Neuvokaapas surkeaa kirjoittajaa, miten saada tekstiin sujuvuutta,

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Sanojen toistot olen poistanut )esim. korvannut sanan sopivalla synonyymilla tai pronominilla), yrittänyt tehdä selkeitä lauseita (esim. ei liian pitkiä tai käänteistä sanajärjestystä), tarkistanut sanaliitot ja yhdyssanat..
 
"Piika-äiti"
Lue valmis teksti ääneen. Kuulet lukiessasi tekstin solmukohdat ja töksyt välittömästi ja voit korjata ne.

Ystäväni lukee tekstinsä niin, että kävelee vielä samalla eli hakee liikkeestä ja askelten rytmistä virtaavuutta.
 
[QUOTE="a.p";26196142]Opinnäytetyö, ja juu kappalejako on käytössä :)[/QUOTE]

Ah, otan osaa. T: Muutama kuukausi sitten omansa palauttanut :)

Mulle oli ainakin haastavaa saada sujuvuutta nimenomaan niin, etten rönsyile asiasta toiseen. Kokonaisuus oli ajoittain vaikea pitää hallinnassa.
 
"vieras"
voisitko pyytää neuvoja teidän äidinkielen opettajalta (jos on käytössä) ? Ja anna teksti luettavaksi jollekin toiselle ja pyydä rehellisiä vinkkejä. Itse tulee helposti sokeaksi omalle tekstille.
 
"a.p"
[QUOTE="Piika-äiti";26196144]Lue valmis teksti ääneen. Kuulet lukiessasi tekstin solmukohdat ja töksyt välittömästi ja voit korjata ne.

Ystäväni lukee tekstinsä niin, että kävelee vielä samalla eli hakee liikkeestä ja askelten rytmistä virtaavuutta.[/QUOTE]

Tätä voisi kokeilla :)
 
"a.p"
[QUOTE="vieras";26196186]voisitko pyytää neuvoja teidän äidinkielen opettajalta (jos on käytössä) ? Ja anna teksti luettavaksi jollekin toiselle ja pyydä rehellisiä vinkkejä. Itse tulee helposti sokeaksi omalle tekstille.[/QUOTE]

Kieltenopettajaa ei ole käytössä. Opponentti on antanut omat kommenttinsa tekstistä ja korjausehdotuksia. Olen myös luetuttanut tekstin parilla ystävälläni. Mutta kukaan heistä ei ole äidinkielen ekspertti.
 
"a.p"
Tässä on tekstistäni yksi esimerkkilause, johon en ole tehty mitään korjauksia, "Erilaisten näkökulmien kautta hän pyrkii luomaan kuvan erilaisista tavoista ja näkökulmista ottaa tuote omaksi ja antaa sille merkityksiä. "

Eli tuossa on sanojen toistoa, vaikea lauserakenne, ei pilkkuja ja tuo kammottava kautta-sana.
 

Yhteistyössä