Naurettavat äidit kantelevat luokkaretkistä ?

  • Viestiketjun aloittaja oulu
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;21988220:
10 euroa kuukaudessa, jos lapsia on enemmän kuin pari kolme, niin kyllä se nyt alkaa jo köyhimmillä tuntua. Joilla sitä paitsi tuskin on edes varaa ostaa niitä yli satasen Reimatecejä muutenkaan.

Ohjeena kyllä vähän samanlainen, kuin erään naistenlehden laihdutusohjeet: Laihdut heti kaksi kiloa, kun vaan jätät majoneesin pois hampurilaisesta. Duh.
:whistle::D
 
"sama"
Itse en anna periaattesta sitä 10e koska rahankeräys ei ole laillista touhua. Miksi tosiaan opetaa lapsia tekemään väärin. Jos koululla ei ole varaa maksaa luokkaretiä niin miksi lähteä? Paljon on sellaisia kohteita mihin voi mennä ilman keräystäkin. Ja vanhemmat voisi reipastua niin että osallistuu myyjäisiin ym. eikä aina tyrkyttäisi rahaa. Eihän se lapselle ole edes esimerkillistä että rahaa saa tyhjästä.
 
Keittiönoita
[QUOTE="sama";21992072]Itse en anna periaattesta sitä 10e koska rahankeräys ei ole laillista touhua. Miksi tosiaan opetaa lapsia tekemään väärin. Jos koululla ei ole varaa maksaa luokkaretiä niin miksi lähteä? Paljon on sellaisia kohteita mihin voi mennä ilman keräystäkin. Ja vanhemmat voisi reipastua niin että osallistuu myyjäisiin ym. eikä aina tyrkyttäisi rahaa. Eihän se lapselle ole edes esimerkillistä että rahaa saa tyhjästä.[/QUOTE]
Mun lapsillani ei ole ollut enää kouluiässä sitä harhakäsitystä, että rahaa voi hakea seinästä. Ovat tienneet, että meidän perheen rahat eivät todellakaan tule tyhjästä. Mitä tulee reipastumiseen, niin mulle on ainakin ollut sen rahankeruun kannalta järkevämpää tehdä tunti töitä kuin osallistua tunnin työpanoksella koulun myyjäisiin. Kyse ei ole ollut reippaudesta vaan taloudellisesta ajattelusta.
 
"julli"
Miksi sen mamman lapsi on kiusattu hylkiö? Kenties siksi, että muiden lasten vanhemmat kertovat lapsille, että "Liisan" äidin vuoksi ei nyt luokkaretkirahasto onnistu.

Pitöisköhän aikuisten asiat keskustella ihan vaan aikuisten kanssa ja jättää ne lapset sekoittamatta siihen?

Mä ymmärrän hyvin, ettei joku halua laittaa 10€/kk uokaretkirahastoon...jos perheessä on vaikkapa 4 koululaista, on summa kuukaudessa jo 40€. Mun kouluaikoina (eikä siitä ole edes hirmuisesti aikaa) me lapset kerättiin itse rahat myyjäisillä, vessapaperimyynnillä yms. Miksei niin voida tehdä nytkin?

sama meillä, myytiin monen kertaan isoisän parhaita pikkuleipiä, pikku veljen parhaita toffeeta, jotain eko kasseja, tehtiin teatteri esityksia joihin kierrettiin ovelta ovelle myymässä lippuja...mitähän vielä? oli kiva leirikoulu.
 
"juu"
Jotkut luulevat, että lapset eivät maksa mitään kun eivät osaa kuvitella aikaa eteenpäin.
sitten kun lapset kouluiässä ovat noin persaukisia kun rahaa ei ole. koska lapsia tehty liikaa.
pikkulapsen elättäminen ei maksa mitään (jos ei halua ostaa uusimpia hilavitkuttimia) mutta koululaiset ovat kalliita.
 
yök
heillä on rahaa, mutta laittavat lapsensa matkustamaan muiden keräämillä rahoilla.... sellaisia joilla oiekasti ei ole varaa laittaa 10 eruoa kuussa ON HARVASSA. Joka koulussa ehkä yksi perhe (jos sitäkään)

meidän tytön yläasteella kerätään 100 eur per lukuvuosi ja melkein kaikki ovat maksaneet, myös ne perheet joilla tiedän olevan rahan tiukassa. PAITSI yksi perhe, jossa molemmat vanhemmat töissä ja näen näitä tyyppejä kaupassa harva se päivä ja kyllä rahaa sipseihin, kaljaan ja tupakkaan riittää...... eli laittavat muut maksamaan poikansa matkan. SIIPEILIJÄT.
Sen takia olisi oiekin että ne jotka eivät maksa, eivät pääse mukaan
 
luokkaretket joutais loppua kokonaan. Nehään järjestetään sitä varten että lapset saa oppimisympäristöön vaihtelua, niillä reissuilla on siis tarkoitus opiskella ihan kuin koulussakin! Sanon vaan että kissan viikset, huvireissuja niistä on tehty ja alkuperäinen idea on jääny muinaishistoriaan. Huvimatkalle voi lähteä perheen kans lomalla, ei tarvi vääntää näistä rahankeräämisistäkään.
 
luokkaretket joutais loppua kokonaan. Nehään järjestetään sitä varten että lapset saa oppimisympäristöön vaihtelua, niillä reissuilla on siis tarkoitus opiskella ihan kuin koulussakin! Sanon vaan että kissan viikset, huvireissuja niistä on tehty ja alkuperäinen idea on jääny muinaishistoriaan. Huvimatkalle voi lähteä perheen kans lomalla, ei tarvi vääntää näistä rahankeräämisistäkään.
elikkääs äidit haluaa, että lapsille ei jää mitään kivaa muistoa koulusta. että miten hauskaa oli siellä retkellä silloin kun käytiin. te siis haluatte, että teidän lapset muistaa kouluajoista vain sen kauhea opiskelun ja pänttäämisen. ja sen miten jännitti mennä kotiin, jos kokeesta oli tullut alle kahdeksan.

minusta ainakin on kiva kun vielä yli kaksikymppisetkin näkyy muistelevan leirikoulua, joka pidettiin ahvenan maalla. kivaa siellä pidettiin. mutta siellä myös opiskeltiin. olin itse valvojana sillä reissulla.
samoin kaksi seuraavaa miettivät ridalassa käytyä reissua. sielläkin oli opiskeltu. vaikka oli matkaan sisältynyt sitten käynti esim. linnanmäellä kun kotiinpäin tultiin
 
Meillä meni neiti tänä vuonna kolmannelle luokalle ja heillä aletaan keräämään 20e/v rahaa luokkaretkeen. Tuon summan voi siis jakaa 4krt/vuosi, kun sitä maksaa...Minusta itsestäni on kiva, että lapset pääsevät sitten kuudennella luokalla jonnekkin hiukan pitemmälle, kuin naapuri kaupunkiin koulun maksamana. Kaksi ekaa vuotta tehneet koulun kustantamia retkiä, niin voi kuuden vuoden puurtamisen hiukan palkitakkin.
Ja ei kaikilla tosiaan välttämättä ole sitä 10e/kk...ja voihan olla että lapsi itse on sanonut, ettei lähde?
 
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;21993192:
elikkääs äidit haluaa, että lapsille ei jää mitään kivaa muistoa koulusta. että miten hauskaa oli siellä retkellä silloin kun käytiin. te siis haluatte, että teidän lapset muistaa kouluajoista vain sen kauhea opiskelun ja pänttäämisen. ja sen miten jännitti mennä kotiin, jos kokeesta oli tullut alle kahdeksan.

minusta ainakin on kiva kun vielä yli kaksikymppisetkin näkyy muistelevan leirikoulua, joka pidettiin ahvenan maalla. kivaa siellä pidettiin. mutta siellä myös opiskeltiin. olin itse valvojana sillä reissulla.
samoin kaksi seuraavaa miettivät ridalassa käytyä reissua. sielläkin oli opiskeltu. vaikka oli matkaan sisältynyt sitten käynti esim. linnanmäellä kun kotiinpäin tultiin
miks ihmeessä opiskelu ja pänttääminen pitäis olla jotenkin kauheaa? kuka sanoi ettei koulussa vois olla kivaa? tässähän me mennään suohon ja pahasti, kun kouluista tehdään (pientenkin) lasten työpaikkoja jossa ei ole mahdollisuutta toteuttaa itseään ja olla oma persoonansa ja oppia omalla tyylillä (kyllä, jokaisella on oma oppimistyyli). Jotainhan mätää koullusysteemissä on kun tarvitaan elämysmatkoja kultamaan muistot kouluvuosista?!

Juu, itsekin olen ollut peräti kolmella leirikoululla, ja mitä niistä jäi käteen? En muista edes missä käytiin. Muistan vaan sen hirveän skabailun kuka sai eniten kerättyä rahaa, myytyä sitä tavaraa, ja nehän ne sai joiden vanhemmilla oli paljon työkavereita.Suhteellisen kallista lystiä se on, oli sitten perheillä rahaa tai ei niin sen voi käyttää järkevämmin. Esim. hyvän oppimateriaalin hankkimiseen jotta se arki koulussa on mielekkäämpää.

Retkissä on toki se puoli, että se vahvistaa ryhmähenkeä. Mutta siihen riittää aivan taatusti retki vaikka jonnekin makkaranpaistoon tai jotain, eikä siihen tarvita satoja tai jopa tuhansia euroja.
 
jatkan vielä:

kärjistetysti olen siis sitä mieltä että näiden matkojen ja elämysten tarjoaminen on vanhempien tehtävä, ei koulun. Näistähän on nyt kovasti keskusteltu viime aikoina..
kovasti ne lapset niitä elämyksiä saavatkin vanhemmilta, jotka ei keksi muuta kuin raahata tenavia loma-aika pitki erilaisia huvipuistoja.

ja sitä paitsi nää retket on kyllä vapaa ehtoisia. sinne ei ole lastaan pakko laittaa, joka haluaa, että lapsella ei ole koulussa muuta kuin opiskelua, opiskelua ja opiskelua. näin ainakin täällä meidän paikkakunnalla. jos joku ei syystä tai toisesta sinne luokkaretkelle lähde, niin hän saa toki jäädä opiskelamaan koulullekin siksi ajaksi,
 
"Ellistiina"
Sitten voidaan tietenkin olla monta mieltä siitä miten luokkaretki esim. Särkänniemeen edistää opiskelua. Ei mitenkään mun mielestä.
Omalta kouluajaltani muistan, että luokkaretki Ruotsiin ja varojenkeruu paransi merkittävästi luokan yhteishenkeä. Siinä opittiin työntekoa, rahan arvostamista ja yhdessä toimimista. (me toimme jokainen 10 mk kuussa, ja järjestimme lisäksi myyjäisiä ja lastenjuhlia) Tuo on juuri sitä yrittäjyyskasvatusta, jota nykyään opetussuunnitelmissakin toitotetaan. Taatusti tarpeellista köyhemmillekin lapsille - ehkä juuri heille. Huomaavat, mihin kaikkeen pystyy, kun itse vaan tarttuu toimeen.

Ja meillä kyllä lestat olivat ihan innolla mukana varojenkeruussa ja luokkaretkellä. Ovathan he muutenkin tosi yrittäjähenkisiä.
 
uu
joka luokassa on näitä vapaamatkustajia, jotka eivät HALUA maksaa mutta eivät myöskään halua osallistua muunlaiseen rahankeräykseen !!!!!!!!!! Laiskojen vanhempien laiskoja lapsia
 
"wieras"
Nykyajan vanhemmat ovat NIIN LAISKOJA että eivät halua osallistua mihinkään myyjäisiin. Ei mihinlkään !!!!

Ja tuskinpa sellaisia perheitä on, joissa olisi 4 lasta yhtäaikaa ylästeella !!!!! (lestat ei muutenkaan osallistu mihinkään) eli tuo 40 euron esimerkki on ihan hatusta vedetty. Ala-asteella kun ei todellakaan kerätä rahaa systemaattisesti luokkaretkeen kuten yläasteella.

Kukaan ei voi olla niin köyhä, että 10 eur on liian paljon !!! (jos on, niin voisi vaikkapa harkita töihin menoa tai tietokoneen myymistä ). naurettavia pellejä täällä taas
No kyllä täällä ainakin ala-asteella kerätään, itse asiassa rajummin kuin yläasteella...
 
"reetta"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;21993288:
kovasti ne lapset niitä elämyksiä saavatkin vanhemmilta, jotka ei keksi muuta kuin raahata tenavia loma-aika pitki erilaisia huvipuistoja.

ja sitä paitsi nää retket on kyllä vapaa ehtoisia. sinne ei ole lastaan pakko laittaa, joka haluaa, että lapsella ei ole koulussa muuta kuin opiskelua, opiskelua ja opiskelua. näin ainakin täällä meidän paikkakunnalla. jos joku ei syystä tai toisesta sinne luokkaretkelle lähde, niin hän saa toki jäädä opiskelamaan koulullekin siksi ajaksi,
Joo tosi kivaa lapselle. Ja sitten se "opiskelu" on kanssa tosi tasokasta, kun lapsi vetelehtii jonkin toisen luokan tunneilla. Pienessä koulussa ei rinnakkaisluokallekaan pääse.
 
"Ope"
Retkissä on toki se puoli, että se vahvistaa ryhmähenkeä. Mutta siihen riittää aivan taatusti retki vaikka jonnekin makkaranpaistoon tai jotain, eikä siihen tarvita satoja tai jopa tuhansia euroja.[/QUOTE]


Aivan. Mutta ryhmähengestä vielä, että KAIKKI tuntemani leirikoulut on rakentaneet sitä ryhmähenkeä muutaman lapsen kustannuksella: muut on ehkä ryhmäytyneet mutta sitten pari on jäänyt ulkopuolelle näiden rahariitojen takia tai sitten jo vanha kiusaaminen on leirikoulun aikana ja jälkeen vaan pahentunut.
 
lol
"Joo tosi kivaa lapselle. Ja sitten se "opiskelu" on kanssa tosi tasokasta, kun lapsi vetelehtii jonkin toisen luokan tunneilla. Pienessä koulussa ei rinnakkaisluokallekaan pääse. "

JOO, ajattele nyt kun Nico-petterin koulu menee ihan penkin alle kun joutuu peräti muutaman päivän "vetelehtimään" toisen luokan tunnilla, jossa ei ole tasokasta opetusta

Voimia äidille, lapsi raukan koko elämä ja opiskelu menee pilalle
 
Tässä pitäis olla laki jonka mukaan oikeasti köyhät/pienituloiset sais vapautuksen leirikoulumaksuista. Tulotiedot koululle ja sillä hyvä.

Näin nämä saatanan siivellä eläjät reimatecia ja tickettiä jumaloivat ah, niin rahassa kierivät palstamammat perintöineen ja aatteineen joutaisivat maksaa lapsensa kulut itse.

Sit tulojen mukaan katsoittas onko niihin maksuihin varaa oikeasti vaiko ei.
 
"reetta"
"Joo tosi kivaa lapselle. Ja sitten se "opiskelu" on kanssa tosi tasokasta, kun lapsi vetelehtii jonkin toisen luokan tunneilla. Pienessä koulussa ei rinnakkaisluokallekaan pääse. "

JOO, ajattele nyt kun Nico-petterin koulu menee ihan penkin alle kun joutuu peräti muutaman päivän "vetelehtimään" toisen luokan tunnilla, jossa ei ole tasokasta opetusta

Voimia äidille, lapsi raukan koko elämä ja opiskelu menee pilalle
Kivoja asenteita taas täällä keskustelijoilla. Kun meidän kaikkien lapset ei ole niin täydellisiä ja sopeutuvia. Kyllä joku Nico-Petteri (ja itse asiassa monikin...) menee ihan sekaisin sekä leirikoulusta että leirikoulun ajan koululla hengaamisesta. Monilla lapsilla rutiinit ja turvallisuus on tosi tärkeitä. Meillä siis leirikoulu on ala-asteella ja kestää viikon. En todellakaan odota innolla sitä että kakru jännittää ensin viikon, sitten leirin jälkeen kaikki on taas hankalaa viikon. Ja toivottavasti leiri menee hyvin. Ja tästä saa sitten vielä maksaa...

Joillekin vaan ihan tuttu ja turvallinen koulu olisi paras. Jos ette sitä ymmärrä, niin olkaa sitten onnellisia loistokkaista lapsistanne. Meillä kaikilla ei ole yhtä hyvin. Eikä ole rahaakaan kuin roskaa.
 
"Ellistiina"
[QUOTE="sama";21992072]Itse en anna periaattesta sitä 10e koska rahankeräys ei ole laillista touhua. Miksi tosiaan opetaa lapsia tekemään väärin. [/QUOTE]

Mistä kohtaa Suomen lakia löytyy se momentti, jonka nojalla vapaaehtoinen rahankeräys on kiellettyä?
 
lukiolaisen äiti
käytettyjen lukiokirjojen nettikauppoja on monia ja kaikki kirjat löytyvät sieltä.
Ja se että painosta muutetaan jonkin verran EI VARMASTI estä kenenkään opiskelua vanhalla kirjalla. Muutama lisätty lause ei todellakaan vaikuta mihinkään. Kaikkien pitäisi vain käyttää omaa päätään ja tajuta että ei tarvitse ostaa uuden painoksen takia uutta kirjaa

t. lukion opettja
Me yritettiin käyttää omaa päätämme ja poika vei kouluun isolta siskolta jääneen kirjan (sisko kirjoitti ylioppilaaksi tänä vuonna). Opettaja ilmoitti, että ei käy! Tänä vuonna on ilmestynyt uusi painos, joka on pakko ostaa. Kirjakaupassakin ihmettelivät.
 

Yhteistyössä