuntuu olevan.
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";28348420]Jos sinulla on 3 lasta, ja sait ensimmäisen kolmevitosena, olet nyt siis lähes 40?
Juttusi eivät kuulosta nelikymppisen jutuilta. Tätä aloitustakaan en oikein ymmärrä?

Etkö osaa pitää huolta itsestäsi, jos tunnet itsesi "mummoksi" jo nelikymppisenä?
Nelikymppinen nainenhan on parhaimmillaan.
Ellei sitten istu vain sohvalla ja mutustele sipsejä..
Treenaa itsesi kuntoon, niin olosi paranee etkä tunne oloasi niin vanhaksi?
Hiusten harmaantuminen on vain sivuseikka, pinnallisia ajatuksia sinulla kyllä, ei millään pahalla...[/QUOTE]

Olen nyt jo 41 vuotias. Ja pahoittelen mikäli juttujeni taso loukkaa sinua, minulla on huono tapa laskea leikkiä itsestäni. Aloitus oli tarkoitettu juuri sellaiseksi, hyväntahtoiseksi leikinlaskuksi omasta iästäni, joka tällä palstalla tuntuu niin ihmisiä välillä kauhistuttavan.
 
  • Tykkää
Reactions: Kurjenkello
"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja njköjk;28348395:
Mä sain viimeisen lapseni 39-vuotiaana eikä mulla mitään ongelmia ole ollut. Eniten mua ihmetyttää että onko suurin osa porukasta jo harmaantunut tuossa iässä? Nyt olen 47 eikä mulla ole vielä yhtään harmaata vaikka en värjää hiuksia. Tumman ruskea on oma väri.
Onnekas sinä! Minä harmaannuin jo 30 vuotiaana. :(
 
[QUOTE="aloittaja";28348326]Mutta ethän sinä mikään mummoäiti ollutkaan! Mummoäiti "arvonimen" saa virallisesti vasta kun on vanha ensisynnyttäjä, eli 35 tai yli ja (henkilökohtainen mielipide) mikäli seuraavat lapset syntyvät 40 -kymppisenä.

Minä siis olen kaikilla kriteereillä, sekä virallisilla että omilla, aito mummoäiti. :D[/QUOTE]

No huh, en ole mummoäiti! Tosin en itse itseäni sellaiseksi koekaan!
Ekan sain 20-vuotiaana, toisen 29-vuotiaana ja tuplat viittä vaille 40 vuotiaana!
 
[QUOTE="aloittaja";28348385]Oman kunnon ja terveyden ylläpito on muuten kyllä saanut lisäboostia siitä ajatuksesta, että koen olevani velkaa lapsilleni sen, että huolehdin terveydestäni. :)[/QUOTE]

Tää on kyllä munkin kohdalla niin totta! Siksipä nyt pyörinkin tatamilla, kunto pysyy kovana ja kropan hallintakin! Just eilen meitin treeneissä kävi pyörähtämässä yksi nyrkkeilijätyttö, oli ihan puhki, kun treenit on todella raskaat. Yrittää mahduttaa brassijutsun aikatauluunsa, kun haluaa kestävyyttään kohentaa. No, itse huomaan olevani parempikuntoinen kuin jotkut huomattavasti nuoremmat (tutuistani nyt vain puhun) äidit.
 
"aloittaja"
Tää on kyllä munkin kohdalla niin totta! Siksipä nyt pyörinkin tatamilla, kunto pysyy kovana ja kropan hallintakin! Just eilen meitin treeneissä kävi pyörähtämässä yksi nyrkkeilijätyttö, oli ihan puhki, kun treenit on todella raskaat. Yrittää mahduttaa brassijutsun aikatauluunsa, kun haluaa kestävyyttään kohentaa. No, itse huomaan olevani parempikuntoinen kuin jotkut huomattavasti nuoremmat (tutuistani nyt vain puhun) äidit.
Good for you! Minä olen vasta aloittanut, tai ollaan nyt kerrankin rehellisiä, aloittamassa oman kuntoiluni tehostamisen. Mutta motivaatiota löytyy, ehkä juuri tuon käsittelemättömän ikäkriisini takia... :D
 

Yhteistyössä