Muumimukien keräilijät

  • Viestiketjun aloittaja Muumiholisti
  • Ensimmäinen viesti
Muumiholisti
Säilytetäänkö teillä kaikkia muumimukeja kaapissa säilössä vai vaan harvinaisuuksia?
Paljonko on kokoelmasi arvo? Mikä on lemppari mukisi? Onko sinulla jotain harvinaismukia ja jos on niin mikä?

Meillä käytössä on mukit joita saa kaupasta, tuotannosta poistuneet on kaapissa koristeina.
Kokoelman arvoa en uskalla ajatella. :D Mutta tuskin se niin iso on, en ole kovin montaa vuotta kerännyt. Lempparimuki on varmaan muumimamma koska vaan tykkään hahmosta. Harvinaisin muki mikä minulla on se tummansininen sarjakuva eli ei edes niistä harvinaisimmasta päästä mutta tarkoitus on ostella pikkuhiljaa noita harvinaisuuksiakin.

Harrastus se on tämäkin. :)
 
Kaikki on ihan käytössä astiakaapissa, myös jo tuotannosta poistuneet. Mitään monen sadan niitä vanhoja mukeja meillä ei ole mutta mutamien kymppien arvoisia muutama. Ei ne silti meillä mitään jemmatavaraa ole vaan ihan jokapäiväisessä käytössä ovat.
Mun lempparit on kaakaota juodessa ruskea Nipsu ja mustaherukkamehua juodessa lila Hemuli, teetä juon mieluiten ehkä Vilijonkka-mukista.
Ulkonäöltään miellyttää mustavalkoinen Muumipappa, Seikkailu, 2005 Joulumuki ja limet mukit (ainakin poliisi ja Tiuhti ja Viuhti)
 
"vieras"
Meillä on noin 15 erilaista ja kaikki on kaapissa käytössä. Lapsilla on omansa ja muille annetaan mikä kellekin. Ite tykkään siitä punaisesta missä muumimamma kerää marjoja =) miehellä musta muumipappa. Kaikista niistä tulee varmaan ajan mittaan uusi painos, onneksi, sillä 7 v sitten tyttö sai sen niiskuneiti-aarrearkku lautasen joka sittemmin meni rikki ja jäi kaipaamaan, nyt kun sitä löytyi taas niin ostin samantien kaksi :D
 
lklksakks
Mun lemppari muumimuki on varmaan Mörkö tai Hosuli, muutenkin hahmoina niin ihania :) Tällä hetkellä juon kahvia Nipsu-mukista. Mulla on yksi muumimuki säilössä, on vanha muumimamma muki, jota ei saa enää mistään. Muki on noin 19 vuotta vanha. Sesonkimukeista en tykkää, ne ei miellytä silmääni, niissä on aina liikaa kaikkea. Ainoastaan sesonkimukeista se pikkumyy joka puhaltaa kuplia on tähän mennessä miellyttänyt silmääni. Lautasia eikä kulhoja meillä tätä muumisarjaa ole, se olis minusta jo vähän liikaa. Ostan silloin tällöin pari mukia kerralla, kun sattuu tulemaan joku kiva vastaan.
Onko teillä muumimukit ihan "juhlakattauksessakin" esillä, synttäreillä tai kahvitteluilla tms..? Meillä juo vieraat ja oma porukka muumimukeista, synttäreilläkin löytyy kattauksesta :)
 
"aloittaja"
Meillä on ihan arjessa käytössä osa noista mukeista joten kyllä niistä vieraatkin saa juoda ja on ne satunnaisesti vieraskattauksessa. Lautasia meiltä löytyy jokunen, ne on lähinnä noita lasten lempparihahmoja ja niistä lautasia. Huonona päivänä saa ruuan hyvin menemään alas kun tarjoaa kivasta lautasesta. ;)
Onko jotain mukeja joita haluaisitte kokoelmaanne? Minun silmääni mielyttäisi se muumipeikko unelmoi muki mutta on aika hinnassa. Pakko se on vaan jossain vaiheessa ostaa ja olen jo sitä varten alkanutkin säästämään että voin sitten joskus siitä sen 700e maksaa. Ihan hullua touhua, tiedän mutta minkäs teet. :D
 
"vieras"
Meilläkin muumimukit on astiakaapissa ja kaikkia saa käyttää. Muutaman mukin kanssa olen vähän varovaisempi enkä vie niissä esimerkiksi ulos kahvia miehelle, jos hän tulee tauolla pyytämään, kun ne mukit jää yleensä ulko-oven eteen rappusille kunnes käyn siitä hakemassa...

Mä tykkään eniten yhdestä joulumukista (muistaakseni nimeltään Lumilyhty) ja niitä meillä onkin kaksi, muita suosikkeja on "pinkki" (tumma marjapuuro tai joku sellainen olisi varmaan oikeampi kuvaus) Mymmeli , Vilijonkka ja se raidallinen kesämuki, jossa niiskeniti on aurinkovarjon kanssa. Delfiinihyppykin on kiva :)

Meillä on varmaan vähän yli 20 mukia ja ehkä 6 syvää lautasta, kovin vanhoja tai arvokkaita ei ole. Aloin joskus 2000-luvun alussa vielä vanhempien luona asuessani saada ekoja mukejani lahjaksi, ja silloin aloin myös ostella joitakin itse. Nykyään ostan joskus harvoin itse ja saan yleensä mieheltä lahjaksi kausimukeja, tänäkin jouluna tulee varmasti taas se talvimuki ;) En yritä kerätä kaikkia enkiä varmaan hanki niitä vanhoja mukeja (ellei käy hyvä tuuri ja kirpparilta löydy edullisesti), vaan ostelen aina kun joku tietty muki alkaa näyttää kaupassa erityisen kivalta :D

Rahallista arvoa kokoelmalla ei taida kovin paljon olla, varmaan saisin omani takaisin ja vähän päälle jos kaikki myisin. Käyttö- ja tunnearvoa on sitäkin enemmän. Nuo on meidän käytössä olevat mukit tällä hetkellä, ei ole tullut hankittua mitään fiinimpää kahviastiastoa. Tulen aina hyvälle mielelle, kun saan laittaa tiskiin värikkäitä mukeja ja valita kaapista fiiliksen sopivan kahvimukin :)
 
Mä en oo vielä oikein "päässyt vauhtiin" tässä keräilyssäni, aloitin vasta keväällä (aina myöhässä joka paikasta).
En ole vielä ostanut edes kaikkia kaupasta saatavia mukeja, enkä aio kaikkia edes kerätä.
Pari kallista haavetta mulla on vielä saavuttamatta, eli talviyö, uimahyppy ja ne vanhemmat joulumukit olis ihanat (joulutervehdys ja se kuusimuki).
Tuotannosta poistuneita mulla on kausimukit 2007 eteenpäin, perhe ja ruskea nipsu. Ihan on meillä noi mukit arkikäytössä, joten en millään raaskisi ostaa 70-150€:n mukeja. Mutta kyllä mä varmaan omani noista pois saisin, kun olen löytänyt muutaman kausimukin 10-15€lla.
 
Abris
Meilä on kaikki tällä hetkelä myynnisä olevat Muumimukit, paitsi se uusi joulumuki. Viimäseltä viieltä vuojelta on kaikki myynnisä olleet. Kokoelman arvoa en halua ees laskia, sillä meilä on usiampaaki mukia kaksin tai jopa kolmin kappalein ja mukeja yhteensä lähemmäs 50. Kesän sesonkimukeista en oo kauhiasti perustanu, mutta kaikki neki meiltä löytyy lahjaksi saatuina. Joulun sesonkimukit on ihania ja jouluna kahvit on ehottomasti juotava niistä.

Ihan normaalissa käytössä on suurin osa mukeista. Se viime vuotinen Itämeri-muki on vitriinissä hintansa vuoksi, mutta saman mukin kaksoiskappale on käytössä. Samassa kaapisa on sulasa sovusa vanhemmat mukit (esim. ruskea Nipsu ja Vihreä pikku myy), tosin ne on vain vähän taaempana eikä niitä tule käytettyä kovin tihiään. Meilä ei oo ennää Muumimukien määrän vuoksi muita mukeja käytösä, joten ihan arjet ja juhlat mennään niillä. Itelä tullee valittua kaapista yleensä joko vihreä Nipsu, keltainen Myy, Aliisa tai Mörkö. Mukeihin on nii tottunu, että aina ei ees ajattele sitä mikä muki käteen sattuu.

Matalia Muumilautasia meilä on lähinnä niitä "vanhan mallisia", eli yksittäisen hahmon kuvalla olevia. Uuet on vielä nii kalliita, etten oo niitä raskinu kotiuttaa. Syviä lautasia on muutama ja neki on pääasiasa lahjaksi saatuja. Lusikoita on kans.

Muuta Muumitavaraa löytyy myös Martinexin purkeista Finlaysonin lakanoihin ja pyyhkeisiin.
 
lklksakks
Niin se jäi muuten omasta kirjoituksestani mainitsematta että sitä keltaista Pikky Myytä ja keltaista Niiskuneitiä en tahdo koskaan omaan talooni. Minusta ne ovat vaan niin rumia etten tahdo. Vihreä liukumäkeä laskeva Myy löytyy. Keltainen ei minuun värinä oikein iske...
 
"mie"
on reilut 40kpl erilaisia muumimukeja. Osa käytössä, osa varastossa pahvilaatikossa. Lempparista en osaa sanoa mitään, ehkä Millennium tai vihreä sarjakuva. Syviä lautasia on kolmattakymmentä, en tiedä. Arvosta ei aavistustakaan. Voisihan nuo pois myydä, mutta en ole ikinä esim. huutonettiä käyttänyt.
 
"vieras"
Yksi ainoa on täysin käyttämättömänä kaapissa, se vaaleanpunataustainen laivajuttu, kallein ostamistani muista. Meillä on muumimukit alunperin ostettu käyttöön, mutta Milleniumin ja sitä vanhemmat olen nostellut pois käytöstä, löytyvät jostain kaapin perukoilta, kun katsoin että ovat liian arvokkaita lasten käyttöön. Sarjakuvat puuttuu ja muutama muu, uusina on kaikki osteltu kaupasta, yksi jopa kolmeen kertaan, kun sellainen on kahdesti hajonnut.

Suosikkini on pullopostia, muumipappa oli esikoisen suosikki, joten tuo oli ensimmäinen mikä ostettiin ja sitten piti ostaa kaikki, mitä kaupoista löytyi...
 
"aloittaja"
[QUOTE="mie";24999619]on reilut 40kpl erilaisia muumimukeja. Osa käytössä, osa varastossa pahvilaatikossa. Lempparista en osaa sanoa mitään, ehkä Millennium tai vihreä sarjakuva. Syviä lautasia on kolmattakymmentä, en tiedä. Arvosta ei aavistustakaan. Voisihan nuo pois myydä, mutta en ole ikinä esim. huutonettiä käyttänyt.[/QUOTE]

Oletko ostanut kaikki uutena jos et ole huuto.nettiä käyttänyt?
Vai jostain muualta netistä?
 
Mukeja taitaa olla viitisentoista, eikä mitään harvinaisuuksia. Mulla oli vielä kesällä se punainen muumimamma mutta möin sen huutiksessa kun sains iitä 125e :D

En siis kai varsinaisesti oli muumimukikeräilijä koska meillä nämä on käyttötavaraa ja en todellakaan halua säilytellä niitä jemmassa kaapissa. Lisää haluan koko aika siltikin :D

Lempparit on mörkö ja rakkaus :)
 
Kaapista löytyy 46 mukia, käytössä on vaan ne joita löytyy kaupasta, jos sattuu hajoomaan niin ei sitten ketuta niin armottomasti! Lemppari muki taitaa olla Hosuli tai Hemuli, tai niitä käytän useimmin! Arvoa en oo koskaan laskenu, mutta noin puolet on niitä joita ei enään saa yleisesti!
 
"Apari"
Meilä on kaikki tällä hetkelä myynnisä olevat Muumimukit, paitsi se uusi joulumuki. Viimäseltä viieltä vuojelta on kaikki myynnisä olleet. Kokoelman arvoa en halua ees laskia, sillä meilä on usiampaaki mukia kaksin tai jopa kolmin kappalein ja mukeja yhteensä lähemmäs 50. Kesän sesonkimukeista en oo kauhiasti perustanu, mutta kaikki neki meiltä löytyy lahjaksi saatuina. Joulun sesonkimukit on ihania ja jouluna kahvit on ehottomasti juotava niistä.

Ihan normaalissa käytössä on suurin osa mukeista. Se viime vuotinen Itämeri-muki on vitriinissä hintansa vuoksi, mutta saman mukin kaksoiskappale on käytössä. Samassa kaapisa on sulasa sovusa vanhemmat mukit (esim. ruskea Nipsu ja Vihreä pikku myy), tosin ne on vain vähän taaempana eikä niitä tule käytettyä kovin tihiään. Meilä ei oo ennää Muumimukien määrän vuoksi muita mukeja käytösä, joten ihan arjet ja juhlat mennään niillä. Itelä tullee valittua kaapista yleensä joko vihreä Nipsu, keltainen Myy, Aliisa tai Mörkö. Mukeihin on nii tottunu, että aina ei ees ajattele sitä mikä muki käteen sattuu.

Matalia Muumilautasia meilä on lähinnä niitä "vanhan mallisia", eli yksittäisen hahmon kuvalla olevia. Uuet on vielä nii kalliita, etten oo niitä raskinu kotiuttaa. Syviä lautasia on muutama ja neki on pääasiasa lahjaksi saatuja. Lusikoita on kans.

Muuta Muumitavaraa löytyy myös Martinexin purkeista Finlaysonin lakanoihin ja pyyhkeisiin.


Eihän Aliisasta ole mukia tehty...?!
 
"humbe"
mulla on yli 50 erilaista mukia, joista tuotannosta poistuneet on koristeena ja myynnissä olevat käytössä. arvo on joitakin tuhansia euroja, koska sieltä löytyy mukeja, joiden hinnat huutonetissä kohoaa jopa 400 euroon.
 
"vieras"
Koska esimerkiksi Aliisa- ja Noita-mukit tulevat muumivalikoimaan?
Arabia käyttää muumivalikoiman tuotteiden aiheina ainoastaan alkuperäisiä Tove Janssonin luomia hahmoja, joita esimerkiksi Aliisa ja Noita eivät ole. Näin ollen näistä hahmoista ei ole tulossa omia mukeja.
 
"Mie"
[QUOTE="aloittaja";25000632]Oletko ostanut kaikki uutena jos et ole huuto.nettiä käyttänyt?
Vai jostain muualta netistä?[/QUOTE] Uutena kaupasta. Aina sitä mukaa, kun on ilmestynyt. Kolme mukia minulta puuttuu (fazer, sininen ongintamuki ja vaaleanpunainen sarjakuva).
 
"täti"
[QUOTE="humbe";25000835]mulla on yli 50 erilaista mukia, joista tuotannosta poistuneet on koristeena ja myynnissä olevat käytössä. arvo on joitakin tuhansia euroja, koska sieltä löytyy mukeja, joiden hinnat huutonetissä kohoaa jopa 400 euroon.[/QUOTE] Voi olla yli 50 erilaista mukia, kun niitä on valmistettu 50 erilaista mukia?
 
Meillä on varmaan sellaiset 20kpl mukeja.

Käytössä on ne edelleen valmistuksessa olevat mukit. Sitä mukaan kun poistuvat siirrän ne ylähyllylle jemmaan. Sieltä löytyy mm. 90-luvun muumimukeja ja millenium muki. Iloinen perhe kannu on edelleen aktiivi käytössä koska pidän sen kuvituksesta niin paljon.

Kesäisin käytämme kesän sesonki mukeja jotka on kaikki. Nyt tosin uimahypyn jätin ylähyllylle kun sillä on arvo näköjään noussut melkoisesti.
 
Mulla on nelisenkymmentä mukia. Tarkkaa lukua en tiedä, en ole pitkään aikaan laskenut. Kaikki olen saanut lahjaksi, itse en ole ostanut ainoatakaan.
Astiakaapissa ovat ainoastaan uusimmat mukit siitä syystä, että vanhemmat on komerossa laatikkoihin pakattuna muuttojen jäljiltä. En ole katsonut tarpeelliseksi niitä sieltä purkaa.
Haaveissa on löytää mukeille passelisti sopiva vitriini, jonne saisin kokoelmani kauniisti esille.

Mua ärsyttää se, että niitä mukeja tulee niin monta uutta joka vuosi. Joulu- ja kesämukit ja sitten vielä pari muuta mukia. Jotenkin rahastuksen makua:|
 

Yhteistyössä