"myöhään" kävelyn aloittaneita?

onko muita joilla lapset on aloittaneet kävelemisen myöhään tai joita ei käveleminen vaan kiinnosta?
meillä tuo 1v2kk neiti nyt harjoittelee seisomista ilman tukea, saattaa seistä maksimissaan puoli minuuttia tai minuutin. ja siitä on ihan innoissaan. nousee myös itse ilman tukea välillä pystyyn.
mutta liikkuu siis kontaten tai tukea vasten ottaen askelia.
 
meillä kanssa tyttö täyttää kohta 1v2kk ja eikä seiso ees ilman tukee viel. kävelee kyll tukia pisin hyvin, mut ote ei herpaannu sit hetkeksikään, mä en jaksa tälläsellä asialla stressata, ihan varmana kaikki oppii kävelemään, toiset nopeemmin, toiset hitaammin. sitäpaitsi, neuvolassa sanoivat olevan 1v4kk yleisin "kävelemään oppimis ikä"
 
Meidän poika alkoi nousta pystyyn ja kävellä puita pitkin siinä kymmenen kuukauden iässä. Minä ajattelin, että no pianhan se alkaakin tuosta kävellä itse. Vaan ei! Monta kuukautta mentiin niin, että poika saattoi välillä puolivahingossa ottaa muutaman askeleen ilman tukea ja seisoi ilman tukea, mutta lähinnä mentiin siis tukea pitkin tai konttaamalla.

Poika oli vähän reilu 1 v 2 kk, kun isänsä heitteli häntä ilmaan. Temppu oli niin jännä, että kun lapsi laskettiin maahan, se lähti hämmennyksissään kävelemään pitkän pätkän ;)

Siitä se sitten lähti. Joku henkinen kynnys siinä oli ilmeisesti.

Hyvä puoli tuossa "myöhään" kävelemään oppimisessa on se, että lapsi on ehtinyt treenata. Meillä ei ole mitään turvakypäriä tarvittu, poika on kaatunut äärimmäisen harvoin. Kävely oli alusta alkaen varmaa ja juoksemaankin lähdettiin sitten melkein heti.

En kyllä olisi yhtään huolissani, jos lapsi kävelee puita pitkin ja nousee itse ylös. Eiköhän se odota vain omaa hetkeänsä :)
 
en mä nyt varsinaisesti huolissani ollut, tiedän kyllä että yleensä kaikki lapset OPPII kävelemään myöhemmin tai ennemmin. ihmetytti vaan kun kaikkien muiden lapset tuntuu jo juoksevan tässä iässä...

ja itekin tullut siihen tulokseen että hyvä jos aloittaa myöhemmin, säästyy muutamalta kuhmulta verrattuna siihen jos puoli vuotta aiemmin olisi alkanut kävellä :whistle:

niin ja kontata neiti alkoi vasta tuossa 9kk iässä, seisomaan tukea vasten nousi 10kk ikäisenä.
 
myöhästelijä
Meillä on pikkuinen sydänjäbä, joka ei oikein vieläkään ole lähtenyt liikkeelle, nyt 1v8kk. Meillä on mainio neuvolatäti, joka odotteli rauhassa vaikka poika ei kontannut vielä vuosikkaana eikä päässyt pystyyn vielä 15-kuisena. Jos keskimäärin liikkeelle lähdetään vuosikkaana, suurin osahan lähtee sen jälkeen :). Poikamme sai lähetteen fysioterapiaan puolitoistavuotiaana, kun kävely oli vieläkin tukien kanssa huojumista. Nyt otetaan ensimmäisiä askeleita ilman tukia ja sekään ei ole vielä kovin pahasti myöhässä. Joten te ehditte varmasti ajallaan liikkeelle omin päin!
 
Hei!
Meidän poika on nyt 1v 8kk, kohta 1v9kk. Vajaan kuukauden on harjoitellut kävelemistä. Vielä on aika horjuvaa ja varovaista tuo meneminen ja välillä valitsee konttaamisen. Eli hiljaa hyvää tulee!

Poika oppi itse menemään istualleen 1v 2kk, konttaamaan rupesi 1v 2kk, tuetta seisoi 1v 6kk.
 
Hannele
Meillä tyttö on istunut puoli vuotiaasta tosi tukevasti. Ryömimään lähti 9 kk iässä. 10 kk iässä alkoi nousta istumaan ja tukea vasten seisomaan ja käveli tukea vasten. Konttimaan hän oppi 11 kk iässä. Nyt on ikää 12,5 kk tyttö huristelee taaperokärryllä ympäriinsä, mutta ei vielä puhettakaan, että kävelisi tai seisoisi ilman tukea. Ei nouse vielä pystyynkään ilman tukea.
 
Täällä yksi maijamyöhäinen :wave: Meidän kolmonen oppi kävelemään 1v6kk ikäisenä. Nyt tyttö on 2,5-vuotias ja juoksee jo vauhdilla :D

Esikoinen ja kakkonen oppivat kävelemään hieman yli vuoden ikäisinä ja nelonen jo 11-kuisena -niin ne sisaruksetkin voivat olla erilaisia :)
 
Meillä kanssa tytöt oppi aika myöhään kävelemään..kyllä sitä sit jo monesta suunasta kuuli, että eikö vieläkään!

Juu ja toinen oli 1v4kk ja toinen 1v5kk!!

Kaikki aikanaan..nyt ikää 1v8kk ja mennään jo turhankin kovaa kyytiä ;)
 
Kiva kuulla näitäkin juttuja. =)

Meillä tuohon kävelyyn on vilä kuopuksella aikaa, mutta fysioterapiaan lähti lähete jo nyt 10kk iässä. Tyttö oppi juuri viikko sitten istumaan eikä vielä edes ryömi eikä nouse konttausasentoon. Jaloilleen on alkanut viimeaikoina ottaa, mutta ei siis nouse seisomaan eikä tuettunakaan ota askeleita.

Ei tuo nyt muuten huolestuta, mutta näin itsekkäänä äitinä on pakko myöntää että välillä sitä toivoisi että neiti lähtisi liikkeelle edes suurinpiirtein normaaliaikoja (nyt neuvolalääkäri totesi kehityksen olevan n 3kk jäljessä, siksi tuo lähete). meillä kun esikoinen 2v ei kehitysvammansa vuoksi kävele vieläkään, eikä edes konttaa. Liikkuu kyllä sujuvasti ryömimällä ja fysioterapeutin mukaan konttaaminen taitaa jäädä välistä. Mutta siis nyt on kaksi täysin kanniskeltavaa lasta ja selkä alkaa tosissaan tuntua siltä... :whistle:

Kaikki aikanaan, kai se niin sitten tapahtuu. Toisinaan vaan ärsyttää kun ihmiset yrittää "lohdutella" sanomalla että helppohan se on näiden kävely (ja konttaus-)taidottomien kanssa kun eivät pääse niin kovaa karkuun eikä kiipeä kirjahyllyyn. On kuulemma paljon raskaampaa terveen, juoksentelevan 2v:n ja kävelyä aloittelevan 10kk kanssa. :eek: Kuinkahan moni olisi oikeasti valmis vaihtamaan...?
 
Meillä molemmat molemmat (tyttö ja poika) lähtivät kävelemään 1 v. 2 kk ikäisenä. Molemmat olivat hyvin varovaisia, mutta sitten kun keksivät kävelyn niin lähtivät käytännössä heti juoksemaan.
=)
 
Sinttien äiti
Esikoinen nousi pystyyn 7 kk ikäisenä, käveli tukia pitkin 8 kk ikäisenä. Ja sitten odotettiin toinen 8 kk, jotta hän irrotti kätensä siitä tuesta. Eli lähti kävelemään 1v4kk iässä.

Kakkonen oli normaaliin aikaan kävelemään lähtevä eli 1v:nä. Tosin liikkui tukia vasten jo 7 kk iässä.

Kolmonen oppi konttaamaan 11 kk iässä, varsinaisesti kylläkin vasta 1v1kk ikäisenä. Ja edelleenkin, 1v3kk, käyttää pääosin muita menetelmiä etenemiseen. Seisoo kyllä satunnaisesti lyhyitä aikoja ilman tukea, nousi pystyyn 1v1kk iässä. Ja liikkuu tuen kanssa ja lujaa. Odottelen hänen irrottavan kätensä tuesta joskus 1v4-6kk iässä.
 
Meidän poika nousi seisomaan tukea vasten ensimmäisen kerran hieman vajaa 8 kk:n iässä. Me molemmat vanhemmat olemme lähteneet kävelemään n. 10 kk:n iässä, joten ajattelin silloin, että eipä ole poika kauas puusta pudonnut. Toisin vain kävi. Ensiaskeleet poika otti vasta 1 v 2 kk:n ikäisenä. Sitä ennen tosin tukea vasten kävellessä varvasti jonkin verran, joka saattoi hieman hidastuttaa kävelemään ryhtymistä. Itse tosin olen sitä mieltä, että meillä vain on niin varovainen poitsu, joka halusi oppia ensin kunnolla kävelemään ja lähti vasta sitten. Siten kolhujakin on tullut huomattavasti vähemmän! =)
 
Meillä poika otti varmaan päälle, oli tosi varovainen. Eipä ole meillä haavereita tasapainon vuoksi tullutkaan. Tukea vasten alkoi seisomaan 11k, 12kk nousi iste seisomaan, 1v 2kk otti muutamia askelia, mutta vasta 1v 4kk alkoi kävelemään. Kävelikin sitten heti kunnolla, ei sillai vaappuen, kuin esim. alle 1v kävelemään lähteneet, kynnyksetkin selvitti heti Tuosta parin viikon päästä jo juoksi.
 

Yhteistyössä