Mun koira puri mua :,( Auttakaa, miten tekisin toisin?

  • Viestiketjun aloittaja vierailijajh
  • Ensimmäinen viesti
vierailijajh
Mulla on kolme vuotias mäyräkoira ja sen lisäksi kaksi kultaistanoutajaa. Kultsien kanssa ei ole ikinä ollut ongelmia, ne ovat helposti koulutettavia. Ne ovat siis mäyristä nuorempia. Tämä mäyris on ollut jo pennusta saakka kova näykkimään. Se saatiin vihdoin loppumaan sen ollessa murrosiässä. Mäyris tottelee kyllä ja seuraa minua lenkillä jne, mutta ongelmana on tilanteet joissa se ei halua tehdä jotain ja se pitäisi "pakottaa". Tai jos sillä on jokin herkku tai kiva lelu, joka pitäisi ottaa pois. Silloin se paljastaa hampaat, murisee ja saattaa näykkäistä. Muuten on kiva ja rauhallinen koira.

Äsken vein kultsit ensin suihkuun. Nekään eivät tykkää suihkusta, mutta kannan ne sinne ja ne ovat ihan nätisti. Mäyris sukelsi luolapetiinsä "piiloon", eikä tullut kutsuttaessa. Menin sit hakemaan sitä. Ei tullut ulos kutsuttuna lainkaan, joten aloin ottamaan sitä käsillä sieltä ulos. Mäyris alkoi murisemaan ja sit kohta puri käteeni :,( Pelästyin tietty ja aloin huutaa sille, jolloin se puri uudelleen ja sukelsi takaisin petiin. Pureminen oli enemmän näykkäisy, eli hammas läpäisi ihon pinnan kahdesta kohtaa ja tuli vähän verta. Menin laittamaan laastarin, hain topparukkasta käteen ja menin hakemaan sitä uudelleen suihkuun. Hampaat näkyi ja murina kuului heti, joten koppasin petin "pussukaksi" ja vein siinä suihkukaappiin. Sit pesin ja suihkuttelin.

Tuollaisissa tilanteissa mäyris ilmeisesti kokee olonsa uhatuksi ja sit vielä itse hermostuin ja se pelästyi vielä enemmän. Mutta kuinka pitäisi toimia noissa tilanteissa? Mua vaan nyt itkettää tuo tapahtunut, pelästyin niin. Lelun ottamista olen harjoitellut olemalla vain paikallaan hiljaa, kun mäyris yrittää murista. Kun tarpeeksi pitkään olen, loppuu murina vähitellen ja voin taas lähestyä kädellä vähän lelua. Ja taas toistan paikallaanolon jos murina alkaa. Lelun saa takaisin kun murina loppuu ja tätä olen toistanut ja toistanut.
 
vierailija
Mulla on kolme vuotias mäyräkoira ja sen lisäksi kaksi kultaistanoutajaa. Kultsien kanssa ei ole ikinä ollut ongelmia, ne ovat helposti koulutettavia. Ne ovat siis mäyristä nuorempia. Tämä mäyris on ollut jo pennusta saakka kova näykkimään. Se saatiin vihdoin loppumaan sen ollessa murrosiässä. Mäyris tottelee kyllä ja seuraa minua lenkillä jne, mutta ongelmana on tilanteet joissa se ei halua tehdä jotain ja se pitäisi "pakottaa". Tai jos sillä on jokin herkku tai kiva lelu, joka pitäisi ottaa pois. Silloin se paljastaa hampaat, murisee ja saattaa näykkäistä. Muuten on kiva ja rauhallinen koira.

Äsken vein kultsit ensin suihkuun. Nekään eivät tykkää suihkusta, mutta kannan ne sinne ja ne ovat ihan nätisti. Mäyris sukelsi luolapetiinsä "piiloon", eikä tullut kutsuttaessa. Menin sit hakemaan sitä. Ei tullut ulos kutsuttuna lainkaan, joten aloin ottamaan sitä käsillä sieltä ulos. Mäyris alkoi murisemaan ja sit kohta puri käteeni :,( Pelästyin tietty ja aloin huutaa sille, jolloin se puri uudelleen ja sukelsi takaisin petiin. Pureminen oli enemmän näykkäisy, eli hammas läpäisi ihon pinnan kahdesta kohtaa ja tuli vähän verta. Menin laittamaan laastarin, hain topparukkasta käteen ja menin hakemaan sitä uudelleen suihkuun. Hampaat näkyi ja murina kuului heti, joten koppasin petin "pussukaksi" ja vein siinä suihkukaappiin. Sit pesin ja suihkuttelin.

Tuollaisissa tilanteissa mäyris ilmeisesti kokee olonsa uhatuksi ja sit vielä itse hermostuin ja se pelästyi vielä enemmän. Mutta kuinka pitäisi toimia noissa tilanteissa? Mua vaan nyt itkettää tuo tapahtunut, pelästyin niin. Lelun ottamista olen harjoitellut olemalla vain paikallaan hiljaa, kun mäyris yrittää murista. Kun tarpeeksi pitkään olen, loppuu murina vähitellen ja voin taas lähestyä kädellä vähän lelua. Ja taas toistan paikallaanolon jos murina alkaa. Lelun saa takaisin kun murina loppuu ja tätä olen toistanut ja toistanut.
Lopeta ainakin huutaminen! Ja sitten positiivinen vahvistaminen... Jos saisit sen itse tulemaan luoksesi ja silloin palkitset sen jotenkin. Niin että oivaltaisi itse että kivempi näin..Pakottaminen ja huutaminen ei kyllä ainakaan helpota tilannetta
 
vierailija
Mulla on kolme vuotias mäyräkoira ja sen lisäksi kaksi kultaistanoutajaa. Kultsien kanssa ei ole ikinä ollut ongelmia, ne ovat helposti koulutettavia. Ne ovat siis mäyristä nuorempia. Tämä mäyris on ollut jo pennusta saakka kova näykkimään. Se saatiin vihdoin loppumaan sen ollessa murrosiässä. Mäyris tottelee kyllä ja seuraa minua lenkillä jne, mutta ongelmana on tilanteet joissa se ei halua tehdä jotain ja se pitäisi "pakottaa". Tai jos sillä on jokin herkku tai kiva lelu, joka pitäisi ottaa pois. Silloin se paljastaa hampaat, murisee ja saattaa näykkäistä. Muuten on kiva ja rauhallinen koira.

Äsken vein kultsit ensin suihkuun. Nekään eivät tykkää suihkusta, mutta kannan ne sinne ja ne ovat ihan nätisti. Mäyris sukelsi luolapetiinsä "piiloon", eikä tullut kutsuttaessa. Menin sit hakemaan sitä. Ei tullut ulos kutsuttuna lainkaan, joten aloin ottamaan sitä käsillä sieltä ulos. Mäyris alkoi murisemaan ja sit kohta puri käteeni :,( Pelästyin tietty ja aloin huutaa sille, jolloin se puri uudelleen ja sukelsi takaisin petiin. Pureminen oli enemmän näykkäisy, eli hammas läpäisi ihon pinnan kahdesta kohtaa ja tuli vähän verta. Menin laittamaan laastarin, hain topparukkasta käteen ja menin hakemaan sitä uudelleen suihkuun. Hampaat näkyi ja murina kuului heti, joten koppasin petin "pussukaksi" ja vein siinä suihkukaappiin. Sit pesin ja suihkuttelin.

Tuollaisissa tilanteissa mäyris ilmeisesti kokee olonsa uhatuksi ja sit vielä itse hermostuin ja se pelästyi vielä enemmän. Mutta kuinka pitäisi toimia noissa tilanteissa? Mua vaan nyt itkettää tuo tapahtunut, pelästyin niin. Lelun ottamista olen harjoitellut olemalla vain paikallaan hiljaa, kun mäyris yrittää murista. Kun tarpeeksi pitkään olen, loppuu murina vähitellen ja voin taas lähestyä kädellä vähän lelua. Ja taas toistan paikallaanolon jos murina alkaa. Lelun saa takaisin kun murina loppuu ja tätä olen toistanut ja toistanut.
Sinuna olisin tiputtanut koiran heti kopasta lattialle, ottanut hihnan ja lähtenyt kohti suihkua. Koita tässä tilanteessa palkitsevaa menetelmää. Eli aina kun mäyris edes lähestyy tai astuu suihkutilan ovea kohti annat sille pienen herkun ja rauhallisesti yllytät ja innostutat jatkamaan. Kun on jo suihkun puolella olet lähes voittanut. Päästä vetta ensin ihan hitaasti koiran vieressä ja kastele sitä kämmeneen otetulla vedellä hiljalleen.
Anna herkkua sitä mukaan kun koira pysyy rauhallisena. Lopulta lisää veden juoksua ja suihkuta lopulta koira RAUHALLISESTI. Muista pitää hihna löysällä ellei potilas koita karata :D Kehu hirveästi ja tee suihkuttelusta mukava hetki sinulle ja koiralle.

Koira selvösti pelkää tai inhoaa suihkua. En kannata yleensä herkuttamista mutta ietyissä tilanteissa kuten tämäntyyppisissä koulutuksissa se on melkein ehdoton, kun koira saa jotain mielekästä ihnottavan asian tapahtuessa se sekoittaa sen mielekkään olon siihen itse suihkuun lopulta.

Vähitellen sitten voit jätää herkut. Mutta palkita se kannattaa aina suihkun jälkeen sitten :)
 
vierailija
Adoption aikuisen koiran ja edellinen omistaja väitti käytöshäiriöiseks. 2 vko mulla ja entinen karkailija pysty olee irti ja tuli kutsusta luokse. N. vuos harjoteltiin super hyvien herkkujen luovuttamista, 3-vuotta meni saada se luottamaan kynsien leikkaamiseen ja nyt yli 6-vuotta myöhemmin enää ei ole traumaa korvatipoista. En tiedä mitä edellisessä kodissa oli tapahtunu, mutta mulla on nyt maailman luotettavin ja ihanin seniori koira kotona, joka kaipasi vaan johtajaa elämäänsä. Monta tuijotus batlea ja kehonkielellä kukkoilua mahtui ensimmäisiin yhteisiin vuosiimme <3 Tää koira on opettanu Mua ihan yhtäpaljon kuin mä sitä.
 
Meillä koira ja lapsi, toinen tulossa. Koira rakastaa lastamme vaikka on ollut talossa ennen lasta ja saakin vähemmän huomiota kuin ennen lasta.
Minoon aina ollu sitä mieltä et koira helpompi kasvattaa kun lapset.. ja onkin :)
Noo, mun lapset ei ole vielä olleet murrosiässä joten pidän vielä niitä helpompana kasvattaa kuin koiria. :D

Tai jotenkin mä kestän sen jos lapsi meinaa kiukuspäissään lyödä mua (en anna lyödä) kuin että jollain rotikalla napsahtaa päässä, ja se syöksyy jonkun kurkkuun kiinni.
"Emäntäni Echo opetti että tuo naapurin mummo ei uhkaa emäntääni. Se ei uhkaa. Se ei uhkaa mut parempi silti olla tarkkana. Hmmmm..... nyt se otti veitsen (leikkaa tiikerikakkua)....rräyhh, uhkaako tuo mummo sillä emäntääni?"
 
Pitää vain opettaa koiralle, kuka on pomo. Takavarikoit tarkoituksella useampana päivänä peräkkäin puruleluja sun muita ja koira niskasta pitäen maahan jos näkyy minkäänsortin uhittelua. Rukkaset käteen jos puremat pelottavat. Ja ainahan voi itse puraista takaisin, niin koiralauman johtajakin tekisi.
 

Yhteistyössä