Neljän lapsen yksinhuoltaja saa 1300e kuussa pelkästään lapsista.

  • Viestiketjun aloittaja Holmag
  • Ensimmäinen viesti
tietoa
Niin, Mä olin muutaman vuoden yh, 3 teinipoikaa. ruoka menot on aivan omaa luokkaansa ja kaikki ruuat on todella tehtävä itse. Viikkorahat nuoremmalla 10e ja amis ikäiset 20. Kännykät ja puheajat 15e mukuloille ja itsekkin puhelinta käytän.Koulumatkat ei ilmaisia ole nekään, niihin saa matkatukea alta viiskymppiä, mutta kuukauden liput maksaa 90 ja se x2. alle 17-v kaikki koulukustannukset on vanhempien maksettava, siihen asti kun saa tämän ruhtinaallisen lapsilisän, jolloin ei voi saada opintotukea. lisää siihen vielä mopo kulut x2, niillä tosin voi koulumatkat kulkea kun keli on suotuisa.
Niin ja vaatteita ei voi kierrättää, niistä ei jää mitään seuraavalle, paitsi pahimmassa kasvupyrähdyksessä jossa meillä ainakin pojat venyi vuodessa 15-20 senttiä.
Niin, että mun oli ainakin tehtävä kahta työtä näiden huipputukien lisäksi.
 
"qwer"
[QUOTE="Miima";23482319]Me ei tultais todellakaan toimeen 1300 eurolla kuussa vaikka on vain 2 alaikäistä lasta kotona eikä asunto- tai autolainaa enään ole. Kyllä jaksatte olla tyhjästä kateellisia.[/QUOTE]

Eikös nämä ollut vain ne lapsilisät ym. On kai se mahdollista, että ko. äiti käy myös töissä ja voi tienata hyvinkin.
 
"alma"
[QUOTE="vieras";23482329]Oon samaa mieltä! Jauhelipaketti maksaa tietyn summan, tein siitä sitten ruokaa itselleni tai koko perheelle. Samoin esimerkiksi voin ja leivän kanssa.[/QUOTE]

Sähän oot varsinainen ihmeidetekijä. Lapioitko sitten 400g jauhelihaa kitaasi, jos satut olemaan yksin kotona ruoka-aikaan?
 
"kemeli"
[QUOTE="qwer";23484143]Eikös nämä ollut vain ne lapsilisät ym. On kai se mahdollista, että ko. äiti käy myös töissä ja voi tienata hyvinkin.[/QUOTE]

No ei tietenkään ole lapsilisät neljästä lapsesta 1300e, voit käydä vaikka itse laskemassa Kelan laskureilla paljonko neljästä lapsesta saa. Ja siis ihan KUKA TAHANSA nelilapsinen perhe saa lapsilisän. Ainoa "herkku" mitä yh saa lisää, on yh-korotus, joka on n. 40e per muksu. Tuohon 1300e on laskettu myös varmasti elarit mukaan, ja nehän tulee yleensä kyllä isän lompakosta. Eli tasan tarkkaan vanhempien välinen asia. Vai ollaanko nyt sitä mieltä, että isän ei tarvi elättää ollenkaan lapsiaan, koska se nostaa yyhoon elintasoa niiin suuresti?
 
pk-seutualainen
Alkuperäinen kirjoittaja Minäkin;23482223:
No mulla on vanhin 10v, eikä se vielä ainakaan kuluta. Ihan samanverran maksaa tehdä kolmelle ruoka kuin että tekisin itelle pelkästään. Ruokaan tuota rahaa ei voi ajatella, koska se ei oikeasti maksa kovin paljon enempää. Varsinkin jos lapset jo vanhoja ja syövät kouluissakin. Suomen valtio ja veronmaksajat maksavat lasten elämisen, mitä enemmän niitä on.
Kyllä ruokakulut nousee, kun perheen pääluku kasvaa. Ei ihan samassa suhteessa, mutta kuitenkin. Mun murkut myös harrastavat paljon. Noin 9-vuotiaaksi harrastuskulut olivat aika pienet, mutta nyt olen ihan helimessä, koska ex-mies ei suostu niihin osallistumaan. Enkä jaksa käräjäoikeuden kautta niitä vaatia. Kahden lapseni harrastusten lukukausimaksut vakuutuksineen ja lisensseineen ovat yhteensä 4000-4500€ per vuosi, lisäksi varusteet. Esimerkiksi tarpeeksi hyvästä pianosta maksoin viime vuonna 3000€ ja muihin soittimiin olen satsannut viimeisen kolmen vuoden aikana vähän yli tonnin. Lisäksi on erilaisia harrastuksiin liittyviä leirejä ja matkoja, joihin menee silloinkin rahaa, kun kun harrastuksenjärjestäjä maksaa suorat matkakulut.

Mutta ehkä asuttekin maalla, jossa harrastustarjonta on erilaista ja ruokaakin saa omasta puutarhasta.

Toisaalta ihanaa että lapset ovat lahjakkaita ja motivoituneita harrastajia=-)
 
"kolmen äiti"
en koko ketjua jaksanut lukea, mutta olen joskus miettinyt ja laskeskellut, että yh:na saisin oikeasti enemmän rahaa, kun nyt työssä käyvänä. Tosin en yh haluisi olla. mutta aika hyvin saavat, kun laskee et 4stä lapsesta saa sen 1300e, siihen päälle asumistuki, mahdollinen palkka, niin aikas hyvin jää elämiseen vuokran ja laskujen jälkeen. mä olisin erittäin onnellinen jos mulla jäis edes tuo 1300e laskujen jälkeen. hyvä ku saa edes tuon rahan palkkaa tällä hetkellä, kun olen osittaisella hoitovapaalla.
 
alastulo harmailee..
KETTU! mä kirjotin kauheen sepustuksen ja tää kone pimahti eikä se tullu. Pyh!

Mutta jokainen voi laskea itse sitten mitä menee asumiskuluja ja muita kuluja ja vertaa niitä tuloihin ja sitte tehdä itse omat tuloselvitykset ja verrata niitä keskenään.
 
[QUOTE="vieras";23482448]Anna valituksen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos yhtää sua helpottaa niin kaverisi kyllä valehtelee tulonsa, yhden lapsen yh:lle jää asumiskulujen jälkeen rahaa alle 700e/kk.[/QUOTE]

No samaa mietin.

Mä olen yhden lapsen yh. Rahaa tulee kuukaudessa n.1200 ja siitä jo vuokra+vesi vie vähän yli 500. Siitä sitten pois sähkö, saunamaksu, netti, puhelin, matkakortti, lainanlyhennys, ruoka, hygienia jne.
 
meillä
Olen 3lapsen yh ja olen myös phh
Tässä tulot:
Palkka lisineen:1284
elatusmaksut:600
lapsinlisät:492
yhteensä=2376

Menot:
ruoka 600
vuokran oma osuus 250
puhelimet 40
Netti 15
Muut laskut 100
jäljelle jää 1370e,joista ostan vaatteet,maksan harrastusvälineet yms..
ja säästöön laitan 500e kuussa,kun säästän omakotitalon takausrahaa=)
Meillä ei hirveästikuluteta..
 
"kemeli"
[QUOTE="kolmen äiti";23484287]en koko ketjua jaksanut lukea, mutta olen joskus miettinyt ja laskeskellut, että yh:na saisin oikeasti enemmän rahaa, kun nyt työssä käyvänä. Tosin en yh haluisi olla. mutta aika hyvin saavat, kun laskee et 4stä lapsesta saa sen 1300e, siihen päälle asumistuki, mahdollinen palkka, niin aikas hyvin jää elämiseen vuokran ja laskujen jälkeen. mä olisin erittäin onnellinen jos mulla jäis edes tuo 1300e laskujen jälkeen. hyvä ku saa edes tuon rahan palkkaa tällä hetkellä, kun olen osittaisella hoitovapaalla.[/QUOTE]

Töissä käydessään ei kovin moni yyhookaan saa asumistukea. Tai tietty saa, jos on tosi pieni palkka.
 
"a p"
[QUOTE="kolmen äiti";23484287]en koko ketjua jaksanut lukea, mutta olen joskus miettinyt ja laskeskellut, että yh:na saisin oikeasti enemmän rahaa, kun nyt työssä käyvänä. Tosin en yh haluisi olla. mutta aika hyvin saavat, kun laskee et 4stä lapsesta saa sen 1300e, siihen päälle asumistuki, mahdollinen palkka, niin aikas hyvin jää elämiseen vuokran ja laskujen jälkeen. mä olisin erittäin onnellinen jos mulla jäis edes tuo 1300e laskujen jälkeen. hyvä ku saa edes tuon rahan palkkaa tällä hetkellä, kun olen osittaisella hoitovapaalla.[/QUOTE]

Mutta tossa 1300€ on se lapsilisä, jonka mun tietääkseni saa KAIKKI ja elatustuet, jotka sitten taas ovat palkasta riippuen toiselta vanhemmalta, joka tulee sitte taas automaattisesti kun ollaan parisuhteessa niin toiselta (tai siis pitäisi tulla) Eli oikeesti tossa on yh-lisiä se kaikki 160€, WOHOU!
 
älynväläys
Eipä paljoa tarvitse töitä tehdä niin pärjää. Ei ne lapset tuota summaa kuluta. Itse saan kahdesta lapsesta 580 ja ei se meilläkään kulu pelkkiin lasten juttuihin. Voin suoraan sanoa, että en pärjäisi niin pienellä summalla mitä saisin jos ei olisi lapsia
Kateus loppuu, kun pyörytät kaksi lasta lisää. Saat sitten kaikki yh-tuet.

Yh-tuki on sama kuin lapsilisän yh-korotus, joka on 40€ per lapsi. Muita yh-tukia ei Suomen sosiaaliturvajärjestelmässä ole.
 
Mä muuten ihmettelen tuota, että muka samalla ruokamäärällä pärjää yksin kuin kolmen lapsen kanssa. Taitaa lapset syödä koulussa napa naukuen kun kotona saa kaksi perunaa jaettuna kolmelle ja vetistä kastiketta jossa voi olla vähän jauhelihaakin mukana.
 
yyhoo vai ei
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;23484335:
Olen 3lapsen yh ja olen myös phh
Tässä tulot:
Palkka lisineen:1284
elatusmaksut:600
lapsinlisät:492
yhteensä=2376

Menot:
ruoka 600
vuokran oma osuus 250
puhelimet 40
Netti 15
Muut laskut 100
jäljelle jää 1370e,joista ostan vaatteet,maksan harrastusvälineet yms..
ja säästöön laitan 500e kuussa,kun säästän omakotitalon takausrahaa=)
Meillä ei hirveästikuluteta..
Miten sun vuokra voi olla 250€ ja siis osuus jostakin? Asutko miehen kanssa? Silloin et virallisesti ole yh.... Paitsi jos huiputat viranomaisiin päin;-o

Normaali vuokra kaupungin vuokrakolmiosta pääkaupunkiseudulla on 500-800€ asunnin kunnosta ja koosta riippuen.
 
"qwer"
[QUOTE="kemeli";23484262]No ei tietenkään ole lapsilisät neljästä lapsesta 1300e, voit käydä vaikka itse laskemassa Kelan laskureilla paljonko neljästä lapsesta saa. Ja siis ihan KUKA TAHANSA nelilapsinen perhe saa lapsilisän. Ainoa "herkku" mitä yh saa lisää, on yh-korotus, joka on n. 40e per muksu. Tuohon 1300e on laskettu myös varmasti elarit mukaan, ja nehän tulee yleensä kyllä isän lompakosta. Eli tasan tarkkaan vanhempien välinen asia. Vai ollaanko nyt sitä mieltä, että isän ei tarvi elättää ollenkaan lapsiaan, koska se nostaa yyhoon elintasoa niiin suuresti?[/QUOTE]

No siis nimenomaan oli elarit mukana, ja yh-korotukset. Jos luit viestini tarkkaan niin siinä luki lapsilisät YM. En vaan jaksanut kirjoittaa niitä kaikkia.

Ja tiedän kyllä lapsilisien suuruuden, sekä sen että KUKA TAHANSA eli kaikki lapsiperheet saavat sen...
 
meillä
Miten sun vuokra voi olla 250€ ja siis osuus jostakin? Asutko miehen kanssa? Silloin et virallisesti ole yh.... Paitsi jos huiputat viranomaisiin päin;-o

Normaali vuokra kaupungin vuokrakolmiosta pääkaupunkiseudulla on 500-800€ asunnin kunnosta ja koosta riippuen.
Siis saa asumistukea,koska työtuloni on niin pieni..En todellakaan huiputa..
Eihän mun palkka ole suuri..
Tohon 1284e sisältyy pph palkka ja ruokarahat 3:sta hoitolapsesta...
En asu miehen kanssa..Olen ollut yh kohta 3vuotta..
 
alastulo harmailee..
[QUOTE="a p";23484349]Mutta tossa 1300€ on se lapsilisä, jonka mun tietääkseni saa KAIKKI ja elatustuet, jotka sitten taas ovat palkasta riippuen toiselta vanhemmalta, joka tulee sitte taas automaattisesti kun ollaan parisuhteessa niin toiselta (tai siis pitäisi tulla) Eli oikeesti tossa on yh-lisiä se kaikki 160€, WOHOU![/QUOTE]

Siis tä olin mä, en tie mistä tuo a p nicki tohon tuli, mutta ei siis ollu tarkotus kirjottaa kahella ei nickillä.

Nii juu ja mä oon 2 lapsen yh, kaikki mikä tulee niin aikahyvin meneekin sitte.

Kotihoidontuki 450€
lapsilisät+elarit 580€
asumistuki 389€
yhteensä: 1419€

MEnot:
Vuokra: 557€/kk (sis. vesi)
Sähkö: n. 32,5€/kk
opintolaina: 150€kk
ruoka: 400€/kk
puhelin+netti n.50€/kk

Eli mulle jää "ylimäärästä" se n. 200€, joka sitte menee ku tulee vakuutusmaksut, auton bensoihin kun välillä lainaan kaverilta autoa, jotta pääsen johonkin jne. Tietty tosta tarvis vielä ostaa vaippoja ja vaatteita+ muita hygieniatarvikkeita.
 
3 lasta
Meillä kolme lasta; 11 v, 10 v ja kohta 6 v. Ruokaan, vaatteisiin, harrastuksiin (ei mitään superkalliita) jne palaa rahaa!! Aina joku kolmesta tarvitsee jotain...ja meitä on sentään kaksi työssäkäyvää tässä taloudessa. Ei käy yhtään yksinhuoltajaa kateeksi.
 
xcbv
Alkuperäinen kirjoittaja Minäkin;23482223:
No mulla on vanhin 10v, eikä se vielä ainakaan kuluta. Ihan samanverran maksaa tehdä kolmelle ruoka kuin että tekisin itelle pelkästään. Ruokaan tuota rahaa ei voi ajatella, koska se ei oikeasti maksa kovin paljon enempää. Varsinkin jos lapset jo vanhoja ja syövät kouluissakin. Suomen valtio ja veronmaksajat maksavat lasten elämisen, mitä enemmän niitä on.
Heh heh, jos sinun vanhin lapsesi on 10-vuotias niin alkaa kohta kuluttamaan, tulet huomaamaan kyllä ;)
 
pohjantähdenalla
Pakko heittää oma lusikkakin tähän ketjuun. Olen siis 4 lapsen yksinhuoltaja,pärjätään kyllä. Asutaan kolmiossa. Kaksi vanhempaa ovat harrastuksissa,niille pitää joka syksy ja kevät ostella uusia harrastusvälineitä ( jalat kasvavat yms. ) , vaatteet maksavat yllättävän paljon. Lisäksi vanhimmalla pojalla laktoositon maito käytössä, toiseksi vanhin on kokonaan maidoton, pari nuorimmaista vain atoopikkoja. (perineet multa ) Itsellä keliakia.Meillä nuo pojat syövät päivän aikana huomattavasti isompia annoksia mitä minä.10 litran kattilallinen keittoa menee päivän aikana helposti. Ei sitä rahaa ole laittaa niin paljoa minnekään,mutta kun tekee joka kuukaudelle budjetin saa ostella tasasin väliajoin vaikka sitten tekkejä ja jotain muuta kivaa. Kyse on vain säästeliäästi elämisestä. Ja kyllä matkustelu tapahtuu kerran vuodessa Suomessa. Yleensä parin päivän mökkiloma. Mutta en valita,eikä lapset valita. Ollaan oikein onnellisia näin,onnellisuus tulee rakkaudesta yhteiseen aikaan,ei rahasta :) :heart:
 
"totuus on"
Ei muuten saa tuota summaa ellei elarit ole todella suuret.
Kaikista tuloista menee myös se vero 20% vähintään myös yh:lla ja tuet pienenee automaattisesti jos yh menee töihin.
Älkää olko kateellisia toisillenne. Raha ei korvaa ehjää perhettä, jossa asuvat sekä äiti ja isä. Ellei yh-äiti sitten ole materialisti, jolla aineellinen on tärkeämpää kuin muut asiat.
 

Yhteistyössä