Napanuorasolmu ja napanuora kaulan ympäri

  • Viestiketjun aloittaja itku tuli
  • Ensimmäinen viesti
itku tuli
Minulla kaksi tervettä lasta.
Toisella lapsella oli napanuorassa solmu ja toisella kiertynyt napanuora kaulan ympäri.

Olisiko tässä siis voinut käydä pahastikin?
Kuinka tavallista on napanuorasollmu tai napanuora kaulan ympäri?

Itketää tuo juho-ketju.
 
hmlö
mulla on kaksi lasta ja molemmilla ollut napanuora kaulan ympärillä syntyessään. tuntuu että se on melko yleistä. molemmat lapset kyllä selvisivät hengissä. esikoinen jouduttiin ottaa tarkemmin tutkittavaksi mutta siinä oli muitakin syitä taustalla.
 
her
Kakkosella oli kaksi kertaa napanuora kaulan ympäri, mutta 10p poika tuli siitä huolimatta. Välillä supistukset sai sydänäänet katoilemaan, johtuen kait napanuoran puristumisesta, muttei mitään vakavampaa.

Olen ymmärtänyt, että jos napanuora on kovin lyhyt ja kaulan ympäri, niin voi tulla ongelmia alakautta synnyttäessä.
 
juuh
Napanuora kaulan ympärillä on kuulemma melko yleistä. Solmusta en tiedä, mutta ilmeisesti harvinaisempaa. Ongelmia tulee nimenomaa silloin, kun napanuora on lyhyt. Syntymä on aina riskialtis ja joskus siinä sattuu odottamattomia ja ennustamattomia asioita, joiden seuraukset voivat olla pahimmat mahdolliset. Niihin ei pysty etukäteen varautumaan.
 
"viiraska"
napanuora on liukasta ja siinä on paine sisällä. On harvinaista että se solmiintuu niin tiukkaan että verenkulku estyy. Minunkin viidestä lapsesta ainakin kahdella muistan olleen napanuora kaulan ympärillä, toisella kahteen kertaan. Voi olla että vieläkin useammalla, mutta se ei ole ponnistuksen tiimellyksessä jäänyt mieleen...
 
"vieras"
Mun siskoni kuoli, kun oli napanuora kaulan ympärillä. Oli ihan täysiaikainen vauva, vähän yli lasketun ajan. Yksi päivä äiti ei tuntenutkaan liikkeitä, meni neuvolaan jossa ei kuultu enää sydänääniä. Sairaalassa käynnistettiin, sisko painoi yli neljä kiloa.

Siskon jälkeen syntyneellä veljelläni oli myös napanuora kaulan ympärillä, ei onneksi aiheuttanut mitään. Tuota mä pelkäsin eniten kun lapsia odotin, että kuristuvat napanuoraan.
 
"shihtzu"
Nuoremmalla oli napanuora kaulan ympäri ja esikoisella oli napanuora kerran olkapään ympäri ja 2 kertaa jalan ympäri ja siksi vanhempi jouduttiin leikkaamaan, kun sydänäänet romahtivat.
Molemmat ovat ihan terveitä lapsia, nuorempi joutui olemaan teholla ekat päivät, mutta syy siihen oli alhaiset verensokerit.
 
2/4 meidän lapsista on myös syntyneet napanuora kaulan ympäri. Toisella se oli kahteen kertaa kiertynyt. Silloin muistan, että piti lopettaa ponnistaminen kesken kaiken kun kätilö selviteli sitä, ja mua alkoi ahdistaa ihan hirveästi kun se ei sillä hetkellä suostunut kertomaan syytä, miksi ei saa ponnistaa...

Mutta siis ihan terveitä tyttöjä ovat, eikä mitään seurantaa tai muutakaan ko. asian takia tarvittu.
 
Viimeksi muokattu:
ruuu
Mulla on ollut kakski kertaa kierroksella kaulan ympärillä - ja tässä kirjoittelen.

Riskihän tuo on kaikkien muiden riskien joukossa. Ehkei nyt kannata liikaa murehtia - mitään ei sattunut.Kyllä meistä kai kaikki kokee elämässä läheltäpiti tilanteita joissa elämänlanka saattaisi katketa - mutta ei katkea.
 
xoxo
Mulla on ekan synnytykseen merkattu "napanuora löysätty" mitä mahtaa tarkoittaa? sen muistan että sanoivta että ompas lyhyt napanuora.

Eihän se vaikuta mitään seuraaviin raskauksiin? siis että olisi automaattisesti lyhyt napanuora..laskettuun aikaan enään muutama päivä..
 
Meillä pojalla oli napanuora kaulan ympärillä ja siinä todellinen solmu, ei mikään löysä solmu.
Napanuora kaulan ympärillä käsittääkseni on melko tavallista mutta nuo solmut kai ei ole niin tavallisia? Ponnistusvaiheessa piti auttaa imukupilla ulos kun sydänäänet alko laskemaan.
Poika synty sinisenä ja vaitonaisena. Oli kakannut lapsiveteen ja veivät ensin imettäväksi, hetken päästä alko huuto kuulumaan. Loppujen lopuks kaikki hyvin ja terve lapsi saatiin syliin mutta muistan vieläkin kun kätilö sen solmun huomasin ja totesi meillä olleen suojelusenkeleitä matkassa...

Meillä onnea oli varmaan siinäkin että napanuora oli 96cm pitkä, lyhyemmällä napanuoralla olis asiat varmaan voinu olla toisin?

Nyt odotan toista lasta rv.24+3 ja en voi väittää etteikö synnytys pelottaisi...
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on ekan synnytykseen merkattu "napanuora löysätty" mitä mahtaa tarkoittaa? sen muistan että sanoivta että ompas lyhyt napanuora.

Eihän se vaikuta mitään seuraaviin raskauksiin? siis että olisi automaattisesti lyhyt napanuora..laskettuun aikaan enään muutama päivä..
Mun käsittääkseni se tarkottaa sitä että napanuora on ollu kaulan ympärillä ja on siitä löysätty...
 
"vieras"
Meillä oli molemmilla lapsilla syntyessään napanuora x2 kaulan ympärillä. Esikoisella pahemmin eli paljon tiukemmin. Hänellä sykkeet heitteli supistusten aikana ja mua valmisteltiin jo sektiota varten, mutta synnytys eteni sitten suht nopeasti alakautta. Napanuora leikattiin kaulan ympäriltä heti pään synnyttyä, se oli niin tiukalla, että sitä ei voinut kiepsauttaa siitä pois. Poika sai 6 pistettä ja napanuoran ph kertoi, että hapenpuutetta oli ollut. Ainakin vielä poika on kuitenkin kehittynyt normaalisti, on nyt 2,5 v. Kuopuksella sitten ei ollut mitään ongelmia sykkeiden kanssa synnytyksen aikana ja napanuora vaan kiepsautettiin pään ympäriltä pään synnyttyä.
 
"vieras"
Eihän se vaikuta mitään seuraaviin raskauksiin? siis että olisi automaattisesti lyhyt napanuora..laskettuun aikaan enään muutama päivä..
Esikoisellani on napanuora kaulan ja vartalon ympärillä ja ilmeisesti napanuora tosi lyhyt, kun jäi pahati puristuksiin eikä laskeutunut. Sydänäänet romahtivat välittömästi pienemmästäki supistuksesta (yritettiin käynnistää ja lopetettiin samoin tein, enkä itse edes tuntenut sitä supistusta). Nyt olen uudelleen raskaana ja kovasti on vakuuteltu alusta lähtien, että on hyvin harvinaista että toisellakin lapsella olisi napanuora kaulan ympärillä ja mitään estettä ei pitäisi olla alatiesynnytykselle. En todellakaan luota noihin vakuutteluihin, vaan olen vaatinut pääsyä synnytystapaultraan ja niin terveydenhoitaja kuin lääkärikin neuvolasta ovat suhtautuneet vaatimukseeni hyvin ymmärtäväisesti ja kannustavasti ja aika on järjestymässä kunhan sinne asti päästään (nyt viikko 30).
 
"äiti kolmelle"
Mulla on 2/3 ollut napanuora kaulanympäri.
Esikoisella oli pari-kolme kertaa.Synnytys oli raju,oli lisäksi kakannut lapsiveteen. Oli pienestä kiinni ettei lähdetty jo leikkaamaan.Siinä sai polvillaan olla kun lääkäri kavoi alapäästä kaksin käsin.
Kuopuksella oli kerran,löyhästi.
 
JONSERED Karhunkantaja
AlQaidalla oli napanuora puneella, ei solmussa eikä kaulan ympäri, vaan puneella. Ilman vauhdikasta sektiota ei olisi nyt tuota tyyppiä täällä. (Adhd löytyy, mutta en syytä hapenpuutetta vaan geenejä).

Mossadilla oli napanuora kaulan ja vyötärön ympäri, syntyi smurffina. (Ja samoin, neurologista epätyypillisyyttä löytyy)
 
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="vieras";23922402]Mun pikkusiskolla oli napanuora 2 kertaa kaulan ympäri ja sydämessa reikä.
Kuulema kaikki meistä neljästä ollaan meinattu kuolla synnytyksessä...[/QUOTE]

Minulta vain kaksi neljästä on ollut jonkinmoisessa hengenvaarassa ja minä itse kolme kertaa. Ei synnyttäminen tai syntyminen ole ihan riskitöntä hommaa... Ja silti lapsia syntyy.
 
"Vieras"
Mulla on ekan synnytykseen merkattu "napanuora löysätty" mitä mahtaa tarkoittaa? sen muistan että sanoivta että ompas lyhyt napanuora.

Eihän se vaikuta mitään seuraaviin raskauksiin? siis että olisi automaattisesti lyhyt napanuora..laskettuun aikaan enään muutama päivä..
Tietääkseni, kun sen vauva pää on ulkona, ja huomataan, että napanuora on kaulan ympäri, niin se kiepautetaan pois siitä, jolloin voi synnyttää loputkin. Jos napanuora on lyhyt, niin voisi muuten tehdä tiukkaa. Meillä kanssa oli napanuora kaulan ympäri.
 
Meidän kuopuksella oli 3 napanuorasolmua ja kätilö sanoi ettei koskaan olen 30v uransa aikana törmännyt vastaavaan, että olisi noin monta.Onneksi olivat löysiä.Napanuora oli huomattavasti tavallista pidempi.Terve tyttö kuitenkin syntyi :)
 
"Muurarin Vaimo"
Toisiksi nuorimmalla oli napanuora kaulan ympäri, ja lisäksi poikkeuksellisen lyhyt. Katkaistiin ennenkö sain ponnistaa ulos. (hänellä lievää neurologista häikkää, mutta normaali vauvaikä, joten en tiedä onko tuosta kiinni)
 
tuhlaajatytär
Esikoisella oli napanuora kaulan ympärillä. Sydänäänet romahtivat ja tehtiin hätäsektio. Kiitos upean lääkärin ja kätilön saimme terveen ja ihanan tytön.
 
jotain semmoista
Toisessa synnytyksessä piti lopettaa ponnistaminen ja kätilö mutisi että miten tää nyt täällä onkaan... (Lapsivesi oli myös vihreää) Ihan terve 9 pisteen tyttö tuli, mutta edelleen kaivelee nuo kätilön sanat. En (onneksi)tiedä miten vakavasta tilanteesta oikeasti on ollut kyse.
 
napis
Napanuoran ei edes tarvitse olla kaulan ympärillä että voi käydä huonosti, myös esimerkiksi nilkan ympärillä oleva napanuora on vaarallinen jos lapsi suoristaa jalan ja siten kiristää nuoran, virtaukset estyy. Joku kirjoitti että lyhyt napanuora on vaarallisempi. Pitkä menee helpommin solmuun.
 

Yhteistyössä