Näyttösuunnitelman tekoon apua/vihjeitä?

Miten voi olla näin v.... vaikeeta?! Mä oon niin stressaantunut ja ahdistunut koko paskasta suoraan sanoen että ei hemmetti. Tuntuu et koko nivaska on mulle ihan hepreaa enkä tajuu yhtään mitä mun pitäis kirjottaa sinne.

Ei mitään kettuilua kiitos. Itkua vääntänyt jo viikon verran kun en vaan osaa enkä pysty. :(

Kasvun ja kehityksen tukemista siis suoritan.
 
• toimii työssään kasvatus-, opetus- ja sosiaalialan salassapitosäädösten
mukaisesti
• toimii eettisesti ja tasapuolisesti kasvatettavia ja työtovereita kohtaan
• soveltaa ohjaustyössään erilaisia kasvatusnäkemyksiä
• toimii johdonmukaisesti ja vastuullisesti yhteistyössä muiden kasvattajien kanssa ja ymmärtää erilaisia ajattelu- ja toimintatapoja
• tukee yksilöiden osallisuutta ja yhteenkuuluvuutta omaan yhteisöönsä ja
vertaisryhmäänsä
• edistää yksilön tarpeiden huomioon ottamista ryhmässä
• toimii mallina sosiaalisissa tilanteissa osoittaen kasvatusvastuutaan
• huomioi toiminnassaan lapsen tai nuoren yksilöllisen tilanteen ja perhetaustan sekä kehitykseen vaikuttavia elinoloja ja kulttuuri- ja elämäntapaeroja
• osallistuu sovitulla tavalla ennaltaehkäisevään oppilashuoltotyöhön sekä tarvittaessa oppilas- tai opiskelijahuoltoryhmän kokouksiin.

No siinä esimerkkinä eka "laatikko". Joo tiedän olen tyhmä kun en tajua.
 
weewee
Eikö teillä ole ollut perehdytystä näyttösuunnitelmien tekoon koulussa? Eivät ne onneksi mitään ydinfysiikkaa ole. Mietit omaa näyttöpaikkaasi ja sitä miten kohdat toteutuvat siellä. Ainakin itse opiskeluaikoinani vielä tänä keväänä kysyin top-ohjaajaltani vinkkejä.
 
"evvk"
Näin pelkistettynä, miten toimit työtovereitasi ja kasvatettavia kohtaan?
Vastaus= *Toimin xxxxxxxx ja xxxxxxxx työtovereita ja kasvatettavia kohtaan

*Sovellan erilaisia kasvatusnäkemyksiä, esimerkiksi xxxxx ja cxxxxxxx
 
"nuppu"
Itse opiskelen tällä hetkellä lastenohjaajaksi ja me tehdään samantapaisia näyttösuunnitelmia ja portfolioita työelämästä. Paras vinkki jonka olen opettajalta saanut on se, että kun lukee kaikista noista "laatikoista" ja muista vastaavista oikein ajatuksella verbit, niin ymmärtää sen mitä niissä oikeesti haetaan...sen jälkeen mietit miten näkyvät työssä ja koitat saada sen vielä järkevästi paperille :)
 
Milliiiina
Miten niin tiukaksi päästit aikataulun? Itsekin vastaavan (tosin kasvun tukemisen ja ohjauksen) näyttösuunnitelman väänsin reiluun viikkoon, kun oli hyväksilukuja top-jaksosta. Jos toi on sun ensimmäinen näyttösuunnitelma, voin lohduttaa: seuraavat tulee olemaan helpompia kun rutiinia tulee. :)
 
"ope"
Tärkeintä on, että rohkeasti vaan aloitat sen tekemisen. Ryhdy kirjoittamaan vaikka tuntuisi haastavalta. Ellet aloita, et saa valmiiksi.
Kirjoitat minä-muotoisia lauseita todellisesta tekemisestä juuri sun työssä.
Usein ne on just niitä itsestäänselvyyksiä eli minä ohjaan kerholaisia, suunnittelen ikäryhmän tasoista toimintaa, toimin yhteistyökumppanien kanssa jne. Jne.
Mieti, että kirjoitat jollekin, joka ei tunne alaa eikä oleta puolesta sanasta.
 
Kiitos vinkeistä! Lisää vaan niin paljon kun niitä riittää, kaikkea tarvitaan. Mulla nyt ollut muutenkin aika kivinen tää koulutaival ja jäin alussa tosi pahasti jälkeen. Tällä viikolla sitten sovittiin näyttö viikolle 51 että kerkeen alottaa jo seuraavan näytön suunnittelua :/ Pää hajoaa... :(
 
"ope"
Mä olen ohjannut monia opiskelijoita ja en ole nähnyt hajonnutta päätä. ;)
Kyllä sä selviät.
Ja muista, että arvioijat -kaikki kolme- ovat sua varten ja heiltä saa kysyä vinkkiä kuten myös sun omalta vastuuopelta.
Tärkeintä on, että hoidat kaikki käytännön tilanteet rohkeasti. Et suorita äikän open etkä sihteerin tutkintoa eli jos kirjaat jotain hassusti tai vajavaisesti ei se siihen kaadu.
Kyllä sä selviät!
 
"murski"
Mä niin tiedän ton tunteen!!

Itselleni käyttösuunnitelman teko oli ihan kamalaa. Alalta pitkä työkokemus alla ennen kyseistä koulutusta, enkä todellakaan tajunnut kirjoittaa niitä vaadittuja itsestäänselvyyksiä, koska ne oli olivat mulle niin itsestäänselvyyksiä!!

Ja mä oon aina mielelläni auttanut muita suunnitelmissa näin jälkikäteen. Toivottavasti kukaan ei tule sulle huutelemaan mitään typeryyksiä, kun täällä apua kyselet.

Hei tule huomenna upittelemaan tätä ketjua, niin yritän auttaa! :)
 
xpss
Poimi kriteeristöstä ne tavoitteet, jotka on mahdollista toteuttaa näyttöpaikassasi ja lähde siitä liikkeelle. Älä yritä täyttää kaikkia tavoitteita. Konkretiaa kehiin. Esim. miten konkreettisesti otat yksilööllisyyden huomioon tai osallistut ennaltaehkäisevään työhön Omille ohjattavilleni olen monasti sanonut, että tee suunnitelma niin, että ihminen, joka ei tunne alaa ymmärtää mitä teet.
 
vier
Voi ei ap, tsemppiä sulle, tiedän tasan tarkkaan tuon fiiliksen, vitutusta ja suunnatonta epätoivoa, tuntuu ettei apua saa, eikä tiedä mitä tehdä.

Mulla eka näyttö takana, mutta täysin eri alalta eli musta ei paljon hyötyä ole, mutta yritän auttaa...
Ja muista että Google on hyvä ystävä!

Kirjoita ensin sellainen blaablaa-versio, eli ihan kaikki mitä mieleen tulee, vaikka ne olisivatkin ihan päin helvettiä, sitten pohdit, guuglailet ja tutkit niitä kohtia seuraavana päivänä ja teet muutoksia.

-toimii työssään kasvatus-, opetus- ja sosiaalialan salassapitosäädösten
mukaisesti

Googlaa esim. sosiaaliala, salassapitosäädökset.
- Teillä töissä tämä näkyy miten? Et saa kertoa töissä tapahtuvia asioita eteenpäin nimillä? Et saa levittää hoidettavien perheen asioita kaupungilla? Tiedätkö missä laissa tämä salassapito määrätään ja oletko lukenut tämän lainkohdan?
 
"veeras"
Näytön idea on osata soveltaa näyttösuunnitelmassa mahdollisimman moni kohta, mutta riippuen mistä teet näytön jäävät jotkut kohdat väkisinkin pois. Niissä riittää, että ymmärrät mistä on kyse ja pystyt selittämään teoriassa kuinka toteuttaisit sen käytännössä.

Näyttösuunnitelma on sisällysluettelo näytöstäsi. Jos sinulla on kirjallisia töitä, jotka voit hyödyntää näytössä laitat sen viitteeksi ao kohtaan ja mapitat sen näyttökansioon (olipa oikea kansio tai sähköinen). Ja aloita helpoimmasta päästä, jolloin alat saamaan juonesta kiinni.

Ja koulusta pitäisi saada apua. Olen suorittanut kolme ja joka koulussa on erilaiset systeemit, miten näyttöön valmistaudutaan ja miten tarkkaa näyttösuunitelman pitää olla.

En tiedä kuin muutaman tutkinnon hylänneen tyypin: yksi oli kolmen yrittämisen aikana niin kännissä, ettei voitu edes harkita sisään päästämistä. Yksi oli ymmärtänyt koko koulutuksen väärin, koska ei puhunut suomea kunnolla (täytti maahanmuuttajakiintiön). Kolmas oli päättäväisesti ollut kysymättä neuvoa mistään ja hämmästyi kovasti, kun näyttötilanteessa hänelle selvisi ettei ollut ymmärtänyt näytön sisällön ideaa ( ei edes hälytyskellot soineet näyttösuunnitelman ääressä).
 
"Sanyo"
Ajankohtaa onneksi siirrettiin eteenpäin. En olisi millään alle viikossa saanut kirjoitettua kun edelleenkin olen aivan jumissa. Ehkä kaksi lausetta saanut kirjoitettua. Voi jehna ! :mad:
 
alkuun nyt nämä
jos olet päiväkodissa, niin nuo sun pallukathan koskee sitä kasvatustyötä, esim. tuo salassapitojuttu>> et puhu asikkaista ulkopuolisille, hävität muistiinpanot ja asiakirjat oikeaoppisesti (ei tavan roskiin papereita missä lukee nimi) luvat valokuvaukseen,videointiin, tietojen siirtoon esim. neuvolaan,kouluun, sos. työntekijälle.
toka pallukka, katso googlaamalla lähihoitajan eettiset perusteet esim. kunnioitus, ihmisarvo, yhdenvertaisuus...jne jne, miten toteutat työpaikalla, et siis suosi/hyljeksi ketään ulkonäön,kulttuuritaustan yms. perusteella vaan kohtelet kaikkia yhdenvertaisesti.
 
"Sanyo"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuun nyt nämä;29323835:
jos olet päiväkodissa, niin nuo sun pallukathan koskee sitä kasvatustyötä, esim. tuo salassapitojuttu>> et puhu asikkaista ulkopuolisille, hävität muistiinpanot ja asiakirjat oikeaoppisesti (ei tavan roskiin papereita missä lukee nimi) luvat valokuvaukseen,videointiin, tietojen siirtoon esim. neuvolaan,kouluun, sos. työntekijälle.
toka pallukka, katso googlaamalla lähihoitajan eettiset perusteet esim. kunnioitus, ihmisarvo, yhdenvertaisuus...jne jne, miten toteutat työpaikalla, et siis suosi/hyljeksi ketään ulkonäön,kulttuuritaustan yms. perusteella vaan kohtelet kaikkia yhdenvertaisesti.
Kiitos hurjasti :) Koulussa olen tällä hetkellä avustajana.
 
"Sanyo"
Jos jollain on vielä vinkkejä niin ottaisin mielelläni vastaan ! Eteenpäin on menty mutta paljon on viel ätehtävää.

• huomioi päivittäisen levon, liikkumisen ja ulkoilun tarpeen ja kannustaa
omaehtoiseen liikkumiseen
• tukee omatoimisuutta ja oman toimintakyvyn ylläpitämistä
• ottaa ohjauksessa huomioon työskentelyn ja vapaa-ajan sopivan suhteen
• huolehtii asianmukaisesti allergioista, erityisruokavalioista ja erityistarpeista
• toimii elintarvikehygieenisiä turvallisuusmääräyksiä noudattaen
• toimii terveellisten elämäntapojen esimerkkinä
• edistää ohjattavien välistä vuorovaikutusta ja sosiaalisia suhteita
• luo edellytyksiä lasten ja nuorten tasavertaiselle osallistumiselle
Tällaisia palluroita nyt pähkäilen !
 
vierass
[QUOTE="Sanyo";29420629]Jos jollain on vielä vinkkejä niin ottaisin mielelläni vastaan ! Eteenpäin on menty mutta paljon on viel ätehtävää.

• huomioi päivittäisen levon, liikkumisen ja ulkoilun tarpeen ja kannustaa omaehtoiseen liikkumiseen

* ymmärrän miksi lapsi tarvitsee lepoa, liikuntaa ja ulkoilua. No, riittävä lepo on ihan perusedellytys lapsen kasvulle ja kehitykselle, liikunta taas harjoittaa lapsen motorisia taitoja ja vahvistaa luita, lihaksia jne. Ulkoilu/liikunta virkistää. Omaehtoiseen liikkumiseen kannustaminen; mielikuvitus+morotiikka kehittyy kun lapsi itse kehittelee leikkejä,joihin liikkuminen tavalla tai toisella kuuluu (erilaisissa maastoissa kävelyä, kukkulalle kiipeilyä jne.)


• tukee omatoimisuutta ja oman toimintakyvyn ylläpitämistä
* en tee lapsen puolesta turhaan asioita, esim. annat aikaa pukea tai syödä itse.
isommalle lapselle vastuutehtäviä, joista huolehtia


• huolehtii asianmukaisesti allergioista, erityisruokavalioista ja erityistarpeista
* jos jollain lapsella joku tällainen on, niin tietysti perehdyt aiheeseen koulutuksen muodossa,kirjallisiin esitteisiin tutustuen. Huolehdit, että toimit esim. sairaalan, terapeuttien ohjeiden mukaisesti

• toimii elintarvikehygieenisiä turvallisuusmääräyksiä noudattaen
* hygienipassi, kyseisen harjoittelupaikan omiin määräyksiin tutustuminen ja niiden noudattaminen

• toimii terveellisten elämäntapojen esimerkkinä
*lautasmalli, liikunta,hyvät käytöstavat jne. itsellä

• edistää ohjattavien välistä vuorovaikutusta ja sosiaalisia suhteita
*keksit yhteistä tekemistä lasten kesken, ohjaat/tuet ottamaan kontaktia toisiin


Siin jotain :)
 
"sanyo"
Pari boksia taas päästy eteenpäin... Vielä ois muutama jäljellä ja muutama joka tarvis helppii

• tukee kaverisuhteiden syntymistä yksinäisyyden vähentämiseksi
• ohjaa mielekkäiden harrastusten pariin ja vapaa-ajanviettotapoihin
• toimii yhteistyössä huoltajien kanssa syrjäytymisen ehkäisemiseksi
• tekee moniammatillista yhteistyötä syrjäytymisen ehkäisemiseksi.
 

Yhteistyössä