Naisten ja miesten työt

  • Viestiketjun aloittaja "Viola"
  • Ensimmäinen viesti
"Viola"
Onko teillä joitakin kotijuttuja, jotka ovat ehdottomasti joko sinun tai puolisosi omia? Meillä on esim. nuo:
MINÄ:
-kasvimaan huolto ja laitto, mies/lapset hakee sieltä kyllä ruokaa ja pyydettäessä kastelee
-kukkien kasvatus ja hoito, niin sisällä kuin ulkonakin
-pyykkihuolto, mies ei tunnista lasten vaatteita jne, joten lajittelu menisi ihan pieleen, eikä myöskään osaa erottaa hienopestäviä vaatteita jne
-minä huolehdin makeat leipomukset
-sisustukselliset asiat; verhojen vaihdot jne
MIES:
-huolehtii ja huoltaa polkupyörät ja autot ja auttaa poikia mopojutuissa
-talon huoltoon liittyvät asiat; vesisäiliön ilmaus, vesipuhdistamon suolaukset jne, kaikki talon korjaukset ja huollot yleensäkin, tuhkien viennit tuhkaluukuista jne
-LÄHES KAIKKI polttopuiden tekoon liittyvä, minä voin auttaa pinoamaan tai siirtämään halkoja liiteriin

Eipä oikeastaan tule muuta mieleen. Siivoukset, kaupankäynnit ja ruuanlaitot hoitaa se, kuka jaksaa ja ehtii/on kotona, koiriin ja lapsiin liittyvät jutut tehdään myös sen mukaan, kuka ehtii ja jaksaa. Samoin lumityöt, nurmikonleikkuut, pihan hoito, uunien lämmitykset hoidetaan samalla tavalla. Marjojen kerääminen/säilöminen on ehkä vähän enemmän minun hommaani, mutta saan siihen kyllä apua kun vain mainitsen asiasta.
 
-
Meillä ei okeastaan ole muuten mitään sen kummempaa, kuin se, että voimaa tai pituutta vaativat hommat hoitaa useimmiten mies ja minä näppäryyttä vaativat. Ei se silti sitä tarkoita, ettenkö minä ikinä vaihtaisi auton renkaita tai mies letittäisi tyttäremme hiuksia.
Useimmiten kuitenkin niin, että se hoitaa homman, jolle se on helpompaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Ei. Asutaan kerrostalossa, meillä ei ole autoa eikä muita moottorivempaimia eli ns. perinteiset miesten työt uupuvat taloudesta kokonaan.

No okei, minä hoidan leipomukset, koska tykkään leipoa. Mies kurottelee tavarat, joihin en itse yllä.
 
"kahden äiti"
Minä:
Pyykkihuolto ja lasten vaatehankinnat
Tiskit
Lumityöt, lakaisuhommat
Arkiruuat

Mies:
Autoon ja tietokoneisiin liittyvät jutut
Raha-asiat (siis lainojen hoito yms.)
Leivonta
Ruohonleikkuu

Siivous on ulkoistettu. Muut hommat tehdään yhdessä tai se, joka kerkiää.
 
"vieras"
No siis meillähän on tosi tasa-arvoinen liitto. Käytännössä tehdään kaikki työt yhdessä tai miten sattuu. Periaatteesta mä silti rassaan autot ja korjaan tietokoneet, kun taas mies leipoo pannaria lapsille ja syöttää esikoisen rintapumpulla. Ihan vaan siis periaatteest' me tehdään niin, että mulla on haalarit ja mies pitää essua. Siis periaatteen vuox ku me ollaan niin über tasavertasii. Ja jos joskus on joku lamppu vaihdettavana tai ovenkarmi korjattavana, niin toki mä ne vahvana naisena hoidan. Muutenhan mua pidettäis jonain neitinä tai jotain. Miehen mä sitävastoin pakotan peseen pyykit ja pyhkimään pölyt, koskan muutenhan se luulis olevansa joku alfa tai jotain.

Kun me ollaan näin tasavertasii niin se on parasta että roolit on näin. Toisinpäin ne ei olis tasavertasii, tajuutteko? Käänteinen tasavertasuus on oikeeta ja muuten ei olla samalla viivalla.

 
Faelivrin
Meillä ei mies koske pyykkeihin ollenkaan. Ja en siis valita, vaan oon sitä kieltänyt. :D
Mies putsaa aina viemärit.
Mä hoidan leipomiset, mutta siitäkään en valita, koska tykkään siitä.

Nuo nyt ainakin tuli mieleen..
 
Jaa, mies hoitaa kaikki tietokonejutut, polkupyöränkorjaukset ja laskunmaksut, mä siirrän vaan palkkapäivänä rahat hänen tililleen. Muutoin arkiasiat on mun hoidettavana, toki mies tekee joskus jotain jos ehtii. Mies kokkaa silti paremmin kuin minä ja mielelläni söisin useammin hänen keitoksiaan :) Lähinnä sujuvuuden takia näin kun toinen on yleensä vasta illalla kotona niin ei siinä ehdi kummoisia tekemään, korkeintaan tyhjentämään tiskikoneen. Autonhuolto on mun vastuulla kun käytän sitä työmatkoihin, mies kulkee pyörällä.
 
On. Esimerkiksi minä olen se joka huoltaa vaatteet eli pesen ja viikkaan. Mies taas huolehtii ikkunoiden pesusta ja imuroinnista. Minä kun en edes suostu tekemään sellaisia töitä ne kuuluu miehelle. On toki varmaan muitakin juttuja mutta nuo nyt näkyvät.
 
kotileipuri-
Arkena moni asia johtuu ihan työ- ja harrastusajoista.
Esim. minä lataan illalla pesukoneen valmiiksi ja usein myös leipäkoneen, laitan pesukoneen käymään klo.4.00 aamulla kun herään töihin, mies riipustaa ne pyykit kun herää omiin töihinsä, hoitaa aamupalat lapsille ja vie kuopuksen eskariin.
Minä haen tytön, hoidan päivälliset, leipomukset, pyykit jne. Siivoan enimmälti, mies imuroi perusteellisesti yleensä perjantaisin (sohvat yms.), mies tamppaa matot, hoitaa isommat lumityöt, tietokonejutut, puuhommat, ja pojan kanssa ajaa nurtsia jne, hoitaa chilinsä. Mä yleensä muut kasvimaat, marjapuskat ja puutarhahommat.
Pyöräkorjailut ja tuunailut tekee mies pojan kanssa, ja enimmälti kai kaikki tuollaiset moottoripyörästä autoihin. Pienemmät maalailu- ja sisustushommat teen minä, mies isommat raksahommat.
Viikonloppuisin mies kokkaa jtn "parempaa" ja aikaa vievämpää. Pojan harkkoihin ja kisoihin kuskailut hoitaa paljolti mies, itse ehdin vain kerran viikossa mukaan. Mä kuskaan kuopuksen harrastukset.
Iltatoimet tekee kumpi ehtii, mies useammin lukee muksujen kanssa iltasadut ja mä valmistelen seuraavaksi päiväksi vaatteita ja ruokia.
 
"noo"
[QUOTE="Viola";28916729]Onko teillä joitakin kotijuttuja, jotka ovat ehdottomasti joko sinun tai puolisosi omia? Meillä on esim. nuo:
MINÄ:
-kasvimaan huolto ja laitto, mies/lapset hakee sieltä kyllä ruokaa ja pyydettäessä kastelee
-kukkien kasvatus ja hoito, niin sisällä kuin ulkonakin
-pyykkihuolto, mies ei tunnista lasten vaatteita jne, joten lajittelu menisi ihan pieleen, eikä myöskään osaa erottaa hienopestäviä vaatteita jne
-minä huolehdin makeat leipomukset
-sisustukselliset asiat; verhojen vaihdot jne
MIES:
-huolehtii ja huoltaa polkupyörät ja autot ja auttaa poikia mopojutuissa
-talon huoltoon liittyvät asiat; vesisäiliön ilmaus, vesipuhdistamon suolaukset jne, kaikki talon korjaukset ja huollot yleensäkin, tuhkien viennit tuhkaluukuista jne
-LÄHES KAIKKI polttopuiden tekoon liittyvä, minä voin auttaa pinoamaan tai siirtämään halkoja liiteriin

Eipä oikeastaan tule muuta mieleen. Siivoukset, kaupankäynnit ja ruuanlaitot hoitaa se, kuka jaksaa ja ehtii/on kotona, koiriin ja lapsiin liittyvät jutut tehdään myös sen mukaan, kuka ehtii ja jaksaa. Samoin lumityöt, nurmikonleikkuut, pihan hoito, uunien lämmitykset hoidetaan samalla tavalla. Marjojen kerääminen/säilöminen on ehkä vähän enemmän minun hommaani, mutta saan siihen kyllä apua kun vain mainitsen asiasta.[/QUOTE]

Eipä tässä mitään, jos ootte onnellisia.
Mutta herää kysymys, että eikö miehen justiinsa kannattais pestä välillä pyykkiä, niin oppis erottamaan ne lasten vaatteet & hienopesua vaativat? Ei se kovin vaativaa hommaa ole, siitä selviää vähemmälläkin älyllä...
 
"noo"
Hmm, voi niitä sukupuolien rooleja miettiä menemättä ihan noin pitkälle... Meillä mies on mies ja minä oon nainen, mutta ollaan feministejä molemmat :D Mä tykkään kokkaamisesta, joten kokkaan enemmän, mutta kokkaa tuo mieskin. Mies sitten tiskaa ihan mielellään. Pyykit ja siivous tehdään aika lailla tasan, ja lamput vaihtaa se joka ehtii. Mies on silti se, joka juo enemmän kaljaa ja katsoo jalkapalloa, ajattele. Ja mä oon hoikka ja naisellinen, usko tai älä ;)


[QUOTE="vieras";28916848]No siis meillähän on tosi tasa-arvoinen liitto. Käytännössä tehdään kaikki työt yhdessä tai miten sattuu. Periaatteesta mä silti rassaan autot ja korjaan tietokoneet, kun taas mies leipoo pannaria lapsille ja syöttää esikoisen rintapumpulla. Ihan vaan siis periaatteest' me tehdään niin, että mulla on haalarit ja mies pitää essua. Siis periaatteen vuox ku me ollaan niin über tasavertasii. Ja jos joskus on joku lamppu vaihdettavana tai ovenkarmi korjattavana, niin toki mä ne vahvana naisena hoidan. Muutenhan mua pidettäis jonain neitinä tai jotain. Miehen mä sitävastoin pakotan peseen pyykit ja pyhkimään pölyt, koskan muutenhan se luulis olevansa joku alfa tai jotain.

Kun me ollaan näin tasavertasii niin se on parasta että roolit on näin. Toisinpäin ne ei olis tasavertasii, tajuutteko? Käänteinen tasavertasuus on oikeeta ja muuten ei olla samalla viivalla.

[/QUOTE]
 
Iso-Iita
Mä hoidan suurimman osan kotitöistä, koska olen kotona lasten kanssa päivisin ja mies käy töissä..pyydettäessä mies kyllä ripustaa pyykit tai imuroi, mutta ei oma-aloitteisesti. Useimmiten nuo on jo tehty kun hän tulee kotiin, ettei tarvitsekaan. Hän hoitaa autojen huollot sekä renkaanvaihdot. Leikkii lasten kanssa iltaisin ja lukee iltasadun, mutta minä hoidan tällä hetkellä nukuttamisen koska se on sujunut paremmin niin..

Arkiruoan hoidan minä ja välillä myös leivon. Pullaa en leivo koskaan, mies tekee sen joskus (ehkä 1-2 krt vuodessa!!)
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28916848]No siis meillähän on tosi tasa-arvoinen liitto. Käytännössä tehdään kaikki työt yhdessä tai miten sattuu. Periaatteesta mä silti rassaan autot ja korjaan tietokoneet, kun taas mies leipoo pannaria lapsille ja syöttää esikoisen rintapumpulla. Ihan vaan siis periaatteest' me tehdään niin, että mulla on haalarit ja mies pitää essua. Siis periaatteen vuox ku me ollaan niin über tasavertasii. Ja jos joskus on joku lamppu vaihdettavana tai ovenkarmi korjattavana, niin toki mä ne vahvana naisena hoidan. Muutenhan mua pidettäis jonain neitinä tai jotain. Miehen mä sitävastoin pakotan peseen pyykit ja pyhkimään pölyt, koskan muutenhan se luulis olevansa joku alfa tai jotain.

Kun me ollaan näin tasavertasii niin se on parasta että roolit on näin. Toisinpäin ne ei olis tasavertasii, tajuutteko? Käänteinen tasavertasuus on oikeeta ja muuten ei olla samalla viivalla.

[/QUOTE]


Et ihan taida käsittää mistä on kysymys...Kysymys on siitä että jokainen tekee sen mitä osaa ihan sukupuolesta riippumatta. Toki kannattaa opetella sellaistakin mitä ei osaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Joo miehen omimia juttuja on:
- roskien vieminen ja biojätejuttujen hoitaminen
- koirien ruokkiminen ja niiden sotkujen siivoaminen
- likan aamupalat ja kahvinkeitto arkisin
- mankelointi
- tiskikoneen käyttö useimmiten
- vessanpönttöjen puhtaanapito
 
meillä
Minä huolehdin lasten vaatehankinnat, neuvolat ja hammaslääkärit. Pyyhin pölyt, vaihdan petivaatteet, silitän
Mies huoltaa ja katsastaa autot, leikkaa nurmikon, huolehtii kaiken tietotekniikkaan liittyvän.
 
ap.
[QUOTE="noo";28917689]Eipä tässä mitään, jos ootte onnellisia.
Mutta herää kysymys, että eikö miehen justiinsa kannattais pestä välillä pyykkiä, niin oppis erottamaan ne lasten vaatteet & hienopesua vaativat? Ei se kovin vaativaa hommaa ole, siitä selviää vähemmälläkin älyllä...[/QUOTE]

No kun lähetään liikkeelle siitä, että mies kysyy sukista, t-paidoista ja aluskalsareistakin, että onko nämä minun (siis hänen), niin helpompi on minun se homma hoitaa, kun alkaa hänen niitä opettelemaan. Ehtii siinä jo lastenkin vaatevarastot vaihtumaan... (2 teinipoikaa käyttää samaa vaatekokoa kuin hän). Älyllä sen kanssa ei liene tekemistä, vaatteet eivät vain häntä kiinnosta eikä kiinnitä niihin huomiota juuri lainkaan.
 

Yhteistyössä