New York

"Vieras"
Niitä on siellä ihan perkeleesti.

Itse tuli käytyä wtc-rauniot, central park, times square, chinatown, macy's, rockefeller buildingin katolla jonne oli huomattavasti lyhyemmät jonot kuin esb:iin. Vapaudenpatsas katsottiin lautalta, ei menty käymään siinä juurella. Yksi vaikuttavimmista asioista oli itsenäisyyspäivän ilotulitus, oli muuten ihan muutama ihminen liikkeellä silloin.
 
Minusta parasta oli kuitenkin kaduilla kuleksiminen ja elämänmenon katselu =). Tuli kyllä itsekin käytyä nuo perus nähtävyydet. Kannattaa netistä ostaa liput etukäteen mm. Empire state buildingiin ja Vapauden patsaalle, pääsee jonojen ohi. Nyt syksyllä ei päästy wtc:n muistomerkille,kun silloin sinnekin olisi pitänyt olla etukäteen varatutu liput. Ja nekin vain turvatarkastusten takia. Kannattaa kävellä mahdollisimman paljon, silloin näkee kaikista eniten kaikkea!!!
 
"Vieras"
Käytiin Century 21:ssä, aika paljon tuli vaatteita ostettua. Viikon reissun budjetti oli noin 4000 euroa per naama ja tästä meni jotain 1500 hotelleihin ja lentoihin. Ostettavaa löytyy kyllä ihan älyttömästi. Suosittelen myös stand up komediaa. Löytyy hyviä paikkoja ihan siitä times squaren nurkilta, olikohan joku haha comedy club.
 
"moomin"
Nähtävyyksiä tuli katseltua, mutta eniten jäi mieleen se fiilis, kun aamulla lähti kaduille kävelemään. Sai seurata töihin kiiruhtavia ihmisiä ja kaupunkivilinää yleensä. =) Ja Central Park oli kiva lasten kanssa, leikkipuistoja oli monia! (onkohan siellä n. 15 erilaista leikkipuistoa =)) Ihana kaupunki, kannattaa lähteä! Oltiin toissa kesänä 10 päivää lasten kanssa. =)
 
"vieras"
Jos aikaa on, kannattaa ehdottomasti käydä Woodburyn outletissa. Osta vaikka etukäteen liput matkoihin netin kautta, niin ei tarvitse muuta kuin hypätä bussiin! Samoin tuo mainittu Century 21 kannattaa tsekata.n
 
"Kuukkeli"
Minusta parasta oli kuitenkin kaduilla kuleksiminen ja elämänmenon katselu =). Tuli kyllä itsekin käytyä nuo perus nähtävyydet. Kannattaa netistä ostaa liput etukäteen mm. Empire state buildingiin ja Vapauden patsaalle, pääsee jonojen ohi. Nyt syksyllä ei päästy wtc:n muistomerkille,kun silloin sinnekin olisi pitänyt olla etukäteen varatutu liput. Ja nekin vain turvatarkastusten takia. Kannattaa kävellä mahdollisimman paljon, silloin näkee kaikista eniten kaikkea!!!
Pari vuotta sitten kävimme miehen kanssa. Minustakin parasta antia oli ehdottomasti tuo kuljeksiminen kaduilla ja piipahtaminen syömään tai kahville - jonnekin vain. New Yorkissa mielenkiintoisinta oli se, kuinka valtavan erilaisia kaupunginosia siellä on! Jossakin oltiin Kiinassa, toisessa paikassa Helsingissä. :)
 
Okei, tarvii sitten katsella noita lippuja ennakkoon. Mä luulen, että mun ei tarvitse päästä joka paikkaan ns sisään vaan monen rakennuksen kohdalla riittää et voi ihailla ulkoapäin sitä itse rakennusta. Mutta kartta käteen ja menoksi...toki joku ohjattu kiertoajelukin vois olla jees.
 
"Mummeli"
Parasta keskustassa käveleminen ! Hyviä musikaaleja ! Jos mahista, kiertele pikkukoneella pilvenpiirtäjien yllä. Hyviä kirjakauppoja ! Hyvät kengät tai lenkkarit jalkaan !
 
"vieras"
Mä suosittelen ilmaista Staten Islandin lauttaa, valoisalla statenille ja hämärän tullen sitten takaisin. Matkalla näkyy vapaudepatsas läheltä, ja mahtava Manhattanin siluetti. Eikä maksa mtään!
 

Yhteistyössä