Naapureiden "tontin" laajennuksesta!

  • Viestiketjun aloittaja Martsuli
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Onko yksikään kukkapenkki / rakennus / muu kiinteä puutarhatavara lähempänä kun 3 metriä teidän raja-aidasta? Jos on, niin siinä tapauksessa teiltä pitäis olla kirjallinen lupa sen paikalleen asettamiseen. Itse tässä just haettiin naapureilta nimmarit papereihin, kun meidän halkovarasto tulee n. 2 m päähän raja-alueesta. Ja jos se on kunnan puolella, niin voithan sä soittaa, ja vihjata, et käyvät katsomassa tilanteen paikanpäällä.
En kyllä usko, että tämä pitää paikkansa. Rakennukset ovat toki tämän piirissä, mutta kyllä tietyn korkuisen aidan, pensasaidan yms saa kyllä ihan rauhassa laittaa omalle pihalle ilman naapurin suostumusta. Ei tulisi mieleenkään kysyä naapurilta, että saako tähän istuttaa kukkasen :)
Elä usko. Just on kuntaan oltu asiasta yhteydessä, ja vastaus oli, että MITÄÄN kinnteää ei saa olla lähempänä kun 3 m raja-alueesta, ja jos on / tulee olemaan, niin kirjallinen lupa pitää olla naapureilta asiaan. Mutta ihan miten tykkäät. Me kyl hoidetaan asia ihan pykälien mukaan, koska tuo tuleva varasto oikeesti tulee olemaan paikallaan ainakin sen 20v, eikä sitä siitterä / luovuta sen takia, ettei aikanaan olla otettu asiasta selvää ja hoidettu papereita asianmukaisella tavalla kuntoon..
PUHUTTIIN KIINTEÄSTÄ eli rakennuksista yms. Eihän tuolla logiikalla saa edes aidata puuaidallaan omaa pihaansa ja se on ihan satavarmaan sallittua alle 1.2m aidoilla. Samoin pihapuskat, jotka kiertää rajan ympäri on satavarmaan mahdollisia laittaa.

Kukkaistutukset eivät ole kiinteää, kuten ei ole puut/puskatkaan.
No kyllä se ihan fiksua olis kysyä naapureiden lupa asiaan, niin metsä vastaa kun sinne huudetaan :whistle:
 
Niin PipariSuu, mä en ala sun kans väittää aiheesta, tee itse miten lystäät.

Mutta ap, soita kuntaan, koska jos se kunnan alue on kaavotettu puistoalueeksi, niin ei siellä saa mitään omia juttuja olla / säilytellä, vaan ne on luvanvaraisia asioita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Onko yksikään kukkapenkki / rakennus / muu kiinteä puutarhatavara lähempänä kun 3 metriä teidän raja-aidasta? Jos on, niin siinä tapauksessa teiltä pitäis olla kirjallinen lupa sen paikalleen asettamiseen. Itse tässä just haettiin naapureilta nimmarit papereihin, kun meidän halkovarasto tulee n. 2 m päähän raja-alueesta. Ja jos se on kunnan puolella, niin voithan sä soittaa, ja vihjata, et käyvät katsomassa tilanteen paikanpäällä.
En kyllä usko, että tämä pitää paikkansa. Rakennukset ovat toki tämän piirissä, mutta kyllä tietyn korkuisen aidan, pensasaidan yms saa kyllä ihan rauhassa laittaa omalle pihalle ilman naapurin suostumusta. Ei tulisi mieleenkään kysyä naapurilta, että saako tähän istuttaa kukkasen :)
Elä usko. Just on kuntaan oltu asiasta yhteydessä, ja vastaus oli, että MITÄÄN kinnteää ei saa olla lähempänä kun 3 m raja-alueesta, ja jos on / tulee olemaan, niin kirjallinen lupa pitää olla naapureilta asiaan. Mutta ihan miten tykkäät. Me kyl hoidetaan asia ihan pykälien mukaan, koska tuo tuleva varasto oikeesti tulee olemaan paikallaan ainakin sen 20v, eikä sitä siitterä / luovuta sen takia, ettei aikanaan olla otettu asiasta selvää ja hoidettu papereita asianmukaisella tavalla kuntoon..
PUHUTTIIN KIINTEÄSTÄ eli rakennuksista yms. Eihän tuolla logiikalla saa edes aidata puuaidallaan omaa pihaansa ja se on ihan satavarmaan sallittua alle 1.2m aidoilla. Samoin pihapuskat, jotka kiertää rajan ympäri on satavarmaan mahdollisia laittaa.

Kukkaistutukset eivät ole kiinteää, kuten ei ole puut/puskatkaan.
No kyllä se ihan fiksua olis kysyä naapureiden lupa asiaan, niin metsä vastaa kun sinne huudetaan :whistle:
Rakennus on eri juttu kun kukkamaa. Kysytkö luvan nurmikon laittamiseen vai ihan mulloksella pidät, jos naapuri ei tykkää :)
 
noksu
Ensinnäkin. Raja on riippuu KUNNAN rakennusmääräyksistä, ei ole yleinen koko maassa. Pääsääntöisesti hajurako naapurinrajaan pitää säilyttää mutta joskus se ei ole mahdollista.
Yleisesti ajateltuna kukkapenkki, terassi, leikkimökki yms KEVYTRAKENTEISET ja "siirrettävät" eivät tarvitse lupaa. Fiksua tietysti kysyä.

Meillä etäisyys on 4m kaava-alueella ja haja-asutusalueella 10m. Jossakin se on 2m jne..


 
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Niin PipariSuu, mä en ala sun kans väittää aiheesta, tee itse miten lystäät.

Mutta ap, soita kuntaan, koska jos se kunnan alue on kaavotettu puistoalueeksi, niin ei siellä saa mitään omia juttuja olla / säilytellä, vaan ne on luvanvaraisia asioita.
Heh, ai olet tuollainen, ettei asiasta voi keskustella, vaan asia on väittelyä ja mää saan tehdä mitä lystään. Oi kiitos kovin :D

Mutta älä neuvo vääriä asioita toisille. Äläkä ihmettele, jos metsä kalahtaa, jos omiaan puhuu. Teillä on varmaan kettumainen rakennusvalvoja, mutta hänkään ei pysty kukkaistutuksille/puskille/nurmikolle yhtään mitään, jos ne on tehty omalle tontille, eikä häiritse naapuria.

Sen sijaan kunnan alueelle leiriytyminen onkin eriasia. Mutta ihmettelen kyllä suuresti, että miksi ap:ta haittaa se, että toiset on tehnyt kukkia siihen kunnan alueelle.. Toki se ärsyttää, että omasta puskista marjat syö tjms. mutta se ei sinänsä liity tuohon kunnan alueen käyttöön. Harmittaako se, että itse ei sitä käytä kun aitasi puskilla rajansa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Niin PipariSuu, mä en ala sun kans väittää aiheesta, tee itse miten lystäät.

Mutta ap, soita kuntaan, koska jos se kunnan alue on kaavotettu puistoalueeksi, niin ei siellä saa mitään omia juttuja olla / säilytellä, vaan ne on luvanvaraisia asioita.
Heh, ai olet tuollainen, ettei asiasta voi keskustella, vaan asia on väittelyä ja mää saan tehdä mitä lystään. Oi kiitos kovin :D

Mutta älä neuvo vääriä asioita toisille. Äläkä ihmettele, jos metsä kalahtaa, jos omiaan puhuu. Teillä on varmaan kettumainen rakennusvalvoja, mutta hänkään ei pysty kukkaistutuksille/puskille/nurmikolle yhtään mitään, jos ne on tehty omalle tontille, eikä häiritse naapuria.

Sen sijaan kunnan alueelle leiriytyminen onkin eriasia. Mutta ihmettelen kyllä suuresti, että miksi ap:ta haittaa se, että toiset on tehnyt kukkia siihen kunnan alueelle.. Toki se ärsyttää, että omasta puskista marjat syö tjms. mutta se ei sinänsä liity tuohon kunnan alueen käyttöön. Harmittaako se, että itse ei sitä käytä kun aitasi puskilla rajansa?
No voi venäjä. Vääriä asioita. Meidät on kunnasta näin ohjeistettu asiassa. Niin väärin neuvon, kun faktoja luettelen??
 
plm
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Alkuperäinen kirjoittaja naapuri:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Te olette ihan kamalia naapureita :eek: Mitä ne kukkaistutukset teitä haittaa?
Peeeesi !
Ai että kuka tahansa voi "vallata" toisen maata ja tehdä sinne omia virityksiään miten tahtoo?

Haittaa se ketään tai ei niin ei täällä sentään missään villissä lännessä asuta.
Aivan!
Säännöt on sitä varten että niitä noudatetaan ja koskee ihan kaikkia, oli kuinka nättejä kukkia tahansa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
No voi venäjä. Vääriä asioita. Meidät on kunnasta näin ohjeistettu asiassa. Niin väärin neuvon, kun faktoja luettelen??
No kyllä. Oletkohan käsittänyt ihan oikein rakennusviranomaisen?

Kysy suoraan saatko istuttaa nurmikon omalle puolellesi rajan kohdalle? Kysy saatko isuttaa kukkaisia omalle puolelle rajalle? Katsoppas naapurin puolelle ja katso onko istutuksia/puskia tjms. Jos ei ole teiltä kysynyt lupaa, niin missäköhän on vika?

Ihan oikeasti, kannattaa tarkistaa tietonsa. Meinaan ihan teidän itsenne takia, ettei elämä suotta vaikeennu sen takia. Ei tuollaista kuntaa olekaan ettei saisi kukkía istuttaa rajalle _kuitenkin omalle puolelleen. Rajapuskatkin saa laittaa jos haluaa.
 
Martsuli
Ei tästä nyt ihan tämmönen ketju pitäny tulla mutta no eipä sille mitään voi.
Mun mielestä saisivat kysyä luvan meiltä ennen kun istuttelevat kukkiaan ja pusikoitaan sinne mikä ei edes ole heidän omistuksessaan. Tai sitten jatkaisivat tota kuusiaitaa eteenpäin. Luulen että ihan tarkoituksella ovat sen tehneet niin että näkevät tänne. Taidan ilman lupaa mennä vetelemään kuusiaidan tohon...

Mutta nyt takas siivouksen pariin :wave:
 
Me ja kaikki naapurit ollaan laajennettu tonttejamme tuonne kunnan puistikkoon, mutta meillä on ihan kunnan lupa. Mitään kiinteää aitaa ei saa tehdä tai kasvattaa mutta saa laittaa kukkapenkkejä ja naapurilla on jopa leikkimökki. Silläkin on lupa.

muoks. naapurilla saattaa siis olla kunnan lupa tuohon tontin laajennukseen.
 
Ooo
Sellainen pointti ainoastaan, että jos ihmiset vaivaavat, niin kannattaa muuttaa sen verran maalle, ettei ole naapuria ihan liki. Naapurit "kyttäävät" aina, niinhän tekin teette kun tiedätte missä naapurin puskat on. Tai laittakaa oman tonttinne ympärille kunnon aita, niin ei tule kukaan kukkasia hakemaan. Paras ehkä vielä hankkia joku tehokas koira sinne aidan sisäpuolelle ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Martsuli:
Ei tästä nyt ihan tämmönen ketju pitäny tulla mutta no eipä sille mitään voi.
Mun mielestä saisivat kysyä luvan meiltä ennen kun istuttelevat kukkiaan ja pusikoitaan sinne mikä ei edes ole heidän omistuksessaan. Tai sitten jatkaisivat tota kuusiaitaa eteenpäin. Luulen että ihan tarkoituksella ovat sen tehneet niin että näkevät tänne. Taidan ilman lupaa mennä vetelemään kuusiaidan tohon...
No se, että naapuri menee istuttamaan kukkasia kunnan puolelle ei kyllä vaadi mitään lupaa sinulta, vaan kunnalta se lupa pitäisi kysyä. Sinä saat toki mennä vaikka nauttimaan niistä sinne julkiselle alueelle. Naapuri ei voi mitään nutista.
Myös sinun tonttisi edessä saa kävellä, jos se on kunnan aluetta, että kannattaa tarkkaan metsittää tontin pää, jos oikein rauhassa haluat olla.
 
ähhhh!
Voi ei, mä muistan ne sun aiemmat keskustelut!
Miten niiden ristiäisten kanssa kävi, joko ne oli? Meneppäs sitten hakemaan maljakoihin kukat siitä tontin puolelta, oppivat ehkä naapurit pitämään huolta omista rajoistaan... tai sitten voit mahdolliset vieraiden lapset opastaa leikkimään 'kivaan metsänreunaan' ja poimimaan kauniita kukkia äideillensä! :D Jos naapuri napisee niin sano että kunnan aluetta, villiä metsää, saa poimia kukkia jotka ei oo rauhoitettujen luettelossa!
 
Martsuli
Alkuperäinen kirjoittaja ähhhh!:
Voi ei, mä muistan ne sun aiemmat keskustelut!
Miten niiden ristiäisten kanssa kävi, joko ne oli? Meneppäs sitten hakemaan maljakoihin kukat siitä tontin puolelta, oppivat ehkä naapurit pitämään huolta omista rajoistaan... tai sitten voit mahdolliset vieraiden lapset opastaa leikkimään 'kivaan metsänreunaan' ja poimimaan kauniita kukkia äideillensä! :D Jos naapuri napisee niin sano että kunnan aluetta, villiä metsää, saa poimia kukkia jotka ei oo rauhoitettujen luettelossa!
Ei ole ollut vielä ku edelleen kaiffari on mahassa mutta eikös ne tossa heinäkuunlopussa oo aikast kauneimillaan nuo kukkaset kuhan ensin vähän kasvavat :whistle:
 
johanna
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Te olette ihan kamalia naapureita :eek: Mitä ne kukkaistutukset teitä haittaa?
No yleensä sitä ihmiset joutuu maksamaan maasta, jonka käyttöönsä ottaa. Ilmaista maata ei käsittääkseni Suomessa ole kauheasti jaettu sodan jälkeen...
 
jupelis
Me ollaan haettu toimenpide luvat ja naapureiden kuulemiset seuraaviin asioihin:
-Uusi aita
-Terassin rakennus
-Jätekatoksen rakennus
-Mahdollinen parvekkeen teko

Meille tuli ongelmia,kun pienennettiin muutamaa ikkunaa tuosta eteisestä,joku oli päättänyt valittaa siitä rakennustarkastajalle. Näin ollen me toimitimme uudet kuvat ja toimenpidelupakin saatiin sitten jälkeenpäin laitettua kyllä menemään, joten asia hoitui ihan ilman suurempia yllätyksiä.Mä olen itse sitä mieltä, että kyllä naapureita olisi hyvä kuulla, jos olet tekemässä jotain joka vaikuttaa alueen ilmeeseen! Ja kyllä, piha-aitakin tarvitsee luvan :)
Soita Martsuli kunnan rak.tarkastajalle, asiahan voi olla myös niinkin, että ovat ostaneet sen lisäyksen tonttiinsa.
 
Martsuli
Alkuperäinen kirjoittaja jupelis:
Me ollaan haettu toimenpide luvat ja naapureiden kuulemiset seuraaviin asioihin:
-Uusi aita
-Terassin rakennus
-Jätekatoksen rakennus
-Mahdollinen parvekkeen teko

Meille tuli ongelmia,kun pienennettiin muutamaa ikkunaa tuosta eteisestä,joku oli päättänyt valittaa siitä rakennustarkastajalle. Näin ollen me toimitimme uudet kuvat ja toimenpidelupakin saatiin sitten jälkeenpäin laitettua kyllä menemään, joten asia hoitui ihan ilman suurempia yllätyksiä.Mä olen itse sitä mieltä, että kyllä naapureita olisi hyvä kuulla, jos olet tekemässä jotain joka vaikuttaa alueen ilmeeseen! Ja kyllä, piha-aitakin tarvitsee luvan :)
Soita Martsuli kunnan rak.tarkastajalle, asiahan voi olla myös niinkin, että ovat ostaneet sen lisäyksen tonttiinsa.
Näin mä teen. Tai koitin tehdä.. Menee huomiselle kun ei ollu tänään paikalla...
 

Yhteistyössä