Neuvoja pöntöllä käymiseen

Eli vanhin poikamme on nyt 4vuotias, eikä halua käydä pöntöllä ja pottaan ei enään mahdu.
Vaippa on ollut nyt koko ajan käytössä ja isompia vaippoja ei enään osteta.
Pojalla on käytössä lidlin vaippa koko 5.
Ne mahtuu pojalle just ja just.
Olisin todella innokas saamaan vinkkejä, millä saisin pojan innostumaan käymään pöntöllä.

Ollaan kokeiltu vaikka mitä kikkoja, tarrataulukkoa, herkkuja, tietokonetta, piirtämistä, puistoilua ja kaikkea mahdollista, mutta mikään ei tunnu tepsivän tuohon poikaan.
Ollaan oltu myös ilman vaippa, mutta sekään ei auta, poika ei osaa pidättää jos hätä tulee.

Ja väkisin en viitsi viedä, koska tiedä ettei se auta asiaan yhtään.
Iltapissillä käy kiltisti ennen nukkumaan menoa, mutta muuten koko homma on erittäin vaikea. :ashamed:

Aina kun olen viemässä poikaa pöntölle, alkaa kamala huuto, tai sitten poika rupeaa kannettaessa menemään aivan veltoksi, tekee tuon velttoilun aivan tahallaan.

Nuoremman pojan kanssa ollaan harjoiteltu potalla käyntiä ja se sujuu ihan hyvin, mutta isompi poika ei edes innostu pöntöllä käynnistä nuoremman kanssa.
 
Meillä tyttö 4 vuotta ja yövaippa käytössä. Kesällä ei yöllä sattunut vahinkoja, mutta nyt loppukesästä näihin päiviin melkein joka yövaipassa ollut pissiä. Kerroin tästä neuvolassa ja sanoivat, että tutkitaan vasta 5 vuotiaana ellei kastelu ole loppunut. Luulen, että meillä nukutaan niin sikeästi, ettei herätä pissahätään. Itselle tämä on ollut aika stressaavaa.
 
Itse jättäisin kyllä vaan vaipat tylysti pois, eihän sitä opikan pidättämään jos on vaippa. On se nyt 4v:lle nolompaa pissata vaikkapa kaupassa, puistossa yms. housuunsa kuin käydä tarpeillaan vessassa. Luulisi että lapsi huomaa äkkiä kuinka kivaa on olla ilman vaippaa, ostakaa yhdessä pojalle mieluisia kalsareita, niin luulisi niitä käyttävän mielellään. Kesällä olisi ollu hyvä harjoitella kuivaksi, kun voi käydä puskapisulla helposti, meillä ainakin vajaa 1,5 matkii isoveljeään ja koitta pissata ulkona puskaan haalarit ja vaippa päällä. :LOL: Tsemppiä ja jaksamista kuivaksi opetteluun!
 
Tuohon yövaippahommaan vain kommentoin. Meillä 3 v 3 kk poika on ollut puoli vuotta ilman yövaippaakin. Yövaipasta luovuttiin kun pari viikkoa vaippa oli ollut kokonaan kuiva. Silloin jo poika usein alkuyöstä itse heräsi ja pyysi pissille. Usein havahtuukin itse pissahätään ja käy potalla/pöntöllä. Välillä ei kuitenkaan herännyt siihen itse ja poru oli kamala kun sänky oli märkä. Ollankin sitten otettu käytäntö että varmuuden vuoksi käytetään joka yö kerran pissillä siinä vaiheessa kun itse mennään nukkumaan eli pari tuntia poikien nukahtamisen jälkeen. Näin ollaan saatu rauhalliset yöt koko perheelle.
 
meillä jäi pojalla 2v10kk ollessa päivävaippa pois ja hyvin pitkään oli myös se pytyllä käynti todella "pelottavaa" sitten päätin ihan päivän jolloin vaippa jätetään pois ja viikko siitä niin sitä ei enää tarvittu.. säännöllisesti vain aina yrittää sitä pissaamista niin että lapsi tietää että JOKA ruokailun, nukkumisen ja tiettyjen juttujen ennen ja jälkeen käydään pissalla.. mutta täytyis kuitenki olla samalla tekemättä asiasta liian suurta numeroa.. vaikea juttu varmasti on!! koita jutella pojan kanssa siitä että mikä siinä vessassa pelottaa?!? entäs jos kokeilis vaikka kyykkypissaa pesuhuoneen lattiakaivolle?!? suostuisko alkuun vaikka sinne meneen?!? tai sitten jos olis joku isompi poika esimerkkinä joka vois kertoo kuinka hieno juttu pytylä käynti on!! toivotaan että pian onnistuu!!
 
myös kohta 4 vuotias on vielä vaipoissa,eikä auta mikään jos vaipan ottaa pois niin pissaa just siihen mis seisoo tai jos on just sattunut käymään pyntyllä niin alle minuutissa on pissat housuissa.eikä auta vaiks isoveli käy vessassa ja nuorempi 2v9kk ilmoittaa jos on pissahätä.toivottavasti kouluun mennessä on päässyt eroon vaipasta
 
1,5v päiväkuivaksi , mutta nyt on tullut ihme vaihe ja kakkaa housuihinsa joka päivä :headwall:
välillä tulee pissatkin housuihin. ei kai siinä muu auta kuin ottaa vaippa pois ja juosta rätin kanssa perässä. kannattaa myös jutella asiasta neuvolassa.
 
Meillä poika 2v 9kk ja täysin kuiva. Aloitettiin pöntöllä käynti heti ku alkoi saada kiinteitä, meni maha niin kovalle,ettei kakkaaminen vaippaan enää onnistunu. Potalla istuminen tuli sit 6kk jälkeen kun sai istuttaa. Nyt Keväällä jäi päivä-, alkukesällä jäi yö- ja loppukesästä "kauppa"vaippa pois. Oon siis pienestä pitäen kuskannut potalle ja samoin teki hoitaja kun poika oli hoidossa 1v2kk-1v8kk välisen iän. Ja nyt oon saman aloittanu nuoremmalle. Hyvin usein hänelläkin tulee pissa pottaan ja kakka mitei aina, vaippaan ei osaa myöskään hän kakata. ;)

Mutta teillä on hieman isompia lapsia jo. Minä tekisin myös kylmästi vain sen, että jättäisin vaipan laittamatta. Voi mennä aikaa, että kastelee housut, mutta lapset 3-4v ovat jo sen ikäisiä, että ymmärtävät syy-seurauksen. Ennen pitkää oppivat juoksemaan potalle/pöntölle. Meillä on nyt käytössä se wc-renkaan supistaja. Sekin voisi tehdä mielekkäämmäksi wc:ssä käynnin...
Meillä tällä hetkellä ongelma,että kuinka saada pissa menemään pönttöön kun pikkuherra opettelee pissaamista seisaallaan. Meinaan käy just niinku siinä mainoksessa. On ympäri reunoja. :LOL:
 
Onko pojalla jokin lempilelu, nukke tai robotti tms?
Voisitte näyttää kuinka tämä lelu käy pissalla isolla potalla eikä yhtään pelota..
meillä tyttö käy välillä aikuisten pöntöllä kun haluaa olla iso tyttö.
meillä on käytössä pehmustettu istuinpienennin, löytyi Biltemasta, siinä tyttö tykkää istua.
Hänestä on myös kivaa kuunnella kun äänet erilaisia kuin pikkupotalla :)
Tyttö on 2v 6kk ja vaippoja ei ole käytössä kuin ulkoillessa.
 
Meillä poika 3v 7 kk ja vasta nyt oppinut tunnistamaan pissahädän ! Ja on ihan normaalia että oppii tämän myöhemmin kuin monet muut. Myös kakka on melkein tähän asti tullut vaippaan. sanoo vasta kun on housussa. pojalla on aina ollu kova vatsa ja siksi tämä on muodostunut ongelmaksi. Ei lapsi tee tätä tahallaan. Kyllä jokainen oppii ajallaan antakaa lapselle aikaa ei saa hoputtaa. Kyllä meillä ainakin ajan kanssa ongelma korjaantuu.
Itsekkin olin asiasta huolissaani mutta ei kukaan opi väkisin! Nyt meillä vielä vaippa mutta kuiva ja puhdas on.kohta varovaisesti kysyn pojalta jospa se jätettäs pois päivisin.

Tsemppia :flower: asian kanssa painiskeleville
 
Ensin lääkärintarkistus ettei mitään fysiologista, sitten vaan matot rullalle, vaippa pois ja pitkää pinnaa!

Jokin palkintosysteemi, kuten tarrat ja sitten esim. kolmesta tarrasta jokin isompi palkinto, toimii jo tuon ikäisellä hyvin. Vessan olosuhteet mukaviksi, koroke, pöntönpienennin, lelukirja luettavaksi tms. Ja jokaisesta onnistuneesta suorituksesta niin ylenpalttinen hösääminen ja kehuminen että varmasti motivoi. Jokaisesta lattialle tulleesta vahingosta puhuttelu vakavalla naamalla, oikean toiminnan kertaaminen jne.

Kyllä se siitä lähtee! d :) b
 

Yhteistyössä