Mun mielestä on kauheen surullista, jos vanhemmat ei tarjoa lapselleen OLLENKAAN JOULUA... :(

Ja heti alkuunsa sanon, että tiedän kyllä ettei kaikissa perheissä joulua vietetä esimerkiksi uskonnollisista syistä.

Mutta että jätetään koko joulu laittamatta sen takia, että itseä ei huvita tai kiinnosta. :( Lapset kuitenkin sitä odottaa (siis tässä perheessä tiedän odottavan). Tiedän senkin, että jotkut laittaa joulua hulluna (kuten mä), ja jotkut taas sit hyvin pienimuotosesti, vähän jouluruokaa ja vähän koristetta, ja se on ihan ok, en sano sitä et tarttis kuukausitolkulla valmistella ja laittaa, mut eikö se ois niinkun vanhempien tehtävä edes vähän tämmöstä isompaa juhlaa tarjota lapsillekin... Vai johtuuks mun haikeus vaan siitä kun ite tykkään joulusta niin hirveesti, samoin meidän lapset. :D

Meillä vaan on naapurissa tämmönen perhe. Niiden neljä lasta on meillä joulua fiilistellyt, leivottiin pipareita, koristeltiin tänään kuusi. Ja vanhin lapsi puhu, et olis kiva kun kotonakin olis joulu... :(

Mitä syitä siihen on, ettei ollenkaan, edes lasten takia viitsiä panostaa jouluun, edes pikkaisen? Ymmärrän rahalliset syyt, terveys- ym syyt, mut sillonkin yleensä vähän laitetaan...

No, kuhan pohdin, kun jotenkin kovin paha mieli näiden lasten takia... :(
 
kolmen lapsen kotiäiti
Ihan samoilla linjoilla oon.... kyllä ne lapset joulun tarvii!
Toisaalta ihan oikeesti mun on vaikee kuvitella että sellaisia vanhempia ees ois jotka eivät haluis lapsillee joulua laittaa. Siis tällä en väitä ettäkö ei ap:n kertoman kaltaista tilannetta voisi olla, vaan se tuntuu niin uskomattomalta.
 
Jokasessa kodissa tavallaan.
Lapsille voi kertoa että me teemme näin ja niinkuin oot huomannut niin naapuri tekee toisin.
Kyllä mäkin odottelin koko lapsuuteni (-80 luvun) et meillekin hommattais VHS videot niinku kavereilla mutta ei, mun vanhemmat piti niitä turhina.
 
"Heluna"
No mun lapsuudessani ei juhlittu joulua, koska vanhempani olivat kuuluivat jehoviin. Yleensähän aikuiset luulee, ettei lapsi osaa kaivata joulua jos ei sitä vietetä. Kyllähän se joulu nyt tulee esiin ihan joka paikassa. Vaikka sitten kaupoissa jos ei muualla. Mua lapsena harmitti tosi kovaa, kun ei vietetty joulua. Mä muistan joskus ala-asteella kun itkin tosi kauan, kun en saanut osallistua meidän luokan joulujuhlanäytelmään ja olisin niin halunnut. Tottakai se musta tuntui pahalta, kun joulun jälkeen muut kertoivat lahjoistaan ja joulustaan ja meidän jouluaatto ei eronnut normaalista koti-illasta mitenkään.

Nyt aikuisena mulla on sitten mennyt kaikki överiksi. Mulla kai on joku pieni "trauma" kun en lapsena saanut viettää joulua. Meillä on täysi joulu kotona jo marraskuun lopussa ja mun joulun laittaminen on tyyliin jenkkimeininkiä. Lapset saa kukin oikeasti multa varmaan 20 lahjaa. Ostan kaiken mitä pyytävät ja vielä paljon muutakin. Paikkaan kai sitä, etten itse pienenä saanut lahjoja.

Varmasti on perheitä, joissa lapsillekin on ihan ok ettei joulua vietetä. Tämä vain mun näkemys.
 
"moi"
eikö niillä siis millään tavalla vietetä joulua? sähän voisit pyytää vaikka ne illallisetlle ja jaatte yhet lahjat. sitten myöhemmin kun ovat lähteneet jaatte loput lapsillenne.
kaikille tulee joulumieli
tuskimpa vanhemmatkaan laittais pahakseen jos pääsee valmiiseen pöytään
mitä tietää jos vanhemmat on masentuneita väsyneitä sitä ei näe päälleppäin mitä pään sisällä on
 
kolmen lapsen kotiäiti
Jokasessa kodissa tavallaan.
Lapsille voi kertoa että me teemme näin ja niinkuin oot huomannut niin naapuri tekee toisin.
Kyllä mäkin odottelin koko lapsuuteni (-80 luvun) et meillekin hommattais VHS videot niinku kavereilla mutta ei, mun vanhemmat piti niitä turhina.
Niin tietenkin joulu on joka kodissa oman näköisensä, mutta että ei Joulua lainkaan...
Ja VHS on Joulu on musta vähän eri sarjaan kuuluvaa kamaa.
 
Jokasessa kodissa tavallaan.
Lapsille voi kertoa että me teemme näin ja niinkuin oot huomannut niin naapuri tekee toisin.
Kyllä mäkin odottelin koko lapsuuteni (-80 luvun) et meillekin hommattais VHS videot niinku kavereilla mutta ei, mun vanhemmat piti niitä turhina.
Mut se on mun mielestä vähän eri asia, eihän sitä kaikkee materiaa tartte hankkia mitä muilla on, vaikka lapset kinuais. Joulu vaan on niin paljon muutakin kun sitä pelkkää ostamista ja tavaraa. Ja siihen liittyy niin paljon kaikkee kivaa tekemistä mitä vois tehdä lasten kans yhdessä, ei se joulu ookkaan sitä mitä ostetaan...
 
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="moi";25255613]eikö niillä siis millään tavalla vietetä joulua? sähän voisit pyytää vaikka ne illallisetlle ja jaatte yhet lahjat. sitten myöhemmin kun ovat lähteneet jaatte loput lapsillenne.
kaikille tulee joulumieli
tuskimpa vanhemmatkaan laittais pahakseen jos pääsee valmiiseen pöytään
mitä tietää jos vanhemmat on masentuneita väsyneitä sitä ei näe päälleppäin mitä pään sisällä on[/QUOTE]

Minua tuollainen käännyttäminen loukkaisi. "No katsokaa nyt, kuinka ihania ihmisiä olemme, kun annamme lahjoje teidänkin lapsillenne, että voivat raivota kotona, kun eivät siellä saa mitään..."
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen lapsen kotiäiti;25255597:
Ihan samoilla linjoilla oon.... kyllä ne lapset joulun tarvii!
Toisaalta ihan oikeesti mun on vaikee kuvitella että sellaisia vanhempia ees ois jotka eivät haluis lapsillee joulua laittaa. Siis tällä en väitä ettäkö ei ap:n kertoman kaltaista tilannetta voisi olla, vaan se tuntuu niin uskomattomalta.
Joo tää on ihan totista totta, ja joka vuosi sama homma, nyt lasten ollessa jo hiukan isompia, se vaan korostuu enemmän, et lapset haluais joulun kotiin... :(
 
"vieras"
Meilläkään ei lapsuudessani vietetty joulua uskonnollisista syistä. Joka vuosi kaipasin joulua. Tottakai kaipasin, koska kaverit siitä puhuivat. Olisin niin halunnut kirjoittaa pukille, laittaa kynttilöitä ja saada joulukalenterin.
Kuulumme edelleen tähän uskonnolliseen yhteisöön, mutta vietämme joulua vähän salaa. Eli meillä on joulukuusi, yksi sähkökynttelikkö ja lasten tekemiä koristeita joulupiirustuksia sielä täälä. Kuusen laitamme myös. Leivotaan pipareita ja kuunnellaa joulumusiikkia ja luetaan jopa jouluevankeljumi! Aattona meillä syödään jouluruoka.
Pukki meillä ei käy, mutta lapset saavat pari lahjaa ja ostetaan iso kasa karkkia aatoksi.
 
[QUOTE="moi";25255613]eikö niillä siis millään tavalla vietetä joulua? sähän voisit pyytää vaikka ne illallisetlle ja jaatte yhet lahjat. sitten myöhemmin kun ovat lähteneet jaatte loput lapsillenne.
kaikille tulee joulumieli
tuskimpa vanhemmatkaan laittais pahakseen jos pääsee valmiiseen pöytään
mitä tietää jos vanhemmat on masentuneita väsyneitä sitä ei näe päälleppäin mitä pään sisällä on[/QUOTE]

No meille tulee jouluna paljon porukkaa, siihen ei ikävä kyllä naapurin porukka oikeen sovi, haluan kuitenkin niiden läheisimpien kanssa viettää sen joulun. Näin joulun alla otan naapurinkin lapset meille puuhailemaan, mutta joulu on meillä perhejuhla. Ja jos he eivät joulua vietä, niin en "tuputtamaankaan" ala, siis niille vanhemmille...

Mistään masentuneisuudesta tms tuskin on kyse, kuitenkin sen verran hyvin heidät tunnen, että näkyisi se varmasti muussakin. Mutta kun ei vaan kuulemma kiinnosta laittaa joulua, ja kun ei itse (tämä rouva) jouluruuisatakaan tykkää, niin miksi sitten mitään muutakaan laittaisi... Mut lapset ainakin tuntuu tykkäävän piparkakuista, ja ennenkaikkee niiden tekemisestä. :)
 
JONSERED Karhunkantaja
Meillä vietetään hanukaa ja joulua mutta minulle tärkein kaikista joulun lisäksi on Rosh Hashanah :)
Minä kohteliaasti juhlin ihan juhlimisen ilosta sitä samaa, kuin ympäröivä populaatiokin. Jos sille päälle satun. :D

Mutta en ymmärrä, miksi juuri joulun viettämistä pidetään jonkin sortin kansalaisvelvollisuutena? Kun se ei vain kosketa kaikkia. Ja jos se ei kosketa, on turha sitä teeskennelläkään.
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt
"JTA"
Me emme mieheni kanssa haluaisi viettää joulua. Olemme joka vuosi antaneen mennä vähän lasten mukaan. Ei emme laita ennemmin mitään/tee mitään jouluun liittyvää, ellei joku lapsi ala puhua. Joulukuun alussa muksut vinkui sitten joulukalentereita ja ne sai. Tyttö halusi jouluvalot huoneeseensa ja poika kuulemma pukkikoristeita ja kumpikin sai mummon varastoista niitä. Jotakin lasten joulupiirustuksia olen laittanut esiin. Poika on vielä niin pieni, että hössöttää tontuista ja olen antanut hössöttää.
Itse ottivat esiin joululahjat ja sovittiin, että kumpikin voi toivoa yhden isomman ja pari pienempää ja nämä saavat.
Jouluna syödään vähän hienommin kynttilän valossa ja lapset saa mässätä herkkuja normaalia enemmän.
 
"eee"
Eivät kaikki lapset sitä joulua kuitenkaan kaipaa, muistetaan nyt sekin - mun veljeäni ei ainakaan koskaan olis voinut vähempää kiinnostaa mikään pipareitten leivonta, joulukoristeet tai kuusen koristelu. Niin me ollaan erilaisia ihmisiä :)
 
kolmen lapsen kotiäiti
[QUOTE="JTA";25255676]Me emme mieheni kanssa haluaisi viettää joulua. Olemme joka vuosi antaneen mennä vähän lasten mukaan. Ei emme laita ennemmin mitään/tee mitään jouluun liittyvää, ellei joku lapsi ala puhua. Joulukuun alussa muksut vinkui sitten joulukalentereita ja ne sai. Tyttö halusi jouluvalot huoneeseensa ja poika kuulemma pukkikoristeita ja kumpikin sai mummon varastoista niitä. Jotakin lasten joulupiirustuksia olen laittanut esiin. Poika on vielä niin pieni, että hössöttää tontuista ja olen antanut hössöttää.
Itse ottivat esiin joululahjat ja sovittiin, että kumpikin voi toivoa yhden isomman ja pari pienempää ja nämä saavat.
Jouluna syödään vähän hienommin kynttilän valossa ja lapset saa mässätä herkkuja normaalia enemmän.[/QUOTE]

Eli joulu voi olla hyvinkin erilainen, mutta joulu kumminkin.
 
Mut se on mun mielestä vähän eri asia, eihän sitä kaikkee materiaa tartte hankkia mitä muilla on, vaikka lapset kinuais. Joulu vaan on niin paljon muutakin kun sitä pelkkää ostamista ja tavaraa. Ja siihen liittyy niin paljon kaikkee kivaa tekemistä mitä vois tehdä lasten kans yhdessä, ei se joulu ookkaan sitä mitä ostetaan...
No niinpä. SUN mielestä Joulu on niin mahtavaa aikaa ja siksi sen pitäs olla sitä kaikille?
Tiedän monia ei niin jouluihmisiä; lukeudun heihin itsekin.
En tiedä mitä lapset mahdollisesti kylässä puhuvat odotuksistaan Joulua kohtaan, mutta ainakaan nuo eivät kotona ole sanallakaan toivoneet yhtään enempää joulumeininkiä.
Mutta kyllä me kerran pipareita leivotaan ( ollaan jo leivottu ) ja kuusi koristellaan. Mutta siinäpä ne enimmät.
 
"vieras"
En viettänyt joulua ensimmäisinä 14-vuotena. Sen jälkeen vietin joulua vähän kuin yksikseen. Luin aattona jouluevankeljumin itse ja ostin itse kynttelikön ikkunaan ja askaretlin tonttuja. Ostin aatoksi itselleni suklaata. Siitä eteenpäin olen jollain tavalla viettänyt joulua.
Mulle joulu on todella tärkeä. Muhun lapsena sattui kovasti kun emme viettäneet joulua. Pyysin usein vanhemmiltani, että voitaisiko edes jotain. Mutta ei niin ei. Se oli kauheaa. Tämä on vain mun kokemusta ja tunnen kyllä ihmisiä jotka eivät ole koskaan viettäneet joulua ja se on ollut heille ihan ok.
 
JONSERED Karhunkantaja
Ihan oikeasti lapsia kiinnostaa joulussa mahdolliset lahjat. Eipä juuri muu. Ja jos olemme Aasiassa, lapsia ei kiinnosta joulu, vaan uusi vuosi. Ja kiinalainen uusi vuosi.

Miksikö?
Silloin saa lahjoja.
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt ja as if
No niinpä. SUN mielestä Joulu on niin mahtavaa aikaa ja siksi sen pitäs olla sitä kaikille?
Tiedän monia ei niin jouluihmisiä; lukeudun heihin itsekin.
En tiedä mitä lapset mahdollisesti kylässä puhuvat odotuksistaan Joulua kohtaan, mutta ainakaan nuo eivät kotona ole sanallakaan toivoneet yhtään enempää joulumeininkiä.
Mutta kyllä me kerran pipareita leivotaan ( ollaan jo leivottu ) ja kuusi koristellaan. Mutta siinäpä ne enimmät.
No, joulu on mun ja MONEN mielestä mahtavaa aikaa, myös näiden LASTEN, jotka eivät joulua saa, kun ei vanhemmat viitsi laittaa. Jos lapsillakin olis hälläväliä asenne joulua kohtaan, niin eihän se mulle kuuluis. Mut paha mieli niiden lasten takia, ei sen takia, et mä haluan et naapurikin laittaa joulua koska mä oon joulufani! :D

Ja tossa sun lainaamassa tekstissähän sanoin et mun mielestä on vähän eri verrata joulua ja VHS:ää. En sanonu et mun mielestä kaikkien pitäs juhlia joulua näyttävästi ja isosti sen takia kun mäkin juhlin... Päinvastoin, sanoin jo moneen kertaan et ihmiset viettää joulua eri tavoin, joku isosti, toinen pienesti, mut eikö vanhempien ois kohtuullista tarjota edes jonkinlainen joulu lapsilleen, jos lapset sitä kovasti haluavat, eikä syynä ole jouluttomuuteen mikään muu kuin se ettei jaksa/viitsi...
 
VHS
Jokasessa kodissa tavallaan.
Lapsille voi kertoa että me teemme näin ja niinkuin oot huomannut niin naapuri tekee toisin.
Kyllä mäkin odottelin koko lapsuuteni (-80 luvun) et meillekin hommattais VHS videot niinku kavereilla mutta ei, mun vanhemmat piti niitä turhina.
Asian vierestä menee mutta pakko kommentoida. Nämä VHS videot on ollut minunkin lapsuuden joulutoive monta vuotta mutta en saanu ni en saanu! Hö, äiskä piti niitä täysin turhakkeina eikä omista vieläkään mitään tallentavaa aparaattia =) Iloa jouluun itse kullekin vittotavasta piittaamatta.
 
Ihan oikeasti lapsia kiinnostaa joulussa mahdolliset lahjat. Eipä juuri muu. Ja jos olemme Aasiassa, lapsia ei kiinnosta joulu, vaan uusi vuosi. Ja kiinalainen uusi vuosi.

Miksikö?
Silloin saa lahjoja.
Ei meillä ainakaan naapurin lapset ole puhuneet lahjoista sanallakaan, vaan sanoneet et olis kiva tehdä näitä juttuja kotonakin. Omat lapset odottavat lahjojen ohella joululta paljon muutakin. Että ei kaikkia lapsia ole opetettu odottamaan vain lahjoja. :)
 
Minä kohteliaasti juhlin ihan juhlimisen ilosta sitä samaa, kuin ympäröivä populaatiokin. Jos sille päälle satun. :D

Mutta en ymmärrä, miksi juuri joulun viettämistä pidetään jonkin sortin kansalaisvelvollisuutena? Kun se ei vain kosketa kaikkia. Ja jos se ei kosketa, on turha sitä teeskennelläkään.
kyllä se varmaan pian kirjataan perustuslakiinkin. Ken ei joulua asianmukaisella hartaudella / tai vaikkapa hysteerisellä kuluttamisella vietä, sitä rangaistakoon.
 

Yhteistyössä