Naapurin nuori lestadiolaisäiti taas raskaana

  • Viestiketjun aloittaja nooramaija.
  • Ensimmäinen viesti
Jaa-a. Varmaan ainakin pari vielä. Ikävää tuollainen lasten tehtaileminen. Pitäisi olla lailla kiellettyä tehdä yli neljää lasta. Sitä enempään ei yhdenkään vanhemman rahkeet riitä, mitä tulee lasten tukemiseen jne. Lapsilisät pitäisi lopettaa kaikilta 4+ lapsilta. Turhaa ruokkia mahdollisutta liian moneen lapseen.
Kaikilla ei toki riitäkään (edes yhteen), mutta onneksi niitäkin on, joilla on rahkeita kymmeneen.

Itse olen kasvanut 11 lapsisessa perheessä jossa isä oli matkatyössä (vuosien ajan enemmän poissa kotoa kuin paikalla) ja saimme todella hyvän kasvualustan vanhemmiltamme, joka kantaa näin aikuisenakin.
Lapsuudenkotini lapsista olen usein kuullut sanottavan: "huomaa, että heidän kanssaan on keskusteltu paljon".

Ei meillä tietenkään täydellistä ole eikä ollut (kuten ei missään), mutta erittäin hyvin oli asiat kuitenkin.
Suurimmat "rypyt" perheessämme taisivat olla ajoittainen sekasorto kun keittiö oli siivoamatta, olohuone pikkulasten majana ja keskellä lattiaa tuolirivi "bussina" jne. Sisarustappeluita oli myös välillä ja todella koviakin joskus, mutta niitäkin nykyisin naurulla muistetaan. :D
Mielestäni sisaruslauma on suurin lahja vanhemmiltani meille, kaiken muun lisäksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
vierailija
"Maailmallisten kanssa" on heidän kommenttinsa, ei minun.

En ole kapeakatseinen, kaikkea muuta :) Asunut 4 eri maassa elämäni aikana (nyt 34v) ja vuosia katsellut läheltä useitakin erilaisia kulttuureja. Heidän lapsilukunsa toki on heidän asiansa, mutta saa kai sitä ihmetellä kuinka monta lasta noin pieneen neliömäärään mahtuu asumaan, kun meillä 120 neliötä ja kaksi lasta + kaksi aikuista ja tuntuu että on ahdasta :) Päätätkö sinä mistä tällä palstalla saa keskustella ja mistä ei?
Aika suppeaksi on näkökulmasi jäänyt eri maissa asumisesta huolimatta. Helposti menee neljä pientä lasta 85 neliön asuntoon. Monessa paikkaa pieneen yksiöönkin mahtuu nelilapsinen perhe. Siihen verrattuna 85 neliötä on jopa ylellistä.
 
LaMamanMorbid
Mikäs juttu se oli joskus Meidän Perhe-lehdessä pariskunnasta jolla oli 7-8 lasta ja asuivat heidän kanssaan Helsingissä kaksiossa...että jos siihen suhteuttaa niin vielä aika helkkarin monta. ;D
Niin ja kaksiossa oli 40-50m2.
 
Maailmallinen (ennen puhuttiin vääräuskoisista) tarkoittaa kaikkia muita kuin lestadiolaisia.
Kyllä ihmetyttää nämä lestadiolaiset, jotka pitävät itseään niin hyvinä ja ylihengellisinä, etteivät voi olla tavallisten ihmisten kanssa puheväleissäkään. Jeesus kun salli seuraansa huoriakin.

Mahtavat nämä lestadiolaiset sitten taivaassa olla ihmetyksissään, kun siellä onkin kristittyjä laidasta laitaan. (Jos nyt sattuvat sinne pääsemään.)
 

Yhteistyössä