Musta mies nappasi 1-v. lapseni syliinsä!

  • Viestiketjun aloittaja kahvittelija
  • Ensimmäinen viesti
kahvittelija
Miten reagoisit, jos itse joutuisit vastaavaan tilanteeseen?

Oltiin tänään kahvilassa lapseni ja ystäväni kanssa. Viereisessä pöydässä istui viisi mustaa miestä ja yksi vaaleaihoinen nainen. Mustat miehet olivat selvästi matkalla tai muuten vain tilapäisesti käymässä Suomessa. Vilkuttelivat lapselleni ja hymyilivät tms. Jossain vaiheessa lapseni halusi lattialle kävelemään ja päästin hänet sinne. Yksi näistä miehistä ojensi lapselleni kätensä, mutta lapseni ei tarttunut siihen vaan palasi nopeasti minun syliini.
Kun he olivat lähdössä pois yksi näistä nappasi lapseni syliinsä. Lapsi alkoi saman tien itkeä. Mies laski hänet sylistään ja otin lapseni omaan syliini. Miehet lähtivät pois kahvilasta.

Jälkeen päin ajattelin että mitä vaan olisi voinut voinut tapahtua, vai olisko teidän mielestä? Miten kasvattaa lasta kuitenkin suvaitsevaiseksi, mutta silti varovaiseksi tuntemattomien suhteen.
 
vieras
No, eri kulttuureissa toimitaan eri tavoin. Kaikki eivät ole yhtä varautuneita kuin Suomessa. Olisi tilanne ahdistanut minuakin, koska olen suomalaisen kulttuurin läpeensä kyllästämä, mutta en pidä tapahtumaa millään tavoin uhkaavana.
 
Mitä muka olisi voinut tapahtua?

En mä välttämättä tykkää siitä, jos joku ventovieras (ihonväristä viis) nappaa lapseni syliin, mutta eihän turistit tiedä ettei sellainen ole täälläpäin tapana (hyvä jos täällä saa edes lapselle jutella).
 
Alkuperäinen kirjoittaja kahvittelija:
Miten reagoisit, jos itse joutuisit vastaavaan tilanteeseen?

Oltiin tänään kahvilassa lapseni ja ystäväni kanssa. Viereisessä pöydässä istui viisi mustaa miestä ja yksi vaaleaihoinen nainen. Mustat miehet olivat selvästi matkalla tai muuten vain tilapäisesti käymässä Suomessa. Vilkuttelivat lapselleni ja hymyilivät tms. Jossain vaiheessa lapseni halusi lattialle kävelemään ja päästin hänet sinne. Yksi näistä miehistä ojensi lapselleni kätensä, mutta lapseni ei tarttunut siihen vaan palasi nopeasti minun syliini.
Kun he olivat lähdössä pois yksi näistä nappasi lapseni syliinsä. Lapsi alkoi saman tien itkeä. Mies laski hänet sylistään ja otin lapseni omaan syliini. Miehet lähtivät pois kahvilasta.

Jälkeen päin ajattelin että mitä vaan olisi voinut voinut tapahtua, vai olisko teidän mielestä? Miten kasvattaa lasta kuitenkin suvaitsevaiseksi, mutta silti varovaiseksi tuntemattomien suhteen.
Turhaa pelkoa sanon minä. Keskimäärin, mitä etelämmäksi mennään, sitä välittömämmäksi ihmisten suhtautuminen lapsiin tulee. Jossain välimerenmaassakin pikkulapsia paijataan todella runsaasti, tuntemattomiakin.
 
Aivan normaalia käytöstä heiltä, ulkomailla, olivat sitten mistä tahansa, on käytäntönä että tuntemattomia lapsiakin sylitellään ja annetaan herkkuja.. Kun meidän tyttö sen oppi, hän aina ulkomailla ollessamme kiersi kahvilan kaikki pöydät ja istuin jokaisen sylissä.. tätä tapahtui myös taksissa ja ihan kaduillakin, siellä se vaan on niin luontevaa että tuntemattomatkin tykkäävät lapsista ja tulivat luokse..
tuskin mies mitään pahaa ajatteli..
 
Useissa muissa kulttureissa ei ole vieraan ihmisen lapseen koskeminen epäsoveliasta. Kosketukseen ei todellakaan tarvitse liittyä mitään pedofiilisiä piirteitä, vaan suloista lasta vaan halutaan koskettaa ja hellitellä..
En ehkä toivoisi täysin ventovieraitten nappaavan lastani syliin ainkaan täällä,jossain toisaalla lapsilleni on niin tehtykin.
 
hmmm
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Mitä olisi voinut tapahtua?

Ei sen ihmeempi tilanne kuin jos kysessää olisi ollut vaalea ihonen, suomalainen naapuripöydän mies.
Peesi tähän!

Todellakin monessa muussa kulttuurissa on luonnollista ottaa lapsia herkästi syliin, ihan tuntemattomiakin ja suukotella poskille ym. Näissä kulttuureissa lapsista välittää koko yhteisö, eikä heitä nähdä riesana niin kuin täällä Suomessa.
 
ap
Jos se vaikka olis napannu mun lapsen mukaansa... Ja en pitäisi vaikka kuka tahansa tuntematon nappaisi yhtäkkiä syliinsä vaalea tai tumma tai mies tai nainen. Sehän vois olla vaikka kuka tahansa hullu, kenen ajatuksista ei tiedä mitään.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jos se vaikka olis napannu mun lapsen mukaansa... Ja en pitäisi vaikka kuka tahansa tuntematon nappaisi yhtäkkiä syliinsä vaalea tai tumma tai mies tai nainen. Sehän vois olla vaikka kuka tahansa hullu, kenen ajatuksista ei tiedä mitään.
No, saathan sinä toki ajatella tuota kidnappausyrityksenä jos haluat. Minä en usko, että mistään sellaisesta oli kyse.

Loppuosaa peesailen, en tykkää jos joku tuntematon nappaa lapseni lupaa kysymättä syliin. En pelkää, että tekisivät lapselle jotain tms, mutta jostain syystä ajatus ei vaan kiehdo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jos se vaikka olis napannu mun lapsen mukaansa... Ja en pitäisi vaikka kuka tahansa tuntematon nappaisi yhtäkkiä syliinsä vaalea tai tumma tai mies tai nainen. Sehän vois olla vaikka kuka tahansa hullu, kenen ajatuksista ei tiedä mitään.
Laita munalukko ulko-oveesi niin paha maailma pysyy loitolla. Äläkä katso liikaa telkkaria, lietsoo vain vinksahtanutta pelkoasi.
 
ap
Joo, ja enkä usko että tällä kyseisellä henkilöllä oli mitään pahoja aikeita. Ihan ystävällisen ja kiltin oloinen mies oli. Mutta hieman se herätti taas mietityttämään. Kun ainahan voi jossitella...
 
vieras
Hämmästyttää näissä vastauksissa yksi asia, johon olen alkanut kiinnittämään huomiota. Eli miksi kaikki heti puolustelevat, että "joissakin maissa on sellainen tapana" ja moititaan miten me suomalaiset olemme suppeita. Tämä on MEIDÄN maamme ja maassa maan tavalla! Tiesittekö, että aika harva maa alkaa muuttamaan käytäntöjään ja tapojaan suomalaisten turistien takia, vaan muut maat olettavat että me vieraina sopeudumme heidän kulttuuriin.

Toiseksi, olisin säikähtänyt. Olisi se nyt ollut tumma tai vaalea. Entä jos mies olisi kaapannut lapsen? Erittäin harvinaistahan se on, mutta koska sellaistakin tapahtuu, mikään ei ole liikaa oman lapseni suojelussa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tämä on MEIDÄN maamme ja maassa maan tavalla! Tiesittekö, että aika harva maa alkaa muuttamaan käytäntöjään ja tapojaan suomalaisten turistien takia, vaan muut maat olettavat että me vieraina sopeudumme heidän kulttuuriin.
Nääh, turistit eivät koskaan ja missään sopeudu maan kulttuuriin.
 
kulttuuri on niin erilainen.
muistan kun olin semmonen 10vuotias ja pikkuveljeni 4v
oltiin stadissa äidinkanssa ja odoteltiin bussia pysäkillä.
yht'äkkiä paikalle tuli lauma kiinalaisia/japanilaisia jotka ottivat veljestä kuvia ja hipelöivät sen vitivalkosia hiuksia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toiseksi, olisin säikähtänyt. Olisi se nyt ollut tumma tai vaalea. Entä jos mies olisi kaapannut lapsen? Erittäin harvinaistahan se on, mutta koska sellaistakin tapahtuu, mikään ei ole liikaa oman lapseni suojelussa.
Kahvilassa? Keskellä kirkasta päivää? Haloo! Liikaa katsottu paskoja sarjoja töllöstä. Ahdistaako maailman turvattomuus enemmänkin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toiseksi, olisin säikähtänyt. Olisi se nyt ollut tumma tai vaalea. Entä jos mies olisi kaapannut lapsen? Erittäin harvinaistahan se on, mutta koska sellaistakin tapahtuu, mikään ei ole liikaa oman lapseni suojelussa.
Kahvilassa? Keskellä kirkasta päivää? Haloo! Liikaa katsottu paskoja sarjoja töllöstä. Ahdistaako maailman turvattomuus enemmänkin?
Ja jos kaappauksia ihan tosissaan pelkää (pelkohan voi olla epärealistista, eikä sille aina mitään voi), niin ei varmaan kannata päästää lasta kävelemään ympäriinsä kahvilassa, vaan pitää sylissä tai rattaissa...
 
Tiia
Esikoisemme syntyi brasiliassa ja siellä oli ihan tavallista, että jos vauva alkoi itkeä ravintolassa kesken vanhempien ruokailun, joku henkilökunnasta tai asiakas tuli ja viihdytteli lasta, että vanhemmat saivat ruokailla rauhassa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toiseksi, olisin säikähtänyt. Olisi se nyt ollut tumma tai vaalea. Entä jos mies olisi kaapannut lapsen? Erittäin harvinaistahan se on, mutta koska sellaistakin tapahtuu, mikään ei ole liikaa oman lapseni suojelussa.
Kahvilassa? Keskellä kirkasta päivää? Haloo! Liikaa katsottu paskoja sarjoja töllöstä. Ahdistaako maailman turvattomuus enemmänkin?
Kiitos kysymästä, paskoja sarjoja -itseasiassa mitään sarjoja- en katso töllöstä. Ja maailman turvattomuus ahdistaa toisinaan (ei ongelmaksi asti) sen takia, että olen kokenut jotain todella surullista ja järkyttävää omassa elämässäni ja tiedän, että mitä vain voi tapahtua.. ei pelkästään elokuvissa. Valitettavasti.
 
nikke
olimme siskoni (hänellä 3kk poika) ja minulla 1kk tyttö kanssa kaupassa,vauvat oli turva kaukaloissa lattialla vierekkäin ja katsoimme siskoni kanssa vaatteita siinä vieressä, niin joku venäläinen mies tuli ja otti minun lapseni (kaukaloineen) ja lähti kävelemään,minä menin ottamaan vauvani häneltä ja menin siskoni luo takaisin ja sanoin mitä oli ja kun hän kääntyi katsomaan sitä miestä niin se puhui jotain kaverilleen ja ne molemmat katsoi meitä... lähdimme kyllä aika äkkiä livohkaan kaupasta!! kotona vasta tajusin tilanteen vakavuuden..

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toiseksi, olisin säikähtänyt. Olisi se nyt ollut tumma tai vaalea. Entä jos mies olisi kaapannut lapsen? Erittäin harvinaistahan se on, mutta koska sellaistakin tapahtuu, mikään ei ole liikaa oman lapseni suojelussa.
Kahvilassa? Keskellä kirkasta päivää? Haloo! Liikaa katsottu paskoja sarjoja töllöstä. Ahdistaako maailman turvattomuus enemmänkin?
Kiitos kysymästä, paskoja sarjoja -itseasiassa mitään sarjoja- en katso töllöstä. Ja maailman turvattomuus ahdistaa toisinaan (ei ongelmaksi asti) sen takia, että olen kokenut jotain todella surullista ja järkyttävää omassa elämässäni ja tiedän, että mitä vain voi tapahtua.. ei pelkästään elokuvissa. Valitettavasti.
Ja sittenkin kaikki vielä päättyy kuolemaan.
 

Yhteistyössä