Näin kauppa kusettaa palstamammoja.

  • Viestiketjun aloittaja kauppa kannattaa
  • Ensimmäinen viesti
kauppa kannattaa
Näin kauppa vedättää – ja asiakas ostaa liikaa
Lehtikuva

Kauppa tekee kaikkensa, jotta asiakas ostaisi enemmän kuin on aikonut ja tarvitsee. Lue, millaisilla jipoilla kauppa yrittää saada asiakkaan lankeamaan.
4
Kommentoi
Lähetä
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Del.icio.us
Facebook
TwitterTaloussanomat
11.5.2011 13:05
13
Vaikka kaupasta olisi menossa ostamaan nopeasti vain leivän ja maitotölkin, yleensä reissusta ei selviä ilman kassillista ruokaa. Mukaan tarttuu huomaamatta sitä sun tätä.

Näin käy, koska kauppa tekee kaikkensa, jotta asiakas ei selviäisi kaupasta helposti ja nopeasti vain parin ostoksen kanssa. Asiasta kertoo MSN Money, joka on haastatellut saksalaista kulutustutkijaa Werner Warmbieriä Berliinissä.

Warmbierin mukaan kaksi kolmasosaa ostoksista tehdään niin sanotusti tiedostamatta. Katsominen, tunnustelu ja haistaminen saavat asiakkaan tekemään ostopäätöksen.

Ei siten mikään ihme, että esimerkiksi hedelmien kuvat ovat suosittuja virvoitusjuomissa ja muissa ruokapaketeissa. Ne luovat mielikuvaa raikkaudesta ja laadusta ja saavat asiakkaan tekemään ostopäätöksen. Näillä mielikuvilla ei Warmbierin mukaan ole välttämättä mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Usein esimerkiksi kevyttuotteet laihduttavat vain lompakkoa.

Varsinkin hyvät tuoksut viettelevät asiakkaan tekemään impulssiostoksia. Ei ihme, että kaupat mieluusti paistavat leipää myymälässä. Myös vastajauhetun kahvin tuoksu houkuttaa tekemään ostoksia. Warmbierin mukaan tuoksujen käyttö voi kasvattaa kaupan myyntiä viisi prosenttia.

Myös jatkuvasti suuremmiksi muuttuvat ostoskärryt ja korit houkuttelevat asiantuntijan mukaan ostamaan enemmän kuin olisi tarve. Ne lisäävät hänen mukaansa myyntiä jopa 40 prosenttia.

Maito piilotetaan
perimmäiseen nurkkaan

Myyntituotteiden sijoittelu kaupoissa on lähes tiedettä, jonka ainoa tarkoitus on lisätä myyntiä. Sen mukaan yleisimmin ostetut tuotteet kuten esimerkiksi maito sijoitetaan kaupan perimmäiseen nurkkaan, jotta asiakkaan tielle ehditään ladata mahdollisimman paljon muita houkutuksia ostettaviksi.

Hyllyissä kalleimmat tuotteet puolestaan asetetaan silmien korkeudelle ja halvemmat brändit lattian rajaan, josta ne eivät tartu yhtä helposti kuluttajan käteen. Poikkeuksena ovat lapsia houkuttavat tuotteet, jotka kaupoissa sijoitellaan muita alemmaksi.

Eniten kuluttajan pitäisi Warmbierin mukaan varoa aivan kassojen lähelle asetettujen hyllyjen tuotteita. Ne ovat usein turhaa rahankulua, mutta tuovat kaupoille jopa 20 prosenttia myynnistä.

Kulutustutkija neuvookin ostoksille menijöitä tekemään vanhanaikaisen ostoslistan ja seuraamaan sitä, jos haluaa säästää ja välttää turhien ostosten tekemistä.
 
-
Kyllähän ton tietää :)

ja monesti on laitettu esille "huipputarjous" esim. vanukkaista et tietyllä summalla saa ison kasan niitä. Sit laskee niin säästöä on loppupeleissä vaan joku 10 senttiä. Saadaan kuulostamaan hienommalta ku onkaan.
 
Ja missähän tuossa oli taas se suuri kusetus? Jos menet kauppaan, kukaan ei tule latomaan sinne koriisi tai kärryysi yhtään mitään ylimääräistä. Se on ihan itsestä kiinni meneekö noihin "kusetuksiin".
 
"vieras"
Mua naurattaa aina miten tämmöstäkin jotkut pitää jonain suurena kusetuksena. Ei se kauppa mitään vääriä hintoja yleensä ilmoittele eikä palkkaa taskuvarkaita liikkeisiinsä, joten en nyt tiedä voiko olla mitään muuta kun asiakkaan omaa tyhmyyttä jos silmät suurina tarttuu jokaiseen uutuustuotteeseen ja "huipputarjoukseen".
 

Yhteistyössä